subwoofer de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hobbelisback
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09-2025
ik heb een panasonic sahe 100 6 x 100 watt reciever en heb deze speakers 4 x B&W 302 en bw cc3 centre speaker: technical specs

bw 302
Afbeeldingslocatie: http://www.audioroom.net/hspeakers/bwspeakers/300/bwdm302_2_small.jpg

specs:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.hobma/01.jpg

bw cc3
Afbeeldingslocatie: http://www.audioroom.net/hspeakers/bwspeakers/300/bwcc3_small1.jpg

specs
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.hobma/02.jpg

nu wil ik een subwoofer kopen alleen mijn speakers zijn al behoorlijk krachtig. aangezien ik bang ben dat ik er weinig van merk vraag ik hier dan ook advies of deze subwoofer de moeite waard is. deze subwoofer
zou het moeten worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/AS_1/main.jpg

Technical Specifications : Model AS1

Description Active vented-box subwoofer system
Dimensions Height: 378mm (14.9 in)
Width: 215mm (8.5 in)
Depth: 385mm (15.2 in)

Net Weight 11kg / 24.2 lb
Freq. Response -3dB 31Hz (Music mode) / 34Hz(Movie mode) - 75Hz
Freq. Range -6dB at 27Hz and 100Hz
Drive Units Unit 1: 1x 165mm (6.5 in) dia paper cone
Unit 2:
Unit 3:

Finish Black Ash vinyl cabinet with black grille
Silver vinyl cabinet with grey grille
Sub Woofer Amplifier Description: Class B
Power Output: 85W continuous
Rated Power Consumption: 120W
Input Impedance: 100k ohms
Signal Noise: 94dB
Functions: Volume level - Bass roll-off alignment
Inputs: Line In (RCA Phono)
Speaker level In (spring clips)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
het is iig niet zo'n krachtige subwoofer.
wat is de prijs?

• hobbelisback
volgens b&w site 349 maar zal daar wel onder liggen

Verwijderd

Ik denk wel dat je er wat van gaat merken (kijken naar de frequency responses van je speaker). Ook hier geldt weer dat je het even gehoord moet hebben voordat je hier zelf over kunt oordelen. Kijkend naar de statistieken ga je het wel horen.

• hobbelisback
kijk ik heb daar dus totaal geen verstand van, en ik denk niet dat ik hem thuis eerst mag testen: bestellen en kopen. Hij zal ook niet op voorraad zijn vandaar dat de keuze zo moeilijk is

• Dnc1n
maar het blijft een beetje een magere subwoofer die voor 349 euro best te duur is.
ik denk dat je dan beter een REL quake, Tannoy mxsub etc.
kan kopen.

• hobbelisback
heb alles van b&w en wil b&w :D

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-04 17:52

JT

VETAK y0

ASW 650 ofzo ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
offtopic:
B&W = ???

Een sub zorgt altijd wel voor een klein extra'tje aan je sound... maar met een goede sterio set ken je ook goed luisteren zonder dat de ramen trillen

• hobbelisback
ASW 650 > 799 EUR for 1 item :S

b&w = bowers and wilkins: www.bwspeakers.com

[ Voor 47% gewijzigd door hobbelisback op 03-01-2003 13:48 ]

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 15:04

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

sommige receivers geven het laag alleen weer via de subwoofer uitgang, daarvoor is het een must...

maar ik zou eens vragen of je hem op proeg mag nemen, of gewoon even een vergelijkbare sub van iemand anders eraan, weet je meteen of het verschil de aankoop rechtvaardigd

¯\_(ツ)_/¯

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

hobbelisback schreef op 03 januari 2003 @ 13:48:

Tja, als jij persee alles van B&W wil, moet je maar betalen he. :)

Zoals al gezegd is, je hebt betere Subs voor dat geld, maarja. Dan staat er het verkeerde merkje op. ;)

Aannames zijn fataal.

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 21-04 15:04

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

GaMeOvEr schreef op 03 January 2003 @ 13:52:
[...]

Tja, als jij persee alles van B&W wil, moet je maar betalen he. :)

Zoals al gezegd is, je hebt betere Subs voor dat geld, maarja. Dan staat er het verkeerde merkje op. ;)
ja... snap ik ook niet... vooral met een sub zou me dat niet zo boeien omdat die 9 v/d 10 keer ergens half verscholen staat...

maar goed

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Laat 'em. Als hij alles van 1 merk wilt moet hij dat weten, zo heel gek vind ik het niet.

Is er trouwens niet een sub in de 3-serie van B&W (geen zin om te zoeken). Die zal wel voldoen en meteen iets betaalbaarder zijn. (Meen me 320 euro te herinneren bij http://www.mediacheckpoint.com)

Edit: toch maar even opgezocht. € 332,**

Technical Specifications : ASW 300
Description Active vented-box subwoofer system
Dimensions Height: 405mm (16 in) including feet
Width: 330mm (13 in)
Depth: 375mm (14.8 in) allow extra 50mm (2 in) clearance for ventilation
Net Weight 15kg / 33 lb
Frequency Range -6dB 23Hz – 40/180Hz adjustable (EQ at A)
Frequency Response -3dB 27Hz – 33/150Hz adjustable (EQ at A)
Low-Pass Filter Active 2nd-order, variable cut-off frequency
High-Pass Filter Line level: active 3rd-order at 80 Hz
Speaker Level: passive 1st-order at 80Hz into 8 ohm resistor
(response of passive filters dependent on load impedance)
Amplifier Power output: 100W continuous
Signal/Noise: 90dB
Input Impedance: 22kohms
Functions: Volume level - Low-pass filter frequency - Low-
pass filter bypass - Bass roll-off alignment - Phase
0/180 - Auto sense on/standby
Line Input (RCA Phono)
Speaker level input (binding posts)
Line Output (RCA Phono, high-passed)
Link Output (RCA Phono, parallel to Line In)
Speaker level output (binding posts, high-passed)
Drive Unit 200mm (8 in) dia paper/Kevlar® cone long-throw

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 13:59 ]

• hobbelisback
staat mooier, en is meestal beter voor het geluid lijkt me: de prijs zal in de winkel vast lager liggen dan op de officiele site

• JT

JT

VETAK y0

hobbelisback schreef op 03 January 2003 @ 13:48:

Ten eerste: kwaliteit kost geld
Ten tweede: adviesprijzen zijn meestal hoger dan in de winkel

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

hobbelisback schreef op 03 januari 2003 @ 13:59:
is meestal beter voor het geluid lijkt me
Want :? Geluidskarakter matching gaat niet op voor subs...

Ecodan warmtepomp

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03-2025
en als er nou een L.F.E ondersteuning op je receiver zit?
wordt die L.F.E puls nou naar de 2 front`s gestuurd als je er geen actieve SUb erop hebt zitten? of is dat nou echt sub gericht?

[ Voor 12% gewijzigd door Dewoudloper op 03-01-2003 14:06 ]

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De B&W AWS300 is uit de 300 serie van B&W (adviesprijs 449). Of koop een REL sub of een Yamaha (500 euro voor de YST-800). Dat ie te sterk is voor je set is onzin, je kan volume zachter zetten. Te zwak voor je set zal ie ook niet zijn, zo zwaar zijn die speakers uit de 300 serie nou ook weer niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Scarp op 03-01-2003 14:06 ]

• hobbelisback
zoals ik zei zoveel verstand heb ik er niet van: maar leek me logisch dat alles van 1 merk beter klinkt maar idd een sub is alleen voor bas. die asw 300 past er inderdaad ook goed bij. zal vanmiddag eens bij expert (enige lokale dealer hier die b&w mag verkopen) vragen wat hij daar moet kosten

• hobbelisback
Scarp schreef op 03 January 2003 @ 14:04:
De B&W AWS300 is uit de 300 serie van B&W (adviesprijs 449). Of koop een REL sub of een Yamaha (500 euro voor de YST-800). Dat ie te sterk is voor je set is onzin, je kan volume zachter zetten. Te zwak voor je set zal ie ook niet zijn, zo zwaar zijn die speakers uit de 300 serie nou ook weer niet.
ze staan bekend om hun sterke bass productie

• JT

JT

VETAK y0

hobbelisback schreef op 03 January 2003 @ 14:07:
[...]

Jij bedoelt de 600 serie, 72hz is nou niet echt diep :D

Ecodan warmtepomp

• Scarp
  • Niet online
Inderdaad, de 604 gaat tot 30 Hz, die 300 serie denk ik niet.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Maar, je zult vast wel een reden hebben dat je naar een Sub aan het kijken bent, als jij vindt dat je genoeg laag hebt, dan hoef je toch geen Sub?

Aannames zijn fataal.

• hobbelisback
een mens wil altijd meer :D ik wil gewoon het verschil weten als het weinig uit maakt hoeft het niet. maarja dat moet ieder voor zich bepalen, op dit moment denk ik dat het beter kan dus ben ik aan het rondkijken

• Scarp
  • Niet online
Voor films maakt een sub veel uit, vooral met jou speakers. Je zult het zeker merken. Bij muziek vind ik een sub iets minder.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

mijn fronts gaan tot 45 hz , en eb nog een subje erbij , dus denk dat het zeker aan te raden is ja ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Dnc1n
het mooie van de rel subwoofers is, dat je alleen het merk op de achterkant ziet,
dus die zal best mooi bij je b&w's passen,
rel is een top subwoofer merk dus
kun je zowieso NIET combineren met speakers van REL.

Afbeeldingslocatie: http://www.rel.net/images/Quake/Quake_medium.jpg
dan in het zwart :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dnc1n op 03-01-2003 14:49 ]

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

precies een voetstoeltje ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Een subwoofer maakt wel degelijk verschil en zeker bij jouw speakers. Ze kunnen weinig vermogen verdragen en zeker in de lage tonen gezien de grote van de speakers en het F3 punt. En zoals duncan en de rest zeggen moet je je echt niet binden aan een merk. Het is vaak mooi om te zien en om naar te luisteren als je een speakerset hebt in dezelfde serie. Bij subwoofers is dat een ander verhaal. Subwoofers zijn compleet op maat in te stellen en kwaliteitssubwoofers zoals REL combineren vaak heel makkelijk bij een hele hoop speakers.

• Dnc1n
Multifunctioneel ;)
is wil ook een nieuwe sub,
ik denk dat ik deze neem heb ik ook een voetenbankje :D :+

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
(even een vraagje tussendoor he.... Als je een sub gaat gebruiken voor muziek verpest je dan je hele stereo beeld? Met andere woorden, kun je beter 2 nieuwe front speakers kopen die dieper gaan, dan een sub aan je bestaande set toevoegen? Het gaat hier dus om een stereo stetup. Als dit tè off-topic is, dan delete ik deze post wel :) )

• JT

JT

VETAK y0

Nee hoor :) Alle bas onder de 100hz is omnidirectioneel, dat wil zeggen dat je niet kan horen waar het vandaan komt :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

hobbelisback schreef op 03 January 2003 @ 14:07:
[...]

Heb vaak naar die speakers mogen luisteren, maar sterke basproductie? no way, is natuurlijk subjectief, maar echt sterk in bas zijn ze niet.
Ik zou als ik jou was zeker een subje proberen (lenen?) kijken of dat je geluid verrijkt en zo ja op zoek gaan naar een goede (muzikale) sub, weet zeker dat je bij muziek wel wat extra lage tonen kan gebruiken. :)

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

JT schreef op 03 January 2003 @ 15:22:
Nee hoor :) Alle bas onder de 100hz is omnidirectioneel, dat wil zeggen dat je niet kan horen waar het vandaan komt :)
Daar ben ik het dus echt niet mee eens. :)

Ik heb mijn Subs gefilterd op 45Hz, en ze stonden eerst achter me, dat kon ik dus echt wel horen. Voor subs is ook plaatsing _heel_ belangrijk.

Ik heb ze nu fatsoenlijk geplaatst (voor) en nu hoor ik ze idd niet meer. (waar ze vandaan komen dan. ;) 8)7 )

Maar zomaar zeggen dat je niet kunt horen waar een Sub staat, gaat zeker niet op. :)

Aannames zijn fataal.

• JT

JT

VETAK y0

GaMeOvEr schreef op 03 January 2003 @ 16:03:
[...]

Daar ben ik het dus echt niet mee eens. :)

Ik heb mijn Subs gefilterd op 45Hz, en ze stonden eerst achter me, dat kon ik dus echt wel horen. Voor subs is ook plaatsing _heel_ belangrijk.

Ik heb ze nu fatsoenlijk geplaatst (voor) en nu hoor ik ze idd niet meer. (waar ze vandaan komen dan. ;) 8)7 )

Maar zomaar zeggen dat je niet kunt horen waar een Sub staat, gaat zeker niet op. :)
Ja ok, maar das door plaatsing enzo, krijg je nog wat toontjes boven de 100hz erbij, van de omgeving enzo. Maar ik zeg zelf altijd, stel je sub zo af dat je fronts evt wat harder kunnen, maar laat de sub niet doen wat je fronts kunnen, om probs te voorkomen :)

Ecodan warmtepomp

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Mijn subs deden ook niet wat mijn fronts kunnen en alsnog kon ik ze horen. ;) (localiseren dus)

Ik heb dit ook veel vaker (bij anderen en ik was niet de enige die het hoorde.) meegemaakt, plaatsing van een sub is zeker wel kritisch en de laatste plaats waar je dat ding wil hebben is achter je. :) (Of onder de bank, waar die volgens Bose prima kan. :P ;) )

Aannames zijn fataal.

• JT

JT

VETAK y0

GaMeOvEr schreef op 03 januari 2003 @ 20:44:
(Of onder de bank, waar die volgens Bose prima kan. :P ;) )
:r

Was laatst een blad wat ik las, Oog en Oor ofzo, zo'n n00b blad, die zij dat alle bas onder de 200 of 300 hz omni-directioneel was :+ :D

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

heb ooit eens iemand gezien die had zijn sub onder zijn bed gepoot. Zette hij dat ding vol ging heel zijn bed resoneren :P Geweldig resonantie geluid had ie maar :D maar of dit nou effectief was???? Zelf ben ik aan de sleur gegaan met mijn sub en hij staat nu op een plaats waar ik toch het meeste gevoel heb dat hij aanwezig is.

• Jag
  • Laatst online: 13:02

Jag

JT schreef op 04 januari 2003 @ 00:17:
[...]

:r

Was laatst een blad wat ik las, Oog en Oor ofzo, zo'n n00b blad, die zij dat alle bas onder de 200 of 300 hz omni-directioneel was :+ :D

Nou, het is niet eens zo'n rare opmerking. Als een luidspreker omnidirectioneel is bij een bepaalde frequentie, betekent dat namelijk dat hij aan alle kanten evenveel output geeft. Dus als je die luidspreker in een anechoïsche kamer hangt, en je gaat aan de onderkant, achterkant, voorkant, whatever meten, dan geeft ie altijd dezelfde output. Of een luidspreker omnidirectioneel is bij een bepaalde frequentie hangt af van zijn grootte. Hoe groter, hoe langer hij directioneel blijft. Maar onder de 200Hz is in de regel iedere luidspreker wel omnidirectioneel. Daarboven wordt het een monopool. In deze pdf staat de polar pattern van een EAW Kf850EF luidspreker.

Of je een sub kan horen, heeft niks met het wel of niet omnidirectioneel zijn ervan te maken, maar dat is gewoon de beperking van ons gehoor. Onder de 80Hz werkt het systeem waarmee wij richting bepalen van het geluid niet meer. Overigens volgt daaruit niet dat je een sub maar overal kan zetten, je houdt toch te maken met de kamerakoestiek, die vooral op het laag van toepassing is. Bovendien wil je de afstand van sub en frontspeakers tov luisteraar zo gelijk mogelijk houden.

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 05 januari 2003 @ 13:45:

[...]

Nou, het is niet eens zo'n rare opmerking. Als een luidspreker omnidirectioneel is bij een bepaalde frequentie, betekent dat namelijk dat hij aan alle kanten evenveel output geeft. Dus als je die luidspreker in een anechoïsche kamer hangt, en je gaat aan de onderkant, achterkant, voorkant, whatever meten, dan geeft ie altijd dezelfde output. Of een luidspreker omnidirectioneel is bij een bepaalde frequentie hangt af van zijn grootte. Hoe groter, hoe langer hij directioneel blijft. Maar onder de 200Hz is in de regel iedere luidspreker wel omnidirectioneel. Daarboven wordt het een monopool. In deze pdf staat de polar pattern van een EAW Kf850EF luidspreker.

Of je een sub kan horen, heeft niks met het wel of niet omnidirectioneel zijn ervan te maken, maar dat is gewoon de beperking van ons gehoor. Onder de 80Hz werkt het systeem waarmee wij richting bepalen van het geluid niet meer. Overigens volgt daaruit niet dat je een sub maar overal kan zetten, je houdt toch te maken met de kamerakoestiek, die vooral op het laag van toepassing is. Bovendien wil je de afstand van sub en frontspeakers tov luisteraar zo gelijk mogelijk houden.
Ja, en er stond dus als conclusie dat je onder de 200 of 300hz niet kon horen waar het geluid vandaan kwam :D Dat was het lachertje :D

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1