Toon posts:

brander kieskeurig???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt alsof m'n LGbrander (type GCE-832OB) steeds kieskeurig wordt, hij geeft bij Imation en Fuiji CD's continu POWER CLIBRATION ERRORS, ligt dit aan de brander??

verbatim en Philips pakt ie wel gewoon

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
als die steeds slechter gaat branden kan of de lens smerig zijn of hij gaat RIP

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
kan je daar zo'n standaard cd voor gebruiken met van die borsteltjes??
ik heb er wel veel overburns mee gemaakt, is dat slecht??
(gelukkig is ie pas 6 mnd oud _/-\o_ )
tweakduke schreef op 02 januari 2003 @ 22:50:

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of je hebt een partij slechte recordables te pakken...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 23:09:
kan je daar zo'n standaard cd voor gebruiken met van die borsteltjes??

[...]
Dat wordt over het algemeen afgeraden om te doen.

Verder is een power calibration error een teken dat de lens zich niet meer goed kan instellen op cds. Dit betekend dat mogelijk de lens niet goed meer is, of dat de brander de cds gewoon niet aankan.

• BamSlam_
  • Niet online
Verder is een power calibration error een teken dat de lens zich niet meer goed kan instellen op cds. Dit betekend dat mogelijk de lens niet goed meer is, of dat de brander de cds gewoon niet aankan.
Aangezien z'n brander Verbatim & Philips schijfjes nog wel goed pakt, lijkt het me dat die Imation & Fuji CD's gewoon niet lekker zijn.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 02 januari 2003 @ 23:24:
[...]

Dat wordt over het algemeen afgeraden om te doen.

Power calibration heeft bijna nooit iets met instellen (je bedoelt scherpstellen?) van de lens te maken, vrijwel altijd is het veroudering van de laser.

Voordat een CD gebakken wordt, gaat de brander ff "oefenen" op de power calibration area. Daar regelt hij de intensiteit van de laser exact af op het gebruikte medium. Als de laser op "full power" staat en hij fikt nog steeds geen putjes die diep genoeg zijn, DAN krijg je de power calibration error.

Dit is meestal een teken dat de laser verouderd is. Naarmate een HG laser meer branduren maakt gaat hij verouderen en minder power geven. Typisch hierbij zie je de schijnbare kieskeurigheid toenemen: CDs die uitkunnen met minder "licht" doen het nog wel. Soms kun je het tijdelijk rekken door de stroom door de laser wat op te voeren (meestal een potje naast de laserdiode). Maar ja meer stroom = meer warmte = nog snellere veroudering (inderdaad fikken bij warm weer is slechter ;) ) dus meestal is deze oplossing maar zeer tijdelijk.

Ik bedenk me nu: probeer eens een CD die niet meer "wil" te fikken op 1x of 2x speed. Weet het niet zeker, maar ik DENK dat de laser zachter brandt bij langzamer schrijven. Als hij dit ook zo doet op de power callibration area zou het kunnen dat het op lagere snelheid wel werkt. Nooit geprobeerd op een stervende brander eigenlijk...

Als je geluk hebt is inderdaad je lens ZO vuil dat de laser voor nix zo hard moet werken. Vooral als je b.v. veel rookt bij je PC wil je lens nog wel eens "troebel" worden. Dan is schoonmaken wel een oplossing.

Heb je er al veel CDs mee gefikt ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 10:13:
[...]

Power calibration heeft bijna nooit iets met instellen (je bedoelt scherpstellen?) van de lens te maken, vrijwel altijd is het veroudering van de laser.
FYI

een cd heeft een klein stukje dat het powercalibration gebied is, in dit gebied kan de laser zich instellen (of scherpstellen) op de cd, lukt dat niet binnen dat gebied, dan krijg je power calibration errors.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

Mijn ervaring met cd lenzen schoonmaken is:
Hij doet het de eerste keer nog max 1 jaar voordat de nieuwe 'troubles' weer beginnen, en daarna gaat het heeel hard achteruit.
Ook als je je lens onnodig gaat schoonmaken.
Er schijnt een uitleg voor te zijn dat de lens achteruit gaat door het cleanen, maar ik weet niet welke en weet ook niet of het echt helemaal waar is.
Indien dat niet het geval is is, is wat er gebeurde bij mij met vele cd-spelers(branders) dan maar gewoon toeval ofzo.

Lekker op de bank

Verwijderd

niet moeilijk doen en terugsturen dat ding hij is pas 6 maanden oud dan mag je toch verwachten dat ie het perfect doet.

Zeker vreemd dat ie Imation cd's niet goed pakt zijn toch zeker wel hoge kwaliteit cd's

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 03 January 2003 @ 10:18:
[...]

FYI

een cd heeft een klein stukje dat het powercalibration gebied is, in dit gebied kan de laser zich instellen (of scherpstellen) op de cd, lukt dat niet binnen dat gebied, dan krijg je power calibration errors.
Uhm ja dat is ook wat ik schrijf... HEt gaat hier vooral om het vermogen van de laser, niet zozeer het focussen (daarom heet het ook power callibration error |:( )

Verwijderd

ZaZ schreef op 03 January 2003 @ 10:21:
Mijn ervaring met cd lenzen schoonmaken is:
Hij doet het de eerste keer nog max 1 jaar voordat de nieuwe 'troubles' weer beginnen, en daarna gaat het heeel hard achteruit.
Ook als je je lens onnodig gaat schoonmaken.
Er schijnt een uitleg voor te zijn dat de lens achteruit gaat door het cleanen, maar ik weet niet welke en weet ook niet of het echt helemaal waar is.
Indien dat niet het geval is is, is wat er gebeurde bij mij met vele cd-spelers(branders) dan maar gewoon toeval ofzo.
Bij een verouderde laser kan het schoonmaken ook helpen, maar inderdaad voor een minimale tijd. Daarnaast: Waarmee maak je de lens schoon? Er zijn nl. ook lenzen die vrolijk vertroebelen als je ze schoonmaakt met alcohol :'(

• ZaZ
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 10:33:
[...]

Bij een verouderde laser kan het schoonmaken ook helpen, maar inderdaad voor een minimale tijd. Daarnaast: Waarmee maak je de lens schoon? Er zijn nl. ook lenzen die vrolijk vertroebelen als je ze schoonmaakt met alcohol :'(
:{

Lekker op de bank

• Xander
  • Nu online
Mijn vader had heelveel van die Power Calibration Area Errors met Arita Premium cd's in een A-Open brander. Dit werd opgelost door een biosupdate.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1