Ik heb vandaag een hdd in mijn servertje vervangen 30gb maxtor eruit gehaalt en een 60gb erin... ik dacht namelijk dat de 30gb kapot was omdat ie super traag was met hdparm... iets van 12mb/s (ATA100).
Toen ik de 60gb erin zette, debian installeerde met ide2=0xf7f0 als parameter bij lilo (heb een CMD649 pci ide controller) leekt het probleem verholpen... ik haalde namelijk 43mb/s buffered cache. Echter, dit was dus met de 2.2.20 idepci kernel zonder echte driver voor mijn controller.
Toen ik de mijn eigen kernel ging compilen (2.4.18) met de CMD 64X driver en vervolgens opnieuw opstarte zonder de lilo parameter bracht kreeg ik dit als resultaat:
server:~# hdparm -tT /dev/hdc
/dev/hdc:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 7.41 seconds = 17.27 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 7.32 seconds = 8.74 MB/sec
Hmm.. suspicious results: probably not enough free memory for a proper test.
server:~#
Het lijkt me nu niet dat ik opeens geheugentekort heb. Voordat ik beide test heb uitgevoerd heb ik in bootmisc.sh hetvolgende neergezet: hdparm -q -c3 -q d1 -q -m16 /dev/hdc
Wat doe ik verkeerd?
Hier vind je de desbreffende server configuratie (bijgewerkt): http://www.tweakers.net/gallery/sys/1484
Toen ik de 60gb erin zette, debian installeerde met ide2=0xf7f0 als parameter bij lilo (heb een CMD649 pci ide controller) leekt het probleem verholpen... ik haalde namelijk 43mb/s buffered cache. Echter, dit was dus met de 2.2.20 idepci kernel zonder echte driver voor mijn controller.
Toen ik de mijn eigen kernel ging compilen (2.4.18) met de CMD 64X driver en vervolgens opnieuw opstarte zonder de lilo parameter bracht kreeg ik dit als resultaat:
server:~# hdparm -tT /dev/hdc
/dev/hdc:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 7.41 seconds = 17.27 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 7.32 seconds = 8.74 MB/sec
Hmm.. suspicious results: probably not enough free memory for a proper test.
server:~#
Het lijkt me nu niet dat ik opeens geheugentekort heb. Voordat ik beide test heb uitgevoerd heb ik in bootmisc.sh hetvolgende neergezet: hdparm -q -c3 -q d1 -q -m16 /dev/hdc
Wat doe ik verkeerd?
Hier vind je de desbreffende server configuratie (bijgewerkt): http://www.tweakers.net/gallery/sys/1484