Marantz & celestion info plz

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• H3AdTr1P
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02-2020

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
Van m'n "schoon-opa" (of hoe noem je zo iemand ?), heb ik de volgende apparatuur gekregen:

Celestion Centre II

Afbeeldingslocatie: http://audio.modu.net/pro/00001/pic/00000411.jpg

Celestion CSW Subwoofer

Afbeeldingslocatie: http://audio.modu.net/pro/00001/pic/00000412.jpg

Marantz AV surround processor AV1030

Zoals je al zal denken ben ik zeer tevreden met dit "kadootje" :)
Maar enig nadeel...
Ik heb er niets aan info bij, noch vind ik er info van op het net.

Iemand die deze producten/info heeft ?

Om eerlijk te zijn, ben ik niet zo thuis in dit wereldje en weet ik eigenlijk totaal niet wat die Marantz module kan/doet. Ook omdat deze niet meer werkt (heb hem ff opengehad, zag dat zekering doorgebrand was, hoop dat het door vervanging verholpen is).

De subwoofer heb ik nu in gebruik (gewoon voor m'n stereo versterker gehangen), om wat extra en leuk bas effect uit m'n pctje te krijgen.

Tegenwoordig met die 5.1/6.1/7.1 standaarden van geluidskaarten, dacht ik over een tijdje ook aan zo'n bijpassend surround setje (Creative Inspire ofzo).
Maar ja nu ik deze dingen toevallig gekregen heb...
Mijn vraag nu... ben ik daar iets mee i.v.m. 5.1/.... geluid ? of is dit totaal naast de kwestie, en heb ik daar nog een speciale "processor" (of hoe het genoemd wordt, voor nodig ?)

De centre en sub zullen wel altijd nog bruikbaar zijn vermoed ik.

A pretty girl has a 99,99999% chance of being a bitch

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

w00Dy

Make soap, not war

celestion is _/-\o_

Ik heb hele oude celestion speakers Ditton 33 is het model, buiten dat de tweeter wat aan't verschellen is zijn ze nog heel goed.

http://www.celestion.com/

[ Voor 132% gewijzigd door w00Dy op 03-01-2003 19:11 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik zou er fronts en surrounds bij kopen!
heb je een mooie home cinema :)

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
idd ja zoiets had ik in gedachten naar de toekomst toe ( nu nog student , dus veel te weinig geld voor zo'n dingen :-) ).

Maar geen idee waarvoor dat Marantz toestel juist dient ? wat voor geluid haal ik daar uit ?

• Dnc1n
H3AdTr1P schreef op 03 januari 2003 @ 19:19:
idd ja zoiets had ik in gedachten naar de toekomst toe ( nu nog student , dus veel te weinig geld voor zo'n dingen :-) ).

Maar geen idee waarvoor dat Marantz toestel juist dient ? wat voor geluid haal ik daar uit ?
waarschijnlijk heb je deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.marloes.cistron.nl/got/surround.jpg

kun je in principe weinig mee omdat het een dolby pro logic decoder is.
de huidige meest gebruikte dvd soundmixen zijn dts/dd.

je zou het via de maranrtz kunnen afspelen maar dan moet de dvd speler een dd/dts decoder! aan boord hebben en dan moet je m' via de 6ch input op de marantz aansluiten. via de 3 jack out aansluitingen op een 5.1 geluidskaart kan het ook.

de center + rears kunnen dan via de ingebouwde versterkers afgespeelt worden de fronts moeten met een externe versterker.
maar als jij die niet in bezit hebt kun je misschien beter een complete receiver nieuw kopen met de hele mik mak.
daar zitten alle 5-6 versterkers ingebouwd en zitten de decoders aan boord.
dts/dolby pro logic II/ dd.

je kunt overwegen om een losse stereo versterker te kopen dat is goedkoper (afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk) maar dan mis je nog best veel.

dolby prologic 1 wat nu op je marantz hebt zitten wat van een stereo bron een half surround bron maakt, dplII maakt het veel beter 5.1.

ik zou overwegen een receiver te kopen en daar je center+sub op aan te sluiten :)

btw is de sub actief? als er een stekker voor het stopcontact aan zit is het er 1.

[ Voor 8% gewijzigd door Dnc1n op 03-01-2003 19:37 ]

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
idd dat toestel heb ik. (weliswaar zonder remote :( )

Maar ik snap de theorie er achter toch nog nie helemaal :) nogal n00b op dit gebied

Dus je zegt dat die dolby prologic 1 technologie (die op die marantz zit) beter klinkt als 5.1 geluid ? Deze haalt z'n input dus bij een stereo bron ?
Dan snap ik toch niet hoe dit geluid beter kan zijn dan een 5.1 , want die heeft toch aparte ingangen voor front, rear,centre en sub als ik het goed heb, niet ?

• Dnc1n
nee dolby prologic is slechter als een 5.1 dd/dts track die op multichannel dvd's te vinden zijn.
ook slechter als multichannel spellen eax1/2.

dolby pro logic:
maakt van een stereo track, bv cd speler, een surround sound over 6 speakers. je sluit de bron (cd-speler/dvd speler) zeg maar aan met 2 pluggen (stereo)
als je een divx/vcd/videoband film kijkt die van de huidige generatie is komt dat aardig uit de speakers. maar het blijft choochelen met het geluid. de achterspeakers spelen heel rommelig allebij met het zelfde geluid. niet dat alles om je heen vliegt zeg maar. :)

dolby prologic II:
is beter als dolby prologic en komt heel aardig in de buurt van dolby digitaal.
dplII zet dus net als dplI ook een stereo bron om naar surround.

dolby digitaal en dts:
zijn voorgebakken multichanel audiotracks van de studio.
zijn dus het beste surround.

[ Voor 14% gewijzigd door Dnc1n op 03-01-2003 19:56 ]

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
ahah ok ik snap het toch een beetje :)

Dus die Marantz kan ik alleen gebruiken om van stereo geluid dolby pro logic te "maken" zogezegd ? En wat dus eigenlijk neerkomt op een ge-emuleerd 3D geluid als ik het snap ?

En deze Marantz , kan ik die ook gewoon gebruiken als versterker ? stel om bvb gewoon een cdspeler te versterken (zonder extra versterker dan).

En een aparte 5.1 versterker, is dat eigenlijk gewoon per kanaal een aparte versterker ?
dus zou je evengoed een paar versterkers kunnen gebruiken ipv een 5.1 versterker ?

• Dnc1n
ik hoop dat je me kan volgen :)

een 5.1 receiver (vesterkers bestaan niet) heeft dts/dolbydigital/dpl/dplII decoders aan boord. betekend dat je een dvd speler of geluidskaart digitaal kan aansluiten. de receiver ontvangt de data en decodeerd het. dat kan dts/dolbydigital/dplII/dpl afgespeelt worden door de ingebouwde versterkers.

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
uhuh idd dat snap ik

Maar stel nu dat ik zo'n Receiver heb (stel 5.1) en ik sluit deze aan op m'n geluidskaart (stel ook een 5.1) dan heeft die die dts/dolby/etc... standaarden toch niet nodig ofwel ?

En daarop volgt dus...
Ik wil dus bvb. alleen een versterker voor m'n pc.
deze heeft dus volgens mij geen dolby/dts/chalalala nodig denk ik.
Omdat dit zorgt voor een aannoemelijke meerkost denk ik, niet ?
Bestaat dit ?
of ben ik dan gedoemd aan de surround speakersetjes die ze verkopen voor pc's zondermeer.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Celestion is inderdaad _/-\o_

edit : je doet soms toevallig die center niet weg , als je toch geen geld hebt voor de rest te kopen :D

[ Voor 65% gewijzigd door TomSwinnen op 03-01-2003 20:41 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• H3AdTr1P

H3AdTr1P

Slot-A Crew

Topicstarter
no way Tommetje :p

Pagina: 1