warp schreef op 03 januari 2003 @ 18:04:
IMHO kun je beter een andere kaart kopen met een digitale uitgang, een Terratec b.v.
Onderstaande grafiekjes zeggen wel genoeg:
Terratec DMX XFire 24/96
[
afbeelding]
Creative Sound Blaster Audigy Platinum
[
afbeelding]
Let wel, dit is dus van de platinum, en die is een stuk beter dan de Live! qua frequency response curve.
Voor het hele artikel kijk even op:
http://www4.tomshardware....verter_quality_benchmarks
Van lapmiddelen als externe DA converters zal je Live! echt niet beter worden, de source (lees audiochip op de Live! zelf) is immers niet al te best.
Ben ik de enige die twijfels heeft over deze 2 grafiekjes?
Ik wil wel geloven dat er een verschil is tussen de twee kaarten, en zelfs dat de terratec beter is, maar dit verschil lijkt mij toch iets te groot om met dezelfde instellingen enzo gemeten te zijn.
Ik heb dus zelf een test gedaan die hieraan gelijkaardig zou moeten zijn, maar dan met mijn sb pci 128 (!) en mijn sb live, kaarten waarvan je dus zeker zou mogen verwachten dat ze minder presteren, en dat de pci128 minder is in kwaliteit kan ik zelfs horen.
De test die ik dus gedaan heb is gewoon 2 steriojack->2x tulp stekkers aan elkaar gezet, en die van de output naar de line-in verbonden.
Dan heb ik met cool edit 10 seconden white noise gegenereerd en afgespeeld met winamp, en terwijl opnieuw met cool edit een opname gedaan van de line-in.
Dan heb ik in cool edit een 3-tal seconden midden in de opname geselecteerd, hier een spectrum analyse op kiezen, en scan drukken.
Even later verschijnt er een mooie grafiek, waarin mijn sb pci128 schommelingen heeft <2 a 3 db, terwijl in de test de audigy schommelingen heeft rond de 6db.
Ikzelf heb mijn sb live trouwens met gewone kabel aan mijn versterker gehangen, en dat geeft goed geluid.
De enige ruis die ik kan horen is die van de versterker als ik hem heel hard zet en dicht bij de boxen ga luisteren.
Update:
Ik heb Right Mark Audio Analyzer 4.3 gedownload om zeker dezelfde test te kunnen doen, en heb ermee mijn sb pci128 getest.
Omdat ik geen tweede sound card in deze computer heb, is mijn test dus een combinatie van de storingen zowel door de input en de output, en is dus waarschijnlijk slechter als de uitgang alleen.
Zelfs dan kom ik een frequency response uit die schommelt tussen +0.5 en -0.5 db, een stuk kleiner als de 6db schommelingen van de tom's hardware site test.
Op de site van RightMark Audio Analyzer zijn trouwens ook al een aantal test-resultaten beschikbaar die ze zelf gedaan hebben met de juiste apparatuur.
[url=http://audio.rightmark.org/results.html]
Ook hier ziet de frequency response er een stuk beter uit, en slechts een klein beetje slechter als de grafiek van de dmx op tom's hardware.
Dus ofwel is Tom niet helemaal eerlijk geweest, ofwel gaat het om andere testen waarvan de grafieken getoond worden...
[
Voor 18% gewijzigd door
Adion op 03-01-2003 21:50
]