Toon posts:

Te oude versterker voor Surround?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus 4 speakers in mn kamer staan:

Linksachter Rechtsachter
--------------------------------------------------

Nu heb ik een heeeeeleee oude versterker (k schat wel 10 jaar oud:?) maar hij werkt opzich nog best : max. output op 4 kanalen 280 watt maar goed dat maakt nu even niet uit. De specs van de versterker:

Tensai Stereo Intergrated Amplifier TA-2330

Ik gebruik hem nu als volgt..

PC > Line-out (1 jackplug split naar tulpstekkertjes) > Aux-In (op versterker) > Speakers A+B

Ik heb dus gewoon een stereo signaal als input en hij gaat er over 4 kanalen uit. Ik heb het zo aangesloten
Linksvoor + Rechtsvoor in de output van speakers A
Linksachter + Rechtsachter in de output van speakers B

In prencipe doen links voor en links achter gewoon hetzelfde, omdat de versterker wel een verschil maakt tussen links en rechts maar niet tussen voor en achter.

Nu wil ik dus WEL dat dit gebeurd zodat ik gewoon links-voor, links-achter, rechts-voor en rechts-achter kan gebruiken. Vooral bij mijn dvd's.
Ik heb al lopen veranderen in de settings van mn geluid software, dvd-afspeel programma's en noem maar op. Maar het werkt gewoon niet.
Kan het niet zo zijn dat de computer dus eigenlijk 4 signalen over 1 kabel stuurt om het zo maar even makkelijk te zeggen.
Op mijn versterker heb ik dus gewoon maar 2 ingangen voor AUX en dat is links en rechts.

Ik gebruik sound-onboard van mn nieuwe MSI KT4 Ultra en dat is allemaal tot 5.1 geluid mogelijk, maar dan wel over 3 kanalen. In prencipe zou dit wel moeten werken over 2 kanalen. Maar dat kan ik weer niet aansluiten op mijn versterker..

Weten jullie nog een oplossing? Of hoe ik het anders moet doen/aansluiten,
Misschien heb ik het wel vaag uitgelegd, sorry daar voor..

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
nee is niet mogelijk

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Je versterker heeft maar 2 kanalen, die andere 2 'extra' zijn daar direct vanaf getakt...
Je zal daar dus nooit meer dan 2-kanaals geluid uitkrijgen.

Je moet elk afzonderlijk kanaal versterken (Liv mid Rev achter en sub), 5 versterkers dus, of 2 stereoversterkers + actieve sub/monoversterker, of een surround versterker, met genoeg kanalen...

Als je met 1 kabel wil werken, dan pak je de digitale uitgang en die prik je in een surround-decoder, met een meerkanaalsverterker (of meerdere stereoversterkers) erachter...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Kan dus inderdaad niet.

Je versterker is een stereo (2 kanaals) versterker, en zal dus nooit 4 kanalen kunnen weergeven, wegens het simpele feit dat de versterker maar 2 kanalen heeft.

Het feit dat je meerdere paren Speakers aan kunt sluiten op je versterker, wil niet zeggen dat je versterker voor iedere aangesloten Speaker een eindtrap heeft.

Eigenlijk heb je gewoon 2 sets Speakers "parallel" geschakeld staan, dus je belast gewoon de aanwezige 2 kanalen zwaarder dan met "maar" 2 Speakers.

Aannames zijn fataal.

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Jah je moet dus of een externe decoder hebben en meerdere versterkers aansluiten of je moet een surroudn versterker hebben.

De hierbovenstaande reacties zeggen al genoeg. Maar 3x is scheepsrecht denk ik altijd maar.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
nee, je hebt een stereo ingang, dus je versterker kan niet 4kanaals versterken. Dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.