[WinXp] Windows ziet uitgeschakelde harddisk tijdens install

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Om windowsXP te instaleren heb ik in de bios mijn 1e hdd uitgeschakeld, maar om een of andere vage reden detecteerd Xp deze drive wel en heeft de partities ook voorzien van driveletters (C t/m I waarvan D en E de cd-rom en cdrw zijn)
Dit is mij tijdens de install echter niet doorgedrongen en dus heb ik de instalatie afgerond, maar nu is mijn windows schijf dus op J: gezet terwijl dit dus C: moet zijn ;(
Helemaal omdat de eerste hdd voorzien is van een tweetal linux instalaties vind ik het vreemd dat windows deze toch van een driveletter heeft voorzien en dat terwijl de hdd ook uitgeschakeld staat in de bios :?
Mijn vraag is:

- Hoe is het mogelijk dat windows toch de eerste schijf heeft gezien en voorzien heeft van driveletters?
Waardoor J de systemdisk is geworden ipv C (wat ik eigenlijk wilde)

[ Voor 16% gewijzigd door Slaiter op 04-01-2003 00:05 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

kan nie en wordt afgeraden, oftewel -> nieuwe install

[ Voor 35% gewijzigd door PipoDeClown op 03-01-2003 23:58 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• KSR
  • Niet online

KSR

HOW TO: Change the System/Boot Drive Letter in Windows

[ Voor 35% gewijzigd door KSR op 04-01-2003 02:33 ]

Be Stronger Than Your Excuses

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Slaiter schreef op 03 januari 2003 @ 23:56:
Mijn vraag is:

- Hoe is het mogelijk dat windows toch de eerste schijf heeft gezien en voorzien heeft van driveletters?
Waardoor J de systemdisk is geworden ipv C (wat ik eigenlijk wilde)
Tja in eerste instantie dat ook, maar daar lopen al een aantal topicsover (misschien topic titel aanpassen)

[ Voor 9% gewijzigd door Slaiter op 04-01-2003 11:45 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Titelchange op verzoek.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34
Het maakt w2K en WinXP geen hol uit of de bios de schijf wel of niet ziet. ALs je bios maar tot 2 Gb kan, dan kan W2K en WinXP ook nog steeds de hele schijf gebruiken.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Dat windows de hele schijf wil gebruiken zal wel, maar wat ik raar vind is dat.

1. Windows een uitgeschakelde schijf gewoon ziet
2. Windows deze van driveletters voorziet (C t/m I) terwijl er linux op deze schijf geinstalleerd is met ext3 filesystem.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40
Misschien moet je de IDE kabel er ook nog even uittrekken (samen met power) dan is het echt onmogelijk dat ie de harde schijf nog detecteert, als de IDE er nog in zit werkt de harde schijf niet maar het mobo kan nog wel merken dat er iets aan de ide kabel hangt volgens mij.

Edit: wat voor filesystem heeft linux eigenlijk?(ben linux n00b)

[ Voor 12% gewijzigd door Emcee op 04-01-2003 17:12 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34
Slaiter schreef op 04 januari 2003 @ 17:05:
Dat windows de hele schijf wil gebruiken zal wel, maar wat ik raar vind is dat.

1. Windows een uitgeschakelde schijf gewoon ziet
2. Windows deze van driveletters voorziet (C t/m I) terwijl er linux op deze schijf geinstalleerd is met ext3 filesystem.
1 is echt makkelijk (mits je het weet), want als je bios geen grote schijven aankan, dan heb je af en toe het probleem dat hij niet opstart als de bios de schijf wel ziet. Als dat gebeurt kun je dus ook geen programma's als maxblast gebruiken om grotere schijven aan te kunnen. Dan kun je er dus een kleine schijf aanhangen als bootdisk, met de startupgegevens, en dan verder booten van de grote schijf. Dat kunnen Win2K,XP en Linux dus. Een vriend van mij had een 40 Gb harddisk op een bord dat dat niet wilde. Hij heeft er een 80 Mb SCSI schijfje aangehangen met de bootgegevens. Werkte perfect.
Pagina: 1