Toon posts:

[bios]vreemd beeld in BIOS na vonkjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ja,

Ik zit weer lekker te prutsen. Ik had al een hele tijd in mijn kast een 7 volt stekkertje zitten waar mijn casefans op zaten. Vandaag nieuwe (regelbare) Enermaxen gekocht.

Ik heb ze zojuist aangesloten, zet mijn pc aan, en wat denk je? Vonkjes!!! Niet goed dus. Meteen uitgezet uiteraard. Bleek dat een van die oude 7 Volt stekkertjes tegen mijn VGA kaart aan lag te vonken. |:( |:(

De schade valt gelukkig mee, de pc start geheel normaal op, OS'je start en kan met VIAhardware monitor mijn vinnetjes zien draaien. Alle spanningen zijn ok, dus ik lijk pure mazzel te hebben gehad.

Nou wilde ik mijn BIOS zijn, maar nadat ik op DEL gedrukt heb doet mijn beeld ineens heel raar: links bovenaan een klein wit streepje, en onderaan een blauwe balk. Voor de rest zwart.

Ik zie dus verder niks, en kan dus niets meer doen in mijn BIOS. Heb de spanning al van mijn pc gehaald, zonder resultaat.

Nu kan ik mijn BIOS clearen (jumpertje op mobo), maar voor hetzelfde geld kan ik daarna nog steeds niets zien, maar staat mijn mobo wel ineens ingesteld op FSB 100 MHz ipv. 133 MHz, CAS 2.5 ipv. CAS 2 etc.

Wie heeft ook weleens zoiets stoms gedaan, en heeft het weer kunnen redden?

Specs?

Abit KG7 Lite
Asus V7700 DLX
AMD Athlon 1400 Thunderbird
2 x 256 CAS2 Apacer DDR SDRAM

Hij draait verder prima, misschien lekker zo laten, en uit BIOS blijven?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Misschien BIOS opnieuw er in flashen ?
Je BIOS chip leeft iig nog, want anders zou je niet kunnen opstarten dus vanuit die kant is geen gevaar te verwachten..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Zit nog eens te testen met mijn grafische kaart (die was immers het slachtoffer), en misschien is die wel de klos.

DXDIAG geeft problemen wanneer er DVD's gekeken wordt. Full screen video ovelay doet het niet meer. DirectDraw test geeft fouten, Direct 3D test geeft fouten.

Het lijkt er wel op dat mijn kaart met pensioen mag. :(

Verwijderd

Chemist schreef op 02 January 2003 @ 21:10:
Misschien BIOS opnieuw er in flashen ?
Je BIOS chip leeft iig nog, want anders zou je niet kunnen opstarten dus vanuit die kant is geen gevaar te verwachten..
Denk er om dat ABIT bekend staat om de vele "mis flashes". Voor het zelfde geld verneuk je nog meer. Je flashed je BIOS, start opnieuw op en je PC (BIOS) is dood..
Denk dat alleen Joost weet waarom dit veel voorkomt bij ABIT borden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 21:25:
[...]

Denk er om dat ABIT bekend staat om de vele "mis flashes". Voor het zelfde geld verneuk je nog meer. Je flashed je BIOS, start opnieuw op en je PC (BIOS) is dood..
Denk dat alleen Joost weet waarom dit veel voorkomt bij ABIT borden.
Slaat dat nou weer op, is toch gewoon een Award BIOS, nothing special toch?

Ik heb er echt nog nooit eerder van gehoord, en ik denk dat de ervaringen van Joost een beetje subjectief zijn.

Maarre, ik durf het eigenlijk zowiezo niet, want als ik hem geflashed heb, moet ik weer mijn timings, FSB, etc goed zetten, en als het probleem dan hetzelfde is, ben ik dus misschien wel verder van huis.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Aangezien je er dus ook DVD/Directdraw/D3D probs bij gekregen hebt weet ik voor 99% zeker dat je VGA kaart kaduuk is. Draai eens een oud dos-spel in fullscreen mode (dat heeft volgens mij toch dezelfde res als je bios? Eigenlijk weet ik niet zeker in welke resolutie je bios draait...), hoe ziet dat eruit?

Maar heb je nergens een reserve kaartje oid liggen? Videokaart uit de pa's pc even lenen? >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 03-01-2003 03:34 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Is een bekend probleem, je enermaxjes staan op een te laag toerental, hierdoor blijkt het bios vast te lopen. Stel de fannetjes iets hoger in (boven de 2500rpm) en je kan je bios weer in.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 03 januari 2003 @ 03:33:
Aangezien je er dus ook DVD/Directdraw/D3D probs bij gekregen hebt weet ik voor 99% zeker dat je VGA kaart kaduuk is. Draai eens een oud dos-spel in fullscreen mode (dat heeft volgens mij toch dezelfde res als je bios? Eigenlijk weet ik niet zeker in welke resolutie je bios draait...), hoe ziet dat eruit?

Maar heb je nergens een reserve kaartje oid liggen? Videokaart uit de pa's pc even lenen? >:)
Denk dat ik mijn oude TNT maar eens uit mijn router pc overzet. Ik doe in principe weinig met 3D stuff, maar full-screen DVD's moeten nu ook afhaken, plus dat video-overlay niet werkt, dus staat mijn CPU 100% te knorren bij afspelen van een DVD.

Athlon 1400 moet daar normaal niet zoveel moeite mee hebben...

Enne, ik bén de pa in dit gezin, dus een kaartje lenen van pa schiet niet echt op. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zer0 schreef op 03 januari 2003 @ 03:57:
Is een bekend probleem, je enermaxjes staan op een te laag toerental, hierdoor blijkt het bios vast te lopen. Stel de fannetjes iets hoger in (boven de 2500rpm) en je kan je bios weer in.
Meen je dat nou? Het probleem valt samen met een Enermax die inderdaad op het mobo is aangesloten, want ik wil het toerental uitlezen (geeft trouwens waardes aan die nergens op slaan: draait nu met 7600 RPM volgens VIAHardware monitor :? ).

Ga vanavond weer eens verder prutsen....

Tnx so far.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29

Vreemd verschijnsel dan.. (Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik vind het wel slecht geprogrameerde biossen dan :))

Ik heb het wel meegemaakt dat bij een te laag toerental de bios gewoon zegt dat er het toerental 0 is, maar nooit geen problemen gehad om de bios in te komen..

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 10:32

switchboy

-ruimte te huur-

andere VGA kaart mijn oom had zoiets ook lag aan een kaduke VGA kaart hij kon ook geen dos meer ziek (zelfs niet meer isn dos boxjes)

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 13:29

Haaguit

HBZNPLT!

Het lijkt erop dat een paar modes van je vga kaart het niet meer doen. Flashen van bios lijkt me onnodig. Nieuwe videokaart lijkt me wel verstandig, kan je gelijk zien of dat het probleem is.

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, we eens bij V & A kijken.

tnx for the info!

Verwijderd

Topicstarter
Ahum. ben toch bang dat mijn mobo langzaam kapute gaat. Heb er nu een andere kaart in zitten, en heb nog steeds exact hetzelfde probleem. :(

Op naar een ander moederbord dan maar....

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je dan toch een ander mobo gaat nemen zou ik toch eerst proberen opnieuw te flashen ... baat het niet, wilde je toch al een ander mobo ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
P'cies!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Heb je nog geprobeerd je fans harder te laten lope, of ze even niet op het moederbord aan te sluiten?

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Het lijkt me heel erg sterk dat het aan het mobo ligt. Wat wel kan is dus wat Zer0 zegt even je enermaxjes sneller laten lopen. Probeer anders voor de zekerheid je bios gewoon te flashen en inte stellen op fail-safe (clear cmos). Tijdens het flashen ook even letten op fouten enzo.

Abit sstaat er helemaal niet bekend om de misflashes Heb zelf een abit ongeveer 10x geflashed zonder problemen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
En doet je VGA-kaart het nog wel in je andere PC?

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-01-2003 19:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36

Exigence

dnkroz

Waar slaat dat nou weer op, ff de topicstart lezen voortaan.
Ik denk niet dat door het lage toerental een essentieel onderdeel van de pc zich van de wijs laat brengen hoor, hoogstens geeft hij het toerental 0.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Waar het op slaat, eigen ervaring, mijn (helaas sinds een uurtje geleden wijlen) Abit TH7II gaf precies dezelfde symptomen toen ik mijn fans verving door Enermaxen en het toerental te laag had staan. En ik ben dezelfde klachten al eerder tegen gekomen op GOT.
En als je de topicstart goed leest zijn er twee dingen gebeurt voor het probleem optrad, nl. de vonkjes en de nieuwe Enermaxen. Één van deze twee heeft de storing veroorzaakt. Ik moet zeggen dat het logisch is er van uit te gaan dat de vonken de oorzaak zijn, maar helaas is de wereld niet altijd logisch.....

[ Voor 38% gewijzigd door Zer0 op 05-01-2003 01:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zer0 schreef op 04 January 2003 @ 18:06:
Heb je nog geprobeerd je fans harder te laten lope, of ze even niet op het moederbord aan te sluiten?
Ha ha!!

TNX voor de gouden tip man! Ik had me dus al neergelegd bij het feit dat ik nieuw Mobo zou gaan kopen. Maar ik moest nog een tweede Enermax aansluiten, Ik heb namelijk een "koeltoren" gebouwd op mijn processor: Als koeler een Coolermaster HHC-001, met daarop een fanadapter, en bovenop een Enermax 80x80. Toen ik die tweede Enermax ook op mijn Mobo aansloot wilde de PC niet eens meer booten.

En het ergste is, die zogenaamde koeltoren koelde helemaal niet goed. Zoals gezegd, ik had een Enermax 80 mm fan met fanadapter op een HHC-001 zitten. Deze combo werd op volle snelheid 52 graden stressed. De originele Coolermaster 60 mm fan op 7 Volt komt niet hoger dan 42 graden bij een casetemp van 24 graden.

Ik moest meteen aan jouw verhaal denken. Dus ik de Enermaxen direct op mijn voeding aangesloten, en denk je?

Kom weer in mij BIOS!

Je gaat door naar de wasmachine, man!

(voor een ieder die het niet meer kan volgen, het is zuiver de toerentalsensor wat het mobo in het bos stuurt, want er zitten twee extra fanheaders op mijn Mobo zonder rpm sensing, en die geven dus geen problemen).

Enne dat die VGA kaart een tik heeft gekregen, ach, ik heb mijn Geforce 2 DLX vervangen door een TNT (Viper 550), en het 2D beeld is ietsje scherper geworden, maar de 3D performance is prut. Ik speel echter geen spellen, geen problemen dus. Meteen een VGA kaart zonder fan, lekker stil dus.

DXDiag geeft ook geen fouten meer, alleen dat bepaalde functies niet door deze kaart ondersteund worden (duh).

/me blij :)

Update: Full-screen video overlay doet het met die Viper 550 ook weer prima, ik weer prima DVD's kijken. kortom, we hadden twee problemen tegelijk, een halfdefekte VGA kaart, en een moederbord dat geen "Enermax" praat.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 15:12 ]

Verwijderd

Mooi verhaal Max....

Zonder meer een van de leukste draadjes hier in het forum..

Ik weet jij bent niet een hardcore gamer, voor €65 heb je al een GeForce4 440 64MB TV out (zie mijn specs) http://specs.tweak.to/4852

OK, het is en blijft een opgevoerde GForce II, maar hij is leuk over te klokken, Ging van een 3DMark van 5900 naar 6600 door de Core op 320Mhz en het memory op 430Mhz te zetten!
8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 11:48 ]

Verwijderd

oeps, al opgelost las ik :/

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 11:56 . Reden: Verkeerd geleze ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 11:32:
Mooi verhaal Max....

Zonder meer een van de leukste draadjes hier in het forum..

Ik weet jij bent niet een hardcore gamer, voor €65 heb je al een GeForce4 440 64MB TV out (zie mijn specs) http://specs.tweak.to/4852

OK, het is en blijft een opgevoerde GForce II, maar hij is leuk over te klokken, Ging van een 3DMark van 5900 naar 6600 door de Core op 320Mhz en het memory op 430Mhz te zetten!
8)
Zolang er maar geen fan op die grafische kaart zit, vind ik alles best. (TNT is trouwens ook een beste kaart, enne wat spelletjes betreft, ik vind perfmon wel leuk).

• p-de-geus
  • Laatst online: 09-07 12:07
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 11:24:
[...]
TNT (Viper 550Meteen een VGA kaart zonder fan, lekker stil dus.
ik heb ook ook een TNT Viper 550 en die heeft wel een fan er zitten :S :S :S

dSLR: Nikon D5300;

Verwijderd

Topicstarter
[zegtmaarwatstoms]
Ik heb de "quiet" versie :?
[/zegtmaarwatstoms]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 12:27:
[...]

Zolang er maar geen fan op die grafische kaart zit, vind ik alles best. (TNT is trouwens ook een beste kaart, enne wat spelletjes betreft, ik vind perfmon wel leuk).
Ik heb een Viper 2 met S3 Savage 2000 chip, heel geschikt voor DVD enzo, en passief gekoelt :) (en mooi scherp in 2D)

Alleen zal de 3D performance onder Win2K/XP wel wat minder zijn... Onder Win98 kan ik er GTA3 op doen...

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 06-01-2003 17:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Je kunt nog proberen de VGA-bios te flashen (Als je geluk hebt heeft de electrische ontlading alleen je EEPROM gedeeltelijk geleegd...)

Verwijderd

Ik weet het.

Het zijn de Enermax Casefans die storing op de bios veroorzaken.

Als je deze even uitzet kun je wee in je bios.

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:16

Goku33

Ownage!

Vorige 2 posts -> volgens mij was het probleem al opgelost

Een GF4 MX is inclusief fan, maar dit moet te verhelpen zijn met wat goed heatsinks ed.

Verwijderd

Topicstarter
Viper 550 bevalt me prima (en als er dan een andere VGA kaart moet komen kijk ik wel voor een Matrox G450/550).

/me speelt geen spelletje, dussehhhh...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja je moet opletten met die enermaxen, de variabele weerstanden zijn NIET afgeschermd en kunnen storing veroorzaken, ik heb ze zelf ook weer weggedaan omdat de pc raar ging doen..

specs

Pagina: 1