SuSe 8.1 installatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk dan toch maar eens aan Linux begonnen! Heb een SuSe 8.1 distributie weten te bemachtigen (7 CD's :)) en wil hier van het weekend mee aan de slag.

Om problemen te voorkomen heb ik een extra harde schijf aangeschaft van 20GB die naast mijn Windows XP schijf (80 GB) moet gaan werken. De bedoeling is dat ze elkaar niet kunnen zien en dat middels een bootmanager het OS te selecteren is.

Ik had in gedachte om eerst Windows XP te installeren op de 80 GB schijf (zonder de 20 GB aangesloten) en daarna SuSe 8.1 op de 20 GB schijf (zonder de 80 GB aangesloten). Vervolgens wil ik de bootmanager van Windows XP dusdanig instellen dat ik ook SuSe 8.1 kan booten.

Kan dit zoals ik het heb uitgedacht of zie ik een aantal dingen over het hoofd? Hoe zouden jullie aanraden de 20 GB qua partities in te delen met SuSe 8.1? Hoe kan ik voorkomen dat Linux en XP aan elkaars schijven gaan lopen klooien? Nogmaals, het is dus absoluut niet de bedoeling dat de 2 OS'en bij elkaar op de HD kunnen kijken!! Er hoeven dus geen partities geshared te worden om bv bestanden uit te wisselen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan met Powerquest-software partities verstoppen. of het ook kan dualbooten met WXP/Linux weet ik niet, W2000/WXP/W98 lukte me wel. is het echter niet slimmer om gewoon een losse HD-bracket te kopen? Heb je ook geen bootmanager gezeik enzo, kun je gewoon fysiek swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

partitionmagic dus
en bootmagic om te dualbooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus dat voor het dualboot!

Verbergen van partities kan ook met TweakUI, maar wist niet zeker of Windows dan al eerder was gaan zeuren over die 20 GB schijf..

Kan ik verder gewoon installeren zoals ik in ged8e had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Waarom niet simpelweg eerst Win XP installeren en dan Suse op die 20 gig schijf. LILO zorgt er wel voor dat je Windows kan blijven booten. Zo werkt dat tenminste hier met Debian.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twisted_Bunny schreef op 03 January 2003 @ 10:53:
Waarom niet simpelweg eerst Win XP installeren en dan Suse op die 20 gig schijf. LILO zorgt er wel voor dat je Windows kan blijven booten. Zo werkt dat tenminste hier met Debian.
Tuurlijk werkt het zo :)

Hier met Suse 8.1 en een drietal Windows. (En Grub. Suse werkt met Grub normaal inplaats van Lilo.)

Je kunt ook hele vreemde dingen verwachten als je steeds de HD ' verstopt' . Gewoon ongepartitioneerd laten die 20GB en Suse installeren als XP eenmaal goed loopt. Eerste CD er in, booten, en de menutjes met instructies volgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Steek beide schijven in je pc, partitioneer de 80Gb schijf zoals je wil en installeer windows XP.
Daarna boot je met de SuSE cd's en maak je partities (mag simpel weg een grote / van 20Gb zijn en 256 meg swap ofzo..). Windows gaat die type 82/83 partities gewoon negeren en SuSE komt aan je windows schijven ook niet aan. Verder kan je dan Lilo of grub als bootmanager gebruiken. Windows heeft geen serieuze bootmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooi en XTerm (en alle anderen natuurlijk :)), dank voor de reacties! Ik backup m'n systeem gewoon ff en ga eens proberen eerst XP te installeren met een ongepartitioneerde 20 GB schijf en dan SuSe met GRUB eroverheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, grubbelze met die Meid ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
;)
Pagina: 1