Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Smbus, hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil extra temp sensoren aan mijn pc hangen, die wil ik dan op de smbus aansluiten.
Nu heb ik al wat zitten zoeken en het enigste wat ik kon vinden was dat ik het aan kon sluiten op me sdram.
Maar volgens mij moet ik dat op meerdere plaatsen kunnen doen, ik kan alleen nergens vinden waar. Is er hier iemand die wel weet waar ik een andere aansluiting kan vinden??
Ik wil namelijk niet aan mijn sdram gaan bakken aangezien het 512 mb strips zijn.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
smbus?
Aansluiten op je SDRAM?

Verwijderd

Topicstarter
insan1ty schreef op 03 January 2003 @ 19:28:
smbus?
Aansluiten op je SDRAM?
ja smbus is zoiets als i2c volgens verschillende verhalen op het inet
het wordt gebruikt voor de temps enzo door te geven aan de bios
http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/hardhack.html

op deze link staat een beetjhe uitleg en ook van aansluiten via sdram

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 11:15
Je kan goedkoop een 64MB dimmetje kopen en het daaraan solderen

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 11:06

Leon

Rise Of The Robots

Zo te zien sluit je het gewoon aan op het SPD van je SDRAM reepje... :)

wist niet dat die ook via i2c/smbus uitgelezen werd... :P

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
uhm kan wel idd een goedkoop reepje kopen en zelfs dat is niet nodig ik heb nog wel ergens een goedkoop reepje liggen...
het probleem is dat ik maar 3 sloten heb en in ieder slot 512 zit

Verwijderd

Topicstarter
Leon schreef op 03 January 2003 @ 20:18:
Zo te zien sluit je het gewoon aan op het SPD van je SDRAM reepje... :)

wist niet dat die ook via i2c/smbus uitgelezen werd... :P
spd???

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 11:06

Leon

Rise Of The Robots

Serial Presence Detect als ik het me nog goed kan herinneren...

klein ic'tje wat tegenwoordig op bijna elk reepje geheugen zit, en wat er voor zorgt dat automatisch de timings en de frequentie aan het BIOS doorgegeven worden. :)

Ooohw ja.. en ook nog event. fabrikant, produceerdatum etc. etc.

Er stond een tijdje geleden een interresant artikel hierover in de C'T.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Leon op 03-01-2003 21:16 ]

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
ows lijkt mij dat dat idd via die smbus/i2c kan gaan ja...

maja.. die bus moet ik dus ergens anders af zien te takken... alleen waar :?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 21:19 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
op mijn abit at7max zit gewoon een smbus connector

Verwijderd

Topicstarter
OverSoft schreef op 03 January 2003 @ 21:37:
op mijn abit at7max zit gewoon een smbus connector
sorry fout gelezen :P
maja..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 21:48 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
ik ook niet :) ik heb een abit :) zoek eens op je mobo, of er zo'n connector opzit

Verwijderd

Topicstarter
OverSoft schreef op 03 januari 2003 @ 21:46:
ik ook niet :) ik heb een abit :) zoek eens op je mobo, of er zo'n connector opzit
zit er niet op
heb al gekeken
zitten alleen standaard zooi op
ide irda leds die zooi verder niks

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Is het geen optie om op je mainboard te solderen (aan de onderkant van de RAM socket)? Da's redelijk safe.

Henk

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Topicstarter
Henk B schreef op 03 January 2003 @ 21:55:
Is het geen optie om op je mainboard te solderen (aan de onderkant van de RAM socket)? Da's redelijk safe.

Henk
heb ik ook al aan zitten denken id, maar gaat dit signaal niet naar meer plaatsen misschien??
pci/isa sloten? ide weet ik wat...
ide zal wel niet maar kan volgens mij best wel eens op pci of isa zitten...
en als het op isa zit is het ook zo te achterhalen waarschijnlijk.. aangezien ieder mobo nog altijd isa erop heeft zitten ook al zitten de sloten er niet op...

• Henk B

Henk B

te obl

Waarschijnlijk zijn de RAM slots de enige punten maar dat maakt niet uit want het is een bus, waar je (tot op zekere hoogte) gewoon chippies bij kunt hangen.

Henk

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Er zijn meerdere plaatsen waar de SMBus heen gaat en ik dacht inderdaad ook naar de ISA-bus (let op: iets anders dan een ISA-slot, de ISA-bus is inderdaad nog steeds aanwezig) maar aangezien de meeste documentatie uit gaat van de DIMM-sockets lijkt me dat het makkelijkst. Bovendien zitten die het dichtst bij de CPU-socket, kan je meteen de interne diode aansluiten als die nog niet uitgelezen wordt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 03 januari 2003 @ 22:37:
Er zijn meerdere plaatsen waar de SMBus heen gaat en ik dacht inderdaad ook naar de ISA-bus (let op: iets anders dan een ISA-slot, de ISA-bus is inderdaad nog steeds aanwezig) maar aangezien de meeste documentatie uit gaat van de DIMM-sockets lijkt me dat het makkelijkst. Bovendien zitten die het dichtst bij de CPU-socket, kan je meteen de interne diode aansluiten als die nog niet uitgelezen wordt.
dat was wel mijn bedoeling
nog helemaal niks wordt uitgelezen naar mijn weten daarom wou ik dat gaan proberen

• m-m
  • Niet online

m-m

als je je dimmetjes niet wilt verkloten moet je het dus aan de soldeerpunten van je mobo doen.
Sommige mobo's hebben er een header voor... Asus geloof ik.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Kijk eens naar de foto van die site die je hebt gegeven (onderaan)... kan je precies zien welke pinnen het moeten zijn..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Sommige moederborden hebben tegenwoordig een connectortje op het board zitten. Op mijn A7N8X bv.

Ik heb van de week eens zitten speuren. Extra tempsensoren aansluiten is niet zo moeilijk. Zie hier: http://www.madhacker.org/mbmsensors.htm

Ik wilde het alleen anders regelen. In principe had ik het idee voor een geavanceerde tempmeter. Alleen die alle info via smbus ophaalt (dus niet rs232 of parallel). Net als bij bv. een Compaq server werkt ie dan al gelijk bij het opstarten. En je hebt eigenlijk geen software nodig om het te laten werken.
Maar goed het idee zit in mijn hoofd. En ik ben geen electrotechnicus. Dus ik heb geen idee hoe je dat verder zou kunnen ontwikkelen. Waarschijnlijk heb je een kleine microprocessor nodig (PIC ofzo) om e.a. te kunnen doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Shuriken op 03-01-2003 23:53 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Henk B

Henk B

te obl

Over I2C en ISA bus;

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk: waarschijnlijk bestond heel de I2C/SmBus nog niet toen de ISA werd bedacht.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat de meeste devices die ergens op de bus zitten in de praktijk ergens in een van de (BGA) chips zitten, en dus niet van buitenaf te benaderen zijn. Muv. de I2C dus omdat die ook nog naar de DIMMs toegaat...

Henk

• Shuriken

Shuriken

Als je geen Smbus connector op je moederbord hebt kan je het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/dimm.jpg
staat hier uitgelegd.

Maar als je gewoon een Smbus connector hebt kun je em beter daar op aansluiten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Looki schreef op 03 januari 2003 @ 23:36:
Kijk eens naar de foto van die site die je hebt gegeven (onderaan)... kan je precies zien welke pinnen het moeten zijn..
zoals ik al zei heb ik die connector niet op mijn mobo
Shuriken schreef op 04 januari 2003 @ 11:14:
Als je geen Smbus connector op je moederbord hebt kan je het zo doen:
[afbeelding]
staat hier uitgelegd.

Maar als je gewoon een Smbus connector hebt kun je em beter daar op aansluiten ;)
dat is van die site waar ik de link naar gegeven heb ja
dat was dus wat ik eigenlijk niet wou doen aangezien het 512 mb reepjes zijn
maja als ik dit zo lees is dit de enigste mogelkijkheid die over blijft...
maar ik snap iets anders nog niet.. op die site heb ik gelezen dat het op meerdere plaatsen komt en dat het ook altijd uit de isabus te halen is.. als het daaruit te halen is zou ik denk ik dat veel liever gebruiken.. maar waar kan ik dat dan vinden??? :?

• Shuriken

Shuriken

Geen idee hoe je erbij komt dat het ook via ISA te benaderen is.

Wat wel kan is op bv. een Voodoo kaart of BT848 de Smbus gebruiken en daarop temp sensors aansluiten. Met linux kan je die dan uitlezen.

Maar op het moederbord zie ik geen andere mogelijkheid dan de SPD op je dimm.

• m-m
  • Niet online

m-m

Henk B schreef op 04 January 2003 @ 02:53:
Over I2C en ISA bus;

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk: waarschijnlijk bestond heel de I2C/SmBus nog niet toen de ISA werd bedacht.
idd, waarschijnlijk omdat op sommige mobo's de tempsensoren nog via ISA gaan ipv via smbus.

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op 04 januari 2003 @ 14:02:
Geen idee hoe je erbij komt dat het ook via ISA te benaderen is.

Wat wel kan is op bv. een Voodoo kaart of BT848 de Smbus gebruiken en daarop temp sensors aansluiten. Met linux kan je die dan uitlezen.

Maar op het moederbord zie ik geen andere mogelijkheid dan de SPD op je dimm.
hoe ik er bij kom via isa..
omdat dat op best veel sites staat

This command will probe for sensors and suggest the right modprobe and module.conf information. It finds the following chips on the HS-1600 by probing SMBus (PCI) and I2C (ISA) busses:

dat is gewoon maar een quote maar zo is er ook een site die beweerd dat je je isa chip altijd hebt en het daar van af kan halen

• Shuriken

Shuriken

No offence hoor, snap je uberhaupt wel wat van het onderwerp? Of lees je het artikel niet wat je hierboven aanhaalt.

Als ik even naar je quote kijk komt ie van deze pagina: http://www.charmed.com/su.../hs1600/T1-LM-Sensors.php

Deze pagina gaat over een wearable pc met een via southbridge.

Je quote over een stukje software (linux) dat geschreven is om lm(75-78)-probes uittelezen.
Heeft dus geen betrekking op het hardwarematig verbinding maken met smbus via ISA.
Maar over het uitlezen van de smbus in het OS middels de VIA Southbridge.
dat is gewoon maar een quote maar zo is er ook een site die beweerd dat je je isa chip altijd hebt en het daar van af kan halen
de url heb je zeker alleen nog niet gevonden :? en welke isa chip bedoel je dan? want daar ben ik toch wel enorm benieuwd naar. Ik heb nog even op mijn oude 440BX boardje zitten kijken en heb de chip nog niet kunnen vinden }) Als je bedoelt je de PCI-to-ISA bridge bedoelt die zit in de Soutbridge. Daar valt weinig aan te solderen want dat is een BGA chip.

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 15:09:
[...]
hoe ik er bij kom via isa..
omdat dat op best veel sites staat

This command will probe for sensors and suggest the right modprobe and module.conf information. It finds the following chips on the HS-1600 by probing SMBus (PCI) and I2C (ISA) busses:

Aha; wat ze hier bedoelen is de I2C/SMbus controller, dus niet de bus zelf.

Zeg maar net zoiets als RS232: De controller hiervoor (UART - 16C650 etc) hangt aan de ISA bus. De RS232 signalen zelf daarentegen zul je absoluut niet op de ISA bus aantreffen. Hetzelfde gaat dus ook op voor de SMbus.

Pagina: 1