Bestaat er een mogelijkheid om oude 8 mm films op VCD, DVD of VHS video te zetten? Zo, ja, wat heb ik hiervoor nodig? Met 8 mm bedoel ik dus niet Hi 8 en 8 mm van de videocameras van de laatste 10 jaar. Ik bedoel dus 8 mm van oude filmcamera's
Ja, dat kan. Je hebt nodig:
- 8 mm filmprojector
- projectiescherm
- videocamera
- PC met video-in of nog beter: een capture-kaart
Het werkt als volgt
- Stop de 8 mm film in de projector
- Richt de videocamera op het projectiescherm
- Sluit de videocamera aan of de PC
- Zet de videocamera op opname
- Speel de 8 mm filmpjes af.
Er zijn zgn. semi transparante projectieschermen waarmee je de videocamera als het ware achter het scherm zet, dat levert een beter kwaliteit. Voor de rest is het dan op de PC de filmpjes eventueel bewerken, geluid eronder zettten en naar VCD of DVD branden.
- 8 mm filmprojector
- projectiescherm
- videocamera
Het werkt als volgt
Er zijn zgn. semi transparante projectieschermen waarmee je de videocamera als het ware achter het scherm zet, dat levert een beter kwaliteit. Voor de rest is het dan op de PC de filmpjes eventueel bewerken, geluid eronder zettten en naar VCD of DVD branden.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Jezus, da's wel omslachtig. Bestaat er niet een of ander apparaat. dat zo'n 8mm band direct kan lezen. (soort van scanner). Er bestaat toch ook een apparaat om oude pickup speler rechtstreeks met de pc te verbinden? Deze methoden is hetzelfde als dat ik mijn oude gramafoon platen ga opnemen door een microfoon (verbonden met de pc) bij bij mijn speakers ga houden. Zo krijg je toch enorm veel verlies?
Hehe, wou je al je plaatjes 1 voor 1 gaan scannen? Je kan het laten doen hoor. Kost ongeveer 300 gulden per minuut, dan scannen ze al je plaatjes in. De hierboven genoemde methode is veel praktischer en een stuk minder kostbaar en als je het redelijk doet valt het denk ik best mee met kwaliteits verlies.Trunksmd schreef op 03 januari 2003 @ 12:49:
Jezus, da's wel omslachtig. Bestaat er niet een of ander apparaat. dat zo'n 8mm band direct kan lezen. (soort van scanner). Er bestaat toch ook een apparaat om oude pickup speler rechtstreeks met de pc te verbinden? Deze methoden is hetzelfde als dat ik mijn oude gramafoon platen ga opnemen door een microfoon (verbonden met de pc) bij bij mijn speakers ga houden. Zo krijg je toch enorm veel verlies?
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Er bestaan dia-scanners, dat komt al vrij dicht in de buurt van wat jij wilt. Ik zou me voor kunnen stellen dat er soortgelijke apparaten zijn die zo'n film beeld voor beeld kunnen scannen, maar ik vrees dat je daar zó ontzettend veel geld voor moet gaan uitgeven dat je graag nog terug zult komen op bovengenoemde oplossing...
Ik heb met Google even verdergezocht, en er wordt op één of ander forum gesproken over een Super-8 scanner. Kosten: ca. $ 16.000,- met een resolutie van 1770 dpi, wat het filmbeeld ca. 400 x 300 pixels zou maken...
edit:
Jouw voorbeeld van de platenspeler slaat trouwens als een tang op een varken: de platenspeler heeft gewoon een uitgang voor geluid. Versterker ertussen en klaar is kees. Van een projector hoef je dat natuurlijk niet te verwachten.
Beeld je een platenspeler in met een ingebouwde luidspreker, en trek de vergelijking dan nog eens...
Jouw voorbeeld van de platenspeler slaat trouwens als een tang op een varken: de platenspeler heeft gewoon een uitgang voor geluid. Versterker ertussen en klaar is kees. Van een projector hoef je dat natuurlijk niet te verwachten.
Beeld je een platenspeler in met een ingebouwde luidspreker, en trek de vergelijking dan nog eens...
Ik heb met Google even verdergezocht, en er wordt op één of ander forum gesproken over een Super-8 scanner. Kosten: ca. $ 16.000,- met een resolutie van 1770 dpi, wat het filmbeeld ca. 400 x 300 pixels zou maken...
[ Voor 51% gewijzigd door ESteg op 03-01-2003 13:24 ]
Ik vrees dat als je op deze manier tewerk gaat je met een flikkerend beeld gaat zitten, omdat de film op een 8mm tape dacht ik niet genoeg beeldjes per seconden bevat om een mooi beeld weer te geven op tv (nieuwere cams). Ik het het al eens op deze manier geprobeert, en de kwaliteit was zeéér slecht ..EXX schreef op 03 januari 2003 @ 12:28:
Ja, dat kan. Je hebt nodig:
- 8 mm filmprojector
- projectiescherm
- videocamera
Het werkt als volgt
Verwijderd
Wat je nodig hebt is een Telecine machine, maar is niet te betalen! Je kan je 8mm laten overzetten voor 1,25 per minuut naar DVD. Bij ons b.v. (is niet bedoeld als reclame! Ik probeer hem alleen maar te helpen...)
Het gaat wel, het ligt eraan wat voor een projectiescherm je gebruikt. In een PCM van een tijdje geleden stond een heel artikel over het hoe en wat hiervan. Ik zal thuis ff kijken of ik het terug kan vinden.Blizard schreef op 03 January 2003 @ 14:16:
[...]
Ik vrees dat als je op deze manier tewerk gaat je met een flikkerend beeld gaat zitten, omdat de film op een 8mm tape dacht ik niet genoeg beeldjes per seconden bevat om een mooi beeld weer te geven op tv (nieuwere cams). Ik het het al eens op deze manier geprobeert, en de kwaliteit was zeéér slecht ..
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik ken anders wel een bedrijf die dat doet.
Maar hoe zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat het niet zo omslachtig hoeft te zijn zoals het hier gezegd word.
Als je meer informatie wilt moet je me even mailen.
Maar hoe zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat het niet zo omslachtig hoeft te zijn zoals het hier gezegd word.
Als je meer informatie wilt moet je me even mailen.
[ Voor 15% gewijzigd door THxZ0NE op 03-01-2003 14:55 ]
zoeken naar 8mm
Mocht je nu nog specifieke vragen hebben over hoe je het een en ander moet aanpakken, kan je dat uiteraard wel weer vragen.
Mocht je nu nog specifieke vragen hebben over hoe je het een en ander moet aanpakken, kan je dat uiteraard wel weer vragen.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 03-01-2003 15:35 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()