Toon posts:

Mijn Maxtor 60GB kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Maxtor 60Gb schijf die nu precies een jaartje oud is. Een 7200rpm schijf wel te verstaan met koeler erop. Dus echt warm wordt hij niet. Is constant ongeveer 35 graden.

Vanmiddag ineens ging hij enorm ratelen, echt hard, heb dit nog nooit eerder gehoord maar dit resulteerde niet in vastlopers of iets dergelijks. Ik wilde 4GB verplaatsen van mijn c naar d schijf (zelfde schijf) en dit duurde 50 minuten. Volgens mij wat lang en op moment ben ik hem met Norton aan het scannen wat al meer dan een uur duurt.

Ik draai windows 2000, net 2 weken geleden fris geinstalleerd, dus opzich nog weinig troep erop. Defragmenteren helpt niet, gaat niets sneller erna.

Kapot aan het gaan of niet?

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Dat ratelen lijkt me niet echt een goed voorteken, ik denk dat hij inderdaad binnenkort kapot gaat. Ik zou maar ff een backup maken van je bestanden :Y)

|Specs|

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Kijk even in de MMC bij de Event Viewer, daar staan waarschijnlijk fouten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
erg grote kans dat ie kapot gaat ja, ik zou maar heeel snel beginnen met back-uppen

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Dat lijkt me bad-sectors, dan probeert ie steeds dat bestand te lezen wat dan kapot is door één of meer bad-sectors, dus HD backuppen voor zover het kan en HD inruilen als dat mogelijk is of RMA.

Verwijderd

Topicstarter
Backup gelukkig vorige week nog gemaakt, dus mijn programma's etc raak ik niet kwijt. Dit valt dus weer tegen. Ik zal proberen mijn schijf in te ruilen, want ik vind binnen een jaar wel vrij snel...

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 17:00

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 18:38:
Backup gelukkig vorige week nog gemaakt, dus mijn programma's etc raak ik niet kwijt. Dit valt dus weer tegen. Ik zal proberen mijn schijf in te ruilen, want ik vind binnen een jaar wel vrij snel...
op die schijf van jou zit nog 2 of 3 jaar garantie dus gewoon ff terug naar de winkel en ff ruilen ;)

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• !AnacondA!
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04-2021
owww het volgende slachtoffer van de verschrikkelijke maxtor schijven
k heb dr opdie manier 4 versleten.. sommige al na n maand andere deden er sosm langer over.. het record staat nu op 6 maanden overleven. Vandaar dat k nooit meer maxtor koop.
Bij mij waren t 3 * 60 gb en 1*80 gb schijven.... en al die tijd had k ook nog een Fujitsu.. die al schijven heeft overleeft en nu al 3 heerlijke jaren in mij pc verblijft...

Laptop: ATI mobility 9800 P4 3.4Ghz Server: AMD 2400+ Epox 8k3A+

Verwijderd

Kijk ook nog even met het analyse progje van maxtor hoe de schijf er aan toe is. En doe eens een uitgebreide schijfcontrole waar fouten auto. gefixed worden.

Verwijderd

mr.loepie schreef op 02 januari 2003 @ 18:42:
[...]

op die schijf van jou zit nog 2 of 3 jaar garantie dus gewoon ff terug naar de winkel en ff ruilen ;)
ff oftopic dus maxtor schijven die gekocht zijn voor de garantie verkorting zit dus nog gewoon 3 jaar?

nu nog even ontopic:
die schijf gaat onheropelijk naar de maan. maar er zit nog garantie op dan zou ik hem heel rap op sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Analyse progje?...waar kan ik dat ergens vinden en hoe heet het?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 18:50:
Analyse progje?...waar kan ik dat ergens vinden en hoe heet het?
www.maxtor.com,

powerdiag heet het

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Ratelen, das een bekend geluid bij maxtor!! >:)

Breng m maar terug, je leeskop staat tegen je schijven te slaan!
--->DISK DOOD

Verwijderd

nog ff dit: ik heb 2 dx740 ers in raid 0 hangen, nu maar afwachten wanneer deze kuren gaan geven.

De laatste leverde ik in 40 gig en kreeg een 60 terug.
T is te hopen dat de liquids van een betere kwaliteit zijn.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Niet dus, je bedoelt PowerMax en dat staat hier http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Je kunt dit programma vanaf een FD draaien. Hoe je het op flop krijgt staat in de readme.

Loop een voor een de opties even af en noteer de eventuele foutcodes. Wees extra voorzichtig want er is een optie bij die een low-level format doet en de data van je HD wist.

Je hebt als de schijf nu een jaar oud is gewoon nog twee jaar garantie via Maxtor.

In het geval van een schijf met foutcodes kun je deze controleren op de site van Maxtor en eventueel een RMA aanvragen.

Er zijn 2 opties bij RMA:
1. De geef creditcardnummer methode waarbij je binnen enkele dagen een nieuwe HD in huis hebt en in die verpakking je oude kunt retourneren.

2. De stuur je HD gelijk op in een zelf gecreërde veilige verpakking en wacht dan tot je 2-3 weken later je vervangende HD in huis hebt.

Methode 1 is dus snel en veilig
Methode 2 is traag en heeft wat risico ivm mogelijk een slecht verpakking
Door spacemannetje - Thursday 02 January 2003 19:06

nog ff dit: ik heb 2 dx740 ers in raid 0 hangen, nu maar afwachten wanneer deze kuren gaan geven.

De laatste leverde ik in 40 gig en kreeg een 60 terug.
T is te hopen dat de liquids van een betere kwaliteit zijn.
Twee keer achter elkaar posten is een vorm van vervuiling. Wil je wat meer informatie geven gebruik dan de editknop van je bericht.

Het is heus niet altijd zo dat je een grotere HD terugkrijgt. Je hebt wat geluk gehad.

Je bericht daarvoor is ook niet helemaal je van het. De schijf is niet dood maar waarschijnlijk wel stervende... zit nog wat verschil in. Dat ratelen doen meer merken harde schijven en is niet iets specifieks voor Maxtor.

Terugebrengen naar de verkoper is geen optie meer voor de TS, de schijf is ouder dan een jaar. Brengen naar Ierland wel maar dat is wat uit de buurt.

[ Voor 32% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2003 19:30 ]

ARME AOW’er

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11-2025

robjanssen

Software Developer

Mijn Maxtor harde schijf is ook kapot aan het gaan.
Ik krijg telkens bij het opstarten een SMART failure predicted.

Dit is al de tweede Maxtor schijf waarbij ik dit probleem heb.
Een half jaar geleden heb ik er ook al eentje terug gebracht naar de winkel met hetzelfde probleem.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
wat nou niet dus :? heb je die tool zelf uberhaubt wel eens gebruikt? denk het niet, aangezien die tool als je hem start (ja ik heb de nieuwste gedownload van je eigen linkje...) netjes bovenaan in het scherm aangeeft: Maxtor powerdiag 3.04

dus... ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

zwelgje schreef op 02 januari 2003 @ 20:12:
[...]
wat nou niet dus :? heb je die tool zelf uberhaubt wel eens gebruikt? denk het niet, aangezien die tool als je hem start (ja ik heb de nieuwste gedownload van je eigen linkje...) netjes bovenaan in het scherm aangeeft: Maxtor powerdiag 3.04
dus... ;)
Zoek even in mijn postings naar mijn Maxtor evaringen. Ik heb deze tekst van mijn posting onderhand al tig keer getikt en mensen op de goede weg geholpen. Had dus zelf hier tot voor kort een stuk of 7 Maxtors in gebruik. Nu nog slechts 1 in een server.

Powerdiag stond NIET meer op de site van Maxtor en Powermax -met daarin opgenomen Powerdiag- is ervoor in de plaats gekomen. Zoekt de TS dan naar Powerdiag dan vind hij niets. Vandaar dus mijn correcte verwijzing naar Powermax.

Anyway, het ging erom dat de TS een oplossing vond voor zijn probleem. Hoe het uiteindelijke programma dat het werk doet dan ook heet, Powermax.exe is het bestand wat je moet downloaden.

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2003 20:45 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Rob Janssen, zo'n fout krijg ik ook bij het installeren van verschillende software op mijn schijf, lukt gewoon NIET om het te installeren te krijgen.

Ik heb nu 1 test uitgevoerd van dat Powermax, oppervlakte controle geloof ik, geen fouten. Morgen doe ik de BURN IN, die KAN erg lang duren...dus laat ik hem morgen de hele dag wel lopen en kijken wat de schijf dan doet. Want daar geen fouten betekent dat de schijf goed is. Maar met dat geluid wat ie maakt en hoe langzaam hij is lijkt het me heel sterk.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 23:48
heb je S.M.A.R.T detectie op je mobo ? zoja kijk dan met een prog, zoals speedfan, hoe het staat met je HD.

dikzak

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Extreem rare ratel geluiden zijn bij D740X-jes vrij normaal. af en toe maken die dingen gewoon rare geluiden. als Windows ze op een bepaalde manier aanspreekt. Heavy geluiden duiden hier juist op een heel gezonde schijf, hij is nog tot alles in staat!

Ik ga me eigenlijk pas zorgen maken als een schijf steeds hetzelfde geluidje maakt. (meestal: tak tak tak - tak, ofwel: proberen te lezen, lukt niet, dan weer terug en opnieuwe beginnen)

De oude maxtor series, zeg de 6.4 gig tijd, hadden ook van die rare kwaaltjes. bij het opstarten van Win 98 hoorde je bij die dingen ongeveer altijd een enorme klak, alsof de koppen in 1 keer helemaal heen en weer schoten ofzo. toch zijn die oude 5400 series van Maxtor naar mijn ervaring extreem betrouwbaar.

Toch is het trager worden van een schijf wel iets om je zorgen over te maken, daar heb je gelijk in. Misschien moet je eens kijken of ie wel op DMA staat? misschien heb je je ide kabel verkloot ofzo en heeft hij nu een bloot draadje.

Al met al toch voor mij liever geen 'Quantum design' Maxtors meer. (alhoewel Quantum ook geweldige schijven heeft gemaakt, bijv. de LM+, snelste ide schijf qua seeks) Mijn hoop is tegenwoordig gevestigd op de DM+ 9 en de Seagate Barracuda ATA IV of V.
Pagina: 1