Toon posts:

[linux] Dual boot voor linux en WinXP

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil Linux gaan proberen. Ik heb op de HCC een "Corel Linux OS" op de kop getikt en nu maar eens geinstalleerd. Ik heb twee HD's; 1 voor WinXP (D) en 1 voor Linux (C). De installatie ging prima. Echter ik krijg mijn PC niet zover dat hij vanaf Linux boot.

Wanneer ik in de bios aangeef dat ik van de HD wil booten waar Linux staat (C), doet hij niets.

In WinXP zelf dan worden aangegeven welke OSen er aanwezig zijn, maar ik snap niet hoe ik dit moet noteren. (Via systeemeigenschappen).

Hier (boot.ini) staat nu:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Ik wil hier niet in gaan klooien zonder zeker te weten dat ik de boot niet verklooi.
Na wat zoeken weet ik dit:

D: MAXTOR 40 mb lokatie 1
C+E ST320423a 12, 8 mb lokatie 0

Wie kan mij vertellen hoe ik bij opstarten van mijn computer kan kiezen tussen de twee OSen?

Wie kan mij vertellen of het met een Athlon XP 1700, 320 mb verstandig is om beide OSen tegelijkertijd te draaien?

Bedankt :)

Verwijderd

twee verschillende os'sen kun je niet tegelijkertijd draaien :D

je kunt wel op 1 systeem twee besturingssystemen draaien, en dan werkt een Athlon XP1700 met 320 Meg prima. Al is het wel: Hoe meer geheugen, hoe mooier... maar je systeem wordt gelijk belast aan wanneer je 1 v/d 2 (het is ëgal" welke) besturingsssytemen apart draaide.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 17:00:
twee verschillende os'sen kun je niet tegelijkertijd draaien :D

je kunt wel op 1 systeem twee besturingssystemen draaien, en dan werkt een Athlon XP1700 met 320 Meg prima. Al is het wel: Hoe meer geheugen, hoe mooier... maar je systeem wordt gelijk belast aan wanneer je 1 v/d 2 (het is ëgal" welke) besturingsssytemen apart draaide.
Dat kan wel degelijk, alleen niet echt "actief" je kunt Linux tegelijkertijd booten met windows door middel van VMware .
Zoek eens op google of op GoT naar hoe of wat met VMware :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan niet tegelijk draaien. Maar hoe zorg ik ervoor dat Linux uberhaupt start?
Ik kan Linux niet eens starten, laat staan tegelijk draaien.

Ik wil bij opstarten een venster krijgen waar ik kan kiezen tussen WinXP en Linux.
Hoe moet toch een manier of programma voor zijn.

Verwijderd

Topicstarter
VMware. Daar heb ik wel iets van gevonden maar ik dacht dat dit alleen voor Red Hat was.
Ik zal dit proberen, dank je.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Hoe heb je Linux geinstalleerd?
Heb je tijdens install je Windows schijf ontkoppeld gehad?
De wat recentere Linux versies maken automatisch een multi-boot schermpje aan.
Probeer het anders eens met BootMagic van Powerquest.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 17:06:
VMware. Daar heb ik wel iets van gevonden maar ik dacht dat dit alleen voor Red Hat was.
Ik zal dit proberen, dank je.
Mocht je linux echt actief willen booten, dan meot je even je desbetreffende linux cd's pakken of floppy's i kweet neit welke distro je hebt geinstalled?
en dan dit runnen: lilo mocht ie dit niet kennen dan moet je Lilo even installeren,
Hoe je nu weer windows moet booten dan moet je even de FAQ lezen, daar staat in hoe je je lilo config dan moet veranderen :)

Verwijderd

Dit staat toch echt in de FAQ uitgelegd ;) :)

FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 27/12

Daarnaast is het misschien verstandig eens een van de installatie reviews over de verschillende Linux distributies te lezen bovenaan in dit forum en aan de hand daarvan je GNU/Linux distro te installeren.

Succes in ieder geval :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Juist... het is even prutsen, maar er is veel documentatie voor... en zo komt het over dat je geen zin hebt om iets zelf te proberen (misschien omdat je bang bent dat er iets misgaat ofzo), maar zo leer je natuurlijk niks ;)
Veel succes ermee.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Argh nelske :P

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Solly. Ik ga weer verder met werken ;)
Maandag een deadline te halen en dan zeeen aan vrije tijd :P

Verwijderd

Lange url
Daar staat in hoe je Linux aan je NT loader toevoegt.
Voor meerdere OS'sen is er zoiets als VMWare, maar daar heb je al info over. Toch is dit een onderwerp waar je genoeg info zou kunnen vinden op GoT, google en in HOWTO's. Onderin [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] staan allerlei links naar informatie.

Deze gaat op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 17:17 ]

Verwijderd

Zo zit ie tenminste erg goed op slot :)

Verwijderd

Gekke mods ook 8)7
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.