Intel Forever. Specs. DKJJPQKU
Verwijderd
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
off topic: rond 280 kbps is mpc niet te evenaren door elk andere compressie ; of je moet gewooen ape of flac etc. gebruiken
- if you want to succeed, double you failure rate -
Ben eigenlijk al blij dat toch al 2 mensen in deze thread van mpc gehoord en dat 1 het gebruikt!!!
Verwijderd
Siditamentis astuentis pactum.
Verwijderd
die is mij wat TE lossyVarienaja schreef op 04 January 2003 @ 17:15:
lame --alt-preset standard
Mp3 @ 160+
You can't have everything. Where would you put it?
Ohja? Ik vind een resultaat van rond de 220 kbit niet TE lossy hoor. Ik sta overigens wel verbaasd over al die mensen hiervoor, die MPC en lossless compressie enzo gebruiken. Beetje hoog 'gouden oortjes'-gehalte als je 't mij vraagt

Siditamentis astuentis pactum.
Dit geeft bijna altijd bestanden tussen de 128 en de 160 kbit /seconde, en ik heb nog geen verschil kunnen horen tussen de ogg en het origineel.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Q4.99 heeft een gemiddlde bitrate van 100-140kbps, maar klinkt over het algemeen net zo goed of zelfs beter dan een 128kbit MP3. Q6 is geloof ik rond de 220kbit en klinkt echt gewoon subliem. Zelfs op mijn niet-high-end audio appratuur hoor ik het verschil tussen een 192kbit mp3tje en een oggje. Die laatste klinkt vaak echt veel helderder, laatste keer dat ik dat merkte was met een Oggje van Allesando Safina (Luna), had ik nog nooit zo mooi gehoord.. en dat was een 173kbit bestandje.
En binnekort komt de eerste portable Ogg Vorbis speler, de NexIIe. Denk dat ik die wel koop
Heb jij enig idee of er ooit firmware flashes voor de huidige mp3 spelers uit zullen komen die evt. ogg gaan ondersteunen? Ik hoorde dat ogg moeilijker te implementeren is dan bijv. MP3 omdat eerst de hele file moet worden ingelezen?Bigs schreef op 04 January 2003 @ 17:54:
En binnekort komt de eerste portable Ogg Vorbis speler, de NexIIe. Denk dat ik die wel koop
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
das pas genieten.. 320 kb/s vbr
Ik vrees dat er maar heel weinig speler-fabrikanten dat zullen doen(zelfs als het technisch perfect mogelijk zou zijn). Ze verkopen natuurlijk liever een nieuwe generatie producten die wel ogg of andere standaarden ondersteunen dan de consumenten gratis van ogg players te voorzien.Spider.007 schreef op 04 January 2003 @ 17:58:
[...]
Heb jij enig idee of er ooit firmware flashes voor de huidige mp3 spelers uit zullen komen die evt. ogg gaan ondersteunen? Ik hoorde dat ogg moeilijker te implementeren is dan bijv. MP3 omdat eerst de hele file moet worden ingelezen?
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Jullie hadden met z'n allen mee moeten doen aan de luistertest van GoT, dan waren jullie allemaal genezen. Lees anders de c't er maar op na: Het is met een 128kbit MP3 nog wel te doen, daarboven is het simpelweg niet meer te onderscheiden.
Waarom dan toch een hogere bitrate gebruiken? Als je het geluid nog moet bewerken wil je wel zo veel mogelijk bewaren, omdat de bewerkingen die data nodig hebben.
---
Nou de fabrikant van de Nex (weet niet welke dat is) heeft nu dus aangekondigd in Q2 2003 een firmware upgrade voor hun NexIIe uit de brengen. Maar Ogg Vorbis is inderdaad zwaarder om te verwerken en daarom zullen niet zomaar alle oude spelers het kunnen. De NexII (zonder e) had bijvoorbeeld ook een te trage processor.Spider.007 schreef op 04 januari 2003 @ 17:58:
[...]
Heb jij enig idee of er ooit firmware flashes voor de huidige mp3 spelers uit zullen komen die evt. ogg gaan ondersteunen? Ik hoorde dat ogg moeilijker te implementeren is dan bijv. MP3 omdat eerst de hele file moet worden ingelezen?
Tja, mijn eigen motiveringen om voor mpc te kiezen :
- betere APEv1/2 tagging
- betere kwaliteit boven de 160 kbps dan gelijk welke lossy compressie
- veel minder probleemsamples
- een veel betere vbr mode, mpc kan namelijk geen cbr en is een "echte" vbr codec
- een veel beter gecontroleerde ontwikkeling van het mpc formaat, de devs van lame hebben er de laatste maanden een serieus zooitje van gemaakt wat ten gevolge heeft gehad dat maker van de --alt-preset's zich niet meer bezighoudt met lame, een serieuze tegenslag imho + dat ze ook nog es een serieuze flater geslagen hebben met de release van versie 3.93, was veel te weinig getest en zou niet hebben mogen uitkomen
- mpc formaat is veel beter uitgedacht en bevat geen beperkingen die zijn opgelegd door één of ander comité jaren geleden
- SV8, de volgende nieuwe release, zal opensource worden
Dat zijn ze zowat. Je zou mpc eigenlijk een beetje kunnen samenvatten als "quality first", en die attitude staat mij wel aan. Maarja andere mensen andere gedachten, dus als je gelukkig bent met mp3 of ogg no problem.
[ Voor 4% gewijzigd door Bylie op 04-01-2003 19:06 ]
Als encoder gebruik ik Lame MP3 (v1.32,eng 3.94 alpha 8 mmx) icm met Cdex Version 1.50 beta 9; als er weer een update is dan vervang ik de oude versie.
Als settings gebruik ik MPEG I; Bitrate 32-320 kbps; J-stereo; Very High Quality ( q=0 ); VBR method Default en VBR quality 0.
Klinkt perfect en de mp3 bestanden zijn kleiner dan wat alt-standard preset genereert; ik hoor echt geen enkel verschil tussen mijn setting en die van alt-standard.
Als tweede reden dat ik de alt-presets van Dibrom niet gebruik is omdat ik niet voor altijd lame versie 3.90.2 wil blijven gebruiken.
Heel veel info over mp3, mpc etc vind je http://www.hydrogenaudio.org
Dit is niet als flame bedoeld maar op forum van hydrogenaudio word afgeraden om de r3mix setting te gebruiken; er zijn daar vele topics over; bv http://www.hydrogenaudio....20857c8bba748fe7991a34898
Waarschijnlijk zijn mijn settings ook niet optimaal dus ik ga het niet eens vragen maar voor mijn oren is het optimaal en r3mix zal ongetwijfeld ook goed zijn (heb ik zelf nog niet getest)
Mpc heb ik ook geprobeerd en klinkt ook prima maar aangezien ik toch geen verschil hoor blijf ik gewoon mp3 gebruiken; er is naar mijn weet nog geen hardware (bv. dvd-spelers) wat mpc of ogg bestanden kan lezen.
Verwijderd
vroeger gebruikte ik standard @ 192 VBR
Maar toen ik de 2 vergeleek klonk het voor mij persoonlijk veel beter op de hogere setting. Ik kan de minste mankementjes/vervormingen horen, dus hoe beter de qualiteit des te beter.
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Moet toch effe hierop ingaan:
Das een leuk verhaal, wat met name op r3mix.net verkondigd werd. Maar de moeilijkheid met psychoakoestische compressie is, dat transparantie sterk afhangt van de gekozen test-muziek.tweakerbee schreef op 04 January 2003 @ 18:24:
Het is zo'n gelul dat mensen nog steeds durven te beweren dat ze een MP3 @ 192kbit slecht vinden klinken. Als je HEEL GOED luistert op HIGH-END systemen zul je misschien wat kunnen horen, bij 128 kbit kan het wel iets makkelijker, maar is het nog steeds niet storend of zo.
Jullie hadden met z'n allen mee moeten doen aan de luistertest van GoT, dan waren jullie allemaal genezen. Lees anders de c't er maar op na: Het is met een 128kbit MP3 nog wel te doen, daarboven is het simpelweg niet meer te onderscheiden.
Waarom dan toch een hogere bitrate gebruiken? Als je het geluid nog moet bewerken wil je wel zo veel mogelijk bewaren, omdat de bewerkingen die data nodig hebben.
Kijk eens op de ontwikkelaarspagina's van het Lame-project. Daar staan stukjes van CDs die echt niet te coderen zijn in een 192kbit CBR bestand.
En je hebt zeker geen high-end apparatuur nodig: de afwijkingen zijn zo 'kunstmatig' van klank, dat je ze met wat oefenen gewoon op een SB128 kan horen. Een flink deel van het werk aan Lame is door mensen gedaan die niet eens wat beters dan dat hadden!
Een leuke pagina hierover is deze, van een schoolopdracht van iemand: http://members.home.nl/w.nuijen/Articles/PO_MP3/Training.htm
Nu de topic toch omhoog is gehaald wil ik mezelf verbeteren want er staat een flink stuk onzin; Gelukkig ben ik vele malen wijzer geworden na het lezen van vele topics op hydrogenaudio.mbr schreef op 05 januari 2003 @ 00:13:
Ik gebruik alleen mp3 omdat dat voor mij transparant klinkt; ik hoor geen enkel verschil tussen het origineel en mp3.
Als encoder gebruik ik Lame MP3 (v1.32,eng 3.94 alpha 8 mmx) icm met Cdex Version 1.50 beta 9; als er weer een update is dan vervang ik de oude versie.
Als settings gebruik ik MPEG I; Bitrate 32-320 kbps; J-stereo; Very High Quality ( q=0 ); VBR method Default en VBR quality 0.
Klinkt perfect en de mp3 bestanden zijn kleiner dan wat alt-standard preset genereert; ik hoor echt geen enkel verschil tussen mijn setting en die van alt-standard.
Als tweede reden dat ik de alt-presets van Dibrom niet gebruik is omdat ik niet voor altijd lame versie 3.90.2 wil blijven gebruiken.
Heel veel info over mp3, mpc etc vind je http://www.hydrogenaudio.org
Dit is niet als flame bedoeld maar op forum van hydrogenaudio word afgeraden om de r3mix setting te gebruiken; er zijn daar vele topics over; bv http://www.hydrogenaudio....20857c8bba748fe7991a34898
bla bla en bla
Gebruik nu lame 3.90.3 met alt-standard preset. Voor het rippen gebruik ik nog steeds CDex; indien CDex faalt gebruikt ik EAC.
Bovenstaande settings en versie van Lame van mijn eigen reply zijn helemaal niet goed; voor meer info zie sticky's bij http://www.hydrogenaudio.org/index.php?showforum=15
[ Voor 16% gewijzigd door mbr op 13-08-2003 13:24 ]
Zelf gebruik ik al tijden --alt-preset extreme -F. De "F" optie zorgt ervoor dat de bitrate nooit onder de 128kbps terecht komt. Komt ook de compatibiliteit bij mp3spelers ten goede. Sommige spelers kunnen problemen krijgen wanneer de bitrate onder een bepaald niveau komt. Met de aanvullende "F" switch voorkom je dat. Gewoon CD-kwaliteit. En daarvan kunnen er een heleboel op mijn HDD-based mp3speler met 20Gb harddisk
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 13-08-2003 01:56 ]
Je zult het wel grappig vinden dat ik dit dan ook nog eens lees ('k zit teveel op GoT schijnbaar).John_Glenn schreef op 13 August 2003 @ 00:57:
Soo, das wel een heel harde kick omhoog... 8 maanden.
Moet toch effe hierop ingaan:
[...]
Das een leuk verhaal, wat met name op r3mix.net verkondigd werd. Maar de moeilijkheid met psychoakoestische compressie is, dat transparantie sterk afhangt van de gekozen test-muziek.
Kijk eens op de ontwikkelaarspagina's van het Lame-project. Daar staan stukjes van CDs die echt niet te coderen zijn in een 192kbit CBR bestand.
En je hebt zeker geen high-end apparatuur nodig: de afwijkingen zijn zo 'kunstmatig' van klank, dat je ze met wat oefenen gewoon op een SB128 kan horen. Een flink deel van het werk aan Lame is door mensen gedaan die niet eens wat beters dan dat hadden!
Een leuke pagina hierover is deze, van een schoolopdracht van iemand: http://members.home.nl/w.nuijen/Articles/PO_MP3/Training.htm
Wat ik mij afvraag is waarom dat dan niet opgevallen is bij vier 'standaard' muzieksoort in de luistertests. En die test zijn echt niet door simpele zielen gedaan.
Ik geloof je gelijk als je claimt dat sommige geluiden nauwelijks te compressen zijn, maar of je die dingen hoorbaar in muziek tegenkomt... ik betwijfel het.
Die site die je gestuurd hebt is leuk, maar hij heeft een groot probleem: Alle samples waren 128kbit, behalve een sample welke aan stereo-collapse leed. Dit is echter een bug, geen 'echt' compressie artifact. Daarnaast zijn de gebruikte codecs vaak van slechte kwaliteit. Xing en MMJukebox zijn nu niet de meest gewaardeerde applicaties. Kortom: Ik ben nog steeds niet overtuigd dat een 192kbit VBR MP3 niet goed genoeg is.
Ik gebruikte tot voor kort altijd MP3 voor al mijn muziek, vanwege de compatibiliteit en algemeen geaccpteerde standaard, daardoor makkelijk uitwisselbaar. Encoder: Lame 3.90.3 met preset: --alt-preset standard. De kwaliteit van MP3 is REDELIJK in verhouding tot andere compressie-formaten. Ik heb het gevoel dat MP3 zo ongeveer uitontwikkeld is en het formaat heeft zo zn beperkingen, lees bijv. hier
MPC heeft mij overtuigd en vind ik de beste "lossy" encoder voor de beste bestandsgrootte/kwaliteit verhouding. Na "lossless" is dit de meest ideale oplossing voor het backuppen van muziek
OGG is ideaal voor AVI's, vanwege de relatief hoge kwaliteit bij lage bitrates. Het formaat is helaas nog geen algemeen geaccepteerde standaard, waarmee ik bedoel dat het moeilijk uitwisselbaar heeft omdat bijna niemand dit formaat gebruikt. OGG is nog niet uitontwikkeld.
Tegenwoordig maak ik heel veel backups in een "lossless" formaat (zoals monkey's audio of FLAC). Dit komt omdat ik een nieuwe geluidsinstallatie en luidsprekers heb aangeschaft en ik versteld stond hoeveel verschil in geluid en dynamiek kon waarnemen tussen een aantal WAV- en MP3-bestanden, waarvan de mp3's toch op goede kwaliteit gecodeerd waren (--alt-preset standard).
Intel Forever. Specs. DKJJPQKU
Een ieder die beweert het verschil te horen tussen dit en alles hoger houdt zichzelf voor de gek.
Daarvoor: MP3 Frounhofer IIS 128 en 160 KB/sec
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Ik zie je over een paar jaar wel, als we samen in het GoT-afkickcentrum zittentweakerbee schreef op 13 August 2003 @ 02:31:
Je zult het wel grappig vinden dat ik dit dan ook nog eens lees ('k zit teveel op GoT schijnbaar).
Die C'T test was naar mijn mening teveel gericht op het overtuigen van 'audiofielen'. Zo hadden ze bijv een Sennheiser Orpheus uit de kast getrokken om mee te luisteren. Dat was helemaal niet nodig geweest. Hierdoor hebben ze denk ik te weinig nadruk gelegd bij het bespreken van de typische probleemgevallen van de codec.Wat ik mij afvraag is waarom dat dan niet opgevallen is bij vier 'standaard' muzieksoort in de luistertests. En die test zijn echt niet door simpele zielen gedaan.
Ik geloof je gelijk als je claimt dat sommige geluiden nauwelijks te compressen zijn, maar of je die dingen hoorbaar in muziek tegenkomt... ik betwijfel het.
Wat die geluiden betreft, het gaat met name om korte en felle impulsen. In klassieke zowel als electronische muziek kom je die best veel tegen.
OK, dat is waar. Ik denk dat hij de effecten sneller hoorbaar wilde maken voor de leraar. Deze pagina was meer een verzameling van info over artefacten. Ik zal eens kijken of ik overtuigender tests vind. Anders moeten we er zelf een opzettenDie site die je gestuurd hebt is leuk, maar hij heeft een groot probleem: Alle samples waren 128kbit, behalve een sample welke aan stereo-collapse leed. Dit is echter een bug, geen 'echt' compressie artifact. Daarnaast zijn de gebruikte codecs vaak van slechte kwaliteit. Xing en MMJukebox zijn nu niet de meest gewaardeerde applicaties. Kortom: Ik ben nog steeds niet overtuigd dat een 192kbit VBR MP3 niet goed genoeg is.
Ik stel voor dit soort stellingen achterwege te laten. Een ieder die beweert het verschil te horen krijgt de kans dit te bewijzen, wat mij betreft. We weten dat een mp3 geen exact dezelfde golfvorm teruggeeft, dus het zou in principe kunnen dat iemand het hoort. Dus voeren we diegene dan simpel een stapel testsamples, en dan zien we wel. Anders wordt het zo'n ongefundeerde scheldpartij - "het kan gewoon niet, dus klets je uit je nek", dat idee.CrashOne schreef op 13 augustus 2003 @ 03:13:
EAC icm Lame @ 160 kbit VBR
Een ieder die beweert het verschil te horen tussen dit en alles hoger houdt zichzelf voor de gek.
Overigens, in antwoord op de topicvraag: ik gebruik mp3 voor onderweg, Lame versie 3.92 in alt-preset standard. Dat levert iets compactere mp3s op dan versie 3.90.2, en dat is wel handig voor mijn oude te kleine JazPiper spelertje.
In mijn oren bevalt het beter om te lowpassen bij 18kHz. Dit is verre van transparant misschien, maar de regionen daaronder worden wel beter, en in de trein heb ik geen last van ontbrekend hoog
Bij haast gebruik ik r3mix, want dat encode veel sneller. Heeft te maken met een switch die je ook aan standard zou kunnen toevoegen, maar ach, dan moet ik langer typen
Voor archiveren van mijn CDs: flac. Niet omdat ik het verschil hoor met mpc ofzo, maar het is wel het flexibelst. Stel dat ik straks een aac portable heb; dan zou ik moeten transcoden. Wie weet wat ik over 5 jaar heb... Lossless opslaan thuis kost je een extra harddisk, maar het bespaart wel een hoop moeite met transcoden; met name is er dan geen 'generation loss'.
Verwijderd
Sorry hoor maar .mp3`s op 192 kbps vind ik maar slechte kwaliteit en het verschil is duidelijk te horen, 128 kbps is al helemaal not done
Ik rip altijd met het gratis programmatje Freerip ik zie nu ook dat versie 2.4 uit is, hier issie te vinden http://www.tucows.com/preview/305350.html .
Als ik de nummers alleen op mijn pc wil luisteren, gebruik ik OGG Vorbis op 220 kbps VBR.
This space is occupied