[winXP] De harddisk is opeens foetsie

Pagina: 1
Acties:

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:54
Laatst zet ik de computer aan en in het opstart scherm vond hij gewoon de hdd's. Toen ik in Windows Xp kwam kon ik het G: station niet vinden. Omdat ik dat al eens eerder heb gehad dat G: in verkenner weg was wil ik graag weten hoe het verholpen kan worden.

Als master hd heb ik een IC35L040AVER07-4. Die is onderverdeelt in een C: en een D: partitie.

Als slave hd heb ik een QUANTUM FIREBALL CR.13.0A . Die heeft 1 partitie en dat was station G:.

Als cd-writer heb ik LITE-ON LTR-24102B station E:.
Als cd-rom heb ik E-IDE CD-ROM 32X/AKU station F:.
Ik heb ook nog een virtual cd-rom die staat als H:.
En ik heb een 3,5-inch diskettestation als A:.

Processor: AMD Athlon 1200mhz
Moederboord: KT7A
Geheugen: 256MB RAM
Videokaart: Geforce 2 Titanium
Geluidkaart: Creative AudioPCI
Netwerkkaart: Ethernet Realtek kaart 10/100 Mbit

Fysiek weet ik zeker dat alles in oorde is omdat ik de master hdd vaak verwissel met brackets. En die harddisk die in de andere bracket zit heeft het zelfde besturings systeem (dus ook XP). En daarop zijn alle bestanden gewoon nog te vinden en is het station dus niet zoek.

Ik heb al geprobeert om in computerbeheer-> schrijfbeheer de station letter te veranderen. Maar daar kom ik niet bij. En in apparaten beheer staat dat er geen problemen met de harddisk zijn. Ik heb bij apparaten beheer de harddisk al eens verwijderd en opnieuw oplaten starten. Dan zegt hij nieuwe hardware gevonden maar maakt geen station aan. Het ligt dus echt niet aan de hardware maar waarschijnelijk aan de software.

Kan iemand mij helpen?

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Verwijderd

is t wel een ntfs partitie?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Dus als ik het goed begrijp verwissel jij vaak de schijf met je os :? Kan het dan niet zijn dat eentje niet staat ingesteld om die schijf te zien? Correct if i am wrong... :?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• xtreme_lunatic
Ik verwissel altijd de master met een andere master. Op beide staat Xp geinstalleerd. Op de ene is opeens G: weg en op de andere is alles nog ok. Raar hè?

De C: en D: zijn NTFS maar G: dus niet. Maar XP kan Fat32 gewoon lezen en hij heeft het ook altijd gedaan en doet het nog steeds met andere bracket waar XP opstaat.

En in apparaten beheer staat hij ook zonder problemen. Hij heeft alleen geen station letter. Ik kan hem niet veranderen de stations letter, ik kom er gewoon niet bij. :?

Btw de QUANTUM FIREBALL CR.13.0A blijft er dus altijd inzitten.

[ Voor 68% gewijzigd door xtreme_lunatic op 03-01-2003 18:32 ]

Verwijderd

Dit klinkt als wat ik ik recent ook heb gehad. Na een x aantal malen wisselen overigens was mijn complete partitie verdwenen (dus ook in het OS wat de data eerst nog wel zag!) De voorgaande keren had ik een optie "import foreign disk" in het disk management window. (Rightclick op de disk, dus niet de partitie). De Help van het management console bevat ook nog de nodige nuttige informatie (zoek op "foreign import" in deze helpfile).

Mocht het echt mis gaan, met het tooltje "GetDataBack for NTFS" heb ik wel alle data nog keurig van de schijf kunnen lezen. Een echte oorzaak heb ik (nog) niet gevonden, schijf compleet gecontroleerd en geen probleem gevonden. Nieuwe partitie aangemaakt en die werkt tot vandaag de dag nog goed (+- 2 weken).

• xtreme_lunatic
Hey alvast bedankt! Ik ga zo kijken of het lukt. Ik laat weten of het is gelukt of niet gelukt is.

Maar waar moet ik precies kijken? Ik heb Nederlands XP dus misschien dat beetje anders is :9~

Wat is eigenlijk omzetten naar dynamische schijf? :?

[ Voor 47% gewijzigd door xtreme_lunatic op 03-01-2003 19:07 ]

Verwijderd

Oei, nederlandse XP. Heb ik nog nooit van dichtbij gezien (ik werk met corp. UK versie, dus ik hoop dat de functies die ik bedoel beschikbaar zijn).

-Settings
-Control Panel
-Administrative Tools
-Computer Management
(of direct Right click op "My Computer" en "Manage" kiezen)
-Dan in de tree "Storage" en "Disk Management"
-Dan Rechter muis op "Disk 1" (volgens je beschrijving de probleem HD)
-Daar zit/zat bij mij de optie "Import Foreign".
Ik hoop dat je dit kunt trerugvinden in je NL versie.

Met F1 krijg je in elk geval de helpfile van het MMC, hierin moet ook meer te
vinden zijn.
(Iemand met een nederlandstalige versie die mijn verhaal kan verduidelijken ?)

"Omzetten naar Dynamic Disk" maakt het mogelijk dat je op deze schijf bijv. stripe sets kunt aanmaken. Stukje tekst uit mijn helpfile:

(Dynamic disks provide features that basic disks do not, such as the ability to create multidisk volumes, such as striped, mirrored, and RAID-5 volumes. Before you convert disks, close any programs that are running on those disks.)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 19:12 ]

• xtreme_lunatic
bij mij staat alleen als ik er met rechter muis knop op druk:

schijf converteren naar dynamische schijf
eigenschappen
help

zegt dit je iets?

[ Voor 16% gewijzigd door xtreme_lunatic op 03-01-2003 19:12 ]

Verwijderd

Ja :-( dat je de import Foreign functie niet beschikbaar is... Dus ook dat je disk geen foreign status heeft en dat mijn hele verhaal dus niet opgaat. De drie opties die je ziet heb ik hier ook beschikbaar bij een normale healthy disk.

Je moet daar nu overigens wel kunnen zien OF en welke driveletter er aan je partitie is toegekend. En of uberhaupt wel een partitie is.

• xtreme_lunatic
Het was een partitie en met andere bracket nog steeds. De bestanden staat er ook nog op bij die andere.

Maar op de XP waar het probleem zich voordoet, kan ik helemaal geen drive letter veranderen. Ik kan nergens bij. Terwijl het apparaat wel in apparaten beheer staat. Er staat wel nog de naam van het station bij "Storage" en "Disk Management''. Alleen de drive letter ontbreekt.

Verwijderd

Ik heb nu zo'n beetje heel internet wel afgezocht :-) maar nog niets kunnen vinden wat lijkt op je probleem. Ik zit nog met enkele gedachten welke misschien in de goede richting kunnen helpen. Kan het zijn dat de driver voor je secundaire harddisk de weg kwijt is.

Misschien is het een idee om de driver voor deze harddisk te verwijderen en opnieuw te laten detecteren. Dit is mogelijkerwijs de reden waarom het ene OS wel en het andere OS de harddisk niet goed ziet. Aan de sec. harddisk zelf ligt het imo niet.

Er is met rechter muis nog een optie tot "Rescan" en "refresh", maar om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat dat iets zal uitmaken aangezien je genoeg gereboot hebt...

hmmm, laatste wat misschien kan (nog iets grover dan de vorige optie) het verwijderen van je secundaire hd uit de device manager en hem daar opnieuw laten detecteren.

Ik heb het hier even geprobeerd op een oud computertje, lijkt je data geen kwaad te doen, maar laat dat je niet weerhouden van het maken van een goede backup!

• xtreme_lunatic
Bedankt voor je tip. Ik ga het eens proberen.

• xtreme_lunatic
Helaas is niks gelukt ;( . Dus ik denk dat er maar 1 ding opzit. Ik ga Windows XP er op nieuw opzetten :Z . Iedereen toch bedankt voor ze tips.

Pagina: 1