Stroomverbruik in slaapstand

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik vroeg me af hoeveel stroom het scheelt als een computer in slaapstand gaat.

Weet iemand dus het verschil tussen een computer die gewoon aan staat en een computer die in slaapstand gaat?

(En verbruikt een computer in slaapstand meer of minder dan een kamerlicht bijv.)

• T. van Beek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

T. van Beek

flickritus

Lijkt me dat dat verschilt per computer? Aangezien elke PC verschillend soort hoeveelheid watt enz. nodig heeft?

http://flickr.com/photos/itommy/

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
als het goed is twee keer de helft.

nee geintje. daar valt weinig over te zeggen omdat dit per computer verschilt.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

Duinkonijn

Huh?

(jarig!)
eh de enige manier is een watt meter er tussen te plaatsen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Bernaar
Hier zijn geen globale waarden voor dus?

Zoals bijv. met spaarlampen ;)

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

is iig wel heel weinig omdat je in de slaapstand je hdd, je monitor zowiezo al niet gebruikt ik geloof zelfs dat je proc. nieteens van stroom voorzien wordt dus reken op ca. tussen de 5 en 20% van normaal ligt aan 't systeem.

ride on

• Bernaar
dikiedik schreef op 04 januari 2003 @ 21:43:
is iig wel heel weinig omdat je in de slaapstand je hdd, je monitor zowiezo al niet gebruikt ik geloof zelfs dat je proc. nieteens van stroom voorzien wordt dus reken op ca. tussen de 5 en 20% van normaal ligt aan 't systeem.
Dus met welk apparaat is het te vergelijken? :D

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een gloeilampje ;)

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
als je met slaapstand hibernate bedoelt, gebruikt ie niks want je pc gaat uit.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• marco899
  • Laatst online: 18:12

marco899

Know's what he wants.

Lord of the Pentium schreef op 05 januari 2003 @ 15:06:
als je met slaapstand hibernate bedoelt, gebruikt ie niks want je pc gaat uit.
En zelfs dan gebruikt hij stroom, want je moederbord blijft onder spanning staan.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Aike
  • Niet online
marco899 schreef op 05 januari 2003 @ 15:08:
[...]

En zelfs dan gebruikt hij stroom, want je moederbord blijft onder spanning staan.
Uh nee, ik bedoel de windows Me, 2000, Xp slaapstand functie. Dan gaat je pc echt helemaal uit (ik haal de stekker er dan ook uit) en als ie weer opstart haalt ie wat in het ram stond van de hd. Boot dus ook lekker snel.

• marco899
  • Laatst online: 18:12

marco899

Know's what he wants.

Lord of the Pentium schreef op 05 januari 2003 @ 15:19:
[...]

Uh nee, ik bedoel de windows Me, 2000, Xp slaapstand functie. Dan gaat je pc echt helemaal uit (ik haal de stekker er dan ook uit) en als ie weer opstart haalt ie wat in het ram stond van de hd. Boot dus ook lekker snel.
Hij gaat normaal niet helemaal uit, maar aangezien jij de stekker eruit haalt, is dat dus een ander verhaal.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 10:17

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Lord of the Pentium schreef op 05 January 2003 @ 15:19:
[...]

Tenzij je 2 Gig ram hebt... :+ :+ :+

Nee ff serieus, als je de "echte" slaapstand bedoelt, gaat ie idd uit, je compu, maar wanneer ik de stekker er dan uithaal, moet ie normaal booten, anders loopt het zaakje vast.... :'(

• Aike
  • Niet online
StonedKinG schreef op 05 januari 2003 @ 17:18:
[...]

Tenzij je 2 Gig ram hebt... :+ :+ :+

Nee ff serieus, als je de "echte" slaapstand bedoelt, gaat ie idd uit, je compu, maar wanneer ik de stekker er dan uithaal, moet ie normaal booten, anders loopt het zaakje vast.... :'(
Dan zit er bij jou iets niet goed. Als ik m'n thuispc op zondagavond in slaapstand doe en vrijdag weer thuis kom (stekker was er uit) start ie gewoon weer op met de desktop van zondag (ook ouwe topics staan dan nog open :) )

Maar volgens mij heeft de topicstarter het meer over standby dan slaapstand ?

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
bij hibernate blijft er soms nog wel spanning op het momo & NIC staan om boot from lan enzo mogelijk te maken. maar je kunt inderdaad gewoon de stekker eruit halen ja.

• Aike
  • Niet online
compie schreef op 05 January 2003 @ 18:25:
bij hibernate blijft er soms nog wel spanning op het momo & NIC staan om boot from lan enzo mogelijk te maken. maar je kunt inderdaad gewoon de stekker eruit halen ja.
En toen kreeg ik m'n gelijk >:) Van die wauwse boot on lan functies heb ik niet dus ook geen last van :)

Misschien interessant om het nog even te hebben over het stroomverbruik ik standby (NIET slaapstand). HD & Videokaart zijn uit maar de rest ? Voedingsfan gaat bij mij ook uit is dat erg ?

• Bernaar
Lord of the Pentium schreef op 05 January 2003 @ 18:50:
[...]

En toen kreeg ik m'n gelijk >:) Van die wauwse boot on lan functies heb ik niet dus ook geen last van :)

Misschien interessant om het nog even te hebben over het stroomverbruik ik standby (NIET slaapstand). HD & Videokaart zijn uit maar de rest ? Voedingsfan gaat bij mij ook uit is dat erg ?
Precies dat bedoelde ik! :)

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:43

MaNdM

1000-dingen-doekje

Heb je een functie in je bios staan STR (Suspend To Ram) ?

Zo ja dan zou ik dat gaan gebruiken, dan is je pc sneller weer terug in windows dan wanneer je hibernate doet, hij houdt dan namelijk ALLEEN spanning op je ram en verder nergens meer.

Een kleine vergelijking:

Mijn notebook kan dat natuurlijk ook, gewoon gebruik gaat de accu 3,5 - 4 uur mee in STR kan hij 180 uur staan. Mijn voormalige PC kon ook STR aan en dat werkte precies hetzelfde, you do the math ;)

To be determined...

• Aike
  • Niet online
MaNdM schreef op 08 January 2003 @ 00:13:
Heb je een functie in je bios staan STR (Suspend To Ram) ?

Zo ja dan zou ik dat gaan gebruiken, dan is je pc sneller weer terug in windows dan wanneer je hibernate doet, hij houdt dan namelijk ALLEEN spanning op je ram en verder nergens meer.

Een kleine vergelijking:

Mijn notebook kan dat natuurlijk ook, gewoon gebruik gaat de accu 3,5 - 4 uur mee in STR kan hij 180 uur staan. Mijn voormalige PC kon ook STR aan en dat werkte precies hetzelfde, you do the math ;)
Maar alleen ram gebruikt zo weinig stroom dat die voedingsfan best uit kan blijven dus ?

Verwijderd

Lord of the Pentium schreef op 08 January 2003 @ 10:51:
[...]

Maar alleen ram gebruikt zo weinig stroom dat die voedingsfan best uit kan blijven dus ?
Yep. Je computer komt erbij te staan alsof hij gewoon een shutdown heeft gedaan.

'Suspend to Ram' is echt luxe, bij mij duurt 't 'opgloeien' van de monitor langer dan 't 'wakker' worden van m'n computer. :P

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
"Suspend to Ram" (ACPI S3) is niet zo leuk meer als je je werkt niet opslaat en er komt een stroomstoring, S4 vind ik leuker.

BTW:
Sleep States:
S0-on
S1-power on suspend
S2-power off CPU and Cache
S3-suspend to RAM
S4 -suspend to disk

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:43

MaNdM

1000-dingen-doekje

TweakerNummer schreef op 08 januari 2003 @ 11:24:
"Suspend to Ram" (ACPI S3) is niet zo leuk meer als je je werkt niet opslaat en er komt een stroomstoring, S4 vind ik leuker.

BTW:
Sleep States:
S0-on
S1-power on suspend
S3-suspend to RAM
S4 -suspend to disk
S4 == hibernate, hetzelfde in feite

To be determined...

Verwijderd

BTW:
Sleep States:
S0-on
S1-power on suspend
S3-suspend to RAM
S4 -suspend to disk
/me Online-UPS heeft :P

S4 (Hibernate) gaat aan als ik langer dan een paar uur weg ga. (Hoewel, af en toe een shutdown/reboot doet zelfs W2K wel eens goed :) )

Maareh, IK sla m'n werk altijd op als ik ook maar even bij m'n bak weg ben.

• Aike
  • Niet online
MaNdM schreef op 08 January 2003 @ 11:36:
[...]

S4 == hibernate, hetzelfde in feite
En S3 (Suspend to Ram) wordt in Windows dus aangegeven als Standby ?

Verwijderd

Lord of the Pentium schreef op 08 januari 2003 @ 11:57:
[...]

En S3 (Suspend to Ram) wordt in Windows dus aangegeven als Standby ?
Stand-By in Windows kan zowel S1 (Power-on Suspend/POS) als S3 (Suspend to RAM/STR) zijn. Welke van de twee 't wordt hangt van je BIOS instellingen af.

S2 is 'Doze-mode'

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

BTW:
Sleep States:
S0-on
S1-power on suspend
S3-suspend to RAM
S4 -suspend to disk
Ik zit me af te vragen, wat is die S1 (power on suspend) dan?
Pagina: 1