XP boot in 98

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:22

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sinds vandaag start m´n server in plaats van standaard Windows XP, spontaan in Windows 98. Nou heeft er nooit Windows 98 opgestaan, dus ga ik er van uit dat er een slimmerik is geweest die iets met een bootblok heeft zitten spelen.

Formatteren en opnieuw installeren is in deze geen optie, aangezien er nog programma´s op staan waarvan instellingen en gegevens absoluut niet verloren mogen gaan.

Ik heb van m´n eigen XP systeem geprobeerd ´sys a:´ te geven, om deze daarna op de server te zetten, maar het sys commando is totaal onbekend. Het booten van XP CD om een ´repair´-functie te zoeken werkt ook niet, aangezien hij dan een lege schijf wil hebben met een goed bootblok.

Hoe krijg ik dat ding nou zo ver dat hij Windows XP weer gewoon start? Overigens start hij niet volledig Win98, maar alleen de bekende DOS prompt.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Zit er niet gewoon een Win98 bootdisk in?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Doe eens een wilde gok? Natuurlijk niet... er is niets veranderd, alles zit zoals het altijd heeft gezeten en heeft gewerkt. Er zit geen diskette in, geen CD in en de boot-sequence in de BIOS staat ook goed.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• jlokerse
Was wel mooi geweest of niet?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah dan had ik mezelf voor m´n kop geslagen en officieel bestempeld als n00b... maar jah, helaas is het niet zo makkelijk :P

• jlokerse
Kan je niety gewoon de recovery console booten en bootcfg gebruiken om de hele boel weer goed te krijgen?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Welke recovery console? Ik krijg nergens de mogelijkheid iets te veranderen of een alternatieve boot-manier te selecteren. Booten van CD of diskette veranderd daar niets aan.

• jlokerse
Als je van de cd boot, dan zou ie moeten zien dat er al een installatie is en kan je kiezen:
Enter voor setup, R voor reparing using the Recovery Console....

Als je dan eenmaal in de recovery console bent kan je HELP intikken voor commandolijst.
uit mn hoofd zei ik net "bootcfg" als ik het goed heb moet je die hebben. de RC loopt dan de schijven langs op zoek naar installaties en die kan je dan aan je bootloader toevoegen...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat dacht ik ook, alleen kan ik niet meer booten van CD. Het maakt niet uit wat ik probeer (goeie XP CD er in, floppy er uit, BIOS boot sequence aanpassen), hij start altijd in die Win98 prompt.

[ Voor 74% gewijzigd door Kaastosti op 03-01-2003 16:46 ]

• jlokerse
als je de bootsector opnieuw schrijven bedoelt:

dat is gewoon fixboot en/of fixmbr...
ben zo naar huis dus meer hulp kan ik je niet meer bieden, al ben ik je weinig tot hulp geweest geloof ik....

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Alle hulp is welkom, iig bedankt tot zover. Maar de commando´s fixboot of fixmbr... waar zou ik die moeten vinden? Op de WinXP CD?

• jlokerse
ja, je moet de recovery console booten, anders gaat het niet werken...

• jlokerse
vaag heel vaag iig

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Toch eens een andere CD proberen, misschien vindt ie deze niet helemaal lekker ofzo >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Kaastosti op 03-01-2003 16:55 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Andere CD bootte hij wel van gelukkig. Nu komt er alleen een nieuw vers probleem de hoek om kijken (joepie), namelijk dat hij txtsetup.sif niet kan vinden. Zonder dat bestand is de enige mogelijkheid setup afsluiten. Dat bestand wordt aangemaakt bij installatie, maar helaas kon ik deze op een ander XP systeem ook niet vinden.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nou helaas... na fixboot en fixmbr kreeg ik de NTLDR error, waarna er ook niets meer van die schijf te redden was. Alles geprobeerd, maar alle data is verloren. Format en overnieuw beginnen... dit is echt _niet_ tof :(

Pagina: 1