[WC] digitale flowmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48
naar aanleiding van dit topic : [rml][ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur[/rml]

heb ik een vraag , heeft iemand ervaring met een digitale flowmeter ?

oftewel ik ben bezig met bij elkaar zoeken van alle onderdelen ( jaa kerstbonus staat nog steeds op de bank ) .

nu had ik al wel een optich flowmeterje die je tussen je slang kan zetten gezien bij freezinghardware.com .

maar naar aanleiding vanbovenstaand topic is het toch wel verstandig dat je je waterflow kunt monitoren .

komt meteen mn 2de vraag , hoe regel je je waterflow ?
gewoon een snoerdimmer aan je pomp of zo je er een potmeter op kunnen bouwen ( liefts in een baybus o.i.d. ? )

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• talin
heb ook alweer wat gevonden :

Klax Flow-O-Matic flowmeter
http://www.xxlcases.nl/shop/assets/big/flowel1.jpg
Prijs: EUR 45,00

De Flow-O-Matic met elektronische doorstroombewaking zorgt ervoor dat je elektronisch de doorstroom kunt controleren van de waterkringloop. Je snijdt een slang door, zet de flowmeter ertussen en klaar. Een tacho signaal wordt doorgeven zolang er sprake is van stroming. De aansluiting van het signaal vindt plaats op het moederbord en kan via de bios bekeken worden. Diameter aansluiting = 6-11 mm

dat dikgedrukte staat me alleen niet aan .

zou dat ook anders uitgelezen kunnen worden ?

[ Voor 1% gewijzigd door Remy op 07-07-2003 09:22 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om de de flow te regelen zou ik gewoon een kraantje in het circuit hangen om de boel af te knijpen. Voorzover ik weet kunnen die impeller-pompen dat prima hebben.

I reject your reality, and substitute my own.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een digitale flowmeter is te vinden bij diverse bedrijven, probeer je geluk bij Smelt in Biddinghuizen. De optische die je bij Freezing Hardware hebt gezien, is in NL te koop bij o.a. Emergo.

Een pomp is niet met een snoerdimmer te regelen, je moet een frequentieregelaar hebben. Een andere makkelijker mogelijkheid is de slang te knijpen. (bij emergo hiervoor hele mooie klemmen te koop)

Succes,

Herman

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
talin schreef op 03 January 2003 @ 11:52:
heb ook alweer wat gevonden :
(..)
De aansluiting van het signaal vindt plaats op het moederbord en kan via de bios bekeken worden. Diameter aansluiting = 6-11 mm

dat dikgedrukte staat me alleen niet aan .

zou dat ook anders uitgelezen kunnen worden ?
Dat ding geeft gewoon zoveel pulsen af per omwenteling, net als een fan. Je sluit em dan ook aan op een fanheader. In principe kun je het signaal dan ook gewoon aflezen met een proggeltje als Motherboard Monitor of Speedfan (lijkt me).

I reject your reality, and substitute my own.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

_sNaRs_ schreef op 03 January 2003 @ 11:54:
[...]

Dat ding geeft gewoon zoveel pulsen af per omwenteling, net als een fan. Je sluit em dan ook aan op een fanheader. In principe kun je het signaal dan ook gewoon aflezen met een proggeltje als Motherboard Monitor of Speedfan (lijkt me).
klopt, aleen jammergenoeg maar tot slangen van 11 mm

• talin
_ferry_ schreef op 03 January 2003 @ 12:11:
[...]
klopt, aleen jammergenoeg maar tot slangen van 11 mm
neem je toch gewoon een slangverloopje ?

hoe zit het nou ( zoals in topcstart doorverwezen topic nummer ) met de dikte van de slangen ?

hoe dikker hoe beter ?

edit:
mooie informatieve site waterkoeling.nl herman .

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

talin schreef op 03 januari 2003 @ 12:48:
[...]neem je toch gewoon een slangverloopje ? [/edit]
dan gaat je waterflow verminderen

Verwijderd

Bl4cKH4T schreef op 03 januari 2003 @ 12:49:
[...]

dan gaat je waterflow verminderen
en als je een slangkraantje er op zet niet dan? 8)7

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik weet dat die dingen leuk zijn, maar kun je niet beter een controle lampje op je pomp maken, dat uitgaat zodra de pomp ermee kapt, tis iets minder betrouwbaar maar kom op 99% van de keren dat je flow stopt is de pomp naar zijn mallemoer.
en 45euro is wel ERG veel voor zon klein dingetje, dat kan je zelf ook wel maken van een 40mm fan en wat plexiglas. lijkt me een kwestie van het verven van het elecronische gedeelte zodat dat niet meer in contact met water komt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goed, dit topic is al wat ouder, maar het sluit perfect aan bij mijn vraag:
Heeft iemand wellicht al een betaalbare digitale doorstromingsmeter a la de flow-o-matic gevonden? :?

Ik zou dus graag de flow in m'n WC willen meten, maar 45 euro gaat me toch echt te ver voor een stukkie plastic, een roterend fannetje en een printplaatje met voor 5 euro aan onderdelen ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1