Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Mobomodje voor fanspeed monitoring?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Veel mobo's detecteren low speed fans (bijv. Papst) niet of ze geven 0 RPM aan terwijl de fan gewoon draait. Toch wil ik graag weten of en zoja hoe snel ze draaien.

Is er hier geen electrowizard die daar een mooie oplossing voor heeft?

Verwijderd

Wat bedoel je nou? Wil je weten hoe rap ze draaien, dl SpeedFan en als dit niet juist is, update moederbord/bios software, kun je de vraag ff anders stellen?

En wat voor topictitel is dat?? B)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Met een transistortje enzvoort moet dit theoretisch kunnen. Maar is het belangrijk? Nee, want Papst fans kunnen gewoon op full speed omdat ze toch lekker stil zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Je zou dan moeten een schakeling hebben die het aantal pulsen verXvoudigt. Als je enkel wilt weten of hij draait, kan ik wel iets verzinnen.
De zwarte draad op je fan is voor de RPM monitoring, hij verbind de massa door. Als je deze een optocoupler (draadje-weerstandje-optocoupler-5V) laat aansturen, en de "secundaire" van de optocoupler een condensator laat opladen die een oscillator voed. Die oscillator verbind je met het juiste pinnetje (weer de massa doorverbinden) op het MB, ingesteld op een snelheid dat ie het wel meet, dan zie je zolang je fan draait een vast toerental.
Maar, dit word wel wat ingewikkeld, en je moet het zelf nog allemaal berekenen...
Ik denk dat je het eenvoudigst werkt door een simpel amperemetertje in serie met je fan te zetten, als ie niet draait heb je:
-meer stroom: de fan word tegengehouden of is aan het starten
-geen stroom: fan is kapot of heeft geen voeding.
Al bij al nog zo simpel niet hé...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 18:37:
Veel mobo's detecteren low speed fans (bijv. Papst) niet of ze geven 0 RPM aan terwijl de fan gewoon draait. Toch wil ik graag weten of en zoja hoe snel ze draaien.

Is er hier geen electrowizard die daar een mooie oplossing voor heeft?
je kan in je bios toch gewoon zeggen van nergeer die fan. en wat is low speed ik heb 2 temp gestuurde fans in mijn beestje hangen en deze draaien vaak ook maar op 2000 toeren en mijn pc geeft dat gewoon braaf weer.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

E><treme baybus mischien?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:56:
[...]

je kan in je bios toch gewoon zeggen van nergeer die fan. en wat is low speed ik heb 2 temp gestuurde fans in mijn beestje hangen en deze draaien vaak ook maar op 2000 toeren en mijn pc geeft dat gewoon braaf weer.
a7v8x 1200rpm ook nog...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:43:
Wat bedoel je nou? Wil je weten hoe rap ze draaien, dl SpeedFan en als dit niet juist is, update moederbord/bios software, kun je de vraag ff anders stellen?

En wat voor topictitel is dat?? B)
Sorry voor de onduidelijke maar wel intrigerende titel 8)

Ik bedoelde dat het moederbord niet in staat is low speed fans uit te lezen, maar ik wil wel graag weten of en hoe snel ze draaien. Speedfan heeft geen zin want die krijgt dus geen zinvolle info van het mobo.

Ik zoek dus eigenlijk een stukje electronica om dit probleem te fixen. Na alle voltage mods etc die je hier op GoT om de oren vliegen mag dat toch eigenlijk geen probleem zijn dacht ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:56:
[...]

Ik wil hem niet negeren (dat doe ik nu anders piept mijn PC zo bij het booten). Ik wil weten hoe hard ie gaat. Heb ik bij mijn auto ook. Ik weet dat ik te hard rij maar wil toch graag weten hoe hard...

Een aantal fans draait op 12V al minder dan 2000 rpm en wordt dus niet gezien. En als je ze dan ook nog op 7V zet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 21:43:
[...]

Ik wil hem niet negeren (dat doe ik nu anders piept mijn PC zo bij het booten). Ik wil weten hoe hard ie gaat. Heb ik bij mijn auto ook. Ik weet dat ik te hard rij maar wil toch graag weten hoe hard...

Een aantal fans draait op 12V al minder dan 2000 rpm en wordt dus niet gezien. En als je ze dan ook nog op 7V zet...
ah op die manier daar kun ja alleen een hele aparte schakeling voor bouwen met een aparte aflees eenheid want je mobo snapt niet dat fans traager als een x aantal toeren kunnen draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, ik zat zelf ook te denken aan een soort multiplier schakeling die het aantal pulsen dat naar het mobo gaat vermenigvuldigt met bijv 2. Dan krijgt het mobo altijd 2000+ rpm voor zijn kiezen en moet het werken.

Helaas weet ik zelf geen moer van electro, maar er lopen hier genoeg deskundologen rond die hun hand niet omdraaien voor zo'n schakelingetje, toch? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 23:05:
Precies, ik zat zelf ook te denken aan een soort multiplier schakeling die het aantal pulsen dat naar het mobo gaat vermenigvuldigt met bijv 2. Dan krijgt het mobo altijd 2000+ rpm voor zijn kiezen en moet het werken.

Helaas weet ik zelf geen moer van electro, maar er lopen hier genoeg deskundologen rond die hun hand niet omdraaien voor zo'n schakelingetje, toch? :)
Tja wie ben ik... Ik zou gelijk naar een 8pins atmel AVR controllertje grijpen :P

Pulsjes meten, freq=freq*n, pulsjes sturen!

Je kunt ook zelf multipliers bouwen hoor, via een soort PLL idee.

Het idee is hierbij dat je een oscillator hebt, die freq. deel je door N, en die frequentie vergelijk je met de ingaande frequentie. Is die lager dan schroef je de oscillator omhoog, anders omlaag. De frequentie van de oscillator zelf is dan altijd N keer hoger dan de ingansfreq >:)

Maar dit alles is nogal complex, ik zou altijd kiezen voor een kleine AVR. OF een Xtreme Baybus natuurlijk, die gaat tot heeeeeel lage toerentallen })

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 09:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja die extreme baybus is natuurlijk wel errug :9~, maar zoveel pegels heb ik nu ff niet. Heb je nog suggesties waar ik een schemaatje kan vinden? Solderen lukt me wel maar schakelingen ontwerpen is een tikkie te hoog gegrepen...

Verwijderd

Nou, zo simpel is dat allemaal nog niet.
De pulsjes die een fan afgeeft zijn maar verrekte klein om het maar eens atechnisch uit te drukken.
Die moeten waarschijnlijk eerste versterkt worden, dan nog omgezet worden naar een dubbele frequentie en dan moet de puls/pauze-verhouding ook nog zodanig zijn dat je mobo het pikt.
Ben al eens eerder met een pulsgeneratortje bezig geweest dat een fan simuleerde, is uiteindelijk wel gelukt, maar dat soort grappen zijn gecompliceerder dan ze lijken.

Verwijderd

Topicstarter
Deze strategie ken ik. Eerst roepen dat het heeeeeeel erg moeilijk is en dan toch met een oplossing komen. Ja toch? :) :) :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Hiermee http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2296 en dan via smbus op MBM uitlezen??

[ Voor 5% gewijzigd door Shuriken op 04-01-2003 00:35 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1