[Fan] 120mm met minder volt werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 15:28
Ik heb een 120x120x40 (jah je leest het goed 4cm dik :) ) aan de zijkant van me pc zitten. Deze kan nu aan/uit. Ik heb geprobeerd met een los weerstandje (75Ohm). Om het voltage na beneden te krijgen. Probleem is dan dat ie dan niet begint met draaien. Als ik hem dan met de schakelaar van 12v op (weerstand, weet niet precies hoeveel volt) zet, dan draait ie heeeeel langzaam, bijna uit dus.

Mijn vraag is, zit er verschil tussen 12v met een weerstand, en de 7v aansluiting van me mobo.

Zou het met mijn 7v wel goed werken?

Heb namelijk geen zin om het voor nix los te gaan solderen.

Specs van de cooler:

Size: 120mm x 120mm x 38.5mm
Voltage / ampere: 12 V / 0.52 A (jah je leest het goed :D)
Speed: 2600rpm (en toch zo'n oorverdoven kabaal).
Airflow: 105 CFM (:P)
Acoustic Noise: 44 dBA ( :( )
Static Pressure: 0.23 Inch-H20
Weight: 224 g ( :) )

De cooler staat nu dus gewoon uit. alleen bij extreme warmte zet ik hem aan. Het zou leuk zijn als ie ook op een laag toeren tal mee zou kunnen hobbelen :)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

(jarig!)
Als deze fan op 12 volt een halve ampere vraagt, dan levert dat een weerstand van +-23 Ohm op (R=V/I) Als je daar 750 Ohm naast gaat zetten zakt de spanning natuurlijk als een baksteen in, en komt ie waarschijnlijk veel lager dan 7Volt uit.
(V/R=I):12/750 = 0.016A, kortom, er loopt maximaal 0.016 Ampere door je serieschakeling van weerstand en Fan, das wel veel minder dan die halve Ohm van eerst, dus dat zal wel niet meer werken. Probeer eens een veel kleinere weerstand, of toch je 7 Volt.

Aangezien je fan bijna stil staat, zal deze nog minder weerstand geven dan als hij draait (een stilstaande fan levert minder weerstand dan een draaiende), dus deze berekening is wel een redelijke benadering, ondanks dat eigenlijk niet klopt.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
waarschijnlijk wil ie gewoon niet starten omdat je er niet genoeg volts op zet... btw op je mobo zit geen 7 volt maar 5 volt... als ie met 5 volt niet wil starten doet ie dat met 7 volt misschien wel, kwestie van uitproberen.

misschien met een dipschakelaar waarmee je kan schakelen tussen 7 en 12 volt, als je de kast aanzet > 12 volt op de fan en eenmaal draaiende switch je terug naar 7 volt.. of als je een elektro-goeroe bent soldeer je er een schakelingetje voor dat ie eerst 12 volt krijgt en na 3 sec ofzo overschakelt naar 7 volt

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• damouzer
Bedankt voor jullie reacties. Dat van 12v > lagere volt werkt, maar ben bang als ie stil valt, dat het dan wel is kan gaan stinken :).

Welke weerstanden moet ik gebruiken om zeg maar 7/8 V te krijgen? Ik weet de formule niet :/

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je kunt het schatten, maar precies berekenen kan niet. Daar ken je de specs van de fan niet goed genoeg voor. Je wilt de helft van de spanning kwijtraken. Je zoekt dus een weerstand waar 6 volt over valt bij een halve Ampere. Da's gewoon wet van Ohm. R=U*I. R=6*0.5 Ofwel: 3 Ohm. Bij een spanning van 6 volt en een half Ampere verstookt dat ding 6*0.5 in watts. 3 W. Dus geen klein weerstandje.

Je willt nogmaals overwegen of je 'm niet tussen de +5 en de +12 hangt. :)

(tussen de +5 en de +12 is de makkelijkste manier om 7 volt te regelen. Zwarte draadje in de rooie draad, en de rooie van je fan in de gele van een floppy-stekker. Hebbie +7 zonder gedonder.)

[ Voor 21% gewijzigd door burne op 03-01-2003 01:53 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Een volwaardige molexstekker is trouwens veel beter om een fan op aan te sluiten.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb zelf heel eenvoudig 2 schakelaars gemaakt op een molex stekker, niets met weerstanden. Met deze schakelaars is het mogelijk om fans tussen 12 en 7 volt te schakelen.
Werkt prima, op 7 volt blijft m'n 120mm Titan nog best wel hard doorblazen...

🖥️ | 🚗

• damouzer
MadMarky schreef op 03 januari 2003 @ 02:12:
Ik heb zelf heel eenvoudig 2 schakelaars gemaakt op een molex stekker, niets met weerstanden. Met deze schakelaars is het mogelijk om fans tussen 12 en 7 volt te schakelen.
Werkt prima, op 7 volt blijft m'n 120mm Titan nog best wel hard doorblazen...
Ik zal fan is aansluiten op de 7 (of is het nou 5v) aansluiting. Bij mijn 80mm werkt dit goed. Ook bij een andere pc met een 92mm fan. Maar of het met de 120mm ook gaat lukken weet ik niet (als je hem rond draait met je vinger, dan komt ie maar langs 3 magneten ipv de 5/6 op een 80mm fan.

Ik ga proberen :)

• HaaZ
  • Laatst online: 23:28

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Aansluiten op 5v werkt niet altijd
Maak hem 7v (12-5v), denk dat ie het dan wel netjes doet :)

Van de vier fans bij mij werken er 3 op 5v, op 7v werken ze allemaal wel.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Maak/koop iets met een LM317 spanningsregelaar, of nog beter een PWM circuit. Dan kan je de fan precies afregelen tot de snelheid dat ie net niet stil staat.
* Demo heeft ook 2 fans van 12 cm en die starten ook pas bij 9 V of hoger en blijven dan net draaien op 7 V :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Wat ook kan, is simpel twee dezelfde fans nemen, en die in serie schakelen, dan komen ze altijd op 6 volt per fan.

Overigens lopen 99% van de 120mm fans ook best op 5 volt. Probeer dat dus maar eens.

Rood+zwart op de aansluitstekker in plaats van geel+zwart.

;)

PS En effe een op de praktijk gebaseerd gokje, een serie weerstand van 10 of 15 Ohm/5watt zal voor die fan ook goed werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 12:44 ]

Verwijderd

Oeps verkeerd knopje :+

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 12:44 ]

• damouzer
Heb de fan effe op 5v aangesloten en niet starten dus :(. Hij wil wel. maar hij gaat niet :D Denk dat ik het toch ga oplossen met een weerstand, maar welke waarde kan ik nu het beste nemen? Om iets van 9/10 V te krijgen. (moet wel hoger als 7v, anders wordt het volgens mij nix). Het Komt denk ik omdat de fan 4cm dik is ipv de 22mm normaal :)

• damouzer
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 12:41:
Wat ook kan, is simpel twee dezelfde fans nemen, en die in serie schakelen, dan komen ze altijd op 6 volt per fan.

Overigens lopen 99% van de 120mm fans ook best op 5 volt. Probeer dat dus maar eens.

Rood+zwart op de aansluitstekker in plaats van geel+zwart.

;)

PS En effe een op de praktijk gebaseerd gokje, een serie weerstand van 10 of 15 Ohm/5watt zal voor die fan ook goed werken.
Mmmzz Dat van die Ohm's snap ik nog wel, maar hoe weet ik welke weerstand ik moet nemen met het aantal watt's? Dat staat er toch niet op?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11
dinokiller schreef op 03 January 2003 @ 12:45:
(moet wel hoger als 7v, anders wordt het volgens mij nix)
Zo te lezen heb je 7V nog steeds niet geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis, en het is een stuk makkelijker dan gekloot met weerstandjes...

Maar succes ;)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Gesteld dat je fan 0.50A vraagt bij 12V.

Doel = 9V. Teveel aan spanning = 12-9V = 3V. Nu de 3V delen door 0.50A = 6 Ohm, simpel toch? :p

• damouzer
Jupiler schreef op 03 januari 2003 @ 13:23:
Gesteld dat je fan 0.50A vraagt bij 12V.

Doel = 9V. Teveel aan spanning = 12-9V = 3V. Nu de 3V delen door 0.50A = 6 Ohm, simpel toch? :p
Zijn zulke kleine weerstandjes te koop bij een "normale winkel" of bouwmarkt? Ik heb thuis alleen 500 Ohm of 1K>

Verwijderd

O,
een 5 watt weerstandje is zo'n blokkie van keramisch materiaal, ongeveer zo groot als een sigaretten filter. Overigens lopen mijn 38mm dikke 120mm fans (3x Papst, 1x Panaflo) wel braaf op 5 Volt.

En 7 Volt geeft echt wel "Woei" genoeg hoor. ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

dinokiller schreef op 03 January 2003 @ 12:45:
Heb de fan effe op 5v aangesloten en niet starten dus :(. Hij wil wel. maar hij gaat niet :D Denk dat ik het toch ga oplossen met een weerstand, maar welke waarde kan ik nu het beste nemen? Om iets van 9/10 V te krijgen. (moet wel hoger als 7v, anders wordt het volgens mij nix). Het Komt denk ik omdat de fan 4cm dik is ipv de 22mm normaal :)
Bij 5v doet ie bij mij ook niks hoor.
Je moet 7v gewoon eens proberen. Ipv de nul(zwarte draad) de 5v(rode draad) gebruiken, 12-5=7 volt...

🖥️ | 🚗

• damouzer
MadMarky schreef op 03 januari 2003 @ 16:12:
[...]

Bij 5v doet ie bij mij ook niks hoor.
Je moet 7v gewoon eens proberen. Ipv de nul(zwarte draad) de 5v(rode draad) gebruiken, 12-5=7 volt...
Huh hier heb ik nog nooit van gehoord...?

Dus op de Rode draad van de fan de gele van de voeding, en op de zwarte draad van de fan de rode van de voeding???

Verwijderd

dinokiller schreef op 04 januari 2003 @ 00:23:
[...]

Huh hier heb ik nog nooit van gehoord...?

Dus op de Rode draad van de fan de gele van de voeding, en op de zwarte draad van de fan de rode van de voeding???
Ja! Je hebt dan een spanningsverschil van 7V, werkt prima.

• damouzer
Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 00:36:
[...]

Ja! Je hebt dan een spanningsverschil van 7V, werkt prima.
das wack, dus je hebt de zwarte draait niet nodig? das toch 0 volt (of hoe zeg je dat?)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

dinokiller schreef op 04 januari 2003 @ 00:39:
das wack, dus je hebt de zwarte draait niet nodig? das toch 0 volt (of hoe zeg je dat?)
Van een huis is de begane grond ook de NULde verdieping. Dan kan je 12 verdiepingen omhoog en je kan 5 verdiepingen omhoog. Maar als je van de 5e naar de 12e gaat ben je er dus 7 omhoog gegaan. Het gaat om het verschil en niet om hoe hoog je boven de grond zit. Je kan wel 3 kelders onder je gebouw maken. Maakt dat wat uit voor het verschil tussen de 5e en de 12e? Nee dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Je kan ook zoiets solderen : http://people.freenet.de/s.urfer/fan_control.htm

Ik heb het gedaan en je kan de boel zelf regelen. Dus je zorgt er voor dat je fans genoeg stroom krijgen om op te starten.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• damouzer
Ik ga is effe die van aan rood en geel hangen, moet morgen toch nog na de pc boer. Als het werkt, dan post ik morgen effe :) en anders is het BOEM :D

• damouzer
WOEI, het werkt. Op 7v draait ie mooi :) HEEEL erg bedankt voor jullie reacties :)

Verwijderd

dinokiller schreef op 04 January 2003 @ 10:50:
WOEI, het werkt. Op 7v draait ie mooi :) HEEEL erg bedankt voor jullie reacties :)
LOL :+

Het moest je wel een paar keer gezegd worden! Denk dat 75% van de mensen hier een fan wel eens op 7V heeft gezet!

Suc6!
Pagina: 1