Toon posts:

Is dit een goede airflow?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb de faq gelezen over die airflow, en die tekeningtjes bekeken, maar ik heb zo'n chieftec kast en daar zitten nu 5 fans in, dit is het tekeningtje wat ik er van heb gemaakt, die aan de zijkant blaast naar binnen als dat niet duidelijk is ;)

Afbeeldingslocatie: http://woutert.nedlinux.nl/pics/airflow.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 16:33 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

niet slecht toch? aklle warme lucht gaa er van 8eren weer uit, en kouwe lucht direct op je vidokaart

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:04
Zijn het allemaal dezelfde fans ? En is 1 van die fans je voedingsfan ?

Mochten het allemaal dezelfde zijn en is 1 daarvan je voeding dan heb je teveel intake.

Is deze pic excl. voedingsfan en zijn de fans ongeveer hetzelfde kwa airflow, dan is je flow goed.

[ Voor 61% gewijzigd door Dr.Snuggles op 03-01-2003 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Snuggles schreef op 03 January 2003 @ 16:35:
Zijn het allemaal dezelfde fans ? En is 1 van die fans je voedingsfan ?

Mochten het allemaal dezelfde zijn en is 1 daarvan je voeding dan heb je teveel intake.

Is deze pic excl. voedingsfan en zijn de fans ongeveer hetzelfde kwa airflow, dan is je flow goed.
Ja dit zijn 4 enermax fans, en dat standaard ding van chieftec, dus voeding er niet bij.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Is wel goede flow volgensmij...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 03 januari 2003 @ 16:41:
Is wel goede flow volgensmij...
Okay, dat wou ik even weten.

• Dr.Snuggles
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 16:39:
[...]

Ja dit zijn 4 enermax fans, en dat standaard ding van chieftec, dus voeding er niet bij.
Dan is je airflow ruim voldoende. :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Hoofdregel

meer fan's uit dan in..

Dat scheelt echt in temperatuur (bij mij wel 10 graden) (ik heb ook maar 1 fan... :) )
edit:

[bemoeimode]
Bovendien, denk je dat je zo veel fan's nodig gaat hebben. Het zorg alleen maar voor lawaai en fibraties. Zelfs de warmste AMD systemen moeten eigenlijk toch maar met maximaal 3 fan's aan kunnen.
[/bemoeimode]

[ Voor 50% gewijzigd door BovenHond op 03-01-2003 16:46 ]

Verwijderd

de hoofd regel was toch
meer fans in dan uit?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 16:51:
de hoofd regel was toch
meer fans in dan uit?
Het lijkt mij juist beter dat de koude lucht van de grond er in wordt geblazen en vervolgens door die 2 daar boven naar buiten, dat de warmen lucht naar buiten kan.

• Dr.Snuggles
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 16:51:
de hoofd regel was toch
meer fans in dan uit?
Als je intake hetzelfde is als je outtake zal je echt geen verschil in temps merken hoor, want zoveel luchtdruk verschil kan je niet creeeren in een lekkende pc kast.

[edit] OH je zei meer in dan uit, volgens mij was die hoofdregel meer uit dan in. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dr.Snuggles op 03-01-2003 16:56 ]

Verwijderd

de airflow van hierboven is wel goed mits de voeding naar buiten blaast wat ik verwacht

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Snuggles schreef op 03 januari 2003 @ 16:54:
[...]
Als je intake hetzelfde is als je outtake zal je echt geen verschil in temps merken hoor, want zoveel luchtdruk verschil kan je niet creeeren in een lekkende pc kast.
Zou 't veel schelen als ik die in de kast naar buiten zou laten blazen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 16:54:
de airflow van hierboven is wel goed mits de voeding naar buiten blaast wat ik verwacht
Yep, de voeding blaast naar buiten, maar die chieftec koeler blaast niet hard :D

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 16:51:
de hoofd regel was toch
meer fans in dan uit?
Nee,

en de praktijk heeft dit bij meerderen uitgewezen. Denk maar aan een simpel compleet systeem met alleen een voedingsfan (deze zal naar buitengericht zijn).

Dus nogmaals, meer uit.. dan in.. :7

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

ik heb dit ook, alleen zit die fan in mijn paneel recht tegen mij radeon aan te blazen (wat jij denk ik ook bedoeld)

hier heb ik een vraag over, ik heb dus een radeon9700 PRO en die fan zet echt heel erg veel lucht om.
nou staat die fan in me paneel daarop te blazen en die fan van ma radeon blaast terug waardoor het dus botst.
is dit nou erg nadelig? en kan ik die fan in me paneel niet beter laten zuigen (naar buiten)?

ik krijg binnekort wel een zalman heatpipe geval en dan is dat probleem weg maar voor die tijd wil ik wel een optimale airflow hebben

[ Voor 15% gewijzigd door pt0x op 03-01-2003 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Matsu_matsu schreef op 03 januari 2003 @ 16:56:
[...]

Nee,

en de praktijk heeft dit bij meerderen uitgewezen. Denk maar aan een simpel compleet systeem met alleen een voedingsfan (deze zal naar buitengericht zijn).

Dus nogmaals, meer uit.. dan in.. :7
Dan ga ik denk ik die in de kast veranderen :9~

• Dr.Snuggles
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 16:55:
[...]

Zou 't veel schelen als ik die in de kast naar buiten zou laten blazen?
Wat in je kast naar buiten laat blazen ?

Zoals het nu zit met de fan's zit het (vrijwel) optimaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Snuggles schreef op 03 January 2003 @ 16:58:
[...]
Wat in je kast naar buiten laat blazen ?

Zoals het nu zit met de fan's zit het (vrijwel) optimaal.
Die in de zijkant zit die fan naar buiten laten blazen, of zal ik t' gewoon zo laten?

• Dr.Snuggles
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 16:59:
[...]

Die in de zijkant zit die fan naar buiten laten blazen, of zal ik t' gewoon zo laten?
Ik zou het gewoon zo laten. :)

[edit] Je kan het natuurlijk altijd even proberen. :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Dr.Snuggles op 03-01-2003 17:01 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
gelukkig heb ik geen aiflow nodig, al die fans alleen maar herrie ik vind die ene fan op me radiateur al te veel

Verwijderd

Gewoon proberen... weet je meer.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dan wil ik ook wel eens weten of mijn airflow goed genoeg is enzo...
Afbeeldingslocatie: http://invis.free.anonymizer.com/http://www.geocities.com/fludizz/airflow.gif
als ik namelijk de enige nog vrije CDROM bay 'afsluitklepje' om de kast mooi te maken erin duw, word ie namelijk rustig weer 65 - 70 graden stressed, terwijl die met die opening vrij gewoon 50 - 55 graden blijft...de fan die midden achter zit, kan niet hoger geplaatst worden omdat daar geen blowholes meer over zijn...

edit:
die zwarte blokjes met witte lijntjes erin zijn dus fans... vergeef me crapy paint skills ;) is snel snel snel gedaan...

[ Voor 14% gewijzigd door Fludizz op 03-01-2003 17:32 ]

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
is er vlak naast je CPU geen ruimte voor een outtake fan?

• Clawz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 13:50
Fludizz schreef op 03 January 2003 @ 17:31:
[afbeelding]
als ik namelijk de enige nog vrije CDROM bay 'afsluitklepje' om de kast mooi te maken erin duw, word ie namelijk rustig weer 65 - 70 graden stressed, terwijl die met die opening vrij gewoon 50 - 55 graden blijft...de fan die midden achter zit, kan niet hoger geplaatst worden omdat daar geen blowholes meer over zijn...

edit:
die zwarte blokjes met witte lijntjes erin zijn dus fans... vergeef me crapy paint skills ;) is snel snel snel gedaan...
Ik zie hier 4 outtakes, en 1 intake... Als je van 1 outtake nu een intake maakt (die bij je NIC ofzo), misschien heb je dan een betere verhouding...

[Systeem]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

De gouden regel is: wil je stof in je kast ja of te nee?
Als je meer fans de kast in laat blazen, heb je minder kans op stof in de kast omdat je dan een soort overdruk hebt. Andersom krijg je dus onderdruk en dan wordt je kast een grote stofzuiger. Dit is geen grap het werkt echt! Ik heb zelf ook een Chieftec en heb dit een beetje opgelost door de intake fans voor onderaan harder te laten draaien dan de outtake fans. Hoef nu niet meer zo vaak grote schoonmaak te doen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

RAID-0 schreef op 04 januari 2003 @ 23:51:
De gouden regel is: wil je stof in je kast ja of te nee?
Als je meer fans de kast in laat blazen, heb je minder kans op stof in de kast omdat je dan een soort overdruk hebt. Andersom krijg je dus onderdruk en dan wordt je kast een grote stofzuiger. Dit is geen grap het werkt echt! Ik heb zelf ook een Chieftec en heb dit een beetje opgelost door de intake fans voor onderaan harder te laten draaien dan de outtake fans. Hoef nu niet meer zo vaak grote schoonmaak te doen.
en in theorie zou overdruk leiden tot een hogere temp, maarja dat is in theorie he..

is idd wel handig om zo stof uit je PC te laten

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Zowel meer intake dan outtake als meer outtake en intake zijn niet goed.. Bij teveel intake blijft de warme lucht langer hangen, bij teveel outtake krijg je een "vacuum" effect, en dat is meestal nefast voor je temps. Perfect is dus intake = outtake.

Je hebt 3x Enermax intake, 1x Enermax outtake en 1x Chieftec outtake. Moge het duidelijk wezen dat er veel te veel intake is, en de Chieftec fan blaast niet zo hard. Jouw Enermax fans zijn adjustable? Zet de 3 intakes op een lage setting, en de outtake op een hogere setting totdat je mooie temps hebt.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Fludizz schreef op 03 januari 2003 @ 17:31:
[afbeelding]

edit:
die bij je vidkaart een in maken (een tnt2 produceert geen hitte, die dingen zijn nog kouder dan mijn gforvce 4 is als ie uit staat :+

ik zou een nieuwe voeding kopen als ik jou was (owh wacht, dat heb ik zelf 4 dagen geleden ook gedaan :) )
met een fan aan de onderkant! werkt goed,
ik heb een Qtec 550 watt voor 55 euro :*)

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Mijn gedoe:

4 achter (excl voeding) en 3 voor

3 80mm stille fans aan voorkant
1 pci slot fan onder vga
2 80mm iets meer lawaai fans achter
1 120mm delta super veel lawaai fan achter >:)

nu, alles draai natuurlijk @ 5v, anders kan je echt er niet bij blijven door die 120mm

anyway, je kan @ 5v door elk kiertje in de kast voelen hoe de lucht word aangezogen...

@ 12v nog meer, heel erg veel :P

punt is, die lucht die word aangezogen lijkt mij kouder worden dan de rest eigenlijk.. als ik meer intake heb, dan voel je meer warme lucht naar buiten word geperst...

ik heb wel waterkoeling, daarom die 120mm fan achter, maar zou in principe gewoon kwa theorie zelfde moeten blijven..

Check mijn knowledge base!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Clawz schreef op 04 January 2003 @ 12:34:
[...]

Ik zie hier 4 outtakes, en 1 intake... Als je van 1 outtake nu een intake maakt (die bij je NIC ofzo), misschien heb je dan een betere verhouding...
volges mij kan ik beter tussen de 2 CDR drives nog een intake plaatsen dan aan de achterkant een intake te doen... dunno hoor, maar als ik me hand achter de kast hou is et van boven naar beneden warm... (staat in een kast, dus de warme lucht kan alleen weg achter de kast langs en omhoog... (ruimtegebrek sucks))

[edit] Et laatste wat ik wil is dat ie warme lucht naar binnen gaat zuigen...[edit]

[ Voor 9% gewijzigd door Fludizz op 05-01-2003 17:04 ]

Pagina: 1