Toon posts:

[XP] Dos in windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 6 diskettes voor Win xp pro sp1 aangemaakt om te booten. Nadat hij van deze diskettes geboot heeft, krijg je een DOS promptje. Nou wil ik naar program files gaan om iets te kopieren. Bij de volgende commando's geeft hij een error:
cd program files
cd progra~1
Weet iemand hoe ik in program files kan komen via DOS van xp pro sp1?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

probeer cd "program files" eens...?
Sta je trouwens wel in de root van je eigen schijf?

[ Voor 51% gewijzigd door OZ-Gump op 03-01-2003 14:46 ]

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 03 januari 2003 @ 14:46:
probeer cd "program files" eens...?
Sta je trouwens wel in de root van je eigen schijf?
Ik zit idd in de root van c:\
En dit werkt helaas ook niet

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 15:00 ]

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je XP op een NTFS schijf staan? Daar kun je dan met DOS niet op kijken als je tenminste boot vanaf een DOS-flop.

Zie je als je op de harddisk 'dir' doet wel iets?

Verwijderd

Topicstarter
LXXI schreef op 03 januari 2003 @ 14:51:
Heb je XP op een NTFS schijf staan? Daar kun je dan met DOS niet op kijken als je tenminste boot vanaf een DOS-flop.

Zie je als je op de harddisk 'dir' doet wel iets?
Ik heb idd een NTFS partitie. Maar ik kan er wel met de bootdisks van Xp op komen. Als ik "dir" dan zie ik Documents and settings wel staan.

Verwijderd

welke foutmelding krijg je?

en wat zie je als je
code:
1
dir /ah
doet?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat de parameter ongeldig is.

Verwijderd

Vreemd.... waarmee heb je de diskettes aangemaakt en kun je niet booten van de cd om in de recovery console te komen...

wat geeft ver overigens?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DOS kent alleen maar filenames in de 8.3 vorm, dus "cd program files" doet het dus ook niet. Wat wel werkt is "cd progra~1"
Dus in dus, als je in de root bevind ( C:\ ):
code:
1
cd progra~1

Verwijderd

Robin Vreuls schreef op 03 January 2003 @ 15:14:
DOS kent alleen maar filenames in de 8.3 vorm, dus "cd program files" doet het dus ook niet. Wat wel werkt is "cd progra~1"
Dus in dus, als je in de root bevind ( C:\ ):
code:
1
cd progra~1
heeft hij al geprobeerd.. maar met de diskettes start je op in de repair mode.. en daar kun je een heleboel directories niet benaderen..
heb het ook gemerkt.. wat wil je er eigenlijk mee doen? misschiens is er een alternatief?

Verwijderd

progra~1 werkt dus niet. maar wat is precies de dos naam van je program files? als je al eens eerder een flinke crash hebt gehad en dan windows eroverheen hebt gezet KAN het zijn dat progra~ een ander volgnummer heeft.

Verwijderd

Als je wilt bekijken wat de DOS-naam is, dan typ je in de Windows DOS-Prompt:

dir /x

Je hebt daar een kolom met de DOS-namen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 15:06:
en wat zie je als je
code:
1
dir /ah
doet?
Dat werkt ook niet.
Maar ik heb het al opgelost ;)
Ik was op me pc aan het kloten en had een bestandje op me bureaublad gezet als backup. Dit bestandje wilde ik weer terug zetten maar ik kwam dus niet in program files en doc. and set. Ik heb het bestand nu op een andere pc op een diskette gezet en vervolgens van de diskette naar c:\windows\system32 gekopieerd. Maar ik ben nog steeds benieuwd hoe je nou vanuit Dos documents and settings of program files kunt benaderen. Btw ik vind het raar dat nog niemand dit probleem gehad heeft ;)

Verwijderd

hoezo raar?
waarom zou via de console op de program files dir moeten komen dan? daarvoor is die niet bedoeld...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 17:32:
hoezo raar?
waarom zou via de console op de program files dir moeten komen dan? daarvoor is die niet bedoeld...
Als je daar iets wil verwijderen? Of iets in Documents and settings wilt verwijderen?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:39
Dan moet je gewoon xp/2000 opstarten.

De repair console is uitsluitend bedoeld om opstartproblemen te kunnen verhelpen. 'program files' en 'document and settings' hebben niets met de bootprocedure te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Domino schreef op 03 January 2003 @ 19:07:
Dan moet je gewoon xp/2000 opstarten.

De repair console is uitsluitend bedoeld om opstartproblemen te kunnen verhelpen. 'program files' en 'document and settings' hebben niets met de bootprocedure te maken.
Is er dan nog een manier om een NTFS partitie via DOS te benaderen? Of kan dat alleen met FAT32.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NTFS4DOS...

Klik

[ Voor 90% gewijzigd door blackd op 03-01-2003 20:28 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je een xp/2k partitie wil benaderen die nog wel boot (vanzichzelf) dan kan je hier

http://support.microsoft.com/?kbid=310497

eens kijken.

Firmpete on Aerie Peak

Pagina: 1