Hoe snel schommelt CPU temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb net een nieuwe CPU cooler moeten installeren omdat de oude kapot was gegaan. :( Nu schommelt mijn temperatuur nogal erg. Soms komt de processor (als ik een game draai oid) zelf op de 80 / 90 graden. Veel te veel lijkt me, maar eigenlijk heb ik geen idee wat normaal is voor een temperatuur. Ik heb daar eerder nooit zo op gelet (maar kreeg nu ineens een waarschuwing van Asus Probe. Naar mijn weten heb ik de cooling wel goed gemonteerd (zelfs 3 keer over gedaan, wat niet heeft geholpen). Heeft mijn processor misschien schade opgelopen toen de vorige cooler kapot ging? Wie kan mij vertellen wat een normale temperatuur is?

Gegevens systeem:

CPU: PIII 500
MB: Asus P3B-F
Omgevingstemperatuur ongeveer 22 C

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

90 graden voor een p3 is een zeker einde. maar het kan best dat je core stuk is maar da was toch alleen bij amd [of heb ik weer onder een steen gelegen]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Heb je de koelpasta wel weggehaald en vernieuwd?
Dit is iid veeeels te heet.

Verwijderd

Ik weet uit ervaring dat Pentium 3's met een Katmai core erg instabiel gaan worden boven de 55 graden, boven de 60 graden heb je geluk als je PC 10 minuten blijft draaien.

Een P3 500 die 80 graden haalt lijkt me onmogelijk, dus ik denk dat er eerder iets is mis is met de sensoren, of met de software die je temperatuur laat zien. (of er is/was iets mis met die van mezelf :+)

[edit]
Het zou ook kunnen dat je toch een Coppermine hebt, ik wist niet of er van 500MHz bestonden, maar ik zie net dat dat wel zo is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 22:30 ]

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:58
Dat is inderdaad wel erg veel.
Waarmee lees je de temperatuur af? In bios of met ander proggie?

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik meet de temperatuur mbv Asus Probe en in de bios. Als ik niets doe heb ik ongeveer 46 graden. Zodra er ook maar iets gedaan wordt, disk activiteit, browsen oid dan schiet de temperatuur gelijk graden omhoog. De temperatuur grafiek is dan ook erg grillig.

• Hi-Sintar
  • Laatst online: 00:52
Voor een Intel processor zou je makkelijk 45c of zelfs lager moete halen. Boven de 60c zou ik me zorgen maken als ik jou was. 90 Graden voor een cpu is erg link, ik zou kijken of er iets mis is met de cooling of installeer SpeedFan (zoek ff moet google) en kijk ff of die ook 90 graden aangeeft...

En op je vraag 'hoe snel schommelt cpu temperatuur' geef ik als antwoord 'niet snel'. Ik heb een Athlon Xp 2000 processor (die t.o.v. intel processoren warmer worden) die is idle 48c en bij actief gamen e.d. hoogstens 54c...

[ Voor 28% gewijzigd door Hi-Sintar op 02-01-2003 22:50 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 22:29:
[edit]
Het zou ook kunnen dat je toch een Coppermine hebt, ik wist niet of er van 500MHz bestonden, maar ik zie net dat dat wel zo is.
De 500Mhz Coppermine is toch alleen uitgebracht in FCPGA behuizing of herinner ik me dat verkeerd? En de slot vanaf 600?

@topicstarter: is het een slot CPU of een FCPGA op zo'n bracket?

En Hi-Sintar heeft gelijk, temp van een CPU schommelt niet zo heel erg snel, tenminste niet als er een koelblok op zit. Zelfs al werkt de fan niet, dan zal de temp niet supersnel stijgen en zeker niet bij een 500Mhz.

Lijkt er mijns inziens op dat de sensor niet helemaal lekker is of de software het niet goed uitleest. Heb je het koelblok (voorzichtig!) al eens gevoeld of warm het aanvoelt? Als de CPU echt ruim 80 graden is dan zou je het koelblok ook niet lang aan kunnen voelen. Nogmaals, wel voorzichtig doen voordat je je poten verbrand hebt >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Yngwie- op 02-01-2003 22:58 ]

Verwijderd

Heb je bij deze uitzinnige temps al eens met de hand gevoeld of het inderdaad zo warm wordt? Je koeler moet dan niet meer aan te pakken zijn.

Verwijderd

ut koelblok zit los denk ik normaal buffert het koelblok de warmte en nu gebeurt dat niet en schiet die temp omhoog ik zou goed nakijken of je koelblok goed vast zit.

• Bor

Bor

Topicstarter
Yngwie- schreef op 02 januari 2003 @ 22:57:
[...]

@topicstarter: is het een slot CPU of een FCPGA op zo'n bracket?
Het is een slot processor. Na een poosje uitgestaan te hebben draait ie nu weer even. Het valt me op dat hij echt veel trager is dan normaal, maar verder werkt alles wel. Ik vrees het ergste. Nou was ie toch al bijna aan vervanging toe, maar had hem graag nog willen gebruiken. Zit die sensor in de processor zelf?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Bor_de_Wollef schreef op 02 januari 2003 @ 23:06:
[...]

Het is een slot processor. Na een poosje uitgestaan te hebben draait ie nu weer even. Het valt me op dat hij echt veel trager is dan normaal, maar verder werkt alles wel. Ik vrees het ergste. Nou was ie toch al bijna aan vervanging toe, maar had hem graag nog willen gebruiken. Zit die sensor in de processor zelf?
Trager dan normaal? Dacht dat pas vanaf de P4 de CPU gewoon langzamer ging lopen als ie te warm werd? ;) Zit wel een grapje te maken, maar het klinkt niet echt goed :/

Sensor zit niet in de CPU maar op het bord en die willen dus niet altijd even betrouwbaar zijn, vandaar dat het misschien verstandig is om het koelblok te voelen of de temp echt uit de hand loopt. En je hebt toch wel gecontroleerd dat het koelblok er stevig en vooral RECHT op het CPU zit?

• Bor

Bor

Topicstarter
Yngwie- schreef op 02 January 2003 @ 23:15:
[...]

En je hebt toch wel gecontroleerd dat het koelblok er stevig en vooral RECHT op het CPU zit?
Dat zit ie wel. Dus de sensor zit op het moederbord? Hmm, ik heb net gevoeld, de cooler is wel warm maar zeker geen 80C.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Bor_de_Wollef schreef op 02 January 2003 @ 23:23:
[...]

Dat zit ie wel. Dus de sensor zit op het moederbord? Hmm, ik heb net gevoeld, de cooler is wel warm maar zeker geen 80C.
Ik mag hopen dat je het blok hebt gevoeld en niet de koeler :P Als je dat al kan doen is het niet zo vreemd dat ie zo warm wordt. Maar je blok hoeft ook niet warm te worden, die ervaring heb ik, mijn AMD werd 65 graden, maar het blok was niet heel veel warmer dan het blok wat ik nu heb.

Ceci n'est pas une signature!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
heb je ook eens een ander proggie gebruikt om de temp. te meten ?? SpeedFan/MotherBoard Monitor iod??? misschien meet ie niet helemaal lekker...
kan je de temps ook rechtstreeks uit 't bios halen??? (reboot ff als je een hoge temp hebt en kijk in je bios?)

I'm not weird, I'm a limited edition

• Bor

Bor

Topicstarter
De bios geeft precies hetzelfde aan als MBM en Asus Probe. Hoe zit zo'n sensor op het moederbord? Is dat geintegreerd in de cpu slot connector of een losse chip oid?

Was natuurlijk het koelblok dat ik bedoelde.

Verwijderd

Heb je al eens een nieuwe bios geinstalleerd? Wil ook nog wel eens uitmaken.

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 00:03:
Heb je al eens een nieuwe bios geinstalleerd? Wil ook nog wel eens uitmaken.
Ook al gedaan, helaas gaf hij de eerste keer aan dat het flashen was "gefailed". Vrees dus dat ik mijn CPU naar jaren trouwe dienst kan gaan begraven :(

Nu weer de keus amd of intel , zucht.

Verwijderd

asus , staat deze niet bekent om zijn hoge temp uitlezingen ?
de temp kan nooit ineens superveel stijgen in enkele seconden
onze pIII 450 ( katmium of zoiets ) werd ook wel eens ~85 C maar we hebben er alleen in het begin een temp proggie op gehad omdat de temp alarm de heletijd zat te klote ;) en bij de winkel zeiden ze dat we gewoon het programma moesten uninstallen en hem gewoon moesten gebruiken. En hij leeft nog steeds ( is nu ongeveer 3,5 jaar oud ofzo ) dus die katmium's kunnen dat hebben ( of hoe je dat ook schrijft )

• Bor

Bor

Topicstarter
Het programma uninstallen zal niet zo veel helpen omdat de bios ook deze waarden weergeeft. Het rare is namelijk dat ie het eerst niet deed. Er is dus wel degelijk iets van slag / kapot vrees ik. Ik heb ook meerdere asus planken gehad en geen enkele had problemen met de temperatuur.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Gem1e schreef op 02 January 2003 @ 22:27:
Heb je de koelpasta wel weggehaald en vernieuwd?
Dit is iid veeeels te heet.
Of ik stelde een domme vraag, of je hebt het niet gelezen, maar antwoord heb ik niet gezien.

• Bor

Bor

Topicstarter
Gem1e schreef op 03 januari 2003 @ 21:07:
[...]

Of ik stelde een domme vraag, of je hebt het niet gelezen, maar antwoord heb ik niet gezien.
Sorry, allemaal gedaan (volgens de beschrijvingen zelfs). Heeft niet mogen baten. Ik heb dan ook maar besloten deze situatie aan te grijpen om te upgraden en een nieuwe cpu+mb+mem te kopen.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Is het geen 80 Fahrenheit?

• Bor

Bor

Topicstarter
Brazza schreef op 04 januari 2003 @ 14:31:
Is het geen 80 Fahrenheit?
Was het dat maar :(

• Brokencore
  • Nu online
Kijk is als je pc koud is en opstart gelijk in het bios, zal die dan al zo warm is licht het denk aan de temp sensor

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:14
Grote temperatuurschomelingen zijn redelijk normaal hoor, ik had precies hetzelfde met mijn Asus P3b-F en P3-500. Ding liep standaart rond de 40 graden. Wanneer'ie gestressed werd binnen een seconde haast 50 graden, om vervolgens ergens ronde de 70 te eindigen :)

Aangezien me dit iets teveel was 2 extra casefans geinstalleerd (80mm delta's op elk nog geen 10 cm van de proc >:)) en ineens liep'ie op 2.3V en 620MHz, met een max temp van 65 graadjes :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1