Toon posts:

[flash/beamer] projectie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit hier thuishoort, correct me if i'm wrong

Voor een toneelproductie moet ik een projectie verzorgen. Het is de bedoeling dat er op een oppervlakte van zo'n 10 bij 5 meter verschillende abstracte figuren geprojecteerd worden met een beamer.

Deze oppervlakte van 10 bij 5 is opgedeeld in verschillende projectiekaders, waarbinnen geprojecteerd "mag" worden. Daarbuiten mag geen licht vallen.

schets:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ploe0045/schets.gif

op de witte vlakken moet (bewegend!) beeldmateriaal geprojecteerd worden, op de andere vlakken niet.

Omdat het abstract moet worden dacht ik eraan om in flash te werken, en de bediening te regelen met actionscript (toets = volgende scene)

Nu vraag ik mij af, is er een handige manier om te zorgen dat je in flash binnen een kader blijft, of zal ik daar handmatig mee aan de slag moeten gaan (layer erbovenop die afdekt wat niet geprojecteerd mag worden)

Uiteindelijk wordt het best een zwaar filmpje, wat absuluut niet moet schokken/haperen/etc. Wat is dan belangrijk? Veel intern geheugen/snelle processor?

nog even de vragen op een rijtje:

1 hoe blijf ik in flash handig binnen de kaders?
2 waar moet ik verder op letten kwa computer/geheugen/videokaart/etc?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 19:47 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

ik zou dit misschien als het abstract wordt beter met diaprojecoren gaan doen en dan van achter belichten, dia`s makkelijk met een ab te bedienen.

ik heb dit nl een keer gedaan met een flash.exe en ook met enter enzo, maar dat liep niet geweldig.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 20:46 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Okee, ik weet totaal NIETS van flash, behalve dan hoe je moet tekenen. Maar toch lijkt het mij handig om de buitenste twee kaders weg te halen (paarse).

Het afdekken is afhankelijk van de manier waarom je tot het afstracte beeld komt. Als je elke pixel/andere eenheid apart neer gaat zetten, lijkt het mij dat je ook bepaalde gebieden kunt overslaan door te controleren op punt X.
Als je echter met vormen gaat werken, die je dus niet kan afbreken zoals dat met pixels kan, dan zou ik voor de layers gaan.

Over het geheugen/processor: ik zou gaan voor de processor, maar ook het geheugen niet uit het zicht raken.

[sub]* Thijsmans bedenkt net ineens dat je om geheugen te sparen ook een kaartje voor de beamer kan hangen, met deze stroken erin geknipt :)[/sub]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
zkywalker, waarom liep flash niet geweldig? Heb je misschien een alternatief? Ben benieuwd! :)

Prammenhanger, buitenste twee kaders inderdaad weg... heb plaatje ook ff aangepast... kaartje voor de beamer? goed idee :P

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En verder kun je natuurlijk gewoon in flash zwarte vlakken op de hoogste z-index hangen zodat die altijd bovenop zitten en geen licht uitstralen.

Verwijderd

|HunterPro| schreef op 03 January 2003 @ 21:03:
En verder kun je natuurlijk gewoon in flash zwarte vlakken op de hoogste z-index hangen zodat die altijd bovenop zitten en geen licht uitstralen.
flash en z-index?

het liep niet geweldig omdat die filmpjes van mij ook vrij zwaar waren,..
voor zo`n produktie kan je niet echt vertrouwen op huis tuin en keuken pc.
dus je hebt echt zwaar spul nodig.
misschien werkt Director ook beter.

kaartje voor de beamer? probeer het eens uit,... het licht wordt dan heel vaag en blurry,.. denk aan de afstand tussen de projector en doek.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Kaartje voor de beamer.. dat gaat echt niet werken. Als je het gaat proberen, neem dan wel een vuurvast kaartje.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

ik ben bang dat een beamer er niet echt geschikt voor is een oppervlakte van 50m2 betekend dat je beamer aardig ver weg moet hangen wat er voor zorgt dat je een lage lichtopbrengt heb, heb je er al over nagedacht om een paar macjes op te hangen..? daar kun je met gobo ook figuren op laten projecteren maar je hebt een veel hogere lichtopbrengst / mooiere bewegingen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, macjes heb ik ook aan gedacht maar met abstracte figuren bedoel ik niet alleen rondjes en vierkantjes. Het gaat ook om relingen, patrijspoorten, bliksem, en eventueel afbeeldingen.

We hebben al eens eerder een beamer gebruikt, en de lichtopbrengst was aardig netjes. Afstand was toen zo'n 20 meter en we projecteerden een film vanaf VHS.

Director werkt misschien beter? mmm... heb ik nog niet echt ervaring mee... :?

Iemand anders nog tips?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Nou heb ook al wat gedaan op gebied van Installatie werk en ik zou ook aanraden om zwarte vlakken te gebruiken en voor elk 'licht' vlak elkaar te bedekken (zodat de een nooit over de ander kan. Flash is slim genoeg om wat eronder zit niet te tekenen. Als je echter video wil doen raad ik Director aan. Daar kun je de video in realtime laten croppen door de sprite zo te zetten(en dus nooit 'erbuiten' valt. En DIrector kan zowat alles aan (als je bakje het aankan, maar toch minder belastend dan Flash als het Video betrekt. ) kun je ineens deftig Quicktime's (DV qualiteit enzo) erop draaien. Let wel mocht je 5 DV qualitiets video's erop los laten heb je wel een heel goed machientje nodig. Met Director MX kun je ook ineens Flash MX ertussen proppen...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Moet je de computer voor de presentatie nog samenstellen, of gebruik je daar gewoon een bestaande pc voor?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Ik heb even een vraagje tussendoor, ook met flash en een beamer.

Binnenkort loopt mijn stage af, en geef ik zoals verplicht een presentatie aan het bedrijf en wat mensen van mijn opleiding. Ik heb het nodige presentatiemateriaal al in elkaar geflashed, en een beamer is ook al geregeld. Maar ik ben niet op de hoogte van systeemeisen die nodig zijn om het geheel een beetje vloeiend te projecteren, en de is over het algemeen de TV-Out van een laptop voldoende ?

Verwijderd

Wat is zou doen is:
1. Je maakt je abstracte movie in flash, het maakt niet uit of je computer het wel of niet aan kan.
2. je gooit je zwarte stroken in de bovenste layer
3. je export 'm als avi.

Nu kan je 'm op een heel redelijk systeem al draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 19:19:
Ik heb even een vraagje tussendoor, ook met flash en een beamer.

Binnenkort loopt mijn stage af, en geef ik zoals verplicht een presentatie aan het bedrijf en wat mensen van mijn opleiding. Ik heb het nodige presentatiemateriaal al in elkaar geflashed, en een beamer is ook al geregeld. Maar ik ben niet op de hoogte van systeemeisen die nodig zijn om het geheel een beetje vloeiend te projecteren, en de is over het algemeen de TV-Out van een laptop voldoende ?
als je presentatie op je scherm vloeiend loopt dan doetie het ook vloeiend op de beamer...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 19:21:
[...]

als je presentatie op je scherm vloeiend loopt dan doetie het ook vloeiend op de beamer...
Dat snap ik, maar kent een beamer geen technische restricties, zoals het aantal beeldjes per seconde, en de refresh-rate ?

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 19:28:
[...]

Dat snap ik, maar kent een beamer geen technische restricties, zoals het aantal beeldjes per seconde, en de refresh-rate ?
nope; als je display het aankan, kan je beamer het ook. Zet voor de zekerheid wel de refreshrate van je vga-out (als je die aansluit op de beamer ipv een eventuele tv-out) op maximaal 75 hz, eigenlijk liefst 60 hz.

Verwijderd

animatie:
Ik zou echt voor director gaan, stukken snellere beeldperformance,
ten opzichte van flash. Ik zou ook ondere verschillende knoppen je
animaties zetten, q-animatie1, w-animatie2 etc.
(Stel je voor dat je per ongeluk, twee keer de enter toets indrukt.)
Maar Flash importeren in director(8.5) is ook niet echt aan te raden. (ik heb nog geen ervaring met de nieuwe director-mx)
Als je toch in flash gaat werken, kan je bijvoorbeeld anti-alias uitzetten.

projectie:
zorg dat je een beamer hebt die ook vanachter het scherm kan projecteren,
met dit soort beamers kan je ook het beeld 'horizontaal spiegelen'
projecteer op een doorschijnend doek, de verticale stroken kan je
dan afplakken met zwart-landbouw plastic/doek of zoiets.
Video-out-'zwart' is niet echt 'zwart' hou daar dus rekening mee,
je kan beter kaderen op het projectiescherm dan in je filmpje.
Verder je kan nog zo`n dure video-beamer hebben, als de lampen
bijna 'op' zijn, blijft er van je beeld ook weinig over.

video-output:
vga-out naar de beamer geeft het mooiste/scherpste beeld.
Als je toch het video-out signaal wil gebruiken, bijvoorbeeld als je
een video-mixer gebruikt, neem dan een goede supervhs kabel, aangezien
de gewone 'tulp' video-out een slechter beeld geeft.

resolutie:
Hou van te voren er rekening mee hoe je het gaat projecteren,
800*600 / 1024*768 etc. Oudere beamers kunnen bijvoorbeeld geen
1024 aan voor vga.
(800*600 vind ik meestal wel genoeg als ik met een video-mixer werk)

computers:
hoe sneller hoe beter, het is mischien wel handig om 2 computers mee te
nemen, als de ene 'vastloopt' heb je in iedergeval een back-up.
Ikzelf gebruik nu 2 labtops met supervhs-out, en een video-mixer.
Andere optie; 2 computers en een harde vga-switcher.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 21:04
Ik heb een keer een tekenfilm in Flash gemaakt en deze op school laten zien met een beamer. Aangezien de school PC's niet al te snel waren heb ik een MPG van het filmpje gemaakt, met een ruime bitrate zodat de kwaliteit nog prima is (het is toch een heel stuk onscherper dan op je scherm). Ik zou iig niet vanuit Flash zelf gaan projecteren dat gaat geheid mis, gewoon zoals hierboven staat een AVI of MPG maken.

Voor MPG heb je niet eens een snelle PC nodig of veel geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht er inderdaad ook al aan om verschillende animaties onder verschillende knoppen te zetten. Inderdaad minder kans op fouten.

Dan meot ik dus toch maar eens op zoek gaan naar director en daar mee gaan stunten. Hopelijk kan ik mijn gading daar nog een beetje in vinden.

Ik dacht al dat projectie-zwart niet echt zwart is. Wegens de opstelling van decor/zaalgrootte/etc. ben ik helaas waarschijnlijk wel genoodzaakt om vanaf voren te projecteren. Projectiescherm afplakken is dus niet echt een optie.
Ik ga wel een keer iets proberen, dan merk ik van zelf hoe ik het beste zo weinig mogelijk strooilicht krijg.

Computers hoeven in eerste instantie niet meer samengestelt te worden. Wordt als eerste test-pc waarschijnlijk een

Celeron 1000 MHz
128 MB SD-RAM
8 MB video + SVHS-uit

Is volgens mij niet echt chill... Wat raden jullie aan? Geheugen prop ik er zo bij.... videokaart is volgens mij alleen niet echt super.

Het wordt echter geen superzwaar filmpje hoor:

Filmpje is vooral volgepropt met vectoren, géén geluid, géén imported movies, hooguit een JPG'tje.

Het MOET controlable zijn, dus moet wel flash of iets dergelijks zijn. AVI/MPEG kan dus niet. Een toets moet animatie1 starten. Andere toets animatie2, etc.

Verwijderd

Ik heb wel eens met een beamer gewerkt en dan de Winamp AVS gebruikt.
Kun je vrij veel mee. Zeker als het gaat om abstracte figuren etc. Mogen ook foto's zijn, animated gifs.
En videobeelden zijn ook in te voegen. Met een (audio) line-in plugin voor winamp kun je dan van buitenaf de AVS ook nog eens beinvloeden. Hoort waarschijnlijk niet in dit forum thuis, maar is wellicht ook nog een optie.

• David
  • Laatst online: 05-07 11:19
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 17:05:

Celeron 1000 MHz
128 MB SD-RAM
8 MB video + SVHS-uit

Deze lijkt me niet helemaal geschikt voor een flash-presentatie. Een betere videokaart is in ieder geval aan te raden, en ook een wat vlottere processor is geen overbodige luxe.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

DiMension schreef op 05 January 2003 @ 17:34:

[...]

Deze lijkt me niet helemaal geschikt voor een flash-presentatie. Een betere videokaart is in ieder geval aan te raden, en ook een wat vlottere processor is geen overbodige luxe.
je hebt volgens mij niet veel aan een nieuwe videokaart bij flash, het is volgens mij bijna alleen maar processorwerk...

dit is net zoals je zegt dat je bij photoshop een goede videokaart nodig hebt, dit slaat nergens op, je bent wel grafisch bezig, maar het gaat echt trager door je processor. Je videokaart rekent effecten niet uit, die zorgt er alleen maar voor dat het snel weer op het scherm terecht komt.

een vlottere processor is idd aan te raden.
je videokaart is volgens mij wel te traag om full screen animatie vloeiend te laten draaien.

• David
  • Laatst online: 05-07 11:19
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 17:51:
[...]
je hebt volgens mij niet veel aan een nieuwe videokaart bij flash, het is volgens mij bijna alleen maar processorwerk...

Dat het niet 3D is wil niet zeggen dat het voor je videokaart makkelijk is. Voor het vloeiend afspelen van dvd's heb je ook een redelijke vidkaart nodig. De processor is inderdaad nog belangrijker bij flash, maar niet de enige factor.

Neem gewoon een 32MB Matrox G400 (of 450 of 550) of een ATi Radeon, dan weet je zeker dat je videokaart de bottleneck niet is.

Dato DUO synth voor twee

• HunterPro
  • Niet online
DiMension schreef op 05 January 2003 @ 18:22:

[...]

Dat het niet 3D is wil niet zeggen dat het voor je videokaart makkelijk is. Voor het vloeiend afspelen van dvd's heb je ook een redelijke vidkaart nodig. De processor is inderdaad nog belangrijker bij flash, maar niet de enige factor.

Neem gewoon een 32MB Matrox G400 (of 450 of 550) of een ATi Radeon, dan weet je zeker dat je videokaart de bottleneck niet is.
dat is niet waar. Ik heb riant dvd's gekeken op PCI-kaartjes van 3 tientjes. Het gaat puur om throughput; niet om geheugen oid. En als zoiets niet op resoluties van 1280x1024 gegenereerd hoeft te worden gegenereerd maar gewoon een redelijke resolutie voor projectie (800x600 oid) is, genereer je nooit zoveel throughput dat de PCI-bus dat dadelijk niet meer aankan. Geheugen wordt gebruikt voor een framebuffer; naar mate je een hogere resolutie wilt aanspreken moet er dus ook een grotere buffer aanwezig zijn (meer pixeltjes om te bufferen). Maar met een 8 mb kaart moet je dit, als de CPU-power voldoende is, volgens mij dik kunnen trekken.
Pagina: 1