Toon posts:

Openbare basisschool

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heren und damen,

Ik ben voor een moeilijke opdracht gevraagd. Ik mag me namelijk gaan bezig houden met het design van een openbare basisschool. Dit vergt natuurlijk wat inspanning etc. Nou wil ik jullie vragen waar ik op moet gaan letten met het maken van het design. Heb al best wat sites gemaakt maar ik kan me niet echt indenken dat een basisschool een flitsend, strak en egale site wil hebben. Kinderen moeten deze site ook gaan bezoeken.

Hebben jullie misschien een kleine suggestie, hint, eyecatchers etc.

Hartelijk dank,

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Let op de doelgroep zou ik zeggen. Vaak willen moeders iets bekijken, en dan moet het allemaal heel duidelijk zijn!

Verwijderd

Kijk naar andere websites hoe zij het gedaan hebben
Let op de oog hand coordinatie, niet te ingewikkeld
Kijk naar kinderprogramma's en verwerk dat in je site (niet te kinderachtig anders is het voor de ouders niet leuk)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou zeggen.. ga even naar de desbetreffende school, neem desnoods wat boeken mee en kijk eens hoe lokalen etc zijn ingericht.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik denk dat je het best eens via Google http://www.google.com/search?q=website+basisschool wat websites van anderen kunt bekijken om zo wat ideëen op te doen. Kijk of er overeenkomsten tussen al die sites zijn dan zit je in elk geval goed.

Opnieuw het wiel uitvinden lijkt me te tijdrovend.

ARME AOW’er

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
koop een paar tijdschiften die jou doelgroep voor ogen hebben en maak een moodboard

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 22:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik denk dat ze liever een simpel design zien dat makkelijk te navigeren is, dan een hip design met veel content op een lange pagina. De site van mijn oude basisschool: http://www.detandem.nl/ (foute site trouwens, laadt in een popup, maar het design is simpel van opzet). Tegenwoordig zit ik op een andere basisschool :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al vaker naar sites gekeken van basisscholen. Zoals jullie weten zijn die meestal "homemade" dus lekker met gekleurde linkjes en een standaard achtergrond aan het werk. (Frontpage) :)

Aldentev thnx voor je idtje....

De basisschool heet BTW de Piramide :S (openbare basisschool he ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 22:48 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Laat wat kinderen leuke tekeningetjes maken en verwerk dat een beetje in je design, dat lijkt me nou wel leuk :P
Dat ziet er ook wel gezellig uit imho

[ Voor 15% gewijzigd door m-m op 02-01-2003 22:47 ]

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

voor het design moet je ook niet naar andere basisscholen kijken; dat bepaalt een eventuele huisstijl (voor zover aanwezig) of zoals hierboven al gezegd; de sfeer van de school of werk van leerlingen oid.
Die andere sites kunnen je wel helpen bij de functionaliteit; kijk naar navigatie, is het verzichtelijk, intuitief.

Kijk naar informatieve dingen:
- lesroosters
- vakantiedata
- smoelenboek van leraren (niet van leerlingen; je gaat de pedofielen niet op hun wenken bedienen ;) )
- lesuitval
- directie, samenstelling van ouderraad
- enz.

(Toevallig zelf bezig op m'n werk met de bouw van een site voor een grote scholengemeenschap :) )

www.jurgroessen.nl

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

je zou misschien onderverdelingen kunnen maken voor groepen - welke groep je zit bepaalt de manier waarop de informatie is gepresenteerd. je kunt zo een leuke balans vinden (en je hebt een goede manier om nieuws te presenteren!) zodat kinderen die zelf net met de computer leren omgaan ook zelf het gevoel hebben dat ze een keuze maken. voor de lagere groepen simpele graphics, veel kleuren, (en het klinkt heel fout, en is misschien lastig ivm copyrights - maar dick-bruna-plaatjes & dergelijke zijn misschien een idee.). voor de hogere groepen iets serieuzer - maar wel -leuk- ingericht. vraag desnoods je familie om beta-tester te zijn.

en vergeet 't knopje ouders & verzorgers niet, waar op een stijlvolle manier het profiel van de school en de agenda gepresenteerd worden.

met updaten wordt dit lastig (3 of 4 verschillende site-delen!)- maar zo hebben alle kinderen er iets aan, zonder dat ze het te lastig vinden (als je op een hogere groep mikt) of het te kinderlijk vinden (als ze in groep 8 zitten en dick bruna-toestanden zien).

maak 't 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. of desnoods 1-2-3, 4-5-6, 7-8. zolang er maar iets is waarmee je de complexiteit kan scheiden. voor de hoge-bandbreedte-versie : makkelijke en zinnige interactie, geluidjes, geanimeerde buttons & tekeningen. voor de lage bandbreedte - gebruik imageflips.

hoop dat dit een beetje helpt.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Dick bruna word idd lastig. Misschien hieroglieven.... i.v.m. de naam van de school.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

misschien dat een projectje wat we ooit voor een theatergroep maakte nog inspiratie kan geven, is ook deels op kinderen gericht :)

Anders een hypnotiseur inschakelen en vragen of ie je terug naar je kleutertijd kan breng; dan ff je ding doen, en na de vingerknip kun je gaan html'en :P

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dat projectje is heel kindvriendelijk en spelenderwijs. Ik zit nog steeds te klieren. Maar ga al gauw naar een meer strakke layout :S

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 00:33:
Dick bruna word idd lastig. Misschien hieroglieven.... i.v.m. de naam van de school.
Mag ik een cliché voorbeeld geven? Een site met zand of steenmotief op de achtergrond, waardoor de frames bij het scrollen niet meer aansluiten, en transparent gifjes eroverheen met keurig uitgesneden blokkerige lettertjes met aan elke kant een primitief vogeltje...

Maar hey, als je een sitemap maakt op de site (aangezien er op zo'n schoolsite veel gezocht zal worden naar specifieke dingen) kun je er wel een soort piramidevorm in maken, getekend en niet dmv tabellen, that is... :)

Dat was even mijn ongezouten mening. Ik heb al zoveel zanderige websites gezien, en niet dat mijn mening doorslaggevend is, maar laat ik tenminste wát zeggen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Dark Blue schreef op 03 January 2003 @ 00:58:
[...]

Mag ik een cliché voorbeeld geven? Een site met zand of steenmotief op de achtergrond, waardoor de frames bij het scrollen niet meer aansluiten, en transparent gifjes eroverheen met keurig uitgesneden blokkerige lettertjes met aan elke kant een primitief vogeltje...
Ik bibber...

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Dark Blue schreef op 03 januari 2003 @ 00:58:
doe dat nou niet.. er zijn hordes "hee ik heb photoshop 7 gewarezed en nu ben ik toch oh zo l33t! kijk! die lensflare! tj0!"-mensen die dit allemaal letterlijk opvatten. duw er op z'n minst 3 regels disclaimer onder dat elke poging hiertoe net zoiets is als 3 geneste GOTO's voor edsger dijkstra's neus intikken is. wacht, dat snapt de jeugd van tegenwoordig ook niet meer. zijn er speciale "sarcastische" smilies? >:)

teveel zooi, te weinig tijd

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Dark Blue schreef op 03 januari 2003 @ 00:58:
[...]

Maar hey, als je een sitemap maakt op de site (aangezien er op zo'n schoolsite veel gezocht zal worden naar specifieke dingen) kun je er wel een soort piramidevorm in maken, getekend en niet dmv tabellen, that is... :)

Dat was even mijn ongezouten mening. Ik heb al zoveel zanderige websites gezien, en niet dat mijn mening doorslaggevend is, maar laat ik tenminste wát zeggen.
Ik neem aan dat je dat sarcastisch bedoelde?

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• HyperTrophy
  • Niet online
Kijk naar de omgeving, en de woonplaats welke stijlen zijn daar aanwezig, vraag ook de opdrachtgever welke eisen hij graag in t ontwerp ziet! Maak eerst een paar ideeschetsen en laat die weer aan de opdrachtgever zien.

kijk in vakbladen, en vraag je af, hoe modern moet t gebouw ogen, moet het ontwerp ogen alsof t een school is? hoe staat t in z'n omgeving. Ga je duurzame materialen toepassen, Hout Aluminium of glas?

Zo, nu kan je wel ff ergens op kauwen d8 ik.
Suc6 en laat t s zien hier als je wat hebt.

Verwijderd

HyperTrophy schreef op 03 januari 2003 @ 11:36:
Kijk naar de omgeving, en de woonplaats welke stijlen zijn daar aanwezig, vraag ook de opdrachtgever welke eisen hij graag in t ontwerp ziet! Maak eerst een paar ideeschetsen en laat die weer aan de opdrachtgever zien.

kijk in vakbladen, en vraag je af, hoe modern moet t gebouw ogen, moet het ontwerp ogen alsof t een school is? hoe staat t in z'n omgeving. Ga je duurzame materialen toepassen, Hout Aluminium of glas?

Zo, nu kan je wel ff ergens op kauwen d8 ik.
Suc6 en laat t s zien hier als je wat hebt.
het gaat over een website en niet over de bouw van een echte school !!

• Tobiaz
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

uh, heb niet het hele topic doorgelezen, maar mijn vader heeft ook een "website" :P gemaakt voor een basisschool waar hij les geeft. Misschien vind je hier wat inspiriatie. Wil je dingen overnemen of weten , meel mij

www.dezevensprong.com

- hmm hij was ooit eens mooier, naja t gaat ook om content. en btw, dat gaat je heel veel tijd kosten >:)

Wat ik denk dat je moet hebben is :
- Informatie over de school, adres etc
- Waar de school voor staat, wat hun "missie" is
- Een overzicht van ALLE klassen. met daarin klassenwerk, nieuwtjes etc (door dit item bind je bezoekers aan de site)
- Een kalender oid
- Een online versie van een schoolgids
- Misschien een leuk spelletje, word niet te truttig, een online kleurplaat werkt ook wel, die je dan kan uitprinten en inkleuren.
- en natuurlijk verslagen+fotos+illustraties van school themas als sinterklaas kerst dnow what ever, schaats feest oid

Dat lijkt mij een btje de inhoud. en ik heb wel een paar uurtjes mee gekeken met mn pa

[ Voor 50% gewijzigd door Tobiaz op 03-01-2003 12:04 . Reden: big edit ]

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Verwijderd

[quote]HyperTrophy schreef op 03 januari 2003 @ 11:36:
...
vraag ook de opdrachtgever welke eisen hij graag in t ontwerp ziet! Maak eerst een paar ideeschetsen en laat die weer aan de opdrachtgever zien.
...
[quote]

Maar dat geldt wel.
Ik zou zeggen praat met de directeur van de school over hoe het ook qua informatie die er op moet en design in elkaar moet zitten. Je kan wel met een mooi ontwerp aankomen speciaal gericht op de verschillende groepen maar als de directeur er niet mee akkoord gaat, gaat het toch niet door. Ook ik heb een site ontworpen voor een basisschool (ook O.B.S. de Piramide toevallig :P ) Ik dacht in het begin ook aan een site geschikt voor meerdere leeftijdgroepen helemaal apart ingedeeld, maar de directeur wou gewoon een simpele overzichtelijke site. Meer op ouders gericht.

Vraag dus wat het doel achter de site moet zijn.

Ook hebben de meeste scholen een eigen huisstijl. Dus hun eigen kleuren en vormgeving, kijk maar is naar de verschillende logo's die de scholen hebben. Hier kan je duidelijk verschillende stijlen in onderscheiden. Hier moet je dus ook goed op letten.

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Hangloozz schreef op 02 januari 2003 @ 23:24:
voor het design moet je ook niet naar andere basisscholen kijken; dat bepaalt een eventuele huisstijl (voor zover aanwezig) of zoals hierboven al gezegd; de sfeer van de school of werk van leerlingen oid.
Die andere sites kunnen je wel helpen bij de functionaliteit; kijk naar navigatie, is het verzichtelijk, intuitief.

Kijk naar informatieve dingen:
- lesroosters
- vakantiedata
- smoelenboek van leraren (niet van leerlingen; je gaat de pedofielen niet op hun wenken bedienen ;) )
- lesuitval
- directie, samenstelling van ouderraad
- enz.

(Toevallig zelf bezig op m'n werk met de bouw van een site voor een grote scholengemeenschap :) )
Uhm gaat het hier nu om een basisschool of een voortgezet onderwijs school. hehe anders kan je mijn post wel een beetje vergeten, en andersom denk ik dat deze van hanglooz niet zown nut heeft...

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

de onderdelen die ik aandroeg hebben betrekking op elk soort school, dunkt me.
Ik heb juist de specifieke dingen zoals polss e.d. weggelaten; dat zie ik die kleuters nog niet doen ;)
"Poll: Wie moet de nieuwe LPF lijsttrekker worden? "
of
" Poll: welke barbie is het coolst? "

:P

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Het gaat over een basisschool. Maar wat Hangloozz zegt geldt idd ook voor een groot gedeelte voor een basisschool.

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

ja maar lesroosters,lesuitval, dat heeft niet veel nut voor een basisschoool ;)

• HyperTrophy
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 11:45:
[...]

het gaat over een website en niet over de bouw van een echte school !!
OOPS |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Verwijderd

kijk eens op www.kennisnet.nl

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Verwijderd

success

• Willem
  • Laatst online: 26-08 21:05
kap ff met die oneliners
al dat gelul

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Daar heb je lekker veel aan. Als je daar iets wil vinden qua overzicht van verschillende sites van scholen ben je lang bezig

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

willem169 schreef op 03 januari 2003 @ 12:34:
kap ff met die oneliners
al dat gelul
lol het is dat jij er een enter tussen zet willem...
Maar kennis net is gewoon een goeie website voor scholen. Ik weet niet of jij het weet maar bijna alle ( of alle) basisscholen zitten aangesloten op kennisnet voor internet en webcontent beveiliging. Het surfgedrag van de kiddos kan er mee bepaald worden

lol en die edit was zeker de 2e regel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tobiaz op 03-01-2003 12:39 ]

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

willem169 schreef op 03 January 2003 @ 12:34:
kap ff met die oneliners
al dat gelul
ik wou net gaan zeggen: het gaat om de ideeen, ga dan niet lopen zeiken of iets nou specifiek van toepassing is of niet.. :(
Op die manier ontneem je iedereen al de zin om iets te opperen..

www.jurgroessen.nl

• Willem
Tobiaz:
Maar kennis net is gewoon een goeie website voor scholen. Ik weet niet of jij het weet maar bijna alle ( of alle) basisscholen zitten aangesloten op kennisnet voor internet en webcontent beveiliging.

En dat heeft er niks mee te maken :)

Ik bedoel dit soort dingen:
:
tr00 nice one :)

:
success

Discussie, OK maar houd het even netjes allemaal.

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Hangloozz schreef op 03 January 2003 @ 12:41:
[...]

ik wou net gaan zeggen: het gaat om de ideeen, ga dan niet lopen zeiken of iets nou specifiek van toepassing is of niet.. :(
Op die manier ontneem je iedereen al de zin om iets te opperen..
kk, ik snap em. sorry

maar toch blijf bij mijn vorige posting..

• Willem
Begint een beetje op een verzamel-zoveel-mogelijk-sites-van-basisscholen-topic te lijken en daarom gaat dit draadje gewoon lekker op slot. Denk dat de topicstarter genoeg informatie heeft gekregen om verder te kunnen, en anders kun je genoeg vinden als je googled naar basisschool.

Succes :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.