Toon posts:

ISDN samen met de buren

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ISDN aanschaffen omdat dit toch een iets hogere snelheid oplevert als m`n gewone lijntje(toch??),maar kan ik dit samen met mijn buren doen zodat we er 1 vaste aansluiting uit kunnen gooien en ook nog een paar centen besparen?
ADSL en kabel is bij ons niet mogelijk!

mazzel

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dat lijkt me niet mogelijk
je zou dan wel een een server neer kunnen zetten en dan een utp kabeltje naar je buren kunne trekken ofzoiets.
Maar ISDN met de buren en 1 lijn dan blijft er ook niet veel van de snelheid over lijkt me...

Tweakers Discord

Verwijderd

Je hebt 2 B kanalen (64 kbit/s) en vier telefoon nummers. Dus zou je tegelijk kunnen bellen allebei gebruiken dan een B kanaal) en ieder een eigen nummer hebben.
Dus in theorie moet het (goed) kunnen. Maar tegelijk bellen en surfen van een huishouden gebruikt 2 B kanalen en dus kan de andere dan niet bellen of gebeld worden. Maar goed misschien is dat voor jullie geen probleem, of de kans dat dat gebeurd is misschien bij jullie klein.

Welke apparatuur je dan het beste kan gebruiken weet ik niet. Vraag het eens bij de Primafoonwinkel. Vraag dan meteen hoe de ISDN rekening eruit ziet, ik bedoel of de kosten apart per nummer op de rekening verschijnen.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Lijkt me geen slim idee.

Ten eerste wil jij graag 64 kbit/s internetten. Dit houdt in dat 1 van de lijnen naar een digitaal ISDN "modem" gaat bij jouw computer.

Dan hou je dus nog 1 andere lijn over die naar je QuattroVox gaat (of wat er tegenwoordig voor box wordt bijgeleverd) waar je een aantal analoge toestellen op kunt aansluiten, zoals bijvoorbeeld een telefoon voor jou, en een voor de buren. Als dus de 1 belt, kan de ander niet bellen of gebeld worden.

Je kunt ook de ISDN lijnen uitsplitsen waardoor je iedere 1 64kbit/s lijn overhoudt. Je krijgt echter maar 1 quattrovox, dus je zult OF een extra quattrovox voor de buurman moeten kopen, OF de buurman moet zijn analoge toestel inruilen voor een ISDN toestel.

Dan heb je ook nog de rekening.... ja die kan gespecifieerd worden, maar als de buurman eens een weekje of 4 op vakantie gaat moet je wel bereid zijn het gedeelte van de buurman "voor te schieten" anders loop je de kans dat je afgesloten wordt :)

Typisch Nederlandse zuinigheid is dit :) Maar geen goed idee.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, als je het "goed" doet kun je je buren een ISDN telefoon laten gebruiken, die op een eigen nummer zit, en zelf ook een ISDN phone met "eigen nummer gebruiken". Daarnaast allebei een goede SIDN kaart in de PC waar je ook op een specifiek nummer kunt bellen... (Enige probleen is dat je gewoon het nummer kunt wijzigen en op de ander zijn/haar kosten belt...)

Wat je natuurlijk wel weer makkelijk gescheiden kunt huouden met die 06706 nummer van tegenwoordig, je betaald toch gewoon aan je eigen provider... Blijft het enige proibleem nog de gewoonen lijn, gewoon goede afspraken maken, of idd gespecificeerd, maar dat levert mijns inzien imeer problemen op...

[ Voor 32% gewijzigd door Kippenijzer op 02-01-2003 23:11 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
maartena schreef op 02 januari 2003 @ 23:04:
Lijkt me geen slim idee.

Ten eerste wil jij graag 64 kbit/s internetten. Dit houdt in dat 1 van de lijnen naar een digitaal ISDN "modem" gaat bij jouw computer.

Dan hou je dus nog 1 andere lijn over die naar je QuattroVox gaat (of wat er tegenwoordig voor box wordt bijgeleverd) waar je een aantal analoge toestellen op kunt aansluiten, zoals bijvoorbeeld een telefoon voor jou, en een voor de buren. Als dus de 1 belt, kan de ander niet bellen of gebeld worden.

Je kunt ook de ISDN lijnen uitsplitsen waardoor je iedere 1 64kbit/s lijn overhoudt. Je krijgt echter maar 1 quattrovox, dus je zult OF een extra quattrovox voor de buurman moeten kopen, OF de buurman moet zijn analoge toestel inruilen voor een ISDN toestel.

Dan heb je ook nog de rekening.... ja die kan gespecifieerd worden, maar als de buurman eens een weekje of 4 op vakantie gaat moet je wel bereid zijn het gedeelte van de buurman "voor te schieten" anders loop je de kans dat je afgesloten wordt :)

Typisch Nederlandse zuinigheid is dit :) Maar geen goed idee.
Je moet geen poep gaan praten!!!

- Als die ISDN Adapter niet gebruikt wordt dan heb je 2 lijnen waarover je kunt bellen.

- Op de rekening worden PER NUMMER alles kosten weergegeven van de nummers die gebruikt worden (net zoals bij analoge lijn)

- Voordeelnummers werken zijn voor alle 4 de nummer hetzelfde! (dus totaal 10)

- nadeel: Je hebt totaal 2 lijnen, dus als JIJ internet en JIJ belt zijn de buren niet bereikbaar! (en andersom natuurlijk)

- Je hebt maar 1 abbonement nodig MAAR je kunt alleen je eigen nummer meenemen en je buurman krijgt dan een ander nummer en komt dus NIET in het telefoonboek!!!

- Met die quatrofox kun je voor elke uitgang een nummer programmeren en gratis internet met je buurman bellen dus dat is geen probleem.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
precies en 2 digitale isdn lijnen is ook geen probleem
ik heb ook 2 utp kabels door me huis lopen naar 2 isdn modems zit gewoon een splitter voor de quatrovox.

/correctie die splitter is dus gewoon van me nt1 kastje :)

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 02-01-2003 23:46 ]

Tweakers Discord

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
jongentje schreef op 02 January 2003 @ 23:32:
[...]

- Als die ISDN Adapter niet gebruikt wordt dan heb je 2 lijnen waarover je kunt bellen.
Het was mijn veronderstelling dat topicstarter naar ISDN wilde omdat dit SNELLER is. Bij mijn weten is de enige manier om 64 kbit/s te verkrijgen middels een ISDN adapter, welke aangesloten zit op de T1. Je kunt eventueel een hubje gebruiken om zo je ISDN lijn in 2 snoertjes te verdelen waarvan er 1tje weer naar een ISDN toestel of een Quattrovox gaat, maar het blijft onhandig.
- Je hebt maar 1 abbonement nodig MAAR je kunt alleen je eigen nummer meenemen en je buurman krijgt dan een ander nummer en komt dus NIET in het telefoonboek!!!
Dit kan wel, maar dit kost extra. Hoeveel en of het per maand/jaar is weet ik niet. Het eerste nummer wordt altijd gratis gepubliceerd, volgende nummers is niet gratis.

En ja... de buurman moet inderdaad zijn nummer opgeven, dus dat is nogal een nadeel.
- Met die quatrofox kun je voor elke uitgang een nummer programmeren en gratis internet met je buurman bellen dus dat is geen probleem.
Een ander probleem is weer dat de buurman zijn net vers gekregen telefoonnummer WEER kwijtraakt als de ene buurman besluit te verhuizen. Dan meot de andere buurman immers weer telefonie aanvragen en zo blijf je natuurlijk bezig.

Het blijft een boere-jongens oplossing :) Neem gewoon zelf ISDN en wat de buurman doet dat moet hij weten :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

maartena schreef op 02 januari 2003 @ 23:58:
[...]

Het was mijn veronderstelling dat topicstarter naar ISDN wilde omdat dit SNELLER is. Bij mijn weten is de enige manier om 64 kbit/s te verkrijgen middels een ISDN adapter, welke aangesloten zit op de T1. Je kunt eventueel een hubje gebruiken om zo je ISDN lijn in 2 snoertjes te verdelen waarvan er 1tje weer naar een ISDN toestel of een Quattrovox gaat, maar het blijft onhandig.

[....])
Het is NT1 en je hebt geen "hubje" nodig, op de nt1 kun je namelijk gewoon 2 s0-kanalen krijgen , in y-config of in bus-config , net wat je wil.

Dus : in het huis waar de lijn binnenkomt Q-vox aansluiten op de nt1- poort 1 naar je eigen toestel poort 2 naar de buren
en de s-bus die overblijft op de nt1 in y- config (niet aanbevolen) of bus-config (wel aanbevolen) eerst naar het ene huis en dan door naar het andere huis, werkt prima.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
je mag je eigen nummer meenemen bij isdn en in de gids zetten gratis maar ook 1 niew nr (die dus voor je buurman wordt) in de gids GRATIS zetten

CISSP! Drop your encryption keys!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
laurens0619 schreef op 03 januari 2003 @ 13:40:
je mag je eigen nummer meenemen bij isdn en in de gids zetten gratis maar ook 1 niew nr (die dus voor je buurman wordt) in de gids GRATIS zetten
Dat nummer staat dan wel op het adres van de aanvrager volgens mij...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
jongentje schreef op 03 januari 2003 @ 18:46:
[...]

Dat nummer staat dan wel op het adres van de aanvrager volgens mij...
tuurlijk, lijkt me ook wel logisch :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Ik zou dan nog liever analoog blijven of jij ISDN en je buurman ook want als jij op internet zit en je buurman, heb je aan die extra snelheid niet veel.

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 20:57
Kijk 's op www.bbned.nl misschien kun je dan wel adsl (net als bij mij, KPN-%!@#$)

- hardware always changes.. -

Pagina: 1