Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]EM81 tuning indicator als "HDD LED"

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb thuis nog een zooitje electronenbuizen liggen, waaronder een EM81 tuning indicator, een zgn. magic eye. Nu heb ik het idee dat je zo een ding ook zou kunnen gebruiken ipv je HDD LED. Lijkt me toch een aardige gimmick. Alleen: van buizen heb ik niet zoveel kaas gegeten.

Als ik zo naar het onderstaande schema kijk:

Afbeeldingslocatie: http://w1.871.telia.com/%7Eu87127076/eyes/em81.gif

heb je dus 250 V anodespanning nodig, die 2 A stroom trekt. Op de gloeidraaid gaat 6.3V / 0.3A en de rooster-aansluiting van 0 tot -10.5 V moet je op een of andere manier verbinden met de HDD LED aansluiting van je moederbord. Een opto-coupler schakeling lijkt me het veiligste eigenlijk.

Iemand suggesties van hoe je zoiets kan fabrieken?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hijs leuk, he'j er nog meer van liggen toevallig? ;)

250V, 2A? Dat zou betekenen dat die buis 500W opstookt. Lijkt me niet dus.

Anywayz, je moet dit idd zo aansluiten lijkt het. 6.3V op de gloeidraad (pak 5V van je PC, moet het ook wel ok mee gaan denk ik), 250V tussen de gnd en pin 9/weerstand naar 7 (Hoe je daar veilig aan wil komen laat ik wijselijk aan jou over :X) en een spanning van 0 tot -10.5V op het rooster. (Hmm, daar moet je waarschijnlijk iets van een optocoupler + grote condo voor pakken)

Ik zou zeggen: Geef eerst een gil hoe je aan de 250V wilt komen, daarna wil ik je wel verder helpen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

het is ook zo moeilijk om een gaatje in je voeding te boren en 2 draadjes van een (soepel) snoer aan je din chasisdeel te solderen....

nofi natuurlijk

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Als je aan 250V DC (4 mA max) wilt komen, gebruik dan een fotoflitser, die maakt ongeveer 300V (250V belast met 4mA) van 1,5V. Dat gebruik ik voor mijn Nixies! :)

Gratis af te halen bij de meeste fotozaken.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, op zich dan weer wel, maar ik zou me persoonlijk niet veilig voelen als ik wist dat mijn tere computerspulletjes enkel door een dun laagje glas gescheiden waren van een dodelijke 220V-bron...

Anywayz, EXX, heb je al es zitten te spelen met dat ding?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 15:45:
het is ook zo moeilijk om een gaatje in je voeding te boren en 2 draadjes van een (soepel) snoer aan je din chasisdeel te solderen....

nofi natuurlijk
Het moet natuurlijk wel VEILIG zijn he...

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Benardski: Kijk, da's een idee! Hoezo zijn die units btw gratis af te halen?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Sprite_tm schreef op 03 January 2003 @ 15:54:
Benardski: Kijk, da's een idee! Hoezo zijn die units btw gratis af te halen?
Hmm, leuk wegwerp camera's met flitser (+/- 300 Volt)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Benadski
De wegwerp flitscamera's worden vaak niet ingeleverd nadat het rolletje is ontwikkeld, maar gewoon weggegooid. Vraag netjes aan de winkelier of hij/zij ze wil bewaren. Dan heb je er zo een stuk of 10!

Oja, die 1,5 -> 300V omvormertjes mag je NIET met je PC voeding voeden.

Vaak zit de pluspool van het batterijtje verbonden met de "+300". Die dingen maken dus -300V. Als je een aparte trafo + gelijkrichter + 1,5V regelaar gebruikt kan je dus wel +300V krijgen (je kan dan de -300 aan de massa / nul van je PC hangen).

[ Voor 46% gewijzigd door Benadski op 03-01-2003 16:20 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Sprite_tm schreef op 03 January 2003 @ 15:53:
Mja, op zich dan weer wel, maar ik zou me persoonlijk niet veilig voelen als ik wist dat mijn tere computerspulletjes enkel door een dun laagje glas gescheiden waren van een dodelijke 220V-bron...

Anywayz, EXX, heb je al es zitten te spelen met dat ding?
Ik heb al eens spanning op de gloeidraad gezet, gewoon met een trafootje wat je ook voor modelspoorbaan gebruikt. En idd, in het donker zie je een heeeel klein beetje groene gloed.

Zou je die 250V niet kunnen aftappen van het lichtnet? Gewoon gelijkrichten met 4 diodes en een dikke elko van 400V.

Mijn enige bedenken zijn idd ook dit soort spanningen/stromen. Dat wil je normaliter niet in de buurt van je kwetsbare electronica.
Sprite_tm schreef op 03 januari 2003 @ 15:35:
Hijs leuk, he'j er nog meer van liggen toevallig? ;)

250V, 2A? Dat zou betekenen dat die buis 500W opstookt. Lijkt me niet dus.
Hmm, het zal toch geen 2 mA zijn? Overigens kun je IIRC deze buizen nog steeds kopen. Wat ze kosten weet ik niet; zou je aan een zendamateur moeten vragen.

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 03-01-2003 16:28 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

als je die 230 van het lichtnet gelijk richt en een elco erop hangt krijg je ongeveer 325v gelijk
ik weet niet of dat ding tegen die 75 volt teveel kan???
plus als deze spanning zakt niet zo veel in aangezien onze voeding (het lichtnet) 10 of 16 amp te leveren heeft

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
ff wat anders: het gaat er toch alleen om het oplichten van de gloeidraad or am I wrong?

Verwijderd

savale schreef op 03 januari 2003 @ 17:16:
ff wat anders: het gaat er toch alleen om het oplichten van de gloeidraad or am I wrong?
you're wrong
denk ik tenminste...
je moet ook een spanning er omheen maken zodat hij op kan gaan lichten
het gaat dus met die velden er van

maar vergelijk het een beetje als een transistor maar dan andersom
er is een hoge spanning nodig voor de kleine, en de kleine die is er dan wel maar weinig tot niet zichtbaar

tenminste zo is mij het geleerd
trouwens als het fout is verbeter me maar :P

• Benadski
Die 250VDC moet behoorlijk in de buurt zijn, binnen de 10% afwijking (dus 225 - 275V). De stroom bedraagt enkele mA's.

De werking is als volgt ongeveer:

Op de anode wordt een spanning van 250V gezet, op de kathode komt de massa. We weten allemaal dat elektronen van min naar plus gaan (van kathode naar anode dus).

Normaal kunnen elektronen niet zomaar los komen van de kathode, hier is de gloeidraad voor, die zorgt dat de kathode elektronen kan afstaan...

Het rooster (waar 0...-10,5V op komt te staan) is niet verwarmd dus kan geen elektronen afstaan, alleen opvangen / blokkeren. Als er 0V op het rooster staat zullen elektronen weinig hinder ondervinden onderweg naar de anode, bij -10,5V ondervinden ze veel hinder.

Door anodes/roosters/kathodes op een bepaalde manier neer te zetten kan je elektronen richten! Dat is wat er gebeurt in een EM81. De groene gloed wordt bepaald door een laagje op de anode! Je ziet dus geen groene gloed zonder die 250VDC!!! Hoogstens een oranje gloed van het gloeidraadje.

Zorg wel voor 6.3V/3A voor het gloeidraadje, deze heeft een lage weerstand bij het opwarmen (3A) en heeft niet genoeg aan 5V!!!

Simpel he? :)

• Benadski
Nu we het toch over buizen hebben: Heeft er nog iemand een EM1 voor me liggen?!?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/EM87.bmp.gif

Misschien heb je wat aan deze schema's. Tis van een EM87.
De hoogspanning maak je met een oude fotocameraflitser.

Gebruik een 6V DC voeding (c. 400mA) voor de buis (gloeistroom), de optokoppler en de hoogspanningsgenerator (zet een 3volt zener in serie).

Let op: de hoogspanning is omgedraaid!
En de buis wordt met een negatieve spanning uitgestuurd: je moet de optokoppler dus anders aansluiten.

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Ideetje voor je met 'gewone' componenten:

Neem twee (print)trafo's 230->6V.

De eerste vormt de scheiding tussen netspanning en je beuntje!!!

De uitgangsspanning van 6V kan gebruikt worden om de gloeidraad van de buis te voeden (6V ipv 6.3V is OK) EN om de tweede transformator te voeden.
Deze tweede transformator wordt dan namelijk verkeerd om aangesloten. Dus de secundare winding (6V) komt aan de secundare van de eerste (ook 6V).

Ja raadt het al; op de uitgang van deze tweede trafo staat netjes ~230Vac.
Deze kan vervolgens gelijkgericht worden. Als daarvoor gewone diodes gebruikt worden dan is de DC spanning >300V hetgeen dus niet wenselijk is. De oplossing hiervoor is om een zenerdiode met de benodigde verschilspanning in serie te zetten met de anode spanning van de buis.

De hoogspanningsmassa is nu galvanisch gescheiden zodat de massa ervan zonder problemen met de massa van de PC mag worden verbonden.

Henk

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 01:01:
[....] Een heel mooi plaatje en geweldige uitleg :)
Thanx! Dit zal ik eens nader bestuderen.

• Benadski
augustus jouw schema produceert een negatieve hoogspanning tov. de 3V en kan dus NIET uit de PC voeding gevoed worden (ook niet uit de 3,3V). Uit een aparte voeding kan het wel, maar dan natuurlijk geen met de nul aan de aarde! Tevens zal er dan 250V op de draad naar je PC staan tov. het chassis. Misschien een tikkie link dus. Deze voeding in je kast maken is misschien ook niet zo'n goed plan, omdat het met hoge frequenties werkt met hoge spanning, dus best veel straling denk ik.

Misschien is de oplossing met de twee trafo's en een zener nog het beste en het minst verwarrend. Maak dit alles gewoon in een leeg hoekje in je PC, straling geen probleem, de frequentie is hoogstens 100Hz.

Ach bouw die eerste ook maar gewoon in je PC... Een CCFL geeft vast meer storingspulsen! :)

Als je de 0 van de +250V voeding aan de 0 van je PC legt kan je de -12V gebruiken voor de roostersturing. Als je de +12 aan de 0 van de 250V voeding legt dan is de 0 van de PC je -12...

Verwijderd

Die drie schema's horen dan ook niet bij elkaar!

De hoogspanning is van een 'disco-broche'-flitser.
De optokoppler is van de hdd-ledbar.
Het EM87-schema is de standaardapplicatie voor audiosignalen.

Ik heb ook al zitten puzzelen hoe deze gecombineerd kunnen worden...

Kan diode D1 niet omgedraaid worden?

Als je nu een 5K weerstand in de kathode-aansluiting zet (pootje 3 van EM87, pootje 2 van EM81) wordt het rooster negatief (2mA x 5K = 10Volt). Toch?
Als je de tor uit de optokoppler (misschien met een potje in serie ervoor) nou parallel aan de 1Mohm weerstand zet, trek je het rooster dan niet naar nul als er een hdd-signaal binnenkomt?

ascii-poging
.. _____( _ _rooster
. | . | . (
.[] . | . ( __ )
. | . | . . |- - - - > 2/3
|< . [] . [] 5k
. |__|___|____

Ik zit ook maar hardop te denken... >:)
Pagina: 1