Toon posts:

Wel schijf, geen boot

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand dit probleem toevallig al eens gehad? Ik heb een QDI mobo met intel 440 bx chipset, als ik boot dan wordt de schijf (op ide1) goed gedetecteerd. Maar bij het bootstrappen gaat het mis. Het lampje van schijf-access brand even, maar daarna doet ie niets meer. Ik kan nog wel numlock aan en uit zeten, dus het systeem zit niet vast. In een andere pc doet de hd het perfect. Alle opties in het bios ben ik langs gegaan, maar zonder resultaat. Deze schijf deed het gisteren nog wel gewoon, maar nadat er een cd-rom speler bij in is geplaatst (op ide2) boot de pc niet meer. Het kan ook van een mislukte installatie van windows XP gekomen zijn misschien?
'k ga nu eerst het bios flashen, maar ben bang dat dat weinig uitmaakt. Kennen jullie dit probleem toevallig al?

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26

gatlarf

So say we all...

Ik heb dit voorgehad met een nforce1-chipset. Ik stopte er een Aopen DVD bij en had net hetzelfde probleeem. Ik heb de dvd dan op het eerste ide-kanaal gehangen en het probleem was opgelost!

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

Heb je de jumpersettings goed doorgenomen :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 20:06:
Heb je de jumpersettings goed doorgenomen :?
Jah... 'k ben alle settings zeker 15 keer langsgelopen en heb ook een aantal maal het de setup defaults geladen. Ook heb ik geprobeerd of het omwisselen van de ide kabels hielp, maar dat maakt niets uit heleaas

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 10:32

switchboy

-ruimte te huur-

heb je er nog meer aanhangen?

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Verwijderd

Topicstarter
switchboy schreef op 03 januari 2003 @ 20:26:
heb je er nog meer aanhangen?
De enige ide apperatuur is die hardeschijf en de cd-rom. Er is ook geen scsi op het systeem

Verwijderd

Topicstarter
nu heb ik ook een floppy drive aangesloten, maar als ik een diskette probeer te booten, die het bij een andere pc wel doet, dan komt de melding "BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" tevoorschijn. Deze melding krijg ik dus niet als ik van hd probeer te booten. Dan stopt ie zonder een melding

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu gelukt te booten :) Alleen ik weet niet precies wat ik nu allemaal gedaan heb :( ('t was zoveel)
Wat ik gedaan heb is pc uit zetten, bios clearen, starten, bios defaults laden en dit dan een aantal keer achter elkaar. Daarna heb ik de bios settings zo gezet dat ze naar mijn mening goed waren en heb de optie waardoor de dmi pool data geupdate wordt aangezet. Bij het booten zag ik dat er nu een andere schijf gevonden was. En na het updaten van de dmi pool data lukte het booten.
Eenmaal in windows XP had het systeem nieuwe hardware gevonden en wilde rebooten. Dus ik reboote en zette de pc meteen uit, stopte de sound kaart erin en startte weer. Nu ging het systeem weer niet verder dan "verify dmi pool data". Dus ik de geluidskaart er weer uit halen en opnieuw bootten, weer niet verder dan "verify dmi pool data".
En toen wist ik niet meer hoe ik dit het voor elkaar heb gekregen dat het systeem ging booten. 'k heb ondertussen meerdere malen het bios geflashed, pc uitgezet en de dmi pool data ge-update. (met de hardware exact het zelfde als toen het werkte) Maar het systeem wel nog steeds niet verder gaan dan het checken van de dmi pool data.
'k weet nu iig dat het niet aan de schijf of andere hardware ligt, maar aan de instellingen in het bios en de herkenning van de schijf. Een optie die ik eerst uit had staan en die aan stond toen het goed ging was dat irq's automatisch toegekend moeten worden en dat er een PNP OS op staat.
'k snap er ondertussen niets meer van :( heeft iemand hier een duidelijk beeld van wat er gebeurd?

Verwijderd

Topicstarter
De optie die zorgde voor het toekennen van irq's is "Force Update ESCD"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ staat ook hoe je hangertjes bij "Verifying DMI Pool Data" kunt oplossen B)

BTW: http://www.qdi.nl/support/qanda/dmipool.htm - al gelezen? 1 min googlewerk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik van alles geprobeerd. Wat in de FAQ van got staat, wat op de website van de leverancier staat en nog iets wat in een andere thread hierover staat. Dat van de site van Maxtor schijnt te komen. Maar alles zonder resultaat :( En ik heb het meermalen geprobeerd.

En toch moet het mogelijk zijn, want het is mij met de probeer-maar-wat-en-kijk-wat-het-wordt methode wel gelukt. Alleen het nadeel daarvan is dat er geen logica te ontdekken is en je zeker niet onthoudt wat je gedaan hebt. Weet iemand een oplossing voor m'n probleem?
Pagina: 1