Toon posts:

Serieel netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe maak je een serieel netwerk tussen een oude laptop met win95 en een PC met WinXP. Ik heb de kabels juist aangesloten en de XP-PC denkt wel dat hij netwerk heeft alleen de Win95 laptop zegt dat hij geen verbinding kan maken...

Is er iemnd die het is gelukt om zo'n soort serieel netwerk te maken en zou diegen mij even stap voor stap uit kunne leggen hoe dit dan moet???

Verwijderd

heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met serieel linken werkt bijna alleen maar als beide OSSEN hetzelfde is.

Sorry dat ik je niet verder kan helpen

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

sorry sch0pk0nt.. ben ik niet mee eens..

heb al een XP met een 95 geconnect (serieel/parallel)
heb al een 98 met 95, 98 met 2000 en 98 met XP aan de gang gekregen.. het is ff doorbijten. de simpel maar effectief truukje is bij 95 en 98 (en Me?) systemen is dat het
niet wil werken zonder een geldig reden dat je het externe toegang en directe kabeltoegang opnieuw installeerd..

deze uitleg is voor 2000/XP(pro/home) naar 95/98:

eerst moet 2000/XP weten dat er een gast computer erbij komt.. dit doen we met
Start -> Programma's -> Bureau Accesoires -> Communicatie -> Netwerk en inbel verbindingen.

daarna dubbelklik je op "Nieuwe verbinding maken" je krijgt dan zo'n wizard ding op je scherm.. vervolgens klik je op "Volgende" om te beginnen en het volgende scherm selecteer je "Rechtstreeks met een andere computer verbinding maken" en druk op volgende.. selecteer op het volgende scherm "host" en druk op volgende.. selecteer je gebruikte COM poort.. meestal COM1:.. druk op volgende.. de gebruikers selecteren die gebruik mogen maken van de verbinding.. als je niet zeker weet gewoon alles selecteren.. druk op volgende.. je krijgt nu een scherm dat vraag hoe je verbinding moet heten.. druk op voltooien (standaard naam voldoet ;)).

en voila.. 2000/XP zal nu binnenkomende verbindingen accepteren.

nu win95 (hier ben ik een beetje roestig)..

installeer externe toegang + directe kabelverbinding. (bak moet rebooten denk ik)
ga naar start -> programma's -> bureau accesoires -> direct kabel toegang

selecteer de COM poort en zorg ervoor dat je Win95 de gast computer is. aanmelden met een bestaand user + wachtwoord van XP.. en zorg vooral dat je XP en 95 in hetzelfde werkgroep zitten..

werkgroep veranderen:

win95 - ga naar configuratiescherm en dubbelklik op netwerk en klik op de tab genaamd "netwerkidentificatie" en wijzig je werkgroepnaam naar die van XP..

winxp - ga naar configuratiescherm en dubbelklik op systeem.. selecteer tab "netwerkidentificatie" en klik dan op eigenschappen.. je kunt hier de werkgroepnaam
veranderen..

je hoeft niet zo errug zorgen te maken over TCP/IP.. XP zal deze automatisch toewijzen..

veel suc6..

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 03-01-2003 17:38 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)