Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] 5 Volt Transistor

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een 5 Volt transistor.
Ik heb wel een 24 Volt transistor maar deze werkt niet goed met de schakeling. In welk apparaat zit zo'n ding (kan ik ff gaan slopen hiero 8)7

thnX

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Uhhh jaja? :?
Wat bedoel je.

Verwijderd

Topicstarter
dat ik een 5volt transistor moet hebben :)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
hmm... en waarom werkt die transistor niet??? Het voltage van een transistor maakt niet zo erg uit... Maar het voltage van je weerstanden wel!!! Heb je die ook uit je 24Volt apparaat gehaalt??? Dan is dat het probleem... Dan moet je 5V weerstanden hebben, en kan je makkelijk met die transistor af...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

WTF is "de schakeling" en wat bedoel je met apparaten slopen, dit componentje kost nog geen 0.35 eur, dus daarom moet je geen apparaat gaan slopen!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Gelukkig zijn er maar zo'n 25000 verschillende transistoren....

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

vertel nou eens precies wat je wilt gaan maken en waarvoor het gaat dienen. spanning wel namelijk nie zo gek veel zeggen over transistoren en over weerstanden al helemaal niet.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

PNP en NPN maakt veel meer uit dan voltage.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Toch wel fijn dat er mensen zijn die nog minder van elektor begrijpen dan ik

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:16:
Ik zoek een 5 Volt transistor.
Ik heb wel een 24 Volt transistor maar deze werkt niet goed met de schakeling. In welk apparaat zit zo'n ding (kan ik ff gaan slopen hiero 8)7

thnX
Zo te lezen, mag jij nog helemaal niet aan deze dingen komen, pas maar op dat je jezelf niet opblaast !

Verwijderd

Topicstarter
Kijk ik heb al n schakeling met een relais en die schakel ik via de computer. Dat moet via een transistor. Deze schakeling werkt.

Nu moet ik nog zo'n schakeling maken maar deze transistor doet t dus niet goed, het relais schakelt maar een heel klein beetje :S

Dat is dus een 24 V transistor!!

Verwijderd

Banzi schreef op 02 January 2003 @ 18:28:Dan moet je 5V weerstanden hebben, en kan je makkelijk met die transistor af...
5V weerstanden bestaan ook niet :)
Alleen de weerstandsverhouding (spanningsdeling) bepaalt de ingangsspanning van een transistor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:49:
Kijk ik heb al n schakeling met een relais en die schakel ik via de computer. Dat moet via een transistor. Deze schakeling werkt.

Nu moet ik nog zo'n schakeling maken maar deze transistor doet t dus niet goed, het relais schakelt maar een heel klein beetje :S

Dat is dus een 24 V transistor!!
Joh, je maakt het er een stuk duidelijker op. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Schakeling 1:
stroompje via LTP port -> transistor 5 volt naar relais die schakelt een motor aan/uit
Schakeling 2:
stroompje via LTP port -> transistor 5 volt naar relais die schakelt een motor linksom/rechtsom

2e schakeling werkt dus, 1e niet

Verwijderd

Wat is de configuratie van die schakeling?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Kraaitje, kun je dat schema eens posten of een linkje zetten?
Als ik het goed begrijp stuur je een relais aan, met 5V, en nu wil je dat relais vervangen door een transistor. Stuur je met je printerpoort?
Op www.circuitsonline.net staat uitleg.
Prentje op eigen server: http://users.skynet.be/sky61655/Tor.gif

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 02-01-2003 19:10 . Reden: Picje ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Topicstarter, je weet dat transistoren onderling verschillen qua aansluitingen? Misschien heb je je transistor niet goed aangesloten.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
lpt
 /-----------\
/-------------\
        |            Transistor    Relais
        ------------->D---------->|  |-------->Motor
                      |
                      V
                   -5 V

dit is de schakeling

Bij de goede schakeling hoor je een duidelijke klik als die wordt aangezed en als die wordt uitgezed.
Bij de niet goede schakeling hoor je alleen een klik als die wordt uitgezet. Als die wordt aangezet zie je het relais maar een klein beetje schakelen, dus geen klik en hij maakt geen contact.
Als deze schakeling direct op de -5V wordt aangesloten doet ie het wel!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 06:21 ]

Verwijderd

word je tranzistor van de niet goede schakeling warm want anders kan het zijn dat je transistor gewoon te klein is en nie genoeg stroom kan doorlaten.

Verwijderd

Topicstarter
weet anders iemand een andere manier om die schakeling aan/uit te fixen?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik denk dat je transistor niet goed aangesloten heb. Controleer de volgorde van de pootjes nog eens.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

begrijp er helemaal niks van, begrijp je wel wat je aan het doen bent?

onderzoek eerst even het volgende:

- weet je hoe je een transistor in verzadiging moet sturen?
- kan mijn transistor wel de schakelstroom en spanningen aan (vergeet alsjeblieft niet de anti-parrallel geschakelde diode over de relais solenoid)
- heeft de transistor voldoende stroomversterking voor de geschakelde belasting
- is mijn stuursignaal wel stabiel? kun je meten met een oscilloscoop.

Er komt dus wat meer bij kijken dan zomaar wat gepruts sorry maar het is niet anders, er zijn gelukkig voldoende informatie bronnen te vinden op internet en natuurlijk ik de bibliotheek

Sorry maar je uitleg maakt niet veel duidelijk over hoe je de boel nou geschakeld hebt probeer het nog eens en nu danwel in detail..

Verwijderd

Mmm, dat is krasse taal voor een eerste post, maar gelijk heb je...

Als je het relais in de emitterleiding hebt zitten dan zal een 12V relais met een basisspanning van 5V niet aanspreken, ja ik gok maar wat, zo zonder schema.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 19:37:
weet anders iemand een andere manier om die schakeling aan/uit te fixen?
Ik ga er even vanuit dat je dit aan "ons" helderzienden vraagt.........

Kun je wat meer gegevens geven?

1) Bij de schakeling die het WEL doet kun je daar info over geven, het transistor type en het relais (wat staat er op de behuizing voor gegevens).

2) Bij de schakeling die het NIET doet kun je daar info over geven, het transistor type en het relais (wat staat er op de behuizing voor gegevens).

Als je aan deze gevens kunt komen, dan maak je "ons" al een heel stuk meer helderziend.

Verwijderd

-5V??? Dat gaat sowieso niet werken, je krijgt de basis al nooit onder GND niveau...

Neem nou een standaard NPN tor, knoop het relais met een kant aan de +5V of +12V, met de andere zijde aan de collector van de NPN. De emitter naar aarde, en de basis via een weerstand van 2K2 ofzo naar de printerpoort. Vergeet ook niet een bluse diode (1N4004 ofzo) over de relaisspoel te zetten. Het relais mag je eventueel ook direct vervangen voor een 5V of 12V DC motor als je wil.

Als je ook nog gebruikte vermogens post (hoe zwaar is de motor en/of hjet relais) kunnen we er ook nog wat transistor types bijverzinnen >:)

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
precies, een bc547b volstaat voor 9 v/d 10 gevallen, en anders neem je n bc517, kan meer stroom hebben of iets van n bd139 ofzo...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.. had beter moeten lezen .........

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 03-01-2003 00:27 ]

Iperf

Verwijderd

On topic,

ik denk dat het niveau van de topic starter niet hoog genoeg is (of hij kan zijn probleem niet goed vertellen 8)7 ) om te begrijpen waar jullie allemaal mee gooien, transistor hier, diode daar, terwijl hij het over een 24 Volt transistor heeft.

Wij wachten het (reply van starter) af.....

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 10:39
Blaat?
Open een duidelijk topic of zeg niks :{
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.