Ah. de vragen

.
Eerst zal ik idd maar uitleggen wat relativistische massa nu echt is, want je kan het maar niet loslaten. Om een deeltje te versnellen moet je energie toevoegen. De hoeveelheid energie is afhankelijk van de massa van het object. Nu komt de relativiteitstheorie voorbij. Stel, ik zit een raket die steeds meer versneld wordt. Vanuit mijn eigen oogpunt zal ik echter nooit dichter bij de lichtsnelheid komen, van de relativiteitstheorie leert mij dat de snelheid van licht ten opzichte van iedereen hetzelfde is. Ook voor mij blijft licht met 300.000km/s van mij vandaan gaan.
Een waarnemer op aarde ziet echter iets anders. Die ziet dat ik steeds minder versnel, en asymptotisch de lichtsnelheid nader. Zelfs als ik, vanuit mijn eigen oogpunt, constant blijf versnellen. Dit heeft een aantal vreemde gevolgen, zoals tijd die vertraagt, of juist versnelt, en afstanden die groter of kleiner worden. Maar wat dus ook gebeurd is dat het vanuit de Aarde gezien lijkt alsof ik steeds meer energie nodig heb om dezelfde versnelling te maken. Als ik met mijn eerste tank tot 86% van de lichtsnelheid kon komen, kan ik met de volgende tank nog maar tot laten we zeggen 95% van de lichtsnelheid komen. Ik, in mijn raket, heb dat niet door. Voor mij gaat de tijd ten opzichte van de aarde veel langzamer lopen, dus ik vind niet dat ik veel minder versnel (meters minder, maar secondes ook, dus effectief heft dat elkaar op). Vanuit de Aarde zien ze dat ik steeds meer energie nodig heb.
Nu was de vraag, hoe stop je dat in een formule? De hoeveelheid energie die je nodig hebt om te versnellen is evenredig met de massa van een voorwerp, dus als je meer energie nodig hebt, zal de massa van het object wel groter zijn geworden... Ik, in mijn raket, weet echter wel beter! De massa van mijn raket is voor mij namelijk nog steeds gewoon de rustmassa. Ik vind namelijk dat ik de lichtsnelheid nog geen millimeter ben genaderd.
Conclusie: relativistische massa is slechts een wiskundig hulpmiddel voor een waarnemer aan de zijlijn om uit te rekenenen hoeveel energie er per seconde in het object gepompt moet worden om deze te versnellen. Deze massa is echter niet de echte massa van het object, omdat een waarnemer op de raket dat zal tegenspreken.
Relativistische massa zal dus ook niet zorgen voor extra kromming. Het is er namelijk helemaal niet!
Daarom werd later bedacht dat het misschien handiger was om de omrekenfactor (die van de rustmassa de relativistische massa maakt) buiten de massa te houden en gewoon los in de formule te zetten. Exit relativistische massa.
1. Heeft versnelling invloed op relativistische-massa? (of heeft alleen snelheid hier invloed op?)
Houd dus ten eerste in gedachte dat relativistische massa een rekenhulpmiddel is.
Als je het gebruikt, dan wordt de relativistische massa bepaald door de snelheid van het object
zoals waargenomen door een waarnemer buiten het object. Als het object versnelt, verandert zijn snelheid en dus ook zijn relativistische massa.
2. Heeft zwaartekracht invloed op relativistische-massa? (want het lijkt op versnelling)
Even een ander misverstand. Ik zei in mijn vorige post dat zwaartekracht en versnelling iets anders zijn voor massa. Ja, maar effectief veroorzaakt zwaartekracht wel een versnelling in het object waar het aan trekt. Dus zwaartekracht heeft net als versnelling invloed op relativitische massa, want zwaartekracht veroorzaakt versnelling.
3. Heeft versnelling invloed op kromming van de ruimte-tijd? (zo nee, waarom dan een rechte lichtstraal tijdens versnelling?)
Nee, versnelling kromt de ruimte niet. Wie zegt er dat een lichtstraal die van links naar rechts door een versnellende raket gaat niet kromt? Tuurlijk kromt die
uit het oogpunt van de astronauten in de raket. Voor waarnemers buiten de raket gaat de lichtstraal gewoon rechtdoor.
4. Heeft snelheid invloed op kromming van de ruimte-tijd? (als relativistische-massa geen ruimte-tijd kromt, dan is dit dus niet het geval)
Nee. Snelheid kromt ruimte niet. Alleen (rust)massa doet dat.
5. Is de benodigde energie voor versnellen afhankelijk van rust-massa of relativistische-massa? (anders snap ik niet waarom je steeds meer energie moet toevoegen om te versnellen als je dichter bij c komt)
Zie uitleg boven. De hoeveelheid energie is afhankelijk van de rustmassa alleen, als je vanuit het object kijkt. Omdat voor een waarnemer de tijd echter anders loopt en ook afstanden anders zijn geworden, moet de waarnemer voor de veranderingen corrigeren (de de gamma factor = 1/wortel(1-^v
2/c
2)). Deze correctie zorgt ervoor dat er, vanuit de waarnemers oogpunt meer energie in gepompt moet worden dan verwacht.
6. Heeft de energie die een deeltje bevat massa? (misschien een stomme vraag, maar kan relevant zijn. misschien is het antwoord hierop wel ja, energie heeft relativistische-massa)

Nee, tuurlijk niet. Energie heeft geen massa. Energie is energie of massa. Je kunt niet zomaar energie omzetten in massa, en het kan niet zijn dat de een de energie als energie ziet en de ander als massa.
Er bestaan geen stomme vragen, wel stomme antwoorden.
Probeer nu alstjeblieft die relativistische massa uit je hoofd te zetten, want het is alleen maar verwarrend.