Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Spanningsverschillen, hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Sjonny75
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-12-2021
Ik ben sinds kort begonnen met een casemod en nu heb ik de volgende vraag:

Ik ben van plan om 2 Fluo-lampen (12V), 6 Ledjes (3V), een thermometer (1,5V) en van die digitale cijferblokjes (9V) in te bouwen.

Nu is mijn vraag dus hoe ik dat moet gaan regelen met de spanningsverschillen?

Ik weet dat een computervoeding 12V is en dat die Fluo-lampen geen probleem hoeven te zijn, maar waar haal ik die 1,5V voor de thermometer vandaan?
De 6 ledjes wou ik aansluiten op het powerledje / HD activiteitsledje, maar ik weet niet of dit gaat.

Kan iemand me hier meer over vertellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Sjonny75 op 04-01-2003 16:02 ]

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

ik weet niet of je mobo zo blij is als je er direct meerdere leds op aansluit. die 1.5v kan je via een lm317 krijgen.. iemand een id hoe?

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

LEDjes via weerstandje op 5V lijn, en de temp via 5 dioden ook.
Of spanningsdeler, of tor als spanningsvolger geschakeld, of spanningsregelaartje...

Dit is ook een leuke:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/temp1,5V.png
Wel een grove verspilling van energie, maar daar staat tegenover dat er weer een leuk LEDje brandt. And we all love LEDs hè...

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 13:18 ]

• Sjonny75
Die ledjes moeten op de power en hd reageren, dus vroeg ik me af of ik die gewoon af kan tappen van de orginele power en hd led's?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Sjonny75 schreef op 06 January 2003 @ 11:55:
Die ledjes moeten op de power en hd reageren, dus vroeg ik me af of ik die gewoon af kan tappen van de orginele power en hd led's?
1,5V = batterij, die gaan ongeveer 1-10 jaar mee in een LCD temp. meter, genoeg toch?

LEDs kunnen er niet gelijk aan, wel met een transistortje en een twee weerstanden (een aan de basis (10k) en een voor de LEDs in serie op 12V (150 Ohm).

Wat voor digitale cijferblokjes?!?

[ Voor 5% gewijzigd door Benadski op 06-01-2003 12:14 ]

• Sjonny75
Bedankt voor je reactie, hier kan ik misschien wat mee.

Met die digitale cijferblokjes bedoel ik gewoon een blokje met daarop 7 sigmenten die je appart kunt aansturen zodat je cijfers vormt:
_
|_|
|_| Hier heb ik dus 3 stuks van die de kloksnelheid aangeven.

(het bovenste streepje wil niet :p )

[ Voor 11% gewijzigd door Sjonny75 op 07-01-2003 22:34 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoor maar die led kun je gewoon op je hdd aansluiting op mainbord aansluiten (wel 1 dan he)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 22:41 ]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 11:15
koop anders ff een breadboardje en ga experimenteren. Ik heb er hier een liggen waar 12v en 5v en GND naartoe lopen. en ik heb draadjes aan men NIC gemaakt zodat ik allerlei schakelingetjes kan testen :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

Sjonny75 schreef op 07 januari 2003 @ 22:28:
Bedankt voor je reactie, hier kan ik misschien wat mee.

Met die digitale cijferblokjes bedoel ik gewoon een blokje met daarop 7 sigmenten die je appart kunt aansturen zodat je cijfers vormt:
_
|_|
|_| Hier heb ik dus 3 stuks van die de kloksnelheid aangeven.

(het bovenste streepje wil niet :p )
use the code,... let it Go Sjonny.... than u will succeed !

code:
1
2
3
 _
|_|
|_|

;)

Verwijderd

denk aan parelle en Serieel want als je volgens serieel aansluit word de 12 V door het aantal dingen gedeelt wat in de schakeling zit :?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

de 6 ledjes mag je niet parallel of in serie bij je harddiskled/powerled hangen. Dit omdat ie Of meer stroom nodig heeft (gevolg: leds branden niet fel/niet) Of meer spanning vraagt (en dat vind je mobo waarschijnlijk niet leuk).

Het beste is om een paar simpele voedingen te maken (die je aansluit op 12 volt uit pc-voeding), en daar de nodige uitgangsspanningen uit te laten komen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Sjonny75
ik kan de leds wel appart aansluiten an een voeding, voor de powerleds is dat geen probleem. Maar voor die andere leds die op de schijfactiviteit moeten reageren wel. Hoe sluit ik ze zo aan dat ze daar wel op reageren?
Pagina: 1