[boot] zwart scherm, geen post

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
of het grote 'help! mijn computer doet het niet' topic. :/

Onlangs heb ik mijn koeler vervangen - voordat je het vraagt - hij zit er goed op, geen brandplekken of wat dan ook. Sinds toen, krijg ik mijn computer niet meer opgestart.

Na het indrukken van mijn pc starten de fans, hdd's, fdd en cdd. Ik hoor, zie of ruik niets vreemds. Toch hoor ik geen geluid van geheugen dat wordt getest, post opstartbeepjes of wat dan ook op het beeldscherm.

Wat heb ik gedaan:
• alle niet noodzakelijke onderdelen gestript, hdd's, fdd, cdd, meeste fans, netwerkkaarten, geluidskaart en ook videokaart.
• andere voeding geprobeert
• andere processor geprobeerd
• geaard stopcontact geprobeerd
• geheugen in ander slot (geen reserve op het moment) - zonder geheugen wel fout'beepjes.

als ik videokaart los heb, krijg ik ook geen foutcode. Ik weet niet zeker of dit normaal is. Ik heb al even de technische pmg faq doorgesnuffeld, maar vond geen dingen die ik nog meer kon doen met al gekochte hardware. Search bood ook al geen soelaas. Je zou toch zeggen dat het bootproblemen langslopen vaker gebeurd, maar ik heb nu alles gehad wat ik me zo kan bedenken. Heb echter geen reserve moederbord/geheugen, dus kon die niet nalopen.

Is er iemand die nog iets weet om uit te proberen?

NB Ik post niet vanaf thuis, dus kan niet meteen proberen, ik schrijf de reacties even op en ben morgen weer terug.

[ Voor 2% gewijzigd door SilentStorm op 02-01-2003 21:02 . Reden: bericht wat opgemooit ]

Localhost is where the heart is

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CMOS ff clearen dmv jumper

• SilentStorm
heb ik ook al gedaan, zelf hele batterij eruit gehaald

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Misschien een rare vraag maar heb je de fan van de cooler wel op FAN1 op jouw mobo aangesloten? De meeste moederborden doen namelijk niets als dit niet goed is.

Zo heb ik ooit nog een lange tijd zitten klooien omdat mijn pc 'het niet deed'.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien heb je toch bij het installeren van je cooler per ongeluk je mobo gesloopt daar lijkt het iig wel op

edit : probeer je oude cooler er nog eens op te zetten

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2003 21:11 ]

• AMDman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08-2025
PilatuSSS schreef op 02 January 2003 @ 21:09:
misschien heb je toch bij het installeren van je cooler per ongeluk je mobo gesloopt daar lijkt het iig wel op
Nou, hier lijkt het nog niet direct op hoor....volgens mij is cmos clearen niet echt gelukt! nog maar eens opnieuw proberen! mobo gaat zomaar niet kapot!

• SilentStorm
bazs2000 schreef op 02 January 2003 @ 21:09:
Misschien een rare vraag maar heb je de fan van de cooler wel op FAN1 op jouw mobo aangesloten? De meeste moederborden doen namelijk niets als dit niet goed is.

Zo heb ik ooit nog een lange tijd zitten klooien omdat mijn pc 'het niet deed'.
heb ik ook gecheckt. Zelfs nog andere fan op aangesloten voor het geval de fan een verkeerde weerstand had door wat voor reden dan ook.

De batterij ligt er ook al anderhalve dag los naast, lijkt me vrij moeilijk voor een cmos om dan nog gegevens op te slaan.

Ik heb ook niet het idee dat ik het moederbord beschadigt heb met het verwijderen van de heatsink. Ik heb ook niet het idee dat het aan het moederbord ligt. Het is een asus a7v266. Mooi stabiel bordje, maar geeft niet zoveel info als bijvoorbeeld een msi, dus weet troubleshoot wat moeilijker. Heb dus ook GEEN pieptonen whatsoever.

[ Voor 34% gewijzigd door SilentStorm op 02-01-2003 21:17 ]

Verwijderd

heb je toevallig nog een andere vga kaart om te proberen ??
dit kan ook wel eens problemen opleveren

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Heb je wel de stroom er af gehaald toen je de cmos clearde?

• AMDman
SilentStorm schreef op 02 January 2003 @ 21:13:
[...]

Ik heb ook niet het idee dat ik het moederbord beschadigt heb met het verwijderen van de heatsink. Ik heb ook niet het idee dat het aan het moederbord ligt. Het is een asus a7v266. Mooi stabiel bordje, maar geeft niet zoveel info als bijvoorbeeld een msi, dus weet troubleshoot wat moeilijker. Heb dus ook GEEN pieptonen whatsoever.
hmm....heb dan toch het idee dat het probleem bij de koeler zit....draait die wel? en check nog maar eens of ie er echt wel goed opzit, goed naar de afdruk kijken!

• SilentStorm
die kan ik misschien van een huisgenoot lenen. Ik was alleen in de veronderstelling dat een pc wel gewoon kan booten zonder grafische kaart, je hebt dan wel geen beeld, maar je zou moeten kunnen posten. (post = power up startup test, voor wie daar mee zat - het beepje op het eind verteld dat de computer daar goed doorheen is gekomen.)

• AMDman
Gir schreef op 02 January 2003 @ 21:18:
Heb je wel de stroom er af gehaald toen je de cmos clearde?
Is idd ook een goeie....anders gebeurt er idd geen ene fuck!

• SilentStorm
Is idd ook een goeie....anders gebeurt er idd geen ene fuck!
zie hierboven, batterij is nog steeds er uit.

• Gir
  • Niet online

Gir

I need waffles

nee, je moet de stekker er uit halen, jumper verwisselen, jumper weer goed, stekker er weer in, en pas als je het zo doet DAN is hij correct gereset.

[ Voor 16% gewijzigd door Gir op 02-01-2003 21:27 . Reden: typo ]

• SilentStorm
dan moet ik ff op zoek naar het reset jumpertje. Ik heb eerder met een andere comp eens een lege batterij gehad en toen moest je ook steeds bij elke boot de cmos opnieuw instellen. Hoe zouden zonder batterij (of externe power surge) de gegevens bewaard kunnen blijven?

iig, * SilentStorm noteerd:
• cmos met jumpertje resetten

• Gir
  • Niet online

Gir

I need waffles

SilentStorm schreef op 02 januari 2003 @ 21:30:
dan moet ik ff op zoek naar het reset jumpertje. Ik heb eerder met een andere comp eens een lege batterij gehad en toen moest je ook steeds bij elke boot de cmos opnieuw instellen. Hoe zouden zonder batterij (of externe power surge) de gegevens bewaard kunnen blijven?

iig, * SilentStorm noteerd:
• cmos met jumpertje resetten
Van whatis.com: "CMOS transistors use almost no power when not needed. "

• SilentStorm
danks, ga ik proberen. Andere mogelijkheden nog altijd welkom natuurlijk. Meld me morgen weer :)

Verwijderd

Ik kan je wel een andere videokaart lenen en geheugen, maar ander geheugen wordt lastig... ik heb alleen nog maar wat edo rammetjes en sdram liggen ...

't kan het geuheugen zijn..

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
is de kabel van een cdspeler los, of half losgeraakt?
Of heb je de flop kabel losgehad, en verkeerd om weer teruggezet?

[ Voor 39% gewijzigd door Gem1e op 02-01-2003 22:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel de voedingkabel eruittrekken tijdens het resetten van de BIOS. Een ATX mobo staat namelijk constant onder stroom ;)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Gir schreef op 02 January 2003 @ 21:34:
[...]Van whatis.com: "CMOS transistors use almost no power when not needed. "
Dat betekent dus 'bijna geen' niet 'bijna nooit' ofwel: ze verbruiken niet veel maar toch wel een beetje en dus kunnen ze geen data vasthouden zonder batterij...
(overigens bestaan er wel mobo's met een speciaal soort BIOS waarbij er naast de CMOS ook een (E)EPROM zit zodat je dus echt zonder batterij kunt werken ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• SilentStorm
das niet het geval bij een A7V266. Ik heb m volgens bovenstaande manier (stroom eraf, jumper erop, jumper eraf, stroom erop, gereset, maar dit heeft niet geholpen. Ik heb mijn moederbord eens wat beter bekeken op de plaats waar de klem van de vorige koeler eraf is gekomen en het lijkt erop dat RN35 (ik denk een transistortje) kapot is. Waarschijnlijk frontaal geraakt door klem of schroevendraaier :( :'( . Ik ga het vandaag nog even proberen met de videokaart van bfg2000, maar verwacht er eigenlijk niet zoveel van. Is zoiets te maken? Waarschijnlijk zal het hele onderdeel moeten worden vervangen.

Ik zal zometeen nog even op zoek naar een plaatje. Zonder computer wordt dat m zo niet met webcam :/

edit: plaatje, excuser voor de layoutverneuking, maar zelfs op deze grootte is het plaatje al rampzalig slecht.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.jonkman8/mobo.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door SilentStorm op 03-01-2003 20:36 ]

• Gir
  • Niet online

Gir

I need waffles

Chemist schreef op 02 januari 2003 @ 23:03:
[...]

Dat betekent dus 'bijna geen' niet 'bijna nooit' ofwel: ze verbruiken niet veel maar toch wel een beetje en dus kunnen ze geen data vasthouden zonder batterij...
(overigens bestaan er wel mobo's met een speciaal soort BIOS waarbij er naast de CMOS ook een (E)EPROM zit zodat je dus echt zonder batterij kunt werken ..
Hmm leesfoutje van mijn kant, zo dat klopt inderdaad niet helemaal wat ik daar heb opgeschreven :). Ik dacht dat er iets gevraagd werd van de strekking, "Hoe kan een cmos data bewaren met zo'n batterij"...

Maar goed, de vraag die in eerste instantie gesteld werd was ook niet helemaal relevant, want de batterij mag er dan uit zijn, maar in dit geval is er wel een exerne power source (het atx moederbord staat immers constant onder stroom) omdat de stekker er niet uit lag.

• SilentStorm
stekker was er al die tijd uiteraard ook al uit :)

Verwijderd

Lijkt mij dan toch echt een beschadiging van je Mobo,
Je moet nogal kracht zetten als je de koeler install. :'(

Denk dat dat toch nog als enigste overblijft, als je ook al nieuwe cpu enzo hebt geprobeerd.... 8)7
dat is namelijk ook het enigste waar je in eerste instantie wat aan "verandert" had.
Jammer, maar ik persoonlijk denk dat het over is met je mobo.. |:( |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 19:45 ]

• SilentStorm
klinkt erg motiverend :/

Kan iemand mij bevestigen dat een mobo total loss is als dat transistortje defect is? Of kan dat ergens gerepareerd worden? (is maar +/- 2mm groot, dat kun je (ik) niet solderen.) Het scheelt toch weer een of twee honderd euro voor een nieuwe.

Pagina: 1