Dit las ik in een topic. Dit roept vragen bij mij op.3e wereld landen zullen toch niet rijk worden, ze hebben geen goede landbouw gronden en ze zijn dusdanig ontwikkeld dat er ook geen complete welvarende economie zal ontstaan.
Waar komt dat idee vandaan, dat de armoede zou samenhangen met slechte landbouwgrond?
Ja, er bestaan landen met droge en/of weinig voedselrijke grond, of met een klimaat dat niet erg geschikt is voor landbouw. Sommige van die landen zijn "derde wereld landen". Maar sommige van die landen doen het economisch gezien helemaal niet slecht. Neem nou Australië bijvoorbeeld. Of Israël. Zijn dat "derde wereld landen"? Nee toch? Maar hoe is de grond, hoe is het klimaat?
Neem dan ter vergelijking eens een "derde wereld land" midden in Afrika (in centraal Afrika zijn volop arme landen). Weleens foto's van zo'n land gezien? Ik wel: groen, groen en nog eens groen! Alles groeit er "als kool" met dat warme vochtige klimaat! Voor arme landen in Midden- en Zuid-Amerika geldt precies hetzelfde.
Nee, het is onzin om te zeggen dat "een derde wereld land" per definitie een land is dat niet geschikt is voor landbouw. En omgekeerd.
Conclusie 1 : armoede hangt niet samen met onvruchtbaarheid van de grond.
Het tweede deel van de opmerking was: "ze zijn dusdanig ontwikkeld dat er ook geen complete welvarende economie zal ontstaan ". Waarschijnlijk is de schrijver van deze opmerking zich er niet van bewust, maar deze denkwijze lijkt op ideeën van rond 1930 ten aanzien van "minderwaardige volken". De opmerking suggereert dat deze mensen niet de mogelijkheid in zich hebben om ooit tot een welvarende economie te komen, omdat hun "ontwikkeling" dat niet mogelijk maakt.
Het lijkt alsof hier een gedachte achter schuilt dat mensen in arme landen arm zijn omdat ze een bepaalde vorm van ontwikkeling missen (anders gezegd: ze zijn dom).
Nou mist er inderdaad een bepaalde vorm van ontwikkeling in arme landen. Het is onweerlegbaar dat de economische ontwikkeling van arme landen is achtergebleven bij die van rijke landen. Anders was er geen sprake van arme en rijke landen. Dit betreft echter alleen de economische ontwikkeling .
Het is wel zo, dat door de armoede de mensen in zo'n arm land minder kansen hebben om hun intelligentie door goede scholing te ontwikkelen. Maar dat betekent niet dat die mensen qua aangeboren intelligentie "minder" zouden zijn dan mensen in rijke landen!
Als je het woord "ontwikkeling" uitlegt als "persoonlijke ontwikkeling", wat samenhangt met cultuur, denkwijze, levenservaring, levensbeschouwing, enz., dan zijn de mensen in arme landen helemaal niet "minder ontwikkeld" dan die in rijke landen. Er is juist veel van dit soort ontwikkeling nodig om te kunnen overleven onder armoedige omstandigheden!
Conclusie 2 : armoede hangt ook niet samen met de persoonlijke intelligentie en ontwikkeling van de mensen in die landen.
Nou wordt het tijd voor de volgende vraag:
Waarom zijn de arme landen dan wel arm?
Ja, ik weet dat die vraag niet in enkele zinnen te beantwoorden is. Ik ga mijn antwoord nu ook nog niet geven. Ik ben benieuwd hoe jullie, discussianten op het W&L-forum, over deze vraag denken. Daarom stel ik de vraag eerst aan jullie en wacht wat antwoorden af.
Mijn eigen mening komt dan wel in de vorm van mijn reacties op jullie meningen.