Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL-noob] Spots 'extra' dimmen dmv weerstand in schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 2.800 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal spots op mn kamer, en die zijn nogal aan de felle kant. Kheb al lampjes met lagere wattages gebruikt, nog te fel.. Ik heb de schakelaar ook vervangen door een dimschakelaar, alleen hij dimt nog niet genoeg. Op max is hij te fel en de laagste stand is niet laag genoeg, ga je nog lager dan gaat ie dus uit.. niet de bedoeling.

Mijn idee is dus om ergens in de schakeling een weerstand te plaatsen zodat ie zoiezo een stuk minder fel is, kan hij als het goed is ook 'verder' gedimmt worden. Iig nog zwakker schijnen. Nu heb ik alleen VWO kennis van elektrische schakelingen, zou op zich voldoende moeten zijn maar t is beetje weggezakt dus ben niet helemaal zeker van mn berekening, zou dit kunnen kloppen? :?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/roobje/spots.JPG

Zo is de huidige situatie, spots zijn parralel geschakeld. Ik weet dat de lampjes 25 W zijn en de netspanning is gewoon 220 V. Na beetje rekenen kwam ik hier op uit:

P=UxI --> 25 = 220 x I --> I = 0,1136 .. (per spot, dus voor de totale schakeling geldt 3x0,1136.. = 0,3409 .. I)
R = U / I --> R = 220 / 0,1136 .. --> R = 1936 Ohm (per spot)
Vervangingsweerstand van t paralelle stuk = 645,33 .. Ohm (1/Rv = 1/R1 + 1/R2 ..)

Wat ik wil doen is een weerstand in de schakeling plaatsen en wel eentje van 170 Ohm en 25 Watt. Hier is mijn eerste vraag al, kheb buiten school nooit met weerstanden gewerkt. Die 25 watt, is dat het maximale wat hij op kan nemen.. dus het kan ook minder zijn (afhankelijk van de situatie)? Daar ga ik maar ff van uit..

Met die extra 170 Ohm is de totale weerstand 645,33 + 170 = 815,33 Ohm.
Stroomsterkte wordt dan: 220 / 815,33 = 0,2698 .. I
Vermogen van de weerstand is dan; P=I^2 x R --> P = 12,377.. W (dus dit is geen probleem lijkt me)
Spanning die over de weerstand staat is dan; P=UxI --> 12,377 .. = U x 0,2698.. --> U = 45,8759..

Wat doet dit met de spanning en stroomsterkte over de spots? Spanning over de spots is niet meer 220v maar 220 - (+-) 46 = 174v. De stroomsterkte door de spots zal nu dus 0,2698.. / 3 = (+-) 0,09 Ampere.

Klopt dit? Ben namelijk als de dood dat ik kortsluiting o.i.d. veroorzaak.

p.s. Ik gebruik GoT nu beetje als controleur maarja dunno waar ik t anders kan laten checken en me er weer in verdiepen lijkt me ook btje onzinnig gezien dit eenmalig is. Search en FAQ levert niks op.. sowwy.. :> Als t echt een foute post is zeg me dan aub wel ff waar ik het wel kan posten / info halen voordat er een slot op wordt gegooid.

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan je ze niet serie schakelen? allemaal 73.3 V dat moet toch voor minder licht zorgen?? of ben ik vage dingen aan ut roepen (tja tis laat)

Verwijderd

Als je die lampjes nou es vervangt door zwaardere types ipv lichtere, dan zijn ze wel goed te dimmen.

Ja, of de potmeter in de dimmer heeft een wat te lage waarde, dan helpt bovenstaande dus niet.
Dan zou je een weerstandje in serie met die potmeter moeten zetten.
Maar of dat praktisch te realiseren is....

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 02:18 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 02:06:
Als je die lampjes nou es vervangt door zwaardere types ipv lichtere, dan zijn ze wel goed te dimmen.

Ja, of de potmeter in de dimmer heeft een wat te lage waarde, dan helpt bovenstaande dus niet.
Dan zou je een weerstandje in serie met die potmeter moeten zetten.
Maar of dat praktisch te realiseren is....
Uh werkt een dimmer niet met puls-breedte-modulatie?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

nee, die werkt met fase aansnijding, en dat is net ff wat anders..

Probeer het eerst ens met wat zwaardere lampjes, wellicht zit je onder het minimum van de dimmer.. als dat niet wil werken zou ik ze inderdaad in serie zetten. dat is aanmerkelijk netter dan een extra weerstand toevoegen die een berg warmte gaat staan produceren. Je moet een behoorlijk heftige weerstand hebben voor zoiets.

IP Rocks

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

[noob-modus]
zit er bij spotjes (ik neem aan gewonen halogeenlampies) niet een transformator tussen?
Bij ons in huis in ieder geval wel...
lijkt me wel een belangrijk punt om rekening mee te houden

[Specs]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

redguy schreef op 04 januari 2003 @ 09:26:
nee, die werkt met fase aansnijding, en dat is net ff wat anders..

Probeer het eerst ens met wat zwaardere lampjes, wellicht zit je onder het minimum van de dimmer.. als dat niet wil werken zou ik ze inderdaad in serie zetten. dat is aanmerkelijk netter dan een extra weerstand toevoegen die een berg warmte gaat staan produceren. Je moet een behoorlijk heftige weerstand hebben voor zoiets.
Maar faseaansnijding is wel pulsbreedte modulatie dus hij heeft wel degelijk gelijk.

Maar ik denk dat weerstanden zonde van je energie is en je zult flinke joekels nodig hebben met de bijbehorende koeling....

Zoals opgemerkt is serie-schakelen een goede oplossing......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Condensatoren hebben ook een impedantie bij wisselspanning/stroom en kunnen dus als weerstand gebruikt worden. Het voordeel is dan dat er veel minder warmte vrij komt.

PWM lijkt op faseaansnijding en is vergelijkbaar. Alleen is PWM lineair en faseaansnijding niet (omdat je een sinus aansnijdt en geen blokgolf). Met PWM veranderd de werkspanning niet, met faseaansnijding wel (zelfde reden).

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Benadski schreef op 04 January 2003 @ 18:49:
Condensatoren hebben ook een impedantie bij wisselspanning/stroom en kunnen dus als weerstand gebruikt worden. Het voordeel is dan dat er veel minder warmte vrij komt.

PWM lijkt op faseaansnijding en is vergelijkbaar. Alleen is PWM lineair en faseaansnijding niet (omdat je een sinus aansnijdt en geen blokgolf). Met PWM veranderd de werkspanning niet, met faseaansnijding wel (zelfde reden).
Uiteindelijk gaat het om de gemiddelde spanning over 1 periode :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

En anders maak je zelf een dimmer, zoveel componenten zijn daar niet voor nodig.
Potmeter, Ctje, diac, triac, spoel en eventueel een ontstoornetwerkje bestaande uit een weerstand en een Ctje.

't is eigenlijk te gek om over te praten, een 230V lampje dimmen, daar zijn echt geen bijzondere kunstgrepen voor nodig.

En computer-gerelateerd is het ook al niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 19:06 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

The Third Man

The Third Jellyfish

Wabs schreef op 04 January 2003 @ 02:03:
Kan je ze niet serie schakelen? allemaal 73.3 V dat moet toch voor minder licht zorgen?? of ben ik vage dingen aan ut roepen (tja tis laat)
Nee klopt wel, zo werkt kerstboomverlichting ook, maar nadeel is dat je dan aan die 73,3 vastzit en je dus verder niets kan veranderen.

Verwijderd

12 wat voor een weerstand is nogal veel, die zijn er wel maar dan praat je over een dikke draadgewonden weerstanden.

lampen in serie zou kunnen, maar de meeste dimmers hebben een minimum vermogen wat ze af moeten geven om te werken.

maar 25 watt, dat geeft toch al zowat geen licht meer

Verwijderd

Moeten die lampen ook af en toe op maximale vermogen branden?
Anders zou je er een diode tussen kunnen zetten. Dan wordt in ieder geval de helft van de sinus niet doorgelaten, dus de helft van de licht opbrengst.
Eventueel kan je de dimmer er ook nog tussen laten zitten. Er is wel een kans dat de lampen een beetje gaan knipperen, vooral met die dimmer ertussen.

Wat misschien ook nog een verschillend resultaat kan geven is die diode voor of achter de dimmer te zetten.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:45
Eerst is het belangrijk om te kijken of het gloeilampen of halogeenlampen.

Bij gloeilampen kan een gewone dimmer toegepast worden. Deze werken niet met fase-aansnijding maar met spanningsbeperking. Als dit het geval is en het werkt zoals jij omschrijftm dan zou ik adviseren om juist een hoger wattage lampen te kiezen, deze kunnen dan waarschijnlijk beter teruggedimd worden. De meeste conventionele dimmers werken pas goed bij een belasting vanaf 60W.

Als het halogeenspots op 12V zijn: eerst kijken of je met een ouderwetse "gewikkelde" trafo van doen hebt, of met een elektronische trafo. Hiervoor zijn aparte dimmers te krijgen, (tronic-dimmer of halogeendimmer) let hierbij ook op minimale belasting. Deze dimmers werken respectievelijk met fase-aansnijding of fase-afsnijding.

230V halogeenlampen kunnen gedimd worden als gloeilampen; dus zie hiervoor het bovenste verhaaltje.

Dat dan weer wel......

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Mocht je ECHT willen gaan hobby-en een schakeling uit het pre-dimmer tijdperk

Uit de oude doos :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
L1       S1
0--------/ ----+----------------.
               |                |
               |                |
               X E1             |
               |       S2       |
               |------/ ------. |
               |              | |
               X E2           | |           |
               |       S2     | |           |
               |------/ --------'         ----- = kruising
               |              |             |
               X E3           |             |
               |              |
N              |              |
0--------------+--------------'

S1 = aan /uit
S2 = serie parallel

E1..3 = lamp

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 05-01-2003 18:59 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Mmm, dat ken ik niet, spanningsbeperking.
Ik heb enkel dimmers met triac hier voor de gewone lampen.
Heb je daar een schemaatje van, van die regeling met spanningsbeperking?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Foxfire schreef op 05 januari 2003 @ 18:48:

Bij gloeilampen kan een gewone dimmer toegepast worden. Deze werken niet met fase-aansnijding maar met spanningsbeperking. Als dit het geval is en het werkt zoals jij omschrijftm dan zou ik adviseren om juist een hoger wattage lampen te kiezen, deze kunnen dan waarschijnlijk beter teruggedimd worden. De meeste conventionele dimmers werken pas goed bij een belasting vanaf 60W.
Gewone (gloeilamp) dimmers werken net zo hard met fase aansnijding als een ahlogeen dimmer

en hij heeft 3 lampen van 25W

3x 25W is 75W ruim boven de minimale 60W dus

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 05-01-2003 19:03 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1