[RH 8.0] Geen rechtstreekse shut-down mogelijk vanuit KDE

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Gisteren heb ik op mijn notebook (Dell Inspiron 4150) Red Hat 8.0 gezet naast Windows XP Pro. Het werkt op het eerste gezicht allemaal goed alleen heb ik het volgende irritante probleem:

Bij Red Hat 7.3 was het mogelijk om vanuit KDE te kiezen voor: log out, reboot of shut down. Bij 8.0 maak ik gebruik van KDE-Blue curve en daar kan ik alleen maar kiezen voor log out of reboot maar niet voor shut down. Ik heb overigens zelf de buttons voor lock/logout te moeten voegen aan mijn taskbar. Dit is behoorlijk irritant. Nu moet ik eerst log out doen om vervolgens in het inlogscherm te kiezen voor shut down.

Ik wil gewoon vanuit KDE ook kunnen kiezen voor shut down zoals dit eerder ook kon bij 7.3. Wie weet de oplossing hiervoor.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Verwijderd

het probleem ligt niet bij kde, maar volgens mij in je kernel. Ik heb ook Bluecurve, maar bij mij doet tie het wel. Denk dat ke moet zoeken naar advanced power management in je kernel configuratie.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23
Logik's opmerking klopt op zich wel, maar is volgens mij alleen van toepassing als je computer na een shutdown-opdracht niet vanzelf uit gaat. Als dat zo is, moet je FF kijken of de APM module wel geladen is, of dat deze functie is meegecompileerd in de kernel. Als het alleen gaat om de afwezigheid van de KDE-menu optie om een shutdown te geven, dan ben ik benieuwd of je wel een shutdown-optie hebt in het inlogscherm en of dat goed werkt.

• Stimpy001
Het gaat dus alleen om de afwezigheid van de KDE-menu optie om een shutdown te geven. De shutdown optie die onder System staat bij mijn inlogscherm werkt wel goed. Ik wil dit eigenlijk meteen kunnen doen vanuit KDE. Dit kon ik namelijk wel bij RH 7.3

• zordaz
  • Laatst online: 09:23
Ik ken RH8.0 niet voldoende, dus weet niet of het standaard is dat deze optie niet meer in de menu's van KDE-bluecurve zit.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Ik denk dat je tegen een van de wijzigingen aanloopt, die RedHat geintroduceerd hebben in blue curve.
Het komt erop neer dat Redhat KDE en GNOME aangepast hebben naar een soort "desktop standaard".
Voor een vollediger uitleg zie: http://people.redhat.com/otaylor/rh-desktop.html

Edit:
Ik vond de volgende link nog. Denk niet dat dit helpt (volgens mij meer gericht op de uiterlijke veranderingen) maar misschien heb je er wat aan: http://tng.private.dk/getbackkde.htm

[ Voor 28% gewijzigd door grep op 03-01-2003 11:07 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 20:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De makkelijkste oplossing: voeg een knop toe aan je taskbar en geef bij properties -> execute -> command iets op als 'halt'. Als je die knop zo'n beetje rechtsonderin zet dan kun je daar gewoon klikken om je pc uit te schakelen. Niet helemaal wat je wilt, maar daarvoor moet je Red Hat maar mailen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• jhksema
  • Laatst online: 05-04 19:27
odysseus schreef op 03 January 2003 @ 11:42:
[..] command iets op als 'halt'[..]
shutdown -h now?

Verwijderd

Wordt door halt aangeroepen ja ;)

• jhksema
  • Laatst online: 05-04 19:27
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 11:49:

[...]

Wordt door halt aangeroepen ja ;)
Nee, fuck! Heb ik me daar toch altijd helemaal wezenloos lopen tikken! Grrr...

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Volgens mij heb je wel een risico van dataverlies als je met shutdown -h KDE stopt.
Het is in ieder geval niet "netjes".

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 20:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ach, wat heet dataverlies. Als je een KWord hebt openstaan met daarin een niet opgeslagen bestand, dan slaat KDE het niet meer voor je op inderdaad - dat zou bij het gewoon uitloggen van KDE wel gebeuren. Maar voor de rest kan er weinig gebeuren...die programma's worden gewoon afgesloten en hebben daar geen last van.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

idd, zolang halt (of shutdown -h now) vanuit KDE je schijf netjes unmount is er niets aan de hand.

Verwijderd

Bij mij was het zo dat die optie shutdown verdween nadat ik Gnome Desktop Manager gebruikte om in te loggen... Installeerde ik weer KDE Desktop Manager dan verscheen die optie terug in het afmeld scherm van KDE... misschien is dit wat je zoekt?

• Stimpy001
Lijkt het wel op. Hoe moet ik dan de Desktop Manager van KDE isntalleren? Waarom is dat eigenlijk al niet standaard gedaan. Ik heb namelijk alleen maar KDE als desktop en geen Gnome

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Je moet KDM gebruiken en geen XDM of GDM. KDM geeft de mogelijkheid van: De computer uitschakelen, etc.

Hoe dat in RedHat werkt weet ik niet... Sorry, misschien dat een Red Hat expert je dat uit kan leggen :)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Heb ooit eens ergens gelezen dat het al dan niet execute rechten hebben op halt / shutdown (door de ingelogde gebruiker dus) er voor zorgt dat die optie wel of niet zichtbaar is.
Weet het niet zeker, maar valt te proberen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

LinuxUser schreef op 05 januari 2003 @ 16:47:
Je moet KDM gebruiken en geen XDM of GDM. KDM geeft de mogelijkheid van: De computer uitschakelen, etc.

Hoe dat in RedHat werkt weet ik niet... Sorry, misschien dat een Red Hat expert je dat uit kan leggen :)
Yup, halt en reboot zit ingebouwd in KDM en niet in KDE zelf...

• Stimpy001
Ok, dat is dan duidelijk. Alleen is nu dan nog de vraag hoe ik KDM kan installeren (zonder een hele nieuwe installatie) te doen. Ik weet inmiddels al wel waar het dus aan ligt maar de oplossing weet ik dus nog niet.

Verwijderd

code:
1
2
3
bash-2.05a$ whereis kdm
kdm: /opt/kde/bin/kdm
bash-2.05a$
Als je KDE hebt geinstalleerd zal kdm er al wel op staan. Waarschijnlijk in $KDEDIR/bin.

• Stimpy001
Ik heb ff gekeken hij staat in /usr/bin/kdm. Maar wat moet ik er dan mee?

Verwijderd

Stimpy001 schreef op 05 januari 2003 @ 18:57:
Ik heb ff gekeken hij staat in /usr/bin/kdm. Maar wat moet ik er dan mee?
KDE afsluiten en als root "kdm" intypen uiteraard zonder de haakjes. Dan kan je via KDM terug in KDE geraken :)

Verwijderd

Toch zijn dit vragen die met enig zoekwerk, denkwerk en leeswerk wel zijn op te lossen. Deze draad verzandt toch teveel in te eenvoudige vragen.
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.