Toon posts:

Linux drivers for 3com NIC op A7N8X deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Is het iemand gelukt om de on board 3com NIC aan de praat te krijgen onder linux? Ik heb zo'n beetje alle modules van 3com geprobeerd, inclusief degene meegeleverd op CD-ROM, maar geen succes. Als iemand nog tips heeft, dan houd ik me aanbevolen!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als je nou voortaan het merk van het moederbord er ook bij zet, dan weet tenminste iedereen dat het over een ASUS bord gaat ;)

Maar ik kan uit ASUS' specificatie pagina niet echt eenduidig opmaken wat er nou precies op zit (twee regels met ieder twee NICs?)... Geef eens de output van "lspci", dat verschaft hopelijk wat meer helderheid.

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 03 January 2003 @ 21:43:
Als je nou voortaan het merk van het moederbord er ook bij zet, dan weet tenminste iedereen dat het over een ASUS bord gaat ;)
Is er dan een ander merk dan Asus??? :? O-)

Als ik het wel heb is het een gigabit NIC, maar de bijgeleverde driver source die ik zelf gecompileerd heb wil niet geladen worden, ook niet als ik de io- en irq-gegevens gebruik die lspci me aanbiedt.

lspci maakt me overigens niet veel meer wijzer dan "3com" en dan nog wat "unknown" hier en daar. Ik zal de precieze gegevens hier later in-editen, want ik zit nog op mijn werk (is hier pas 4.50pm...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 22:53 . Reden: ff ter verduidelijking... ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo, eindelijk thuis :) ...

lspci -vv:
02:01.0 Ethernet controller: 3Com Corporation: Unknown device 9201 (rev 40)
Subsystem: Asustek Computer, Inc.: Unknown device 80ab
Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B-
Status: Cap+ 66Mhz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR-
Latency: 32 (2500ns min, 2500ns max), cache line size 08
Interrupt: pin A routed to IRQ 11
Region 0: I/O ports at b000 [size=128]
Region 1: Memory at dd000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=128]
Expansion ROM at <unassigned> [disabled] [size=128K]
Capabilities: [dc] Power Management version 2
Flags: PMEClk- DSI- D1+ D2+ AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1+,D2+,D3hot+,D3cold+)
Status: D0 PME-Enable- DSel=0 DScale=2 PME-

Iemand die hier iets (meer) mee kan?

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/linuxdownload.htm

Staat daar niet iets tussen? Er moet ergens toch wel een "code" vermeld zijn qua wat voor type nic het om gaat...

Wat me verder opvalt is dat het een 3Com "BroadCom" is... En die serie houdt zich zo te zien niet aan de "normale" typenummering :'(

En tot slot kun je misschien http://jes.home.cern.ch/jes/gige/acenic.html effe checken...

[ Voor 49% gewijzigd door Kippenijzer op 04-01-2003 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nope... die site heb ik al helemaal nageplozen. Er geen enkele module die wil werken.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 04 januari 2003 @ 20:48:
Wat me verder opvalt is dat het een 3Com "BroadCom" is... En die serie houdt zich zo te zien niet aan de "normale" typenummering :'(
BroadCom zegt mij op zich niet zoveel, hoewel volgens mij de 3Com op dit bord een Gigabit NIC zou moeten zijn. Al met al des te vreemder dat er op de bijgeleverde CD een tgz voor 3c90x kaarten meegeleverd is. Maar goed. We komen er wel! Dank voor je hulp tot zo ver in ieder geval :)

Edit: Net geprobeerd, maar de acenic module werkt overigens ook niet

This just in... in de gentoo forums vond ik de volgende post:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Well now im gonna tell you how to do it, you need to grab the driver
on the asus cd, its labeled "3c90x-102.tar.gz" untar it, and now change the
3c90x.c file.

At first the line you have to change looks like
#ifdef BRIDGEPORT_SUPPORT
case NIC_PCI_DEVICE_ID_9201:
DBGPRINT_INIT(("Revolution NIC found\n"));
break;
#endif

you have to change it to

case NIC_PCI_DEVICE_ID_9201:
DBGPRINT_INIT(("Revolution NIC found\n"));
break;

Klinkt logisch (het pci dev id is inderdaad 9201), maar werkt voor mij (nog) niet. Misschien voor anderen al wel?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 23:11 . Reden: lay out bijgewerkt... ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het werkend gekregen... wegens problemen met mijn raid5 had ik besloten een nieuwe redhat 8.0 install uit te voeren. Het eerste wat ik daarna gedaan heb is de 3COM source van de cdrom gekopieerd, de .h file aangepast (#define BRIDGEPORT_SUPPORT 1 uncommenten en slab.h in plaats van malloc.h includen), gecompileerd en geïnstalleerd en modprobe had nu geen problemen meer.

Ik heb geen flauw idee waarom het nu wel werkt en eerder niet. Misschien een incompatibiliteit met redhat's 2.4.18-19.8.0 kernel die er nu nog niet op staat (zo even upgraden)

oh, en de raid problemen zijn er nog steeds...

Dank voor uw aandacht :)

P.S. na updaten naar de 19.8.0 kernel werkt het nog steeds, na wat rommelen met modules en zo. Duimen maar...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 04:39 . Reden: P.S. toegevoegd ]

Verwijderd

op de site van asus gekeken?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 03:08:
Ik heb het werkend gekregen...
Als het een troost is:
Het is een 3com chip, dus waarschijnlijk wordt hij wel ooit in de vanilla kernel ondersteund, met een beetje mazzel in 2.4.22 of zelfs in 2.4.21. Heb je toevallig gekeken of de meegeleverde source "pure" source is, of een stukje source als wrapper om een binary object-file heen (à la nVidia)?
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:52:
op de site van asus gekeken?
Nouja, hij heeft iig de drivers van de meegeleverde ASUS CD geprobeerd... Tot het hacken van de source toe ;)
Ik heb wel even op het ASUS support forum gekeken, maar veel boeienders dan

"het werkt niet!"
<geen replies>

kwam ik niet tegen :P

Verwijderd

Je kan de tulip driver proberen.... http://www.scyld.com/network/tulip.html

Verwijderd

Topicstarter
Umm... jullie hebben waarschijnlijk over mijn bericht "ik heb het werkend gekregen" heengelezen :D. Maar toch bedankt voor jullie aandacht!

Oh, en de asus site is niet echt behulpzaam geweest voor dit probleem. Ze mogen wat mij betreft in ieder geval wel eens vermelden dat je het .h bestand moet aanpassen om het 9201 gedeelte mee te laten compileren...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 19:51 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 19:50:
Umm... jullie hebben waarschijnlijk over mijn bericht "ik heb het werkend gekregen" heengelezen :D. Maar toch bedankt voor jullie aandacht!
Die heb ik nog gequote zelfs hoor ;)

Maar ik zei dat dus omdat je dus als het goed is straks dat geklooi met die driver van de CD niet meer nodig hebt.
Ik vroeg me af wat voor een source het precies was omdat dat van invloed kan zijn op hoe snel het supported is. Als de source op die CD echt pure source is onder een non-restrictive license, dan hoeft de 3com driver maintainer (Becker geloof ik) alleen maar stukken uit die driver over te nemen lijkt me. Magoed, daar zijn mogelijk al mensen met meer ervaring daarin dan ik mee bezig (er was blijkbaar ook al iemand die de bug die jou pestte in die driver had ontdekt).

Verwijderd

Hmm, ik stuit nu op gehetzelfde probleem, alleen ik heb nog een extra probleem: ik ben Linux-n00b, dus zelf iets compileren zit er niet in ben ik bang.
Heeft iemand ondertussen ergens een .rpm gevonden, die werkt bij SuSE 8.1?

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03
Kicken van een gerelateerd draadje is op zich geen probleem (mits het niet te oud is) maar niet als je daarmee de regels voor een topicstart in NOS overtreedt. Deze staan in bovengenoemde draad te lezen. We gaan voor jou niet op zoek naar een RPM zonder dat je daar eerst zelf moeite voor hebt gedaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.