[WinMe] SYSTEM_SAV gebruikt veel te veel ruimte *

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 15:39

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb voor mijn vrouw 3 jaar geleden een Compaq-laptop gekocht met een 6 Gb harddisc. Zij kan maar 4,5 Gb gebruiken, omdat de rest op een D-drive automatisch wordt gereserveerd voor de system-backup (1,5 Gb). Nu loopt ze vast, omdat het spel The Sims -belachelijk- zo ongeveer haar hele harddisc-ruimte opneemt.

Het file op de D-drive (SYSTEM_SAV) gebruikt nu ongeveer 800 Mb. Er is dus nog veel ruimte over die niet wordt gebruikt.

Ik heb gebeld met de Compaq-helpdesk, en zij zeiden dat er aan de D-drive niet gemorreld kan worden. Maar is dit ook zo? Het is toch idioot als de ruimte voor een backup-drive niet kan worden aangepast?

Graag jullie advies!

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Welk OS :? Zie ook de FAQ. :)

Kun je die systeemback-up niet uitzetten ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

ik zal inderdaad straks je topictitel even aanpassen als je aangeeft om welk OS het gaat.

In ieder geval is SYSTEM_SAV je recovery partition. Als die wordt verwijderd kan er dus niet snel een recovery meer gedaan worden. Wat geen probleem hoeft te zijn lijkt me. Al kan een backup maken van bestaande drivers geen kwaad.

Of het ueberhaupt verwijderd kan worden zonder dat het systeem problemen krijgt; lijkt me wel. Mischien hebben anderen praktijkervaring :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Sorry, sorry. Mijn fout. OS is WinME...

F_J_K, het is idd de recovery-partition. Bij Compaq doen ze er ook altijd zo'n recovery-CD bij...
Er zijn wel belangrijke redenen om -als het echt helemaal fout gaat- van die recovery-CD gebruik te maken. In de eerste plaats vanwege de drivers, maar ook omdat WinME als OEM op die CD wordt meegeleverd, plus alle andere min of meer relevante systeemsoftware. Dus je zit als Compaq-gebruiker wel aan die CD gebakken.

Wat ik mij echter afvraag, en ik heb al van alles bekeken en uitgeprobeerd, is waarom die ene recovery-partitie (SYSTEM_SAV) zo groot moet zijn. Nogmaals: nu wordt er zo'n 800 Mb gebruikt, terwijl de partitie maar liefst 1,5 Gig groot is. Dat scheelt al gauw zo'n ...ehm... 700 Mb. ;)

Dit moet toch aan te passen zijn...?

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Schopje... :/

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Je zou kunnen volstaan met het leegmaken van C en D door ze beiden te formatten en dan via FDISK 1 grote partitie te maken.Je bent dan wel alles kwijt .Dan een verse install van WinMe en de rest(drivers staan op recovery-cd) en voila!

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt Firebird, maar is zo'n drastische actie niet te vermijden? Dat betekent namelijk nogal wat met het opnieuw installeren van alle programma's, instellingen, voorkeuren etcetera.

Verwijderd

Ik heb zelf bij een aantal Compaqs van ongeveer 3 jaar terug die system_sav partitie weggegooit.
Het is geen probleem, als je het weer nodig hebt gebruik je de resore CD, deze maakt dan alles weer aan.
Als het goed is zijn het 2 restore CD's, als je system_sav er op hebt staan volstaat CD1, anders wordt CD2 er ook bij gebruikt.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Hoi Scyla,

Het gaat hier om een Compaq Presario 1200 notebook met slechts één recovery-CD. Ik heb de CD eens bekeken. Er staan twee vrij kleine bestanden op:

- BOOTCAT.BIN (2 kB)
- BOOTSECT.BIN (1,40 MB)

De (automatisch aangemaakte) D-drive met SYSTEM_SAV is 1,36 GB groot. Gebruikt: 803 MB, beschikbaar: 596 MB.
Bij het openen van de SYSTEM_SAV directory zie ik de volgende mappen en bestanden staan.

- Map --> ~MSSETUP.T (geen inhoud, 0 bytes).
- Map --> CPQDRV (alle Compaq-drivers, allerlei mappen met nummers zoals 151619 t/m 352115 en nog wat meer stuff; totale grootte 143 MB).
- Map --> CPQS (kleine map met wat Compaq-prullaria).
- Map --> DATA (grootste map, 654 MB met heel veel files die allemaal FACTORY.001 etcetera heten).
- Verder nog een config.bat file en wat ffastun-files.

Het lijkt er dus op dat de restore-CD niet functioneert zonder deze SYSTEM-SAV directory. Of wordt alles opnieuw aangemaakt? Ben bang van niet. Want voorzover ik mij kan herinneren stond de D-drive SYSTEM_SAV al op het uit de winkel gekochte product.

Maar toch: hoe kan ik die D-partitie verkleinen? Per slot van rekening is bijna 600 MB op die partitie nog beschikbaar. Wie maakt me los?
Pagina: 1