Toon posts:

[Cd-Rom] werkt niet in oude p75

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn cd-rom speler (Funai E2850 8x) niet aan de praat, het bios vindt hem niet.

Systeem:
Mobo: Intel ???
Pentium 74
62mb maxtor hd
in totaal 32mb geheugen

Ik ben natuurlijk al aant proberen geweest met master en slave en dergelijke, maar geen enkele instelling werkt.

Weet iemand een oplossing?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Heb je de cdrom al in een ander systeem geprobeerd. Beste 1e check om te zien of het aan je cdrom ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Owja, sorry, vergten der bij te zetten, de cd-rom speler werkt, en ik heb het ook nog met een andere cd-rom speler geprobeerd en dat werkte ook niet.

Verwijderd

vroeger....

had je een floppy met drivers voor je cd-rom nodig iets met atapi, precies weet ik het niet meer, dan moet je ff op internet of inde faq zoeken

Succes!! :)

Verwijderd

kun je de cd-rom niet gewoon in dos oid gebruiken? Volgens mij boeit het bij cd-rom spelers niet altijd dat het bios hem ziet.

Verwijderd

Topicstarter
ow.. ik heb hier wel een floppy liggen van de cd-rom.. ik ga direct ff proberen, alvast bedankt!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Vreemd.

HIer zie ik het volgende: http://www.funaiusa.com/down_load.htm

Windows 95
The following FUNAI's CD-ROM Drive has been tested with Win95's CD-ROM device driver in success under Win95 system at the Microsoft Test Lab. Win95 will automatically recognize your Funai's CD-ROM drive with the plug and play function.

4X CD-ROM Drive E2720UA, E2750UA
6X CD-ROM Drive E2620UA, E2650UA, NSCD-6X
8X CD-ROM Drive E2820, E2850UA
16X CD-ROM Drive E2920, E2950UA

Daaronder staan nog wat probeersels als het niet goed gaat.

"When your Funai's CD-ROM Drive is not recognized by Win95's plug and play function:"

Kijk ook even of je BIOS wel op autodetect staat t.a.v. de HD's (de IDE kanalen dus)

Het is een ATAPI cdrom, het zou allemaal automatisch moeten gaan.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wekkel schreef op 03 januari 2003 @ 11:40:
Kijk ook even of je BIOS wel op autodetect staat t.a.v. de HD's (de IDE kanalen dus)

Het is een ATAPI cdrom, het zou allemaal automatisch moeten gaan.

Veel oude systemen hadden nog geen herkenning voor cd-roms.. Waarschijnlijk gaat het daar dus ook op fout..

Maargoed, ik zie aan de startpost ook niet precies waar het fout gaat? In windows (ik neem aan dat er windows op staat :?)

Meestal is het inderdaad een kwestie van de .sys driver in de config.sys zetten en mscdex.exe in de autoexec.bat aangeven en bij beide bestanden even de virtuele naam voor de speler aangeven :)

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt allemaal, het werkt nu, ik moest gewoon installeren met de diskette, maar ik had er geen idee van dat dat kon werken zonder dat de cd-rom in het bios werd gevonden....

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Even ter aanvulling; CD-ROM detectie in het BIOS heeft alleen maar nut als je er van wilt booten, voor alle andere zaken is het overbodig omdat ATAPI apparaten ook buiten de BIOS om kunnen worden gevonden (zoals bijv met drivers).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13
Kijk eens op Bootdisk
Pagina: 1