SCSI Bus Reset's en geen clue hoe op te lossen :(

Pagina: 1
Acties:

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik krijg 'regelmatig' de volgende foutmeldingen in eventlog van windows XP en een bus reset :

The driver detected a controller error on \Device\Scsi\adpu160m1.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

En dan gevolgt door enkele meldingen zoals deze op apparaten waarop ik bezig ben:

An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Ben enorm aan het zoeken geweest, heb tot nu toe, kabels gewisselt, alle apparaten eraan gehad of niet. Verschillende combinaties. Windows XP opnieuw geinstalleerd. SCSI controller in ander pci-slot.
Het enigste wat ik daaruit heb kunnen concluderen was dat:
- Het met nero voorkomt als ik een cd wil branden of cd actie onderneem (zoals rw leegmaken).
- Het af en toe voorkomt bij inserten van cd's
- Het af en toe voorkomt bij het lezen van cd's

Het lijkt dus op een rotte kabel of apparaat. Maar heb alles al getest. (behalve vervangen scsi controller, maar die heeft nooit problemen gegeven :().

Na zoeken op inet/GoT ben ik alleen tegengekomen dat meerdere mensen dit probleem hebben. Maar nooit echt een oplossing.

Ik heb de laatste drivers voor scsi kaart, aspi drivers, nero.

Mijn systeem:
Adaptec 29160 scsi kaart
3x Maxtor Atlas 10k3
1x MAJ fuijitsu 9gb u160 schijf
1x pioneer dvd 105s
1x plextor px-w1210ts
1x plextor ultraPlex40
Asus p4t533-c moederbord

Zou iemand mij kunnen helpen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:39
terminatie van je scsi bus is wel goed? (die scsi rom spelers/writer kan je op het apparaat zelf termineren)

voor je hdd's heb je neem ik aan een LVD kabel met actieve terminator?

A wise man's life is based around fuck you

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Ja, terminatie staat goed. En kabels zijn goed.
Heb al 1,5 jaar in deze configuratie zonder problemen gedraait.

• DeBolle
  • Laatst online: 20-12 21:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Af en toe heb ik ook last van dergelijke meldingen in m'n log, maar dan van m'n IDE(!) CDrom. Het lijkt het vaakst voor te komen met niet-originele CD's, op de momenten die jij ook beschrijft - de eerste keer access of vlak na het in de CDRom doen.
Tweedens, ik heb op m'n werk driemaal tot nu toe gehoord van problemen met een 29160 kaart waarop een device werd aangesloten die niet U3W was.
Eentje is opgelost door er een SE terminator op aan te sluiten (dat de snelheid dan naar beneden gaat deed er in dit geval niet toe), een ander heeft in de Bios teruggeschakeld naar UW snelheid (dus 40MB) en de derde heeft een andere controller gebruikt.
Op basis van deze ervaringen (let wel, het zijn maar drie problemen) lijkt het mij dat een 29160 erg kritisch is met snelheid, kabellengte en terminatie. Ben je in de gelegenheid hiermee te experimenteren?
In het uiterste geval zit er misschien niets anders op dan de langzamere devices op een (goedkopere) andere kaart te zetten ..

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Daar zit ik niet echt op te wachten :(. Het rare is dat ik niet veel in mijn config gewijzigt heb.

Een maand of 2 ervoor 2 Maxtor schijver erbij gezet. ipv 2 fuijitsu schijven. Verder niets :'(

Maar het lijkt of mijn brander het meeste problematisch is. Ga die es bij iemand anders testen denk ik.

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Misschien om het completer te maken...

De cdrom's zitten op een andere bus/kabel dan de hd's.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 22:48

Leon

Rise Of The Robots

Laatst nog nero oid geinstalleerd met aspii drivers :?

anders zou je de laatste RC kunnen proberen van de adaptec site als je dat nog niet had... :)

* Leon gaat binnenkort compleet over naar linux gelukkig :P

Eeuwige n00b

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Ik heb de laatste drivers rc4 van adaptec erop staan. Teven een aspi update gekregen van plextor ook. Niets helpt echt.

Ook al geprobeerd om nieuwere nero te installeren, wat geen effect had.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
bwiep schreef op 03 January 2003 @ 00:26:
Misschien om het completer te maken...

De cdrom's zitten op een andere bus/kabel dan de hd's.
Dat lijkt mij niet , andere kabel kan wel , maar de 29160 heeft maar 1 bus.
Dus een kant is wide , voor je harddisken , andere kant is narrow, neem ik aan.
heb je op de controller de "high bits" termination aan staan , of heb je dit anders
opgelost , bijv. met een wide - narrow convertor met ingebouwde termination voor de high bits ?

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 03-01-2003 16:48 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 03 januari 2003 @ 16:47:
[...]

Dat lijkt mij niet , andere kabel kan wel , maar de 29160 heeft maar 1 bus.
Dus een kant is wide , voor je harddisken , andere kant is narrow, neem ik aan.
heb je op de controller de "high bits" termination aan staan , of heb je dit anders
opgelost , bijv. met een wide - narrow convertor met ingebouwde termination voor de high bits ?
Uhm het is 1 controller met 2 bussen. Toch echt, want voor scsi2 heeft hij een andere aansluiting en protocol (singe ended) dan voor scsi uw3 met u160lvd.

Ik heb het laatste apparaat op scsi2 bus geterminate. En lvd bus een terminator.
Maar het heeft altijd gewerkt, dus aan die instellingen lijkt het met niet te kunnen liggen. (BTW, dit is volgens het adaptec boekje aangesloten).

Verwijderd

en je werkt nog steeds met windooz xp?
schakel eens terug op het vertrouwde en Stabiele win 2000 (pro)
succes

• Zwelgje
  • Laatst online: 10:39
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 17:27:
succes
ga even ergens anders boeiende opmerkingen maken,

dit is nu al je 2e 'briljante' opmerking op dit forum :/

A wise man's life is based around fuck you

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
bwiep schreef op 03 januari 2003 @ 17:19:
[...]

Uhm het is 1 controller met 2 bussen. Toch echt, want voor scsi2 heeft hij een andere aansluiting en protocol (singe ended) dan voor scsi uw3 met u160lvd.

Ik heb het laatste apparaat op scsi2 bus geterminate. En lvd bus een terminator.
Maar het heeft altijd gewerkt, dus aan die instellingen lijkt het met niet te kunnen liggen. (BTW, dit is volgens het adaptec boekje aangesloten).
Nope, het is echt maar 1 scsi bus , dat je op je kaart 2 of 3 aansluitingen hebt wil niet
zeggen dat dat verschillende scsi bussen zijn.

Dus de narrow aansluiting op je controller is wel degelijk een ID op dezelfde bus.
Ik weet niet of er op de controller een scheiding tussen LVD en SE gemaakt word,
dat is mogelijk. Maar een 29160 heeft ECHT maar 1 scsi bus.
(zie ook bij adaptec: 29160: single channel controller):
http://www.adaptec.com/wo...uct/prodfamilymatrix.html?
sess=no&language=English+US&cat=%2fTechnology%2fSCSI%2fSCSI+for+Servers

Het lijkt me dat in jouw geval dat de driver voor XP minder goed werkt dan die
voor win2k , en hierdoor wordt de timing van de signalen meer kritiek , en zal
de lengte van je kabels , en termination dus ook meer kritiek worden.
(zoals je uit me sig wel zult begrijpen , heb ik met windows drivers verder geen ervaring) :)

Het enige wat ik je nog kan adviseren is toch heel goed te kijken of je aan de
kabellengtes voldoet , en dubbel check de terminatie. Vooral voor LVD zijn de max.
kabellengtes niet al te ruim.

Je kunt ook nog proberen de kaart (als test) terug te zetten naar SE , om te kijken of alles dan wel stabiel is .....

Succes !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 17:27:
succes
Windows 2k sp3 is net zo brak als Xp hoor. Alleen Win2k sp2 geeft geen problemen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Na veel zoeken dacht ik dat mijn plex writer de oorzaak was. Geprobeerd bij een vriend en geeft hij ook error.
Dus afgeschreven :'(.

Maar kreeg ik plotseling vandaag zonder plex ook al een reset :(.

Ik heb ook nog test gedraait met korte kabel (dus 1 hd eraan). En dit gaf ook problemen.

Dus op moment weet ik het echt niet meer :( Als het zo doorgaat ga ik denk es de controller een tijdje omwisselen ofzo met een andere. :(

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Topicstarter
Je wil niet weten wat de oplossing was voor de plotselinge scsi bus reset's.

Het bleek dat de scsi kaart een irq deelde met de usb controller en usb2 controller. Dit vond hij niet grappig. Heb hem in ander slot gestoken waar hij zelf een eigen irq heeft. En geen problemen meer ???

Verder is de plex dus wel afgeschreven. Maar plextor zelf heeft al aangeboden om hem voor 72,60 euro een nieuwe op te sturen omdat hij na de garantie kapot is gegaan. Opzich wel netjes.

IIG Iedereen bedankt voor jullie hulp!! :D
Pagina: 1