[RAID] XP setup ziet 2 schijven ipv 1 array

Pagina: 1
Acties:

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een vreemd probleem, ik heb een gigabyte GA-7VAXP bord, ik heb 2 maxtor schijven D740X. Ik heb ze allebij als master ingesteld, en disk 1 op ide3 en disk 2 op ide 4 aangesloten. De Raid als Stripe ingesteld ook dit gaat goed.
De bios ingesteld op Raid en Raidcontroller aangezet.

Maar nu mij probleem, op het moment dat ik bijv winXP wil installeren en je word gevraagd om de aparte drivers te installeren, worden deze wel geacepteerd, maar windows XP ziet dit niet als een schijf maar als twee afzondelijke (2x 40) :?
En wat ik ook doe, ik krijg of een fout melding of dit probleem.

Ik heb al geprobeerd de laatste driver te downloaden zowel de orginele als de beta steeds weer het zelfde probleem :X

Mij vraag ik doe iets verkeerd (denk ik), is er iemand die mij kan helpen hoe ik dit eventueel kan oplossen, of waar ik goede drivers kan downloaden. Ik heb volgens mij de MB Fasttrack 133 drivers nodig.

Om mij verhaal nog wat vreemder te maken, ik heb win98 zonder enig probleem aan de praat gekregen, en de drivers van de cd (die je bij je moederbord krijgt) geinstalleerd, en als draait als een trein. (8>

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

Verwijderd

k heb laatst nog xp opnieuw gedaan met ook 2 maxtor d740 40 gig en fasttrak 133 onboard inmiddels is die full raid.

Je hebt neem ik op F6 moeten drukken om raid/scsi driver de inputten? bij mij ziet hij de controler enzo wel als scsi en doet hij het goed in stripe mode.

Mischien dat je je arrays opnieuw moet aanmaken, of igg goed controleren, en driver na installatie van xp installen heeft volghens mij geen zin, hij moet de shijven als 1 zien vanaf eerste moment, als er geen date meer op staat zo ik nieuwe arrays maken misschien een keer raid1 en daaran raid 0. misschien pakt ie hem dan wel.
veel geluk

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Deze titel is niet echt duidelijk, die doet denken dat je een lijst van goede raid-controllers wilt maken o.i.d.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• deiktisch1
ShibbyJanono wat voor drivers gebruik je.

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

Verwijderd

kheb asus pb533-e en op cd-rom van mobo staat map met drivers daar heb ik de xp driver van op flop gezet, en die bij instalatie van xp ingeladen en die werkten al vanaf de eerste keer.

Nu heb ik het iets anders misschien dat dat wel werkt. Op lumberjacker.de
hebben ze gehackte biossen, "dan krijg jebeschikking over full raid en kan je 4 ipv 2 apparaten op raid"(ff geedit zetten en daarvij moet je een nieuwe driver downen, kijk daar maar even, Als je tenminste je bios hiervoor wilt flashen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 22:05 . Reden: full raid vergeten ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :)

Lijkt me inderdaad dat je array niet helemaal lekker is geconfigureerd.. Maar, boot eens in DOS en kijk eens met bijvoorbeeld FDISK of je wel de juiste schijfconfig ziet :)

[ Voor 80% gewijzigd door BalusC op 03-01-2003 22:48 ]

• deiktisch1
is er iemand die bij dit gigabyte GA-7VAP dit probleem kent ?. Ik ben toch niet de enige met dit probleem :?

Verwijderd

Net zoals BalusC al zei, controleer of je schijven wel goed zijn geconfigureerd. Heb je je Array wel gespanned over beide schijven? Want ik neem aan dat je een Raid 0 hebt gemaakt. Als je beide schijven niet spanned, dan heb je 2 x Raid 0, ipv 1 x Raid 0.

• deiktisch1
weegschaaltje wat bedoel je met gespanned, ik heb 1 schijf op ide3 en de 2de schijf op ide4 gezet. 8)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Klaveren schreef op 04 januari 2003 @ 19:24:
weegschaaltje wat bedoel je met gespanned, ik heb 1 schijf op ide3 en de 2de schijf op ide4 gezet. 8)
Het in het bios van de raid controller aanmaken van een striping op twee schijven.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Nou simpel; je hebt twee fysieke schijven die je in 1 logische schijf stopt. Je hebt in jouw geval fysiek 2 x 40 Gb HDD, en daarvan maak je 1 logische schijf van 1 x 80 Gb. In simpele woorden; het samenvoegen van 2 fysieke schijven in 1 logische schijf. Dat heet spannen.
Ik denk dat je in jouw geval 2 x een logische schijf Raid 0 van 40 Gb hebt aangemaakt, maar je bent ze vergeten om samen te voegen tot 1 x logische schijf Raid 0.

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
ik heb de ga-7vrxp met promise raid en ook 2x maxtor u133 80g liquid. die had ik in raid (door wat gestoei met performance nu even niet). ik heb ze op losse kabels aangesloten, en het werkt prima! alleen moest je zelf je windows raid driver op diskette zetten omdat je anders niet kan installen op je raid partitie.

maar ga eens in de raid bios (ehm, f7 ? uit mijn hoofd) nadat je je partities weg hebt gegooid, gooi je stripe eens weg, zet hem eens uit. verwissel de kabels en maak de stripe nog eens aan.

de promise doet héél vaag als het om terugzetten van stripes gaat, hij zal zelf de partitie info van de schijven lezen en bedenken wat hem het beste lijkt.

maar het kan idd een driver probleem zijn. mischien dat je de diskette verkeerd aangemaakt hebt?
je moet wat bestanden op je floppy root hebben maar ook een map winxp met daarin nog wat bestanden.

• deiktisch1
Ik heb inmiddels na veel gekloot de oplossing gevonden, namelijk het waren verkeerde drivers. 8)7
De drivers die je van het net download, worden in twee groepen verdeeld namelijk 1 map ata133 en de andere is ide. In de map ide zitten drivers die ik nog had, alleen dit bestand is te groot voor een floppy. Dus met testen ben ik er achter gekomen welke ik nodig had en welke niet. Dus voor de gene die dit probleem ook hebben, je moet de MBFastTrak drivers hebben en niet de Ultra, die in de map ata133 zitten.
Maar even nog dit tervermelding, ik heb dit bord bij Computerland gekocht en hier waren ze zo vriendelijk. Ik moest maar even 20 a 40 eur op tafel leggen dan zouden wel even kijken, o ja ik was de computer ook voor enige tijd kwijt. :)
Waarom dit zo kostbaar moet zijn voor een relatief eenvoudig probleem is mij een raadsel, over het algemeen ben ik altijd juist behandeld maar dit was toch op ze zachts gezegt een stukje onvriendelijkheid. Want ik mag aannemen dat ik niet de enige ben met dit probleem _/-\o_

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Deze fout wordt wel vaker gemaakt. Een raid controller op het moederbord is vaak een lite versie. De nieuwste drivers van de promise site, werken dan ook niet met het mobo. Dat een pc zaak hier geld voor vraagt, vind ik vrij normaal, omdat het hier een software probleem betreft, en geen hardware.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Pagina: 1