Toon posts:

hifi aan computer, wat is de beste manier?

Pagina: 1
Acties:
  • 509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een hifi-set gekocht, effe patsen (ben er erg blij mee):

versterker:

Arcam diva A85

cd-speler: Arcam Diva 62

Speakers: Kef Q5

Nu wil ik deze aansluiten op mijn computer, alleen is de vraag wat is de beste manier. Moet en kan de geluidskaart gebypassed worden om zo opimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van het hifi-setje?
Met andere woorden, hoe doen jullie dat? Als ik ga google-en dan krijg ik sites die een converter tussen de computer en hifi stoppen en ik vraag me af of dat nodig is.

enne is mijn sblive-kaart dan wel goed genoeg ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 16:40 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmz. Ff denken hoor, is een lastige.

Line-out SB -> Kabeltje -> Line in Amp?

:P

SB Live heeft in principe best een OK signaal/ruisverhouding.

Hoe wil jij je geluidskaart "bypassen" dan?

Of bedoel je de DA conversie van de geluidskaart? Als die Amp een digitale ingang heeft, en jouw geluidskaart een digitale uitgang, kun je het signaal digitaal naar je versterker sturen.

Als dat niet zo is, dan niet. :P

Ik zou zelf geen losse DAC's voor zo'n geintje gaan kopen.

[ Voor 54% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-01-2003 13:46 ]

Aannames zijn fataal.

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

heb ook de sb live en een high end systeem (DENON)

ikzelf heb gewoon een simpel audio kabeltje van sblive naar PB/IN van tape-2/vcr. het geluid is erg goed, maar volgens mij kan dit geluid beter.

is er niet een speciale kabel ofzo voor te koop? mischien een andere kaart

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
DE versterker aan de digital out vna je sc hangen en met verloop (steriojack->2x tulp) op de digital in van de versterker... heb ik hier ook, werkt TOP

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb mijn Audio (Receiver) ook doorgelusd met mijn computer.
Het geluid uit mijn Receiver, waar ook het geluid van mijn video recorder uit komt,
gaat via de tape-uitgang naar de line ingang van mijn computer.
De line-uitgang van mijn computer gaat naar de tape ingang van mijn Receiver.
Als ik op mijn receiver nu "tape monitor" aan zet, wordt het geluid
uit mijn receiver gemixt met het geluid uit mijn computer.
Mijn computer wordt dan een mengpaneel.
Als ik "tape monitor" uit zet, wordt mijn pc losgekoppeld,
en hoef ik mijn pc niet aan te hebben om geluid te krijgen.
Het geluid wordt versterkt en weergegeven door mijn Receiver.
Ik heb dus slecht 1 goede kwaliteit 5.1 versterker/speakerset staan,
die zowel mijn computergeluiden als mijn muziek weergeeft.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb 1 computer gewoon via de line-out aan de AUX van de versterker.
Een ander pc hangt via een optische kabel aan een versterker met ingebouwde DAC.

Ik denk dat de tweede optie het best is, hoewel de puristen onder ons vast niet kunnen leven met het feit dat zo'n beetje alle geluidskaarten de digitale uitgang vast op 48kHz hebben staan, waardoor het meeste geluid (44.1kHz) ge-upsampled moet worden.

Siditamentis astuentis pactum.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

[reactie op mustis]
hmjah dat heet dus een Coaxiale spdif. Als je beetje mazzel heb zit er een coaxiale spdif ingang op je amp. Overgens is het nóg mooier om het met een optische spdif te doen.. maar die mogelijkheid heb je helaas niet met je sb.

Wat je iig het liefst wil is alles digitaal vanaf je pc naar je amp sturen.. dus ga aub niet kutten met analoge troep.. want daar gaat de geluidskwaliteit wel van achteruit.

[ Voor 3% gewijzigd door bille op 03-01-2003 14:03 . Reden: daarom ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 03 January 2003 @ 13:44:

Hoe wil jij je geluidskaart "bypassen" dan?

Of bedoel je de DA conversie van de geluidskaart? Als die Amp een digitale ingang heeft, en jouw geluidskaart een digitale uitgang, kun je het signaal digitaal naar je versterker sturen.
dat bedoelde ik inderdaad. De amp heeft we leen optische ingang alleen maar mijn geluidkaart niet. Zou het een flinke verbetering zijn met een andere geluidskaart en dan wel eventueel digitaal?

Enne hoe zit dat dan met dat spdif ? Dat is toch ook daarvoor te gebruiken ?

edit:

ah, een coaxiale spdif connectie is dus het beste. Das heel oke want die zit op mijn moederbord (asus p4B533-E)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 14:07 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een SBlive is inderdaad gewoon helemaal prima voor muziek enzo, ondanks dat creative en co je graag doen geloven dat een audigy(2) zo extreem veel beter zijn. Ze zijn meetbaar wellicht iets beter, maar hoorbaar is het niet echt. Laat ik stellen dat je meer last hebt van het geluid dat je PC maakt, dan dat je last hebt van 'ruis' (if any :P) van de live :).

De D/A converters is weer een ander verhaal, dat zijn op de sub 100euro geluidkaartjes niet altijd de allerbeste, maar ze zijn goed vergelijkbaar met de kwaliteit van cdspelers van 150-250 euro (in principe gewoon goed dus). Alleen heb je soms met drivers problemen dat ze iets raars doen.

Een arcam A85 (mooi ding trouwens, ik was destijds verlieft op de A10, zelfde apparaat, lelijke behuizing :)) heeft voor zover ik het weet gewoon een line ingang, je moet het dus aansluiten zoals GO het je al aangeeft. Een ding: Ik heb thuis erg last van een aardlus (zware brom als ik mijn PC op mijn stereo aansluit, die weer is aangesloten op de TV, die weer is aangesloten op de kabel, die het veroorzaakt :P), wat zich uit in een ranzige brom. Ik heb zelf een dolby digital oplossing thuis, dus ik heb dit opgelost door mijn geluidskaart met een optische kabel van 5 meter aan mijn losse Dolby digital decoder aan te sluiten. In principe heb je dan ook voordeel van een (vaak) betere D/A converter.

Als je echt voor kwaliteit wil gaan, zou ik zoeken naar een losse 2e hands d/a converter en daar een geluidskaart (optisch als je last hebt van aardlussen) op aansluiten, maar ik kan je vertellen: Die verschillen zijn klein. Ik heb een keer het verschil blind getest samen met Jag en ik moet zeggen dat we het zo snel eigenlijk niet echt hoorden. Verschil was er wel, maar de mening over wat nou mooier was was verdeeld (bleek ik de DA converter mooier te vinden en hij de kaart zelf of andersom: Annyway, klein klein verschil dus maar). Ik heb overigens een terratec DMX xfire 1024 optisch aangesloten, maar meer uit practische overweging dus.

Sluit het eerst maar gewoon normaal aan en ziet dan maar 's verder ;)

SmauG schreef op 03 januari 2003 @ 13:57:
DE versterker aan de digital out vna je sc hangen en met verloop (steriojack->2x tulp) op de digital in van de versterker... heb ik hier ook, werkt TOP

Dit gaat echt helemaal nergens over, een stereojack > 2 x tulp voor een digitaal signaal???

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 03-01-2003 14:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 14:04:
[...]

dat bedoelde ik inderdaad. De amp heeft we leen optische ingang alleen maar mijn geluidkaart niet. Zou het een flinke verbetering zijn met een andere geluidskaart en dan wel eventueel digitaal?

Enne hoe zit dat dan met dat spdif ? Dat is toch ook daarvoor te gebruiken ?

edit:

ah, een coaxiale spdif connectie is dus het beste. Das heel oke want die zit op mijn moederbord (asus p4B533-E)
Mja, als jouw Amp een digitale optische ingang heeft zou ik die daarvoor gebruiken. :) Afhankelijk van wat voor Type Live je hebt, zit daar ook een digitale optische uitgang op. :)

De specs van de Live zelf zijn prima genoeg voor geluid, alleen je mist misschien de aansluitingen.

Kun je een LiveDrive aansluiten op jouw Live kaart? (Dan zit er een soort IDE aansluiting op je geluidskaart)

Dan koop je namelijk een tweedehands livedrive en klaar ben je. Hoontech heeft ook iets vergelijkbaars.

(Een livedrive is een 5.25" kastje, met daarop diverse in en outs, ook digitale, optisch en coaxiaal. :) )

edit:
Plaatje van een Livedrive:

Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/reviews/sblive/slew_of_cards/livedrive2.gif

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-01-2003 14:29 . Reden: Plaatje toegevoegd. :) ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 03 januari 2003 @ 14:27:
[...]

Mja, als jouw Amp een digitale optische ingang heeft zou ik die daarvoor gebruiken. :) Afhankelijk van wat voor Type Live je hebt, zit daar ook een digitale optische uitgang op. :)

De specs van de Live zelf zijn prima genoeg voor geluid, alleen je mist misschien de aansluitingen.

Kun je een LiveDrive aansluiten op jouw Live kaart? (Dan zit er een soort IDE aansluiting op je geluidskaart)

Dan koop je namelijk een tweedehands livedrive en klaar ben je. Hoontech heeft ook iets vergelijkbaars.
Op de kaart zit een ....... tja, hoe zeg je dat, een rij pennetjes waar een ide-achtige connector op zou passen.

Enne Jvs, had je een gewone kabel voordat je die optische kocht ? Of toch wel een extra dikke? Ik het gewoon eerst proberen en miischien daarna ermee gaan klooien als de kwaliteit niet goed genoeg is. Nu alleen nog 1-2 weken wachten voordat ik alles kan ophalen :(

Verwijderd

Die Live!Drive wordt volgens mij niet echt vaak te los te koop aangeboden. In principe heb je al die aansluitingen niet nodig als 'simpele' gebruiker die zijn PC aan zijn receiver/preprocessor wil koppelen. Dan is inderdaad een Hoontech extensiekaartje voor een SB Live! voldoende.

Ik heb zelf een Aureal SQ2500 vortex2 kaart met coaxiale digitale uitgang, maar als je echt heftig wil doen, moet je bijvoorbeeld eens kijken naar een M-audio Audiophile 2496 of een Audiotrak Maya 44 / Prodigy 192. De M-audio ligt wel op 240 euro en die Maya en de Prod op 159 resp. 179 euro.
Ja, het is een smak geld en of je het waard vind, moet je zelf bepalen :)

Verwijderd

SmauG schreef op 03 januari 2003 @ 13:57:

Dit gaat echt helemaal nergens over, een stereojack > 2 x tulp voor een digitaal signaal???
Ja, we eisen rectificatie :X 8)7

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 14:50:
[...]

Op de kaart zit een ....... tja, hoe zeg je dat, een rij pennetjes waar een ide-achtige connector op zou passen.

Enne Jvs, had je een gewone kabel voordat je die optische kocht ? Of toch wel een extra dikke? Ik het gewoon eerst proberen en miischien daarna ermee gaan klooien als de kwaliteit niet goed genoeg is. Nu alleen nog 1-2 weken wachten voordat ik alles kan ophalen :(
Ah, die IDE achtige pinnetjes, daar kan dus zo'n extensieboard op. :)

Check : http://www.hoontech.com/english/index.html

Voor bijvoorbeeld deze:
With the SB DB II for the SoundBlaster Live! and SoundBlaster Live! Value cards (model number CT46xx) it's possible for users of these soundcards to get the maximum out of the card! Get maximum power with a product from Hoontech!

You are getting an additional digital output (coresponding to the analog rear output) and an additional optical output for the digital front signal. So you're getting both SB Live! outputs in digital. This allows you to connect one of our S/PDIF digital amplifiers to the SB Live! for example.

Of course there are also the MIDI in and outs and the digital input.
Afbeeldingslocatie: http://www.hoontech.com/english/photos/sbdb2.gif

Die kan aan iedere SB Live. :)

Als je analoog aan de slag gaat, zou ik wel een fatsoenlijk afgeschermd kabeltje nemen, ivm de interferentie van de PC zelf.

Aannames zijn fataal.

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

JvS schreef op 03 January 2003 @ 14:18:
Een SBlive is inderdaad gewoon helemaal prima voor muziek enzo, ondanks dat creative en co je graag doen geloven dat een audigy(2) zo extreem veel beter zijn. Ze zijn meetbaar wellicht iets beter, maar hoorbaar is het niet echt. Laat ik stellen dat je meer last hebt van het geluid dat je PC maakt, dan dat je last hebt van 'ruis' (if any :P) van de live :).
Dus je zegt dat als ik ga upgraden van mij oude Live naar een Terratec Aureon Sky ik het verschil niet zal horen? Zelfs niet met een goede installatie?!

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat weet ik niet, het zou best weleens kunnen. Ik zie dat je een erg dure cd-speler hebt gekocht, je hebt neem ik aan naar verschillen tussen cd spelers geluistert (anders koop je geen 600+ euro cd speler).. Aan zulke verschillen onderling moet je dan denken, maar dan niet zoals je arcam cdspeler, maar meer als cd spelers van philips, pioneer en sony van 200-250 euro max enzo :). Ik vind die verschillen over het algemeen niet zo heel erg groot, maar als ik het geld had, had ik het ook gedaan denk ik.

Als je dan echt goed bezig wil zijn, zorg je gewoon dat het analoge deel compleet uit je PC is. Je neemt dus inderdaad die digitale uitgang en sluit die aan op je versterker (heeft die een digitale ingang trouwens voor PCM-audio (normaal stereo geluid) dan?? Dat kan ik me helemaal niet herinneren :?). Zoja, dan sluit je je digitale signaal gewoon daarop aan, dan doet je versterker zelf alle D/A werk en het voor, eind, tussen en naversterken van het (gevoelige) analoge signaal en heb je een hele erge mooie oplossing. Ik durf er dan toch wel 50 euro op in te leggen dat je met een blinde test geen verschil hoort tussen een SBlive en een andere topkaart (digitaal aangsloten dus), tenzij een van die kaarten een effect over het signaal gooit of het signaal verneukt :P.

Trouwens, zolang jouw pc in diezelfde kamer staat en in z'n eentje al 50+db aan ruis veroorzaakt, ben je IMO bezig met de verkeerde dingen optimalizeren :).
GaMeOvEr schreef op 03 januari 2003 @ 15:58:
[...]

Als je analoog aan de slag gaat, zou ik wel een fatsoenlijk afgeschermd kabeltje nemen, ivm de interferentie van de PC zelf.

Waarom zou je, als de audio eerst kaal over de printplaat loopt, klaar voor alle mogelijke interferentie en weet ik het, de laatste meters ineens gaan afschermen? :)
livedrive
Dan kom ik met wat praktische bezwaren:
1: De livedrive zit op de voorkant van de PC, een optisch kabeltje is dan vervelend
2: Wat kost een livedrive? Kan je voor dat geld niet beter een audiokaart met optisch uit kopen? (als coaxiaal problemen oplevert dus)?
Enne Jvs, had je een gewone kabel voordat je die optische kocht ? Of toch wel een extra dikke? Ik het gewoon eerst proberen en miischien daarna ermee gaan klooien als de kwaliteit niet goed genoeg is. Nu alleen nog 1-2 weken wachten voordat ik alles kan ophalen
Ik had gewoon een standaard analoge 10 meter lange audiokabel die je bij elke dixons kan krijgen :P. * JvS is niet zo'n kabelfetisjist (c) Lampje :P.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 03-01-2003 16:15 ]

• Jag
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Niet moeilijk doen, gewoon 3.5mm jack -> 2x rca (tulp) en dan gewoon op een line input van je versterker prikken (alles kan behalve de phono input) :).
Als je brom hebt komt dat niet door interferentie maar door een aardlus, en dat krijg je alleen maar als je ook iets met een coax kabel aan je versterker hebt hangen (tv, vcr of pc met tv kaart).

Als je het echt heel goed wilt doen, moet je zoals Jéé-véé- Ès al zei je pc stiller maken. Daar valt echt winst mee te behalen.

• warp
  • Niet online
IMHO kun je beter een andere kaart kopen met een digitale uitgang, een Terratec b.v.

Onderstaande grafiekjes zeggen wel genoeg:

Terratec DMX XFire 24/96
Afbeeldingslocatie: http://www4.tomshardware.com/video/20020115/images/dmxbp.gif

Creative Sound Blaster Audigy Platinum
Afbeeldingslocatie: http://www4.tomshardware.com/video/20020115/images/audigybp.gif

Let wel, dit is dus van de platinum, en die is een stuk beter dan de Live! qua frequency response curve.

Voor het hele artikel kijk even op: http://www4.tomshardware....verter_quality_benchmarks

Van lapmiddelen als externe DA converters zal je Live! echt niet beter worden, de source (lees audiochip op de Live! zelf) is immers niet al te best.

Verwijderd

Jag schreef op 03 January 2003 @ 17:50:
Niet moeilijk doen, gewoon 3.5mm jack -> 2x rca (tulp) en dan gewoon op een line input van je versterker prikken (alles kan behalve de phono input) :).
Als je brom hebt komt dat niet door interferentie maar door een aardlus, en dat krijg je alleen maar als je ook iets met een coax kabel aan je versterker hebt hangen (tv, vcr of pc met tv kaart).

Als je het echt heel goed wilt doen, moet je zoals Jéé-véé- Ès al zei je pc stiller maken. Daar valt echt winst mee te behalen.
Helemaal mee eens.. :)

/me Oeloe heeft zijn pc via een optical interlink aan pc hangen, omdat je dan ook DolbyDigital / DTS geluid hebt bij films... :9

• warp
  • Niet online
Audi_S2 schreef op 03 January 2003 @ 16:02:
Dus je zegt dat als ik ga upgraden van mij oude Live naar een Terratec Aureon Sky ik het verschil niet zal horen? Zelfs niet met een goede installatie?!
Echt wel. Zie ook de grafiekjes die ik hierboven gepost heb.

Creative maakt leuke consumer kaartjes maar voor _serieus_ goed geluid moet je ze toch echt links laten liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door warp op 03-01-2003 18:10 ]

Verwijderd

Met een optische kabel scheidt je de computer en versterker elkaar ook nog eens elektrisch. Een brom is uitgesloten en ruis is als het goed is ook niet aanwezig. Als je de computer aansluit met een simpel 3,5mm -> 2x tulp kabeltje dan is er hoogstwaarschijnlijk ruis aanwezig.

Voordeel van optisch (of digitaal coaxiaal) is ook dat je 5.1 geluid er doorheen kunt sturen :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 18:24:
Met een optische kabel scheidt je de computer en versterker elkaar ook nog eens elektrisch. Een brom is uitgesloten en ruis is als het goed is ook niet aanwezig. Als je de computer aansluit met een simpel 3,5mm -> 2x tulp kabeltje dan is er hoogstwaarschijnlijk ruis aanwezig.
Hoogstwaarschijnlijk ruis?
Dat zal dan wel onhoorbaar moeten zijn want ik hoor nooit iets...
Zolang je PC fatsoenlijk geaard is gaat t juist vrijwel altijd goed.
Voordeel van optisch (of digitaal coaxiaal) is ook dat je 5.1 geluid er doorheen kunt sturen :)
true :P

[ Voor 7% gewijzigd door m-m op 03-01-2003 18:31 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
terratek aureon fun 5.1 is een kaartje met hele goede geluidskwaliteit en een digitale optical out en zelfs in!
kost 38 euro :)

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Hmm, leuk setje 8)

Wa kos da ?

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Topicstarter
bij elkaar met interlink (zonder kabels, komt nog en de speakers worden gebiwired)

2891 euro

ben nu dus wel blut ..........

Oja en, Jvs deze versterker heeft digitale geen pcm ingang.

Dat wordt denk ik misschien toch een ander kaartje. Maar eerst effe checke hoe de kwaliteit is met een redelijke gewone kabel (en voor aardlussen natuurlijk) voordat ik met digistale uitgangen aan de gang ga.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 08:34 ]

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 18:57
warp schreef op 03 januari 2003 @ 18:04:
IMHO kun je beter een andere kaart kopen met een digitale uitgang, een Terratec b.v.

Onderstaande grafiekjes zeggen wel genoeg:

Terratec DMX XFire 24/96
[afbeelding]

Creative Sound Blaster Audigy Platinum
[afbeelding]

Let wel, dit is dus van de platinum, en die is een stuk beter dan de Live! qua frequency response curve.

Voor het hele artikel kijk even op: http://www4.tomshardware....verter_quality_benchmarks

Van lapmiddelen als externe DA converters zal je Live! echt niet beter worden, de source (lees audiochip op de Live! zelf) is immers niet al te best.
Ben ik de enige die twijfels heeft over deze 2 grafiekjes?
Ik wil wel geloven dat er een verschil is tussen de twee kaarten, en zelfs dat de terratec beter is, maar dit verschil lijkt mij toch iets te groot om met dezelfde instellingen enzo gemeten te zijn.

Ik heb dus zelf een test gedaan die hieraan gelijkaardig zou moeten zijn, maar dan met mijn sb pci 128 (!) en mijn sb live, kaarten waarvan je dus zeker zou mogen verwachten dat ze minder presteren, en dat de pci128 minder is in kwaliteit kan ik zelfs horen.

De test die ik dus gedaan heb is gewoon 2 steriojack->2x tulp stekkers aan elkaar gezet, en die van de output naar de line-in verbonden.
Dan heb ik met cool edit 10 seconden white noise gegenereerd en afgespeeld met winamp, en terwijl opnieuw met cool edit een opname gedaan van de line-in.
Dan heb ik in cool edit een 3-tal seconden midden in de opname geselecteerd, hier een spectrum analyse op kiezen, en scan drukken.
Even later verschijnt er een mooie grafiek, waarin mijn sb pci128 schommelingen heeft <2 a 3 db, terwijl in de test de audigy schommelingen heeft rond de 6db.

Ikzelf heb mijn sb live trouwens met gewone kabel aan mijn versterker gehangen, en dat geeft goed geluid.
De enige ruis die ik kan horen is die van de versterker als ik hem heel hard zet en dicht bij de boxen ga luisteren.

Update:
Ik heb Right Mark Audio Analyzer 4.3 gedownload om zeker dezelfde test te kunnen doen, en heb ermee mijn sb pci128 getest.
Omdat ik geen tweede sound card in deze computer heb, is mijn test dus een combinatie van de storingen zowel door de input en de output, en is dus waarschijnlijk slechter als de uitgang alleen.
Zelfs dan kom ik een frequency response uit die schommelt tussen +0.5 en -0.5 db, een stuk kleiner als de 6db schommelingen van de tom's hardware site test.

Op de site van RightMark Audio Analyzer zijn trouwens ook al een aantal test-resultaten beschikbaar die ze zelf gedaan hebben met de juiste apparatuur.
[url=http://audio.rightmark.org/results.html]
Ook hier ziet de frequency response er een stuk beter uit, en slechts een klein beetje slechter als de grafiek van de dmx op tom's hardware.

Dus ofwel is Tom niet helemaal eerlijk geweest, ofwel gaat het om andere testen waarvan de grafieken getoond worden...

[ Voor 18% gewijzigd door Adion op 03-01-2003 21:50 ]

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

cjdijk schreef op 03 januari 2003 @ 13:58:
Ik heb mijn Audio (Receiver) ook doorgelusd met mijn computer.
Het geluid uit mijn Receiver, waar ook het geluid van mijn video recorder uit komt,
gaat via de tape-uitgang naar de line ingang van mijn computer.
De line-uitgang van mijn computer gaat naar de tape ingang van mijn Receiver.
Als ik op mijn receiver nu "tape monitor" aan zet, wordt het geluid
uit mijn receiver gemixt met het geluid uit mijn computer.
Mijn computer wordt dan een mengpaneel.
Als ik "tape monitor" uit zet, wordt mijn pc losgekoppeld,
en hoef ik mijn pc niet aan te hebben om geluid te krijgen.
Het geluid wordt versterkt en weergegeven door mijn Receiver.
Ik heb dus slecht 1 goede kwaliteit 5.1 versterker/speakerset staan,
die zowel mijn computergeluiden als mijn muziek weergeeft.
Damn it! Dit wil ik ook! :P
Ik heb op dit moment slechts een miniset aangesloten... ;( (heb nog nix beters)

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Buggle
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Ik gebruik een EWS64 XL hiervoor. Nu is dit wel een erg prijzige oplossing, heb er dan ook een goedkope versterker aanhangen van 10 jaar terug :$
Ik heb iets vernomen over dat de digital out van veel goedkope geluidskaarten niet helemaal 'zuiver' zouden zijn. Weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt, misschien kan iemand dat uitleggen?
Dat zou dan namelijk ook wel een belangrijk puntje zijn :)

• Jag

Jag

Adion schreef op 03 januari 2003 @ 21:02:
[...]

Ben ik de enige die twijfels heeft over deze 2 grafiekjes?
Ik wil wel geloven dat er een verschil is tussen de twee kaarten, en zelfs dat de terratec beter is, maar dit verschil lijkt mij toch iets te groot om met dezelfde instellingen enzo gemeten te zijn.

Ik heb dus zelf een test gedaan die hieraan gelijkaardig zou moeten zijn, maar dan met mijn sb pci 128 (!) en mijn sb live, kaarten waarvan je dus zeker zou mogen verwachten dat ze minder presteren, en dat de pci128 minder is in kwaliteit kan ik zelfs horen.

De test die ik dus gedaan heb is gewoon 2 steriojack->2x tulp stekkers aan elkaar gezet, en die van de output naar de line-in verbonden.
Dan heb ik met cool edit 10 seconden white noise gegenereerd en afgespeeld met winamp, en terwijl opnieuw met cool edit een opname gedaan van de line-in.
Dan heb ik in cool edit een 3-tal seconden midden in de opname geselecteerd, hier een spectrum analyse op kiezen, en scan drukken.
Even later verschijnt er een mooie grafiek, waarin mijn sb pci128 schommelingen heeft <2 a 3 db, terwijl in de test de audigy schommelingen heeft rond de 6db.

Ikzelf heb mijn sb live trouwens met gewone kabel aan mijn versterker gehangen, en dat geeft goed geluid.
De enige ruis die ik kan horen is die van de versterker als ik hem heel hard zet en dicht bij de boxen ga luisteren.

Update:
Ik heb Right Mark Audio Analyzer 4.3 gedownload om zeker dezelfde test te kunnen doen, en heb ermee mijn sb pci128 getest.
Omdat ik geen tweede sound card in deze computer heb, is mijn test dus een combinatie van de storingen zowel door de input en de output, en is dus waarschijnlijk slechter als de uitgang alleen.
Zelfs dan kom ik een frequency response uit die schommelt tussen +0.5 en -0.5 db, een stuk kleiner als de 6db schommelingen van de tom's hardware site test.

Op de site van RightMark Audio Analyzer zijn trouwens ook al een aantal test-resultaten beschikbaar die ze zelf gedaan hebben met de juiste apparatuur.
[url=http://audio.rightmark.org/results.html]
Ook hier ziet de frequency response er een stuk beter uit, en slechts een klein beetje slechter als de grafiek van de dmx op tom's hardware.

Dus ofwel is Tom niet helemaal eerlijk geweest, ofwel gaat het om andere testen waarvan de grafieken getoond worden...

Volgens mij heeft die Tom iets heel erg verkeerd gedaan. Ik heb ook wel eens wat gemeten aan mijn vorige geluidskaart, een SB Live. En bij 18K (ofzo) begon ie af te vallen en verder was het gewoon helemaal ok. En als je idd op de site van die gasten van Rightmark kijkt, zie je ook echt hele andere resultaten. Beetje amateuristisch van Tom.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat ik zal aanraden.. en wellicht is niet iedereen het er met mij eens.
ik zal een geluidskaartje kopen met gewoon een stel cinch uitgangen (tulp)
de 3,5mm plugjes voldoen gewoon slecht aan kwaliteit als je het wilt versterken op je hifi set.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Nikel
  • Niet online
Als ik voor bijna 3000 euro aan audio apparatuur had gekocht zou ik die zeker niet op mn sblive aansluiten. Maar een kaart met een goede digitale uitgang kopen (Terratec SoundSystem DMX 6Fire LT bijvoorbeeld), en deze digitaal aansluiten met een goede kabel op je versterker, als jij inderdaad het verschil tussen cd spelers kunt horen in die prijsklasse kun je ook het verschil tussen je sblive en een goede kaart wel horen (zowel analoog als digitaal).

Ik heb dus geen audioset van 3000 euro, en daarom zit ik dus ook nog met mn sblive via een kabel van 40 eurocent... :)

Wat je kunt doen is eens een audio cd naar je pc rippen (gewoon naar wav dus) en die afspelen en (liefst blind) vergelijken met dezelfde cd in je cd-speler, hoor je dan geen verschil, ja dan blijf je natuurlijk gewoon bij je sblive :). Dit zou ik dus doen voor je besluit een andere geluidskaart te gaan halen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nikel: Waar gaat het verschil in kwaliteit van geluidskaarten dan zitten als je ze digitaal aansluit? Je gaat toch niet uit principe een dure geluidskaart kopen, als degene die je hebt ook prima werkt? :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

JvS schreef op 04 January 2003 @ 08:07:
Nikel: Waar gaat het verschil in kwaliteit van geluidskaarten dan zitten als je ze digitaal aansluit? Je gaat toch niet uit principe een dure geluidskaart kopen, als degene die je hebt ook prima werkt? :)
dit wil ik eigenlijk ook wel eens weten :)

Als ik de analoge en de digitale aansluitingen vergelijk hoor ik trouwens geen verschil op mijn Z680 + sblive5.1 :) (ok das misschien geen audiofiel setje, maar hijs wel mooi zuiver)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt het zelf al door. Hoe fantastisch een z680 als pc speaker ook mag zijn, het is gewoon geen enkel vergelijk met hifi :)

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Idd een leuk setje, lijkt wel een beetje op wat ik zelf heb (als dat geen aanbeveling is ;) ). Alleen de cd-speler, waarom heb je voor de relatief "basic" cd62 gekozen?

En dan nog even ontopic; ik denk niet dat je je geluidskaart digitaal op je A85 aan kunt sluiten, simpelweg omdat daar geen D/A-converter inzit. Bovendien, als je dat doet zou ik dat altijd optisch doen; een vriend van mij heeft zijn bepaald niet goedkope Micromega Minumum AVP ter reparatie op kunnen sturen nadat zijn compu het apparaat via de digitale (coax)kabel een enorme oplawaai had verkocht.

Great minds think alike!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

optisch aansluiten zou ik ook voorstander van zijn, al was het maar voor de veiligheid.
Alleen de cd-speler, waarom heb je voor de relatief "basic" cd62 gekozen?
Nou, ik heb weleens naar de voorlopers van die spelers geluisterd en de verschillen daartussen waren nou niet zo groot dat ik er 500 euro meer voor zou betalen (als in, verwaarloosbaar). Zeker als je bedenkt dat je dan 500 euro minder aan speakers kan uitgeven.. En DAT scheelt extreem veel meer.. Maarja dat is een andere discussie... :)

• Dnc1n
dat is bij mij ook altijd een probleem, geluidskaart op versterker, of ik krijg een enorme oplwaai of de stoppen slaan er uit. ook altijd last van brom geluiden waar ik me dood aan kan ergeren.
Nu heb ik een terratec Aureon en heb gewoon een perfect signaal over een optisch kabeltje.
zonder die aardlus zooi!! geweldig gewoon, prima uitvinding dat Toslink :)

• Jag

Jag

Een goede digitale uitgang is gewoon transormer coupled, niks geen last van aardlussen en oplawaaien :).
Toslink is onzinnig in principe. Glasvezel kabel is duur en gaat veel te makkelijk stuk.

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Een goede digitale uitgang wel ja; maar die op een sb-live dus niet...

Liever m'n digitale kabel stuk dan m'n amp :)

Great minds think alike!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op 04 januari 2003 @ 12:59:
Een goede digitale uitgang is gewoon transormer coupled, niks geen last van aardlussen en oplawaaien :).
Toslink is onzinnig in principe. Glasvezel kabel is duur en gaat veel te makkelijk stuk.
Toch is het relaxed om je PC op je stereo aan te sluiten met een optisch kabeltje ;).

• warp
  • Niet online
Adion schreef op 03 januari 2003 @ 21:02:
In een oudere ct die ik heb liggen (dus niet de C!T) heb ik soortgelijke grafiekjes staan (dus dezelfde slechte waarden van zowel de Live! als de Platinum), dus ik neem aan dat Tom het niet verkeerd gedaan heeft. De ct had alle audiokaarten tests met dure high-tech meetapparatuur verricht, dus niet met een e.o.a. software pakketje.

Helaas heb ik geen scanner dus ik kan de pics niet posten, maar misschien is er hier iemand anders met een scanner die ook een abbo op de ct heeft die wat pics wil posten?

Edit: ik zal even opzoeken zodat ik het jaar en het nummer van deze ct kan posten.

[ Voor 10% gewijzigd door warp op 04-01-2003 13:28 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dan moet je ook de luistertest resultaten erbij nemen en alle conclusies meenemen. C!T is het enige blad dat geluids-dingen echt eerlijk test en alles ook GOED test en meeneemt of zaken wel of niet hoorbaar en dus relevant zijn :).

• warp
  • Niet online
Nikel schreef op 04 January 2003 @ 02:36:
Als ik voor bijna 3000 euro aan audio apparatuur had gekocht zou ik die zeker niet op mn sblive aansluiten.
Mijn idee ja.

De logica ontgaat mij ook volledig.. wel voor duizenden euro's aan apparatuur kopen maar dan wel een 'middle of the road' geluidskaartje van 40 euro gaan gebruiken 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door warp op 04-01-2003 13:27 . Reden: typo ]

• warp
  • Niet online
JvS schreef op 04 January 2003 @ 13:22:
dan moet je ook de luistertest resultaten erbij nemen en alle conclusies meenemen. C!T is het enige blad dat geluids-dingen echt eerlijk test en alles ook GOED test en meeneemt of zaken wel of niet hoorbaar en dus relevant zijn :).
ct (Computer Techniek) bedoel je?

C!T is de Computer Totaal (daar heb ik nog nooit een echt gedegen test in gezien ;) ).

Verwijderd

hm, toch blijf ik het wel zonde vinden dat je zo'n mooie hifi-set op een Sb Live! aansluit. Zeker als je er gewoon een analoog kabeltje tussen hangt.

Ik heb mijn Arcam A65+ zowel op een SB live! als op een Terratec EWX 24/96 gehad en dat verschil is toch wel behoorlijk goed te merken. Zowel qua ruis als geluidskwaliteit :)

Verwijderd

Heb gewoon een 10m lange tulp kabel (simpelste kabeltje van dixons) tussen m'n live 5.1 en m'n versterker. Zowel compu als versterker zijn niet geaard (heb alleen aarde in m'n keuken). Heb geen last van ruis.
Ook als ik m'n versterker 80 a 90 % open zet zonder iets af te spelen van m'n compu hoor ik geen ruis. En nee, met m'n gehoor is niets mis ;)

edit:

Wat pas zonde is, is om een hele dure geluidskaart te kopen, die met hele dure kabels en/of DA convertors op je mega-dure set aan te sluiten en vervolgens brakke 192kb/s mp3-tjes af te spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 13:45 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

warp schreef op 04 januari 2003 @ 13:25:
[...]

Mijn idee ja.

De logica ontgaat mij ook volledig.. wel voor duizenden euro's aan apparatuur kopen maar dan wel een 'middle of the road' geluidskaartje van 40 euro gaan gebruiken 8)7
dus uit principe... Niet eens nadenkend of het wel zin heeft. Dan moet je ook je keyboard vervangen... en al helemaal geen winamp en mp3 gebruiken want dat is gratis!!!! Mind You!! (die redenatie slaat dus nergens op).
warp schreef op 04 januari 2003 @ 13:27:
[...]

ct (Computer Techniek) bedoel je?

C!T is de Computer Totaal (daar heb ik nog nooit een echt gedegen test in gezien ;) ).
de C'T inderdaad. Die hadden ook een goed artikel over mp3 enzo :)s

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat pas zonde is, is om een hele dure geluidskaart te kopen, die met hele dure kabels en/of DA convertors op je mega-dure set aan te sluiten en vervolgens brakke 192kb/s mp3-tjes af te spelen.
Neehoor, weet je wat pas zonde is? Dat mensen die mooie compressietechnieken allemaal verwerpen, omdat het niet goed zou klinken, terwijl het in blinde tests zelfs door experts amper onderscheiden wordt (alleen met test samples en zeer geconcentreerd luisteren naar artifacts en dan heb ik het dus niet over je brakke xing geencode kazaa-mp3 die maar tot 14Khz weergeeft :P).

Verwijderd

JvS schreef op 04 januari 2003 @ 13:52:
[...]
Neehoor, weet je wat pas zonde is? Dat mensen die mooie compressietechnieken allemaal verwerpen, omdat het niet goed zou klinken, terwijl het in blinde tests zelfs door experts amper onderscheiden wordt (alleen met test samples en zeer geconcentreerd luisteren naar artifacts en dan heb ik het dus niet over je brakke xing geencode kazaa-mp3 die maar tot 14Khz weergeeft :P).
256 kbs mp3tjes vind ik zeker goed klinken en kan ik ook niet onderscheiden van een originele CD, maar 192 kbs zeker wel. Heb zelf eens met een vriend zo'n blinde test gedaan. Zeker met klassieke muziek en muziek met goede bassen kan je het verschil goed horen. Dit was voor ons de reden om een muziek collectie op te bouwen met alleen maar 256 kbs mp3tjes (zelf maken dus, niets dowloaden).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 13:59:
[...]

256 kbs mp3tjes vind ik zeker goed klinken en kan ik ook niet onderscheiden van een originele CD, maar 192 kbs zeker wel. Heb zelf eens met een vriend zo'n blinde test gedaan. Zeker met klassieke muziek en muziek met goede bassen kan je het verschil goed horen. Dit was voor ons de reden om een muziek collectie op te bouwen met alleen maar 256 kbs mp3tjes (zelf maken dus, niets dowloaden).
er is hier in dit AV forum eens een blinde online test geweest, de resultaten waren geloof ik dat 128kbit zo goed als nooit van 192 werd onderscheidden, en 192 weer (bijna) nooit van de originele wav :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw nikel,.. voor coax hoef je echt GEEN dure kabel te kopen.. gewoon een standard coax kabel zal al genoeg zijn! (profigold als je ' beter' wilt) tussen digitale kabels is er geen hoorbaar kwaliteitsverschil.. tussen analoog is er wat anders

Verwijderd

wtf?
er is hier in dit AV forum eens een blinde online test geweest, de resultaten waren geloof ik dat 128kbit zo goed als nooit van 192 werd onderscheidden
is dit getest door malloten die de hele dag in een volkswagen golf en hun dikke 300000 wat subwoofer aan hebben staan.

ik hoor t verschil wel degelijk iig

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 18:38:
wtf?

[...]

is dit getest door malloten die de hele dag in een volkswagen golf en hun dikke 300000 wat subwoofer aan hebben staan.

Blinde online mp3 test :)

volgens mij als je daar de toevalstreffers uit zou kunnen halen, dan zou je je de ziekte schrikken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan op 04-01-2003 19:07 ]

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 04 januari 2003 @ 18:23:
btw nikel,.. voor coax hoef je echt GEEN dure kabel te kopen.. gewoon een standard coax kabel zal al genoeg zijn! (profigold als je ' beter' wilt) tussen digitale kabels is er geen hoorbaar kwaliteitsverschil.. tussen analoog is er wat anders
8)7 Daar kan nog menig discussie over worden gevoerd B)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 19:08:
[...]

8)7 Daar kan nog menig discussie over worden gevoerd B)
idd :Y) maar ik geloof er niet in.. ik hoor et ook niet.. (en ik heb een goed gehoor) als je gaat mierenneuken om 3 verloren bitjes, en daarom een 200x duurdere kabel koopt ben je gewoon een stomme lul :D

en over die blinde mp3 test..
op mijn trust speakertjes zo zal ik het niet horen.. op de audioset denk ik wel anders.. maar mijn soundcard is niet goed genoeg (sb live 4.1)

Verwijderd

idd :Y) maar ik geloof er niet in.. ik hoor et ook niet.. (en ik heb een goed gehoor) als je gaat mierenneuken om 3 verloren bitjes, en daarom een 200x duurdere kabel koopt ben je gewoon een stomme lul :D
Ow, dus jij verliest 3 bitjes |:(

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 19:59:
[...]

Ow, dus jij verliest 3 bitjes |:(
scheelt me zo een 2 a 300 euro ;)
maar tot nu toe werk ik nog helemaal niet digitaal

[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 04-01-2003 20:07 ]

Verwijderd

Een ding: Ik heb thuis erg last van een aardlus (zware brom als ik mijn PC op mijn stereo aansluit, die weer is aangesloten op de TV, die weer is aangesloten op de kabel, die het veroorzaakt ), wat zich uit in een ranzige brom
simpele oplossing hiervoor verbind je chassis van je kast met de phono aarde aansluiting op je versterker.

meeste platen spelers (o.a. dual 604) hebben brom. en die hebben dan een aparte aarde draad. op je versterker aan sluiten en brom is weg.

• Nikel
  • Niet online
Gitaarwerk schreef op 04 January 2003 @ 18:23:
Ja, dat zeg ik ook altijd :). Maar hier hebben we het over iemand die gaat bi-wiren, wat net zo omstreden is als verschillen tussen digitale interlinks, en blijkbaar bereid is veel geld uit te geven voor goede geluidskwaliteit (niets mis mee trouwens), waarom zou je dan het risico op een mindere geluidskwaliteit nemen, terwijl het verschil in prijs op de prijs van je totale set toch niet zo groot is? En er zijn genoeg mensen die wel degelijk verschillen beweren te horen tussen digitale interlinks (ik geloof er zelf niet zo in, net zoals ik niet geloof in bi-wiren), maar om het dan maar meteen als onzin af te doen is wel erg makkelijk.

JvS:

Jij zegt eigenlijk dat er geen verschil is tussen de digitale uitgang van een sblive en een goede digitale uitgang, dat is echt wel degelijk zo, al is het alleen al omdat de live het signaal niet 1 op 1 doorgeeft omdat hij het zelf eerst naar 48 kHz samplet. Ik durf best te beweren dat dat net zo goed hoorbaar is als verschillen tussen cd-spelers in de prijsklasse waarin de topicstarter er een gekocht heeft.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nikel schreef op 04 januari 2003 @ 21:54:
[...]

Ja, dat zeg ik ook altijd :). Maar hier hebben we het over iemand die gaat bi-wiren, wat net zo omstreden is als verschillen tussen digitale interlinks, en blijkbaar bereid is veel geld uit te geven voor goede geluidskwaliteit (niets mis mee trouwens), waarom zou je dan het risico op een mindere geluidskwaliteit nemen, terwijl het verschil in prijs op de prijs van je totale set toch niet zo groot is? En er zijn genoeg mensen die wel degelijk verschillen beweren te horen tussen digitale interlinks (ik geloof er zelf niet zo in, net zoals ik niet geloof in bi-wiren), maar om het dan maar meteen als onzin af te doen is wel erg makkelijk.
biwiren moet ik zelf nog uitproberen... maar ik weet et zelf ook nog niet.. et lijkt me wat te helpen, maar niet met laag vermogen eigenlijk..

verder is het zo dat als iemand dat hoort, dan mag die van mijn part doen ermee wat hij wilt.. ik lach stiekum, maar laat iedereen in zen waarde( maar probeer af en toe even de waanzin erin te houden ervan, dat sommige mensen even wat bewuster van de zaak worden.. )

Verwijderd

Topicstarter
456GT schreef op 04 januari 2003 @ 12:40:
Idd een leuk setje, lijkt wel een beetje op wat ik zelf heb (als dat geen aanbeveling is ;) ). Alleen de cd-speler, waarom heb je voor de relatief "basic" cd62 gekozen?

En dan nog even ontopic; ik denk niet dat je je geluidskaart digitaal op je A85 aan kunt sluiten, simpelweg omdat daar geen D/A-converter inzit. Bovendien, als je dat doet zou ik dat altijd optisch doen; een vriend van mij heeft zijn bepaald niet goedkope Micromega Minumum AVP ter reparatie op kunnen sturen nadat zijn compu het apparaat via de digitale (coax)kabel een enorme oplawaai had verkocht.
Zo ben er weer, sjello is weer eens vervelend. Lijkt wel alsof er veel meer abonnementen bij mij in de buurt zijn verkocht.

ontopic:

Maare ik heb een paar redenen om deze relatief basic cd62 te kopen:

- het prijs-verschil met de andere cd-spelers vond ik te groot voor het kwaliteitsverschil wat je ervoor terug krijgt.

- op een gegeven moment moet je wel ophouden want het kan altijd beter. Het geld begon op te raken. Ik moet nog een paar interlinks en speakerkabel kopen. Ik had besloten dat mijn maximum budget op 3000 ligt.

-in de toekomst komt er misschien een dvd-speler aan. Aan de diva a85 kan een processor gehangen worden die dan weer HT-mogelijk maakt. Aangezien hifi en HT nog niet hand in hand gaan heb ik besloten om voor hifi te gaan. Dus voor toekomstige upgrade mogelijkheden is het verstandiger om wat op de cd-speler te bezuinigen aangezien die dan als eerste vervangen wordt.

Ik zit wel te denken om een betere geluidkaart te kopen. Maarre om even op je onderste verhaal terug te komen 456GT. Als ik dat verhaal lees dan is voor de veiligheid optische kabel beter maar ik dacht dat coax wel betere geluidskwaliteit zou geven.

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

in theorie wel, het scheelt twee omzettingen, nl. digitaal --> optisch en weer terug. Maar ik denk niet dat je daar, gegeven je bron (de compu), ook maar iets van zult merken.

Gaaf trouwens om een hele arcam HT set op te bouwen. Ben je dan van plan om er een P85/3 bij te kopen? Alleen het lijkt mij onnodig je cd-speler te vervangen als je een dvd-speler koopt (om niet te zeggen jammer..). Het hangt natuurlijk wel van je scherm af, maar het enige wat je dvd-speler hoeft te doen is het "plaatje" maken, en ik geloof niet dat daar zulke ontzettend grote kwaliteitsverschillen tussen zitten. Het geluid wordt immers direct doorgestuurd naar je A85 + dave (heet dat nog zo? Zo heet de uitbreiding voor de Alpha 10 namelijk), dus daar heeft de speler (nauwelijks) invloed op.

Muziek (CD) is een ander verhaal, ik ben er van overtuigd dat wanneer je een goede cd-speler hebt, zoals een cd62, of nog wat stapjes hoger, dat een DVD-speler die cd's net zo goed weergeeft veel duurder zal zijn. Je betaalt dan ook voor allerlei extra "DVD dingen", waar ik voor hifi het nut niet van inzie.

[ Voor 73% gewijzigd door Verbal Kint op 05-01-2003 13:14 ]

Great minds think alike!

Verwijderd

ze zitten wel marantz na te apen met die cd62 en cd72 als model nummer

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
Je kan het ook gewoon simpel doen, naja ik ben simpel :P
Ik had een mooi stereo setje van JVC, subwoofertje erbij gekocht ik denk laat ik ns proberen.
Ik ging naar Makkum toe voor een kabel met 2 tulpjes naar een mini jack.
Doe die tulpjes in de aux, de minijack in mn soundcard en klaar is kees Unreal Tournamenten maar !

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

Topicstarter
mjah, ik wilde eerst de diva dv88 plus dvd player maar op 1600 euro was dat een beetje teveel van het goede. Even wachten voordat we verder gaan en voor muziek is die cd-speler (zoals je zelf al zegt 456GT) eigenlijk ook prima, nooit weg dus.

Als het goed is komt er nog een module voor HT, zeggen ze op de site. En die additionele p85 komt er ook (voor de HT dan) Maar eerst de spullen binnen krijgen. Wat duurt wachten toch lang zeg .....

Ik heb inmiddels wel besloten om een terratec kaartje te kopen. Ik denk de:

Terratec SoundSystem DMX 6Fire 24/96
of
Terratec SoundSystem DMX 6Fire LT

Ik denk de eerste maar dat staat nog niet vast. Zit alleen nog te twijfelen over een digitaal of coaxiale verbinding........... door dat verhaaltje van dat je versterker naar de knoppen kan gaan door een foutje met de computer, schrok ik even. De versterker kost meer dan wat mijn computer me de laatste upgrade ronde heeft gekost !!!

• Jag

Jag

caspergt schreef op 05 januari 2003 @ 19:44:
Je kan het ook gewoon simpel doen, naja ik ben simpel :P
Ik had een mooi stereo setje van JVC, subwoofertje erbij gekocht ik denk laat ik ns proberen.
Ik ging naar Makkum toe voor een kabel met 2 tulpjes naar een mini jack.
Doe die tulpjes in de aux, de minijack in mn soundcard en klaar is kees Unreal Tournamenten maar !

[sarcasm mode]Maar dit is high end, dan kan dat echt niet hoor :+.[/sarcasm mode]

Overigens hoef je nergens bang voor te zijn als je computer gewoon geaard is. Maar goed, optisch is wat dat betreft wel veilig. Maar om daar nou helemaal een nieuwe geluidskaart voor te kopen, sja.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nikel schreef op 04 januari 2003 @ 21:54:
[...]

Jij zegt eigenlijk dat er geen verschil is tussen de digitale uitgang van een sblive en een goede digitale uitgang, dat is echt wel degelijk zo, al is het alleen al omdat de live het signaal niet 1 op 1 doorgeeft omdat hij het zelf eerst naar 48 kHz samplet. Ik durf best te beweren dat dat net zo goed hoorbaar is als verschillen tussen cd-spelers in de prijsklasse waarin de topicstarter er een gekocht heeft.

Dan is een sblive een beetje een krom apparaat :o. Als hij gaat re-samplen (twee keer dus) dan kan ik me inderdaad wel voorstellen dat je verschil kan horen.
Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 18:38:
wtf?

[...]

Ah, de hifi-liefhebber heeft gesproken! _O_

Neehoor, dit is ook getest door ondergetekende, self-proclaimd hifi-kenner en anderhalf jaar lang hifi verkoper geweest bij de hifi afdeling van RAF in H'sum (nee geen high end van 10.000+ maar wel goeie hifi zoals de set in deze thread, die ik zelf vaak zat beluisterd/verkocht heb en ik graag met N805'jes van B&W wil hebben), audioliefhebber, psychoacoustiek-fan en mierenneuker.

Maar ook door Jag, audio-minimalist, realist, anti-kabelfetisjist, blinde-testfreak en geluidsspecialist/man bij de stadschouwburg Utrecht.

Als je in de buurt van Utrecht woont, wil ik graag 50 euro op de waagschaal zetten dat jij niet eens 85% van de 192kbps mp3's uit een rijtje haalt met door jou gekozen, normale muziekstukken die ik willekeurig op een audio cd gebrand heb gemixt met de originelen (terwijl je 50% al haalt als je gewoon wild gaat gokken). Als jouw stelling klopt, zou je minstens 100% van de tijd de mp3 moeten horen.

je zou trouwens ook de C'T van de vorige maand eens moeten lezen. Daar zie je eens een codec ontwikkelaar en wat andere mensen dingen op bepaalde bitrates testen. Alleen met bepaalde testbestanden weet een codecontwikkelaar de 160kbps mp3 te onderscheiden, hoger hebben ze niet getest omdat dat een beetje onzinnig was

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 06-01-2003 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 05 januari 2003 @ 23:19:

[...]

Overigens hoef je nergens bang voor te zijn als je computer gewoon geaard is. Maar goed, optisch is wat dat betreft wel veilig. Maar om daar nou helemaal een nieuwe geluidskaart voor te kopen, sja.
die nieuwe geluidkaart is niet alleen voor de veiligheid (al is mijn computer niet geaard, bij mij thuis zijn alleen de stopcontacten in de keuken geaard) maar ook voor de beter kwaliteit. Ach en misschien ishet wel leuk om met de opname mogelijkheden te gaan klooien.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:14

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 08:21:
[...]

die nieuwe geluidkaart is niet alleen voor de veiligheid (al is mijn computer niet geaard, bij mij thuis zijn alleen de stopcontacten in de keuken geaard) maar ook voor de beter kwaliteit. Ach en misschien ishet wel leuk om met de opname mogelijkheden te gaan klooien.
Valt mij op dat uit een pc-geluidskaart altijd wat geknetter mee komt, of het geheel nou geaard is of niet. Optisch zou dit deels moeten uitsluiten. Zeker als je je uitgang bijv op 10% zet en je versterker op 50% oid hoor je al snel geruis enzo.

Hifi + pc's gaan niet echt goed samen in dat opzicht, al zou ik niet weten of die ruis door kabeltjes, het aansluiten van diverse apparaten of door de pc zelf komt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Topicstarter
nigelator schreef op 06 januari 2003 @ 08:36:
[...]

Valt mij op dat uit een pc-geluidskaart altijd wat geknetter mee komt, of het geheel nou geaard is of niet. Optisch zou dit deels moeten uitsluiten. Zeker als je je uitgang bijv op 10% zet en je versterker op 50% oid hoor je al snel geruis enzo.

Hifi + pc's gaan niet echt goed samen in dat opzicht, al zou ik niet weten of die ruis door kabeltjes, het aansluiten van diverse apparaten of door de pc zelf komt.
tja geen idee. In principe zou een digitale coaxiale aansluiting ook geen brom moeten veroorzaken want dit is net als glasvezel ook digitaal. Het enige verschil is de kabel en het omzetten van het signaal naar licht (en terug)

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Waar heb je die A85 eigenlijk vandaan en voor hoeveel?????

• Jag

Jag

nigelator schreef op 06 januari 2003 @ 08:36:
[...]

Sja, daar hebben idd wel veel mensen last van, volumeregeling kan dan ook altijd het beste helemaal open (ook als je geen last van geknetter of ruis hebt is dat beter). Maar ik moet zeggen dat mijn geluidskaart echt volledig schoon is (is trouwens een audigy), ook met films met een hoge dynamic range waarbij de gain dus flink open staat, hoor ik geen hum & noise tijdens de stille passages.
Dat geknetter zal trouwens best weg zijn als je het digitaal aansluit. Ik denk namelijk dat het komt door een varierende voedindsspanning, en daar zal het analoge deel van de geluidskaart waarschijnlijk wel hoorbaar last van hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Danster schreef op 06 januari 2003 @ 08:49:
Waar heb je die A85 eigenlijk vandaan en voor hoeveel?????
Van de Raf in Amsterdam, voor 1299 euro

linkje naar de Raf, is nu uitverkoop

• SEPP
  • Laatst online: 27-06-2022
kijk eens bij conrad : add-on kaartje van €50

• doberman
  • Laatst online: 27-12-2022
Ik heb zelf thuis een SB audigy met een digitale aan sluiting -> converter naar een soort ps2 aansluiting (hoe heet dit eigenlijk ?) die naar de digital Din van mn DTT3500 setje loopt. Maar als ik dit topic zo door lees, dan begrijp ik dat het afgezien van natuurlijk kraak en ruisloos geluid het verder niet uitmaakt wat voor aansluiting je gebruikt van de kaart ? (dus ofdat je nu via de digital out, een COAX of Optical out aan sluit, het maakt weinig uit ?)
of heb ik het nu weer eens helemaal verkeerd begrepen :) ?

overigs ben ik zeer te spreken over het geluid wat ik thuis heb met deze opstelling, althans met games dan, (mooie zware bas en kraak en ruisloos geluid) dat is alles wat ik met de kaart doe, anders had ik wel een Terratec kaart gekocht

[ Voor 20% gewijzigd door doberman op 06-01-2003 09:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
eeuh, SEPP dat linkje van je is verlopen. Welke kaart bedoelje eigenlijk ? (kon het zo snel niet vinden op de conrad site). Sjello zit weer eens tegen, conrad is niet vooruit te branden.......

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

MicNic, nu een nieuwe geluidskaart kopen heeft toch weinig zin want zolang die add-on niet in je A85 zit kun je er toch niets digitaal op aansluiten?. (geen D/A-converter)

Great minds think alike!

Verwijderd

Topicstarter
klopt, maar ik ben zo'n ongeduldig persoon. Ik wil gelijk dingen kopen als ik daar eenmaal tot besloten heb. Twee weken wachten op de apperatuur is dan ook erg vervelend. In de tussentijd dan maar de toekomstige verbinding tussen computer en a85 optimaliseren.

Ik zit wel een beetje nog met die kabel voor mijn tussenoplossing:

line out ----- kabeltje ------ line-in amp

Nu ben ik niet zo'n kabel fanaat maar zo'n cheap-ass kabel lijkt me nu ook wel weer teveel van het goede. Enige gedachten erover ?

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 14:45:
klopt, maar ik ben zo'n ongeduldig persoon. Ik wil gelijk dingen kopen als ik daar eenmaal tot besloten heb. Twee weken wachten op de apperatuur is dan ook erg vervelend. In de tussentijd dan maar de toekomstige verbinding tussen computer en a85 optimaliseren.

Ik zit wel een beetje nog met die kabel voor mijn tussenoplossing:

line out ----- kabeltje ------ line-in amp

Nu ben ik niet zo'n kabel fanaat maar zo'n cheap-ass kabel lijkt me nu ook wel weer teveel van het goede. Enige gedachten erover ?

Wat zou zo'n kabel moeten doen met het geluid dan :? Maak je liever druk over de akoestiek van je kamer, dat zijn echte issues.

Kijk hier eens voor audiokabels. CABLE-458 moet jij hebben (stukje naar beneden scrollen).

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Ach, de interlink tussen mijn compu en amp (Alpha 9 overigens) is van het "gamma" type. Ik heb zo weinig vertrouwen in mijn compu als bron dat ik me daar niet druk om kan maken. Bovendien, verschillen tussen kabels hoor je vooral als je er eens leker voor gaat zitten. In zo'n geval zet ik mijn compu toch uit ivm herrie van de fans en allerlei mail/msn/GoT afleiding.

Duurder dan een profigold/oehlbach zou ik het zeker niet maken, aan de andere kant, als je ooit nog eens een Diva Tuner gaat kopen kan je misschien wel alvast een QED Qunex 1 interlinkje kopen en die zolang gebruiken/testen. De Qunex 1 is niet al te duur en heeft een mooi karakter in een Arcam setup.

Wat ga je nu eigenlijk gebruiken als interlink tussen je cd-amp en als luidspreker kabel?

Great minds think alike!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Niet om het één of ander, maar dat kabeltje dat Jag aanbiedt lijkt me wel een beetje erg schraal :)

Al was het maar uit eerbied voor de versterker, dan zou ik toch voor zo'n profigold ding kiezen - misschien onder het mom van afscherming...? ;)

Ik zat eerst de hele tijd te denken, god wat een scheve verhouding, ik vond persoonlijk dat je te veel geld uittrok voor die A85 in vergelijking met de CD-speler en de speakers, maar later bleek dus dat je van plan bent om uit te gaan breiden naar een Home Theatre set.

Volgens mij stond daar laatst iets over geschreven in de What-HIFI o.i.d...

Verwijderd

Topicstarter
Ze hadden me een Ixos 104 aanbevolen. 'Kweet niet zoveel over interlinks dus tja ....... weet dus nog niet of deze het moet worden ..........

en voor luidspreker kabel hadden ze een aanbieding. Ik ben de diameter van die kabel vergeten maar het was wel redelijk. Aangezien ik ze toch ga biwire'en denk ik dat de diameter wel voldoende is. Had ik dat nietgedaan dan had ik het nog niet geweten. Misschien had ik dan zelfs een iets dikkere genomen. Het is natuurlijk onzin om zoveel geld voor apperatuur uit te geven en dan te gaan besparen op kabels.

leuke versterker heb je trouwens 456gt :) What voor kabels heb jij liggen, de Qunex 1 toevallig ?

enne ESteg, ben het helmaal met je eens dat die kabel die JAG aanbeveelt wel heel schraal is !!!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 07:51 ]

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Ik heb nog nooit Arcam icm Ixos gehoord, wel icm met ander spul en QED (verschillende types Qunex). Daarvan is me bijgebleven dat de QED het beste resultaat gaf. Vooral de "losheid" van de instrumenten/stemmen was erg goed (en werd marginaal beter van Qunex 1--> 2 --> 4).

Toevallig raadde mijn huisdealer mij dezelfde serie aan (dat luisteren was ergens anders). Ik zou altijd vragen om vergelijkingsmateriaal en iig iets van twee weken inruil/geld teruggarantie vragen.

Mijn luidsprekerkabel is van QED, was ook best betaalbaar (geloof E4,90/m). Als interlink (naar m'n Alpha 8se CD-speler) gebruik ik de Groneberg Quattro Reference, deze kon ik voor een mooi (demo)prijsje meekrijgen toen ik mijn cd-speler kocht (van E170,- voor E50,-). Heb hem nog vergeleken met oa. MIT Terminator en op basis daarvan besloten hem te houden (mocht hem inruilen als ik dat wilde). Hij lijkt qua opbouw wel op de QED Qunex 4s, maar is nog wat "massiever", vier kernen gescheiden door isolatiemateriaal, omgeven met een afschermende (metaal)mantel.

Great minds think alike!

• Dnc1n
ik lees net in de computer idee (ja dat blad heb ik nog steeds :D) dat het optisch aanluiten van de geluidskaart altijd nog, geruis, gebrom en andere effecten aanwezig blijven.
dit omdat er binnen in de pc ook stroompjes lopen die het veroorzaken, hoe duur je geluidskaart ook is!
daar hebben ze een oplossing voor, de DI-port van mindprint (http://www.mindprint.de/savemysound/products_frame.htm)
kost wel 409 euro maar de kwaliteit is volgens de cid een audiofiele kwaliteit.
je sluit het aan op een simpele geluidskaart met optsiche uitgang.
het is beter dan veel duurdere high end geluidskaarten volgens cid.
www.tach-tally.nl verkoopt het.
aleen begrijp ik niet waarom een digitale link tussen receiver en geluidskaart niet net zo goed kan zijn.
er staat de dacs zitten in de Di-port maar dat is toch ook het geval bij een receiver :?

misschien is het iets voor de topicstarter :)

• Jag

Jag

ESteg schreef op 06 January 2003 @ 16:14:
Niet om het één of ander, maar dat kabeltje dat Jag aanbiedt lijkt me wel een beetje erg schraal :)

Ah, mag je vinden :). Misschien dat jij mij ook meteen kan uitleggen wat er dan mis is met zo'n kabeltje? Ik ben nog niet zo ver met HiFi dat ik dat snap namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
456GT schreef op 06 januari 2003 @ 16:44:
Ik heb nog nooit Arcam icm Ixos gehoord, wel icm met ander spul en QED (verschillende types Qunex). Daarvan is me bijgebleven dat de QED het beste resultaat gaf. Vooral de "losheid" van de instrumenten/stemmen was erg goed (en werd marginaal beter van Qunex 1--> 2 --> 4).

Toevallig raadde mijn huisdealer mij dezelfde serie aan (dat luisteren was ergens anders). Ik zou altijd vragen om vergelijkingsmateriaal en iig iets van twee weken inruil/geld teruggarantie vragen.

Mijn luidsprekerkabel is van QED, was ook best betaalbaar (geloof E4,90/m). Als interlink (naar m'n Alpha 8se CD-speler) gebruik ik de Groneberg Quattro Reference, deze kon ik voor een mooi (demo)prijsje meekrijgen toen ik mijn cd-speler kocht (van E170,- voor E50,-). Heb hem nog vergeleken met oa. MIT Terminator en op basis daarvan besloten hem te houden (mocht hem inruilen als ik dat wilde). Hij lijkt qua opbouw wel op de QED Qunex 4s, maar is nog wat "massiever", vier kernen gescheiden door isolatiemateriaal, omgeven met een afschermende (metaal)mantel.
Ik zal eens kijken wat voor andere merken ze, mbt interlinks, hebben en inruil/geld terug garantie vragen, goede tip !

Maar even over de luispreker kabel, wat is de doorsnede van de koperen kern ? Die is voornamelijk van belang denk ik, kwaliteit van het koper zit wel snor.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 18:46 ]

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Mijn QED kabel heeft een doorsnede van 2,5 mm2

Great minds think alike!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[nohtml]
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 16:15:
Ze hadden me een Ixos 104 aanbevolen. 'Kweet niet zoveel over interlinks dus tja ....... weet dus nog niet of deze het moet worden ..........
Da's gewoon een prima kabeltje van 40 euro ofzo. Ik heb daar ook een aantal van. Ik heb met een blinde test nooit het verschil gehoord, maar toch vind ik het wel een fijn idee dat er zulke kabels aanzitten. Daardoor vind ik mijn set weer beter en voel ik me weer prettiger, waar het allemaal weer om gaat :P.

Psycho-acoustiek :). Maar dan net anders ;).

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 06 januari 2003 @ 23:40:
[nohtml]
[...]
Da's gewoon een prima kabeltje van 40 euro ofzo. Ik heb daar ook een aantal van. Ik heb met een blinde test nooit het verschil gehoord, maar toch vind ik het wel een fijn idee dat er zulke kabels aanzitten. Daardoor vind ik mijn set weer beter en voel ik me weer prettiger, waar het allemaal weer om gaat :P.

Psycho-acoustiek :). Maar dan net anders ;).
klopt, inderdaad 40 euro. Komt trouwens ook goed uit de test van what-hifi. Maakt een budget cd-speler volgens hun wat helderder .................. Tja, nu vind ik tegenwoordig zelf een cd speler van 600 euro niet echt een budget-speler (al kan het natuurlijk altijd duurder en die stappen gaan snel). De verschillen in geluidkwaliteit daaroven werden mij te marginaal mbt de prijsverschillen.

Ik vraag gewoon twee interlinks en die vergelijk ik dan. Zelf heb ik het idee dat het niet zoveel verschil zal uitmaken maar de test zal het uitwijzen.

Trouwens, als je wilt bi-wire'en dan worden er altijd twee kabel genomen die je op je versterker aansluit en dan elk apart naar de aansluiting op je speaker laat gaan.
Stel, je neem een iets dikkere kabel dan normaal maar split die voordat je de speakers aansluit. Voila, dan heb je in principe ook gebiwired. Volgens mij verschilt dit niets van het echte biwire'en maar scheelt dit waarschijnlijk geld en een kabel door je huiskamer (Micnic heeft geen zin om 10 euro per meter te gaan betalen voor bi-wire snoer als er ook een net zo goede kabel voor 3,50*2= 7 euro te krijgen is)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je bent in elk geval al goed op weg om een realistische hifi liefhebber te worden :). Bi-wiren is inderdaad vaag, zoals het de laatste 3 meter naar de speaker wel gebeurt en daarvoor niet :P. Ook dat de verschillen in geluid erg marginaal worden voor het geld heb je helemaal gelijk in.

• doberman
  • Laatst online: 27-12-2022
doberman schreef op 06 January 2003 @ 09:49:
Ik heb zelf thuis een SB audigy met een digitale aan sluiting -> converter naar een soort ps2 aansluiting (hoe heet dit eigenlijk ?) die naar de digital Din van mn DTT3500 setje loopt. Maar als ik dit topic zo door lees, dan begrijp ik dat het afgezien van natuurlijk kraak en ruisloos geluid het verder niet uitmaakt wat voor aansluiting je gebruikt van de kaart ? (dus ofdat je nu via de digital out, een COAX of Optical out aan sluit, het maakt weinig uit ?)
of heb ik het nu weer eens helemaal verkeerd begrepen :) ?
iemand ?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dnc1n schreef op 06 januari 2003 @ 17:20:
ik lees net in de computer idee (ja dat blad heb ik nog steeds :D) dat het optisch aanluiten van de geluidskaart altijd nog, geruis, gebrom en andere effecten aanwezig blijven.
dit omdat er binnen in de pc ook stroompjes lopen die het veroorzaken, hoe duur je geluidskaart ook is!
daar hebben ze een oplossing voor, de DI-port van mindprint (http://www.mindprint.de/savemysound/products_frame.htm)
kost wel 409 euro maar de kwaliteit is volgens de cid een audiofiele kwaliteit.
je sluit het aan op een simpele geluidskaart met optsiche uitgang.
het is beter dan veel duurdere high end geluidskaarten volgens cid.
www.tach-tally.nl verkoopt het.
aleen begrijp ik niet waarom een digitale link tussen receiver en geluidskaart niet net zo goed kan zijn.
er staat de dacs zitten in de Di-port maar dat is toch ook het geval bij een receiver :?

misschien is het iets voor de topicstarter :)
Uhm.. even kijken of ik dit snap (Kaj, voormalig geluidstechnicus, DJ en liefhebber-van-storingsvrij-geluid).
CID roept dat een optische verbinding ook storing oplevert omdat er (lek)stroompjes door de PC lopen waar zelfs de duurste geluidskaart niks aan kan doen, en dan zou dit apparaat er geen last van hebben?
Mijns inziens is die DI-port een doodgewoon DAC-je en het artikel in CID bullshit.
Niet omdat het CID is, maar omdat die logica gewoon niet klopt.

Overigens heb ik destijds bij Jag thuis de MP3-test gedaan, en 192 haalde ik er slechts 2 keer uit.

• ranzige pad
  • Laatst online: 10-08 12:59

ranzige pad

kwaaak kwaak

zeker als de pc toch maar bedoeld is als afspeel apparaat voor dvix (+ac3) en mp3's kunje je computer het beste via een digitale uitgan aansluiten op je digitale ingang vanje (voor)versterker. De kabel die je hier voor kunt gebruiiken is een 75ohms video kabel. Bij mij geeft dit een goed resultaat ondanks de 15meter die ik nodig heb. Okey het klinkt niet als een cd of dvd speler die een kortere signaal weg heeft. Maar waar het voor bedoeld is geeft het geen slecht resultaat.

mijn kabel is dus een:
(metalen)cinch <-> 75ohms video kabel 5mm dik +/- 15meter <-> (metalen) 3,5mm jackplug.

HT & NAS & Inventaris

Verwijderd

Topicstarter
Heee, da's goed om te horen ranzige_pad !!! Ik moet een metertje of 6 overbruggen voor de connectie van mijn computer naar ver(re)sterker :) Als het met 15m ook al redelijk gaat, ach daarintegen maakt de lengte nietzoveel uit denk ik als je draad maar dik genoeg is .......

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Jag schreef op 06 januari 2003 @ 17:40:

[...]

Ah, mag je vinden :). Misschien dat jij mij ook meteen kan uitleggen wat er dan mis is met zo'n kabeltje? Ik ben nog niet zo ver met HiFi dat ik dat snap namelijk.
Er is m.i. niets mis met het kabeltje dat je voorstelde, maar de PC is een vrij storingsgevoelige omgeving met alle kabels die daar in de buurt lopen (niet in de laatste plaats wat netspanningskabels, bijvoorbeeld), en zeker als de afstand tussen de PC en de Arcam in dit geval wat groter is, zou ik toch een kabel prefereren die iets meer afscherming biedt. Of althans pretendeert dat te bieden ;)
Jag schreef op 06 januari 2003 @ 17:40:

[...]

Ik ben nog niet zo ver met HiFi dat ik dat snap namelijk.
Wat moet ik nou op zo'n antwoord van Jag zeggen... :D ;)

Verwijderd

Er is m.i. niets mis met het kabeltje dat je voorstelde, maar de PC is een vrij storingsgevoelige omgeving met alle kabels die daar in de buurt lopen (niet in de laatste plaats wat netspanningskabels, bijvoorbeeld), en zeker als de afstand tussen de PC en de Arcam in dit geval wat groter is, zou ik toch een kabel prefereren die iets meer afscherming biedt. Of althans pretendeert dat te bieden ;)
Er komt extreem veel meer ruis uit je geluidskaart dan dat er aan signaalstoring over de kabel optreedt.

• Jag

Jag

ESteg schreef op 08 January 2003 @ 11:39:
[...]

Ik snap dat je dat gevoelsmatig wilt, maar probeer het maar eens uit. Probeer maar eens een brom te krijgen mbv een stroomkabel, valt niet mee hoor :). Ik doe op mijn werk wel eens noodgedwongen ongebalanceerde line level signalen door de multi. Dan leg je dus afstanden van zo'n 60 meter af ongebalanceerd en zo'n signaal loopt wel langs heel wat higher power kabels dat thuis :).

Last van brom krijg je door ground loops, last van ruis door een verkeerde "gain structure" (verkeerde instelling van "volume knoppen" zeg maar) of door hele slechte DA converters.
Pagina: 1