Koeler te los

Pagina: 1
Acties:

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Sinds 2 dagen een nieuwe kast(Chieftec WX) + mobo(Chaintech 7njs) + geheugen(Corsair XMS3200 c2).

Nu heb ik alles vrolijk omgebouwd, alles draait prima. Alleen .... mijn koeler (Volcano 7+) wil niet strak op mijn cpu. Als ik um erop zet zit er zoveel speling in dat ik hem met mijn pink lichtelijk heen en weer kan schuiven (een paar mm). Dit veroorzaakt een temp stijging van +/- 10 graden van mijn cpu. In mijn vorige kast werd mijn cpu 41 idle, nu 51/52. Als ik de kast open laat, en met mijn hand de koeler wat aandruk daalt de temp direct naar 41/42. Ik weet dus zeker dat het feit dat ie wat losser zit de oorzaak van de temp stijging is.

Het lijkt alsof de haakjes waar de koeler aan vast komt iets hoger zitten op dit bord dan op mijn vorige bord. Ik heb zelf al iets geprutst met wat plakband om de haakjes, om de spanning iets te verhogen. Voordat dat genoeg effect heeft ben ik 2 rollen plakband en 3 uur verder. Daarnaast ben ik bang dat het plakband zacht wordt, en ik de boel er straks helemaal niet af krijg. Sowieso, alle plakbandoplossingen voor mijn pc lijken me bij voorbaat al niet ok.

Iemand een goed idee hoe ik dit kan verhelpen?

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:16

Daklem

Audio Nerd

misschien met visdraad vastmaken aan de gaten rond je core?

ik zou het anders ook niet weten.

• zneek
mmmm, visdraad is zo slecht nog niet denk ik. Ik zat zelf te denken aan tie-rips of ijzerdraad. Dat laatst is misschien niet zo handig aangezien het geleidt ... vonk ... jammer :)

[ Voor 1% gewijzigd door zneek op 04-01-2003 00:25 . Reden: tyop ]

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
ik heb zelf een just cooler op een xp 2000,en die wordt 54 gr.
maar een vriend van me bracht een glacialtech igloo 2300 mee,en mijn temp. is met 11 gr. gezakt,en dat komt doordat mijn just cooler ook wat losser zit dan de iglo,wat kan je er aan doen?
ik zou niks gaan klooien,haal gewoon een andere...
die iglo kreeg ik met moeite dicht,erg strak ging ie...
bijna geen speling met de procc.
suc6 ermee!

mijn systeem.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Koeler uit elkaar halen en de clip iets verbuigen ?

Do as I say, don't do as I do.

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

je cooler er af halen en de clip verbuigen :?

edit:
dam je bent me net voor

[ Voor 32% gewijzigd door uniquorn op 04-01-2003 00:28 ]

It's just a donkey

• zneek
dynax schreef op 04 January 2003 @ 00:25:
maar een vriend van me bracht een glacialtech igloo 2300 mee,en mijn temp. is met 11 gr. gezakt,en dat komt doordat mijn just cooler ook wat losser zit dan de iglo,wat kan je er aan doen?
suc6 ermee!
Tuurlijk, ik best een andere koeler halen. Maar, ik heb net voor 600 Euro aan me pc verspijkert. ALs ik een koeler ga halen dan wordt het een Alpha, en dan benk direct weer 75 Euro kwijt.

Ik zoek toch liever nog een oplossing voor deze.

• zneek
uniquorn schreef op 04 January 2003 @ 00:27:
je cooler er af halen en de clip verbuigen :?

edit:
dam je bent me net voor
Ga ik dan niet de rek uit dat ding halen? Metaalmoeheid enzo?

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

zneek schreef op 04 January 2003 @ 00:30:
[...]

Ga ik dan niet de rek uit dat ding halen? Metaalmoeheid enzo?
je moet het natuurlijk niet te ver en te vaak doen, maar zo'n clip kan best wat hebben hoor

It's just a donkey

Verwijderd

idd, bij de spire coolers die ik heb geplaatst deden we het juist zodat ze makkelijker te plaatsen zijn, maar dit terzijde. Metaalmoeheid treed ook pas op als je het te veel heen en weer beweegt. Ik zou het gerust proberen..succes :)

• zneek
Nou, ik heb dat clipje verbogen. !0 x zo moeilijk om dat ding vast te krijgen. Na 10 minuten worstelen zat ie eindelijk, en ...... toen zat de koeler nog los ?!!?!?!?

Ik snap het niet, is dat moederbord niet conform standaard ofzo, tis een Chaintech 7NJS.

Dat wordt dus een andere koeler kopen. Mmmm, straks past die ook niet. Dan wordt het pas irritant.

Verwijderd

ik heb ook een chaintech 7njs, met een spirecooler en om dat ding op te krijgen was niet echt simpel.. heb er zowat op moeten staan om hem achter het klipje te krijgen.
mijn temps zijn idle: 49 en stressed 10 graden meer (ook best hoog :s) mischien moet ik ook maar es aan mn cooler vriemelen om te kijke of die te los is :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:27

Exigence

dnkroz

Dit probleem had mijn Volcano 7 ook, hij kon een paar mm heen en weer schuiven.
Zolang hij maar niet op en neer schuift is het goed.

• zneek
Maar, als ik um heen en weer kan schuiven, dan zit ie niet strak op de core. Met als gevolg dat mijn processor nu te warm is. Valt nog wel mee eigenlijk... als het een standaard koeler zou zijn. Hij is nu 52 graden, oc'd op 1562 Mhz (xp1700+ standaard 1463 Mhz).

Morgen maar eff een andere koeler scoren, nieuwe versie van die Volcano. Die is met de hand in te stellen, de snelheid van de fan dan. Eens zien of die er wel goed op past.

• zneek
Wacht eens even. Ik bedenk me net dat er nog van die zachte spacers op mijn processor zitten. Zou dat de oorzaak kunnen zijn??

Alhoewel, die zaten er al op, ook op mijn oude mobo toen de koeler wel goed paste.

Anyway, iemand een Volcano 7 en die spacers eraf?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

Ken je deze knop al: Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif?
Da's "edit" waarmee je je eerste post kan aanpassen (of iets toevoegen als je nog ietst te binnen schiet.

Verwijderd

Die spacers beschermen de core, dus die zou ik maar laten zitten

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
dynax schreef op 04 January 2003 @ 00:25:
suc6 ermee!
ik had eerst die glacialtech igloo 2300, werd mun xp2000 70 graden :X :X
daarna terug gegaan en die just cooler genomen en die van mij werd ook 54 gr. idle :X :X

heb nu een volcano 7+ met spacer ertussen...scheelt stukken zown spacer :)

misschien dat dat iets wilt helpen

Verwijderd

Een koeler moet je meen ik altijd kunnen schuiven....
"Kantelen" is wat anders uiteraard.
Alles koelers die ik heb gehad waren heen en weer te bewegen. Met uizondering van me wc blokken, maar dat komt door de andere manier van bevestigen.

Verwijderd

ik heb net ook een 7+ geïnstalleerd met een spacer en eerst waren temps te hoog om zelf maar op 1533 ( 1800+) te kunnen booten
eens opnieuw erop gezet met iets meer ( lees redelijk veel) koelpasta en toen waren de temps idle 50 en load 59 ongeveer
niet echt tevreden mee aangezien dit zo ongeveer het zelfde is als de standaard koeler met een veel kleiner aluminium heatsink dus ik stel me ook vragen over de bevestiging ( heb nochtans hard mogen duwen om de clip erop te krijgen....)

• zneek
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:02:
Een koeler moet je meen ik altijd kunnen schuiven....
"Kantelen" is wat anders uiteraard.
Alles koelers die ik heb gehad waren heen en weer te bewegen. Met uizondering van me wc blokken, maar dat komt door de andere manier van bevestigen.
Kan iemand dat bevestigen?

Als dat namelijk zo is, dan is die Volcano gewoon een kut-koeler :)

Iets anders wat ik me bedenk is dat ie er nu met AS op zit, ipv de standaard koel meuk die op de koeler zit als je um nieuw koopt. Dat zal het verschil in hoogte dan zijn. Dan kan ie niet strakker, of er moet een vergelijkbare taaie koelpasta tussen. Is die te krijgen?

Verwijderd

doe er ff as 3 op..

Verwijderd

:?
Het lijkt mij dat je die clippies toch echt zal moeten buigen.
Het zit er gewoon niet zo strak op, en dat komt gewoon door die clip, hoe zou het anders komen? Ja ok, door de core, maar verbuig jij die clipjes nou maar is goed, en een beetje verder als dat nodig is, dan zal je zien wat je kan. :)

• zneek
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 22:21:
[...]

:?
Het lijkt mij dat je die clippies toch echt zal moeten buigen.
Het zit er gewoon niet zo strak op, en dat komt gewoon door die clip, hoe zou het anders komen? Ja ok, door de core, maar verbuig jij die clipjes nou maar is goed, en een beetje verder als dat nodig is, dan zal je zien wat je kan. :)
Heb ik gedaan. Hij blijft schuifbaar.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Sorry voor het omhoog schoppen van een oud topic, maar ik dit is het enige topic waar ik mijn specefieke probleem in terug vind.

Ik heb dus hetzelfde probleem met de Volcano 7+ op mijn Barton 2500 op een Gigabyte 7n400 pro mobo. De cooler lijkt niet goed aan te sluiten. (clip al verbogen, op alle mogelijke manieren bevestigd etc.) maar hij blijft slecht contact maken. Als ik de temp in de bios in de gaten houd na het booten gaat mijn cpu binnen no time naar de 45gr. idle. Als ik de cooler naar beneden druk daalt de temp binnen een paar sec. naar de 29-30 graden ! Is dit echt een productiefout oid ? Ik vind het iig behoorlijk balen, helemaal omdat het niet echt een goedkope koeler is. Heb trouwens meerdere soorten pasta geprobeert, in verschillende hoeveelheden. Ik sta iig op het punt om de cooler terug te brengen. Jammer vind ik het wel, 30gr. idle is wel een erg mooie waarde nl.

Nogmaals sorry voor de kick, maar ik hoop eigenlijk dat de persoon die dit probleem had misschien een oplossing gevonden heeft (helaas geen icq of msn in zijn profile).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Spacer ertussen ?

Verwijderd

45 graden is normaal voor een AMD hoor.. maar als je niet tevreden bent zou ik hem gewoon ruilen. voor een mooie zalman ofzo. :)

mijn amd word nu 53 graden met waterkoeling!!!. op mijn kamer is het 40 graden met dit weer,,, na verloop van tijd de temperaturen weer "normaal" worden zal je temp ook dalen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2003 12:01 ]

• zneek
tbusquet >> mijn processor blijft nog steeds zo warm. Ik heb inmiddels een Xp2500 Barton en die wordt ook akelig heet. Niet zo heet dat de boel instabiel wordt, maar wel warmer (met dit weer 54 graden idle) dan ik zou willen. Nu ben ik er inmiddels achter dat de combo Chaintech 7NJS en xp2500 de temperatuur "anders" meet. Nauwkeuriger, en dichter bij de core, dus warmer. Maar dat alles verklaart nog steeds niet waarom die koeler niet zo goed koelt als ie zou kunnen. Aandrukken resulteert bij mij ook nog steeds in +/- 10 graden koeler. Ik ga denk maar eens kijken of ik ipv dat clipje 4 bouten kan gebruiken.

• tbusquet
zneek schreef op 11 augustus 2003 @ 12:18:
tbusquet >> mijn processor blijft nog steeds zo warm. Ik heb inmiddels een Xp2500 Barton en die wordt ook akelig heet. Niet zo heet dat de boel instabiel wordt, maar wel warmer (met dit weer 54 graden idle) dan ik zou willen. Nu ben ik er inmiddels achter dat de combo Chaintech 7NJS en xp2500 de temperatuur "anders" meet. Nauwkeuriger, en dichter bij de core, dus warmer. Maar dat alles verklaart nog steeds niet waarom die koeler niet zo goed koelt als ie zou kunnen. Aandrukken resulteert bij mij ook nog steeds in +/- 10 graden koeler. Ik ga denk maar eens kijken of ik ipv dat clipje 4 bouten kan gebruiken.
Thanks voor je reactie. Met bouten bevestigen is helaas bij mij geen optie aangezien mijn mobo niet die gaten heeft rond de socket (dom gemaakt). 10 graden verschil door aan te drukken zegt mij dus eigenlijk wel genoeg. Slecht contact. Heb trouwens net een link gevonden op de site van Eynstein waar ze bevestigen dat de cooler problemen heeft met het maken van goed contact. Ze raden aan om de gaatjes van het silver gedeelte waarmee de fan op het koelblok bevestigt wordt wat op te boren zodat de silvere rand wat hoger geplaatst kan worden, de clip blijft nl. haken achter dat gedeelte (was mij ook opgevallen aangezien het plaatsen lastig ging). Anyway kijk eens naar deze link misschien helpt het (ga het vanavond misschien nog even proberen).

http://www.eynstein.nl/Fa...Groep1=15&Groep2=18&ID=15

Laat ook even weten of het voor jou geholpen heeft.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Een shim bedoel je ? Ik snap eigenlijk niet hoe een shim kan helpen met cooling. Wel om je core te beschermen met het plaatsen van een cooler uiteraard.

Verwijderd

Kun je niet wat onder die clip leggen?
Ik bedoel yzeren frame eraf (4 kleine schroefjes), clip eraf, stukje vulling (yzer stripje ofzo) in die sleuf leggen, clip terug, frame terug, klaar.
Op die manier krijg je veel mer spanning op de clip.

• zneek
Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 14:13:
Kun je niet wat onder die clip leggen?
Ik bedoel yzeren frame eraf (4 kleine schroefjes), clip eraf, stukje vulling (yzer stripje ofzo) in die sleuf leggen, clip terug, frame terug, klaar.
Op die manier krijg je veel mer spanning op de clip.
Dat heb ik geprobeerd. Resultaat: knak zegt de clip :) Ik drukte um zo door zijn spanning heen bij het bevestigen. Ik ga toch voor de alternatieve bevestigingmethode denk ik. bouten of whateva. Desnoods probeer ik het met plakband :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. die ijzeren clipje's die erop zitten zijn gemaakt om een bepaalde druk te leveren.. Maakt dus niet uit hoe je hem verbuigt... Verder d8 ik ook dat een koeler altijd een beetje kan schuiven.. Dit in verband met krimpen/uitzetten van de koeler als hij warmer/kouder wordt.. :) \

Ik zou inderdaad ook gaan voor de bouten ofzo... Dat is een stuk steviger.. En GEEN plakband.. Dat wordt op een gegeven moment zacht en blijft daarna plakken en laat op een gegeven moment daarna gewoon los...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• zneek
apen-nootjes schreef op 11 augustus 2003 @ 17:07:
Ik zou inderdaad ook gaan voor de bouten ofzo... Dat is een stuk steviger.. En GEEN plakband.. Dat wordt op een gegeven moment zacht en blijft daarna plakken en laat op een gegeven moment daarna gewoon los...
Haha lol, dat was ook een geintje. Vandaar die smilie ;)
Pagina: 1