Toon posts:

Videobewerking hardware kaarten? nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuwe pc aanschaffen :P en zit met nog een paar vraagjes.
Ik wil wat videobewerking gaan doen (nu nog complete Noob).
Als het een stevige CPU (vb P4 3,06) heb je dan nog een hardware video-edit kaart (vb Matrox RXT10 en dergerlijke) nodig? Ik weet dat je dan een aantal dingen reeltime kan doen, maar bijvoorbeeld Pinnacle Studio doet een background render.

Een andere optie is een echt extern boxje dat analoge video omzet naar DV.
Heeft iemand ervaring met dergelijke kaartjes of break-out boxjes??

PS: Heb wel wat rondgezocht op forum maar vind toch niet echt antwoorden op bovenstaande vragen.

http://www.miglia.com/products/video/director2/index.html

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 18:13 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt eraan:

wanneer je een camera via DV wilt aansluiten op je PC dan heb je aan een firewirepoort genoeg, de rest kun je dan softwarematig renderen. Heb je die mogelijkheid niet op je camera dan moet je het analoog gaan doen dus via een video-edit kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:25
ik plug mijn camera idd gewoon in de firewire poort van mijn audigy. Bewerken met pinnacle studio 8 gaat fantastisch, ook met mijn AMD1200. Een slowmotje maken kost ff wat tijd, maar is niet schrikbarend. Terugzetten naar camera kan slechts als je camera ook DV-in heeft (meeste hebben aleen DV-out die in sommige gevallen wel weer is om te bouwen). Maar meer heb je dus niet nodig als je DV hebt. Bonefish heeft helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 16:20
Draai zelf met een Pinnacle Dc10Plus icm winxp.
Zie mn specs voor systeem en alles draait toppie.
Werk met Pinnacle Studio8, Ulead Media Studio Pro 6.5 en Virtualdub..

Alleen jammer dat Pinnacle niks doet aan die rotte transitions in Studio8 :r

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thx alvast voor de reacties.

Op een dikke P4 met HT zal ik dan alvast redelijk mijn eerste stapjes kunnen maken.

Wat raden jullie mij aan als ik ook nog analoog wil importeren.
Een "echte" capturecard (pci) of zo'n externe break-out box??

Later zal er wel een digitale videocamera komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 19:49
Ik denk dat een dure (realtime) kaart om mee te beginnen wat fors is. Mocht je het videobewerken later leuk vinden/meer gaan doen dan kan je daar altijd nog voor kiezen.

Wat dat analoog importeren betreft. Probeer desnoods iets te regelen dat je je keuze terug kan brengen als ie niet bevalt. Capturen van een analoge bron kan dacht ik ook wel via een DV-camera. (waarsch. afh. van de camera)

Hier is idd vrijwel niets over te vinden op GoT.
dit zou best wel eens in AV&H kunnen horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien helpt dit je op weg http://www.nonlineair.nl/home.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 19:40

Mentalist

[avdD]

Ik werk met een Pinnacle Studio PCTV Rave (1 van de goedkoopste tvkaartjes die er zijn) en Ulead Media Studio Pro 5/Virtualdub.

Werkt ook prima hoor :). Op een P3 733. Niks P4...

Ja, het renderen van een film oid zal even duren, maar ja, dat zal sowieso even duren. Het is maar wat je ervoor over hebt...

Als je een analoge camera hebt kun je gewoon een tv-kaart kopen van <€100,- waar je met composite (tulp) of s-video je camera inprikt, capturen met Virtualdub en daar zijn je Avi's. Tip : gebruik voor het capturen de m-jpeg codec, vrij goede kwaliteit en lekker snel. JA, er komen nu weer zeikerds die zeggen dat je lossless moet capturen, maar dan loop je heel rap tegen Avi specs aan (max filesize) en met m-jpeg kun je wél met een 20GB hd uit de voeten (zolang je geen complete speelfilm maakt). Uncompressed kun je beginnen met het inslaan van 120GB hd's, 3 wel teverstaan, in raid 5...

En de kwaliteit van m-jpeg staat nog altijd heel ver boven VHS, dus dat valt wel mee :z

Als je een digitale camera hebt neem je gewoon een firewire kaartje (of een Audigy waar dat opzit) en klaar :z

Nee, ik werk niet überprofessioneel met die el cheapo tvkaart, maar ik maak ook geen speelfilms. Voor een gewoon vakantievideotje of iets wat daarop lijkt is dit ruim voldoende. Kwaliteit word veelal meer door hetgeen tussen het keyboard en de bureaustoel bepaald dan door die peperdure hardware die ervoor aangeschaft word :z

En wat betreft leuke special effect e.d., ik ben toevallig juist zelf bezig met een soort mini-speelfilm, en de grootste beperking waar ik mee zit is de software (bezig met een Star wars/trek parodie-iets, de effecten daarvoor zijn niet al te makkelijk), en ook door wat er aan inspanning nodig is om gewoon iets te maken. Je kunt wel peperdure hardware aanschaffen, maar als je het gewoon niet kúnt komt er nooit iets leuks uit :z

Daar tegenover, een professional kan nog best wat neerzetten met goedkoop spul... :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd > Thx, ik heb zo'n kaartje dus dan kan ik alvast aan de slag!
Bedankt allen voor de raad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je analoog wilt capturen moet je die tv kaarten en video-in e.d. gewoon vergeten. Het probleem hiervan is dat zel wel capturen, maar vaak een vrij beroerde codec gebruiken, zoals Mjpeg of huffyv (ofzo). De betere kaarten zoals Pinnacle Studio Deluxe capturen ALTIJD in DV formaat, ook analoog. Oftewel 720x576. Daardoor krijg je ongelofelijk goede kwaliteit. En nooit framedrops. Dat komt omdat die Pinnacle kaart hardware matig codeert, in tegen stelling tot goedkopere kaarten. Ik heb er hier eentje, en de kwaliteit is echt perfect. Ik heb hiervoor ook met andere kaarten zitten stoeien met tv-in e.d., maar dat werkte gewoon niet goed. Capturen in Vdub ging wel, maar regelmatig framedrops, en beroerde kwaliteit. (Vdub werkt ook nog eens met de oude VfW meuk, in tegenstelling tot de moderne DirectX capture). Toen ben ik heel boos geworden en heb die Pinnacle aangeschaft, en sindsdien ben ik een zeer tevreden capturer.

Het gebruik van die real-time kaarten is leuk, maar zoals reeds gezegd: ze zijn erg duur. Ik vind dat zelf niet nodig. Ik capture met Studio, bewerk de (vakantie)film, en laat hem 's nachts renderen. Daarna SVCD maken of DVD en klaar is kees. DIe € 500 extra voor real-time effecten laat ik lekker in m'n portemonee zitten.
PS: m'n Pinnacle is te koop, dus als je interesse hebt....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit past beter in AHV dan in VB. Move dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Microkid schreef op 05 January 2003 @ 12:08:
Als je analoog wilt capturen moet je die tv kaarten en video-in e.d. gewoon vergeten. Het probleem hiervan is dat zel wel capturen, maar vaak een vrij beroerde codec gebruiken, zoals Mjpeg of huffyv (ofzo). De betere kaarten zoals Pinnacle Studio Deluxe capturen ALTIJD in DV formaat, ook analoog. Oftewel 720x576.
Mwah, dan doe je wellicht ook iets verkeerd, want met die PCTV Rave van mij kun je ook in die res cappen. De codec stel je trouwens zelf in, die is niet door je kaart bepaald, al kunnen sommige kaarten wel bepaalde codecs in hardware aansturen. Ongecomprimeerd ziet er wel het beste uit, maar aangezien je daarop nooit het resultaat op zal slaan (voor het resultaat gebruik je een vhs band of DivX b.v.) maakt dat niet uit. En m-jpeg @ 95% kwaliteit is dan best te doen. Hieronder een screenshot van een DivXje hoe ze er bij mij uiteindelijk uit komen :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/timo.jpg

Dat is DivX ja, 3 minuten en 37 seconden lang 25FPS in 25,1MB :P gewoon van MTV gecapt!

Let wel, da's met 20 meter coax kabel naar de tv-kaart... Wel een versterker aan het eind, maar dan nog.

Ik heb een enkele keer gecapt in een hogere res maar gezien de grote die ik die clips maximaal wil geven krijg je daar niet echt betere kwaliteit van, dan zou ik veel meer bandbreedte erin moeten pompen...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/leann.jpg
Klik voor fullsize

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tja, het hangt er ook van af wat Badman2 precies wil gaan doen.

Als hij echt wil gaan bewerken en terugschrijven naar VHS-tape of DVD, dan moet je echt in DV formaat capturen en geen ander formaat. Bewerken van DV is lossless. Ik heb "vroeger" gecaptured in DivX en dat bewerkt, maar dat levert slechte kwaliteit op. Nu doe ik alles in DV met Pinnacle Studio, en de resultaten zijn DVD kwaliteit. En ja, ik stel hele hoge eisen aan kwaliteit. ;)

Als BadMan2 alleen wil capturen voor SVCD, DivX ofzo, en verder niks, en geen eisen stelt aan kwaliteit, dan kan een tv kaart ofzo idd een goede oplossing zijn.

Bovenstaande is ook eigenlijk vaak het probleem bij beginnende "videobewerkeraars": moet ik nu een standaard kaart nemen, of zo'n duurdere DV. Als je gewoon wilt capturen voor eigen gebruik, en niet te veel eisen stelt aan kwaliteit is een gewone video-in/tvkaart voldoende. Aangezien de kwaliteit van een tv uitzending toch al niet zo hoog is, is omzetten hiervan naar SVCD of Divx een prima oplossing.

Wil je "semi-professioneel" gaan bewerken en effecten gebruiken, en dezelfde hoge kwaliteit houden na bewerking als voor bewerking, dan is een DV oplossing het beste. Zeker als je een DV camera hebt is dit het beste. Het zou stom zijn de hoogwaardige DV bron om te zetten in een DivX formaat ofzo, en dan te gaan bewerken. Alle stappen moet je in DV houden, daarna kan je het dan overzetten naar DVD (wat DV compliant is) of toch een lagere kwaliteit zoals SVCD of DivX.

[ Voor 43% gewijzigd door Microkid op 05-01-2003 15:34 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dit ziet er al niet meer uit, dit is al veel te onscherp.
mischien is jouw monitor niet zo heel erg goed, maar ik doe het liever met en pinnacle dc 10 plus.
ik ga liever voor kwaliteit en hele scherpe beelden.
en bijvoorbeeld het xvid codec voor de render naar avi gebruiken, dat is ook mooier als divx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dus een aantal van mijn huidige videobanden willen bewerken (vakantie en trouw) en die dan op DVD bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 15:36:
Ik zou dus een aantal van mijn huidige videobanden willen bewerken (vakantie en trouw) en die dan op DVD bewaren.
Dan adviseer ik echt iets te nemen met DV kwaliteit en bewerkingssoftware. Je kan eens kijken bij Pinnacle, Dazzle, Canopus en Ulead. Ik zou als beginner absoluut van Premiere afblijven want die is toch wel erg ingewikkeld. Pinnacle Studio krijgt vaak de meeste lof en awards, en is inderdaad erg makkelijk en intuitief te gebruiken. Maar zoals gezegd, er zijn meerdere oplossingen. Dazzle werkt vaak via de USB bus, waar ik nog wel eens wat problemen over lees op Google.

Als je echt goed en hardware- en softwareonafhankelijk analoog en DV wilt kunnen capturen, adviseer in de Canopus ADVC100. Dit kastje zet analoog om in DV. Ook locked hij audio en video zodat synchronisatie verschillen niet op kunnen treden. Kan zowel composiet als s-vhs in en uit, en natuurlijk ook DV. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een speciale capture kaart, dus geen drivers of software en irq's. Werkt op elke PC/Mac met firewire. Je bewerkingssoftware kan je dan zelf kiezen (bijv Studio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 15:30:
maar dit ziet er al niet meer uit, dit is al veel te onscherp.
mischien is jouw monitor niet zo heel erg goed, maar ik doe het liever met en pinnacle dc 10 plus.
ik ga liever voor kwaliteit en hele scherpe beelden.
en bijvoorbeeld het xvid codec voor de render naar avi gebruiken, dat is ook mooier als divx
Een Eizo F56, 1280*960, met een Matrox G400 en BNC kabel. Dat is dus wel scherp.

Natuurlijk is die screenshot wat onscherp, wil je het alsjeblieft in perspectief bekijken?

Het grootste verlies hier komt doordat het signaal door 20 meter coax kabel met daarna een versterker die het beeld een stuk waziger maakt moet. Daar verlies ik al een hoop op!

Dan de m-jpeg compressie, al merk je daar relatief weinig van. Op het eind komt DivX met een niet ál te hoge bitrate, ja, dat merk je.

Maar vergelijk het met wat er normaal op internet wordt gebruikt voor muziekvideos : MPEG1. Download maar wat MTV videos, en vergelijk het beeld dan met die screenshots hierboven.

Not bad êh :?

Oh ja, 20% jpeg compressie voor de screenshot zuigt ook.
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 15:36:
De baggerheid van VHS kennende - een tvkaartje volstaat :z

Zie ook bovenstaande screenshots (die nog veel beter kunnen als hier niet zoveel coax troep lag). Nee, het is niet haarscherp, maar een gemiddelde VHS band is nog veel slechter.
Microkid schreef op 05 January 2003 @ 15:29:
Als hij echt wil gaan bewerken en terugschrijven naar VHS-tape of DVD, dan moet je echt in DV formaat capturen en geen ander formaat. Bewerken van DV is lossless. Ik heb "vroeger" gecaptured in DivX en dat bewerkt, maar dat levert slechte kwaliteit op. Nu doe ik alles in DV met Pinnacle Studio, en de resultaten zijn DVD kwaliteit. En ja, ik stel hele hoge eisen aan kwaliteit. ;)

Als BadMan2 alleen wil capturen voor SVCD, DivX ofzo, en verder niks, en geen eisen stelt aan kwaliteit, dan kan een tv kaart ofzo idd een goede oplossing zijn.
Wist je dat een goed gemaakte DivX er een stuk beter uit ziet dan het bibberende beeld van zo'n VHS bandje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk ook eens naar de kaarten van vidac (www.vidac.de) grootste voordeel hardware mpg 2 chip dus een avi van 1,5 uur in 16 min mpeg2 zelfs met een p3 500 mhz

grz marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

W3ird_N3rd schreef op 05 January 2003 @ 18:16:
[...]

Wist je dat een goed gemaakte DivX er een stuk beter uit ziet dan het bibberende beeld van zo'n VHS bandje :?
Ja, maar een DivX kan je niet standalone op je TV afspelen. (S)VHS en DVD wel. En ik heb sterk de indruk dat badman2 dat wil gaan doen. Dus is DivX niet relevant en blijft DV als beste kwaliteit over.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 05-01-2003 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon realtime capturen met TV/Capture kaartje HuffYUV2, en omzetten naar (S)VCD/DVD door software. Kost bijna niks en de kwaliteit is hoog zat.

Garbage in -> Garbage out.

Als je hoger captured kun je een hoop van die rotzooi verminderen door resize/filtering. Daarnaast bevat zelfs de goedkoopste Brooktree/Connexant 8x8 chipset hardwarematige deinterlacing/colorspace-conversion/ruisonderdrukking etc - kwestie is alleen om goede drivers te vinden die er gebruik van maakt.

Als je input analoog Hi8/SuperVHS is, voldoet (S)VCD als eindformaat al en heeft als voordeel dat je op elke standalone kunt afspelen - menu's kunt toevoegen, still's/foto gallerijen etc. Het capaturen kun je dan bijv. op 1024x768 doen, beeldverbetering/filtering door oa resizing naar je doelformaat.

Kortom, de enige beperking is de creativiteit van de gebruiker.

Op www.vcdhelp.com staat een uitgebreide database van Tv/capturekaartjes - inclusief tutorials over capturing/conversion.
vrij beroerde codec gebruiken, zoals Mjpeg of huffyv
Dan mag jij met voorbeelden komen waarom HuffYUV hardwarebased lossless compression zuigt. Dat Motion-jpeg kán zuigen ben ik met je eens, maar dat ligt aan de gebruiker die geen rekening met de beperkingen van de codecs rekening houdt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:16:
Gewoon realtime capturen met TV/Capture kaartje HuffYUV2, en omzetten naar (S)VCD/DVD door software. Kost bijna niks en de kwaliteit is hoog zat.

Als je input analoog Hi8/SuperVHS is, voldoet (S)VCD als eindformaat al en heeft als voordeel dat je op elke standalone kunt afspelen - menu's kunt toevoegen, still's/foto gallerijen etc. Het capaturen kun je dan bijv. op 1024x768 doen, beeldverbetering/filtering door oa resizing naar je doelformaat.

Dan mag jij met voorbeelden komen waarom HuffYUV hardwarebased lossless compression zuigt. Dat Motion-jpeg kán zuigen ben ik met je eens, maar dat ligt aan de gebruiker die geen rekening met de beperkingen van de codecs rekening houdt.
Als je roept dat je op 1024x768 captured geeft dit al aan dat je niet weet waar je mee bezig bent. Capturen op 1024x768 is totaal onzinnig aangezien het PAL signaal 720x576 is. Als je dus op 1024 captured ga je het beeld eerst vergroten, en daarna weer verkleinen tijdens jouw resize slag. 2x verlies van kwaliteit dus.

Ik heb HuffYUV geprobeerd destijds, en het is bepaald niet lossless, zeker niet als je ook nog eens wilt gaan bewerken. Ook de kwaliteit in vegelijk met DV is een stuk minder, zelfs op de beste settings. Voor een huis-tuin en keuken capture van een oude VHS band zal het best volstaan, maar voor een capture van een DV camera echt niet. Dan moet je op DV blijven en op DV capturen. HuffYUV is een software oplossing, en software matig snel capturen gaat altijd ten kost van kwaliteit. Alleen een hardware codec kan snel genoeg hoge datarates aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 17:55

FastBunny

Give it the Works !

Videobewerken is iets anders dan iets opnemen met een simpele pc tv kaart. Het grote voordeel van videobewerkingskaarten is dat ze gebruik maken van een hardware codec. Deze codec zorgt ervoor dat de beeldkwaliteit hoog blijft en het een stuk minder cpu power kost, ookal is dat geen probleem meer tegenwoordig.

Een Pinnacle DV500 doet bv alles in DV formaat 5Mbits/s. Dan krijg je wel 720x520 of iets dergelijks met 25 frames per seconde en werkelijk HAARSCHERP. Wil je dan gaan monteren en effecten maken dan scheeld het wel dat de DV500 een stuk of 100 transacties on the fly weet te doen dankzij de cpu die op de kaart zit. Ga je meerdere dingen doen of transacties die de kaart niet kan dan gebeurd die door de cpu van je pc en dit gaat echt een stuk langzamer en gebeurd niet real time. Wil je dus echt gebruik gaan maken van allerlij effecten dan is zo'n kaart ideaal. En ze zijn echt super scherp. Dat lukt je niet met een pc tv kaart, die hebben altijd een software codec en die zijn ook altijd lastiger (lees: trager) met bewerken.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met een beetje een dubbel gevoel. :?
Aan de ene kant zijn er die zeggen dat een tv-kaartje met software voldoende zijn en aan de andere kant zij die zweren bij DV en HW-kaarten zoals pinnacle enz...
Ik denk dat ik in mijn toekomstige pc mijn PCTC Rave van Pinnacle inbouw en dan zo mijn eerste stapjes waag in videobewerking. De kwaliteit van de bron is niet zo hoog...
(Ik wil natuurlijk WEL die kwaliteit behouden...!)
Naderhand als er een DV-camera komt kan ik nog beslissen voor zo'n kaartje.
Vraagje: Als ik het goed heb, heb je met de nog redelijk betaalbare Capture-kaarten eigenlijk alleen maar voordeel bij beeldovergangen en titels??
Als zoiets (overgangsFX of titel) moet gerenderd worden (software), over hoeveel tijd spreken we dan? Seconden, minuten of uren??

Ik vind dit trouwens een interessante thread geworden. Ik denk niet dat er hier al zoiets stond (oftewel kon ik het niet vinden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Pinnacle Studio Deluxe bevalt mij ook erg goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 19:08:
Ik zit nu met een beetje een dubbel gevoel. :?
Aan de ene kant zijn er die zeggen dat een tv-kaartje met software voldoende zijn en aan de andere kant zij die zweren bij DV en HW-kaarten zoals pinnacle enz...
Ik denk dat ik in mijn toekomstige pc mijn PCTC Rave van Pinnacle inbouw en dan zo mijn eerste stapjes waag in videobewerking. De kwaliteit van de bron is niet zo hoog...
Vraagje: Als ik het goed heb, heb je met de nog redelijk betaalbare Capture-kaarten eigenlijk alleen maar voordeel bij beeldovergangen en titels??
Als zoiets (overgangsFX of titel) moet gerenderd worden (software), over hoeveel tijd spreken we dan? Seconden, minuten of uren??

Ik vind dit trouwens een interessante thread geworden. Ik denk niet dat er hier al zoiets stond (oftewel kon ik het niet vinden) :)
Je dubbele gevoel klopt ook: als je gewoon wilt capturen is een eenvoudige kaart voldoende. Wil je kwalitatief bewerken dan is DV nodig. Je hebt het dus prima begrepen ;)

Je kan inderdaad "eenvoudig" beginnen. Dat is een prima manier om kennis op te doen met capturen en bewerken. Heb ik ook gedaan. Later kan je dan altijd nog kijken of je meer kwaliteit wilt.

De overgangen en effects die jij noemt staan los van de capture kaart. De capture kaart gebruik je alleen om het beeldmateriaal binnen te halen. Overgangen en effecten doe je met de bewerkingssoftware, zoals dus Pinnacle Studio, Ulead Studio, Premiere enz enz.

Het softwarematig renderen van een DV film kost veel tijd. Ik render vaak vakantiefilms van ong 45 minuten, en daar kan Pinnacle Studio best een paar uurtjes op staan zweten (2.2Ghz). Op zich niet erg, want dat laat ik de PC lekker 's nachts doen. Het definitief renderen doe je ook maar 1x als je bewerking klaar is. De overgangen e.d. kan je daarvoor altijd in preview mode zien, en dat is prima zo.

Als je wilt dat het renderen supersnel gaat zal je diep in de buidel moeten tasten, want dan praat je over capturekaarten met hardware aan boord die real-time kunnen renderen.

Veel succes verder met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 19:08:
De kwaliteit van de bron is niet zo hoog...
De bron was toch een VHS band? Die kwaliteit behoud je wel. Er is wel 1 probleempje mee waar ik tegenaanliep, jij misschien niet, maar als ik een VHS band probeerde te cappen (en alleen bij VHS of andere analoge band, met live tv is het niet) dan wil het nogal eens gebeuren dat na een tijdje het beeld een hele sterke "ghost" krijgt, ik heb geen idee waar het vandaan komt. Lijkt wel of er dan ergens op een band een rot stukje zit. Dan zie je als iemand z'n arm beweegt die arm b.v. met een hele waas achter de beweging.
Hangt er vanaf welk effect. Het beeld in 3D als een stel vleugels door het beeld laten vliegen lijkt leuk, maar voegt niets toe aan de video en is na verloop van tijd alleen maar vervelend om te zien. Ik erger me zelf altijd mateloos aan bergen onzinnige 3D overgangen.

Hoe gaaf ze ook lijken, gebruik ze met mate, of nog liever, blijf er vanaf.

Een simpele fade of wat tekst over de video laten scrollen e.d. kan met een rappe machine al praktisch realtime, hangt ook van de gebruikte codec en resolutie af. Als ik ergens effecten in moet verwerken render ik overigens altijd eerst de hele film in m-jpeg oid en maak ik daar weer een DivX file van met virtualdub (omdat mijn versie van Ulead Media studio pro niet met 2-pass DivX overweg kan). Als je direct naar DivX renderd kun je op een P3 733 (die ik heb) rekenen op zo'n 7FPS, maar het hangt maar net van je instellingen en software af.

Met een Athlon XP 1800+ haal ik al zo'n 25FPS, dat is dan wel video zonder effecten met een resolutie van 720*384. Dan moet je er wel weer rekening mee houden dat de sourcefile daarbij ook al een DivX file was, die dus eerst gedecodeerd moest worden... De snelheid hangt van zoveel dingen af.

En nog wat, een 2-pass DivX (waarbij je een bitrate instelt en geprobeerd wordt over de hele film een zo goed mogelijke kwaliteit te halen door bij veel actie meer en bij weinig beweging minder bitrate aan de video te geven) vraagt dat je 2x door het hele encoding proces heenloopt... De eerste keer om de video te analyseren en de 2de keer om ook daadwerkelijk te encoden naar DivX.

Het zijn maar voorbeelden. Het zal helemaal van jouw setup afhangen hoe snel het gaat. Maar het gebruik van een simpele fade of wat tekst over een video is een kwestie van seconden op een beetje computer (733Mhz...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

een echt goede edit kaart is de Canopus DVstorm 2.
http://www.canopus.com/US...vstorm_2/pm_dvstorm_2.asp
is een absolute aanrader. Hieermee kan je bijvoorbeeld realtime 5 video lager tegelijk afspelen en hij beschikt over hardwarematige 3D effecten.

wat key benefits.
> 5 simultaneous realtime video tracks.
> Unlimited simultaneous realtime title and
graphic layers.
> 30 realtime video filters.
> 7 realtime audio filters.
> Perspective / 3D picture-in-picture.
> Simultaneous unrestricted combinations for all of
the above.
> 28 realtime 2D and 3D transition groups with hundreds of presets.
> Realtime DV and analog output.
> Full YUV editing and processing

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de matrox rt.x10 videoedit kaart en dat ding schopt kont :) en je krijg er premiere6.5 bij. de realtime effecten zijn best chill en hij kan analoog naad DV omzetten of met de ingebouwde firewire rechtstreeks DV opnemen. En tijdens het editen kun je je preview window op een tv/video monitor bekijken.

uit de google cache, want matrox.com ligt plat geloof ik :)

http://216.239.33.100/sea...rox+rt.x10&hl=en&ie=UTF-8
Pagina: 1