Toon posts:

digicam: welke kiezen?? IXUS V3 of Powershot S30?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan om me een digitale camera aan te schaffen en zou daarbij jullie advies willen vragen...

Ik heb al heel wat info verzameld op het forum en sites als www.dpreview.com en twijfel eigenlijk nog tussen twee modellen:

Canon Ixus V3
Canon Powershot S30

nu zou ik graag van jullie horen welkeen ik best zou kopen. Ervaringen zijn ook zeer welkom, vooral van de V3 aangezien daarvan niet veel gebruikerservaringen op het forum staan, is het formaat niet TE klein om nog handig te zijn??
Andere modellen aanraden mag ook, maar liefst geen sony.

Dit is wat ik van mijn digitale camera verwacht:

- minimale shutterlag: geen halfuur wachten na afdrukken vooraleer de foto genomen wordt.
- minimum 3 megapixels
- 2x optische zoom, liefst 3x eigenlijk (digitale zoom niet in rekening brengen)
- liefst compact flash kaarten als opslagmedium
- zowel mogelijkheid om volledig automatisch te werken (point & shoot camera) als om wat te prutsen met de instellingen (amateur)
- goede prijs/kwaliteitsverhouding

Mijn budget: 400€ - 700€

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 14:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Aangezien je geen priotiteit stelt aan de grootte (beide camera's zijn niet groot) zou ik voor de S30 gaan. De fotokwaliteit daarvan is gewoon wat beter.

Er zullen vast nog wel wat meer verschillen zijn, maar ik heb geen zin om ze op te zoeken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zou zeker voor de S30 gaan, iets uitgebreidere mogelijkheden, en net iets handzamer. Heb laatst een Digital Ixus in handen gehad, maar die valt weg in mijn handen (en ik heb niet echt overdreven grote handen). De S30 geeft net iets meer gevoel in je handen.

Verwijderd

Samsung 350 se
heb ik ook
Effective 3.2 Mega Pixels
6X Zoom (Optical 3X, Digital 2X)
kijk maar op www.samsungcamera.com

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het met de instelmogelijkheid van de sluitertijd bij de Canon Powershot S30?
Bij de Canon IXUS V3 kan je in manual mode niet lager dan 1 seconde.
Hopelijk is dat bij de S30 anders...

Kan je gradueel inzoomen met de S30 of heb je slechts beperkte keuze tussen voorafbepaalde stappen??

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het veel verschil dat de V3 auto-focust op 9 punten en de S30 maar op 3??

• smoove
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-01 17:48
deze fuji is ook een hele goeie
http://www.fuji.nl/prod/digicam/M603/index.htm

groter LCD
max. 2832 x 12128 (6M)
tot iso 1600

---

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 17:18:
Hoe zit het met de instelmogelijkheid van de sluitertijd bij de Canon Powershot S30?
Bij de Canon IXUS V3 kan je in manual mode niet lager dan 1 seconde.
Hopelijk is dat bij de S30 anders...

Kan je gradueel inzoomen met de S30 of heb je slechts beperkte keuze tussen voorafbepaalde stappen??
ik zou zeker voor de s30 gaan, ik heb zelf de s40 en dit is echt een perfecte camera (alhoewel ik wel graag een uitgebreider toestel met een betere lens (f waardes zijn nogal hoog) zou willen hebben). De ixus is mij veels te klein, maar ik heb dan ook erg grote handen.

Ik neem aan dat je hier bedoelt dat de manual mode niet laNger gaat dan 1 seconde? Anyways, in beide gevallen vind ik dat vreemd, erg beperkt. In ieder geval, de s30 heeft een maximale exposure tijd van 15 seconden.
Doe anders eens de camera vergelijking op dpreview, daar worden deze vragen wel duidelijk lijkt mij.

Met beiden doe je geen slechte keus (en over de af, zolang je met je camera weet om te gaan dan hebben de af spots geen meerwaarde. Ik heb echter zelf in het begin ook veel out of focus shots gehad (zowiese als er weinig licht is), misschien dat de 9 spots focus beter is, geen idee.

Verwijderd

Topicstarter
DinoPK schreef op 03 januari 2003 @ 09:09:
[...]
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat de manual mode niet laNger gaat dan 1 seconde? Anyways, in beide gevallen vind ik dat vreemd, erg beperkt. In ieder geval, de s30 heeft een maximale exposure tijd van 15 seconden.
Doe anders eens de camera vergelijking op dpreview, daar worden deze vragen wel duidelijk lijkt mij.
Ik bedoelde wel degelijk LAGER dan 1 sec, maw sneller, bv: 1/... seconden, maar geloof dat ik gelezen heb dat dit met de S30 wel kan, overal zie ik dat de V3 niet lager dan 1 seconde kan ingesteld worden.

PS: hier in België kosten de beide toestellen nu ongeveer evenveel: zo'n 615€, vergeleken met Nederlandse en Duitse sites lijkt me dat nogal veel, vooral voor de V3 (zie pricewatch). :(

Is dit normaal, of zijn het zeer recente prijzen, en moeten die in België nog wijzigen?

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 17:07:
Samsung 350 se
heb ik ook
Effective 3.2 Mega Pixels
6X Zoom (Optical 3X, Digital 2X)
kijk maar op www.samsungcamera.com
die ligt dus niet in de klasse waarin de ts zoekt :)
deze fuji is ook een hele goeie
http://www.fuji.nl/prod/digicam/M603/index.htm

groter LCD
max. 2832 x 12128 (6M)
tot iso 1600
en deze ook niet...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Imre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-03 05:58
Ik zou eens naar de pentax optio 330 gs kijken, heeft zo ongeveer alle mogelijkheden die jij wil en is veel goedkoper hier in belgie dan een ixus.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-02 12:18
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 10:02:
PS: hier in België kosten de beide toestellen nu ongeveer evenveel: zo'n 615€, vergeleken met Nederlandse en Duitse sites lijkt me dat nogal veel, vooral voor de V3 (zie pricewatch). :(

Is dit normaal, of zijn het zeer recente prijzen, en moeten die in België nog wijzigen?
Dat is helaas maar waar de droevige waarheid. België is simpelweg trager en duurder met digicams.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad erg jammer dat het bij ons zoveel duurder is, kan toch niet enkel met de lagere btw in Nederland te maken hebben zeker?
Heb ze intussen in België gevonden aan 599€. Niet goedkoper.
Wie ze ergens in België toch nog goedkoper vindt mag dat hier ook altijd laten weten hoor. ;)
Kan dan misschien nog een extra geheugenkaartje erbij kopen, is altijd wel handig, bijna onmisbaar!

Ik denk dat ik voor de S30 ga, ligt waarschijnlijk beter in de hand en het zal wel een reden hebben waarom de adviesprijs van Canon zelf hoger ligt voor de S30 dan voor de V3... Niet? :?

:X Had wel meer reactie verwachte omdat velen hier op GoT zo'n toestel bezitten :X

_/-\o_ Bedankt aan zij die wel reageerden... _/-\o_

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 21:39:
Inderdaad erg jammer dat het bij ons zoveel duurder is, kan toch niet enkel met de lagere btw in Nederland te maken hebben zeker?
Heb ze intussen in België gevonden aan 599€. Niet goedkoper.
Wie ze ergens in België toch nog goedkoper vindt mag dat hier ook altijd laten weten hoor. ;)
Kan dan misschien nog een extra geheugenkaartje erbij kopen, is altijd wel handig, bijna onmisbaar!

Ik denk dat ik voor de S30 ga, ligt waarschijnlijk beter in de hand en het zal wel een reden hebben waarom de adviesprijs van Canon zelf hoger ligt voor de S30 dan voor de V3... Niet? :?

:X Had wel meer reactie verwachte omdat velen hier op GoT zo'n toestel bezitten :X

_/-\o_ Bedankt aan zij die wel reageerden... _/-\o_
ja nou, je zou 'm ook in NL kunnen kopen toch?

gewoon jij-tjes in de handleiding vervangen door gij-tjes en klaar is guilly :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Ik zat ook met een vergelijkbare keuze de s30 of the kd 400z van konica (kwa budget). ik ben voor de kd 400 z gegaan. Waarom die gekozen wel makkelijk ik mocht het voor € 499 krijgen in plaats van (€ 599) en de s 30 was iets van € 550 weet niet precies meer en bovendien vond ik de konica iets korter dan de sony en 4 mega.

Je kan het halen bij speed in Leiden.

succes met je keuze!

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 23:40:
Ik zat ook met een vergelijkbare keuze de s30 of the kd 400z van konica (kwa budget). ik ben voor de kd 400 z gegaan. Waarom die gekozen wel makkelijk ik mocht het voor € 499 krijgen in plaats van (€ 599) en de s 30 was iets van € 550 weet niet precies meer en bovendien vond ik de konica iets korter dan de sony en 4 mega.

Je kan het halen bij speed in Leiden.

succes met je keuze!
volgens steves-digicams.com is die Konica wel een goede camera, maar incl. geheugen (SD of memorystick) is het prijsvoordeel van de Konica t.o.v. de S30 al weg

dan raad ik toch de S30 aan, om zijn betere beeldkwaliteit ('zelfs' met een mp minder), langere accuduur (ruim 2x zo lang) en meer manual opties...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, de S30 en de Digital Ixus V3 zijn wel heel verschillende camera's. De S30 is groter en meer professioneel (mooiere kwaliteit foto's ook). De Ixus is vooral heel compact en dan toch nog met verrassend mooie foto's.

Ligt er dus aan wat je wil :)

Ik zou zelf voor de S30 gaan, hoewel ik zelf nu al een goede cam heb en er liever een klein point&shoot geval bij zou willen hebben voor dagelijks-meeneem-gebruik :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

ja, inderdaad voor mij was klein belangrijk en hoeft niet perse een pro camera
maar wel een goede.
maar ik heb de konica gekozen vanwege het aanbod anders zou ik wel voor de s30 gaan. En bovendien kwam die met lithium battery (ik wou geen AA battery), charger en 16 mb sd en kan ook memory stick gebruiken dus ik vond het goed genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Wat als je moet kiezen tussen de S30 en Kodak DX 4330, die te krijgen is aan 419€.

Dat is toch alweer 180€ verschil, dat je in andere extra's kunt investeren...

Of is dit prijsverschil echt te wijten aan het kwaliteitsverschil. Ziet er me toch ook een degelijke camera uit, en is niet overal zo goedkoop.... Waarschijnlijk een actie.
Deze camera werd me aangeraden door een winkel die geen canon verkoopt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lees wat reviews, dan weet je dat snel genoeg of de kwaliteit goed of slecht is :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-03 21:16
Ik heb zelf de S30 en de kwaliteit is gewoon supergoed. Camera werkt heel eenvoudig en heeft ook mogelijkheden als je veeleisender wordt (bijv. handmatig instellingen).

Hoe de Kodak DX 4330 presteert weet ik niet. Ik heb ook geen reviews kunnen vinden. Ik verwacht dat dat prijsverschil van €180,- echt wel ergens terug te vinden is.

Uit de specificaties van de camera's blijken o.a. deze verschillen:
Canon / Kodak:

o Sluitertijd: 15 - 1/1500 / 4 + 0.5 - 1/1700 sec.
o Witbalans: 8 instellingen / auto
o Gevoeligheid: 50 - 800 / 120-200 ISO
o Opslag: CF / MMC-SD
o Focus: AF en MF / Alleen AF

Dit zijn dus al een aantal verschillen die het prijsverschil duidelijk maken. De Canon is dus duidelijk meer voor de gebruiker die toch wat meer dingen zelf wil instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal het wel de S30 worden, wel best een extra batterij bijkopen zeker, want in bijna elke review staat dit tussen de negatieve punten: korte levensduur batterij.
Welke koop ik er dan best bij, een extra batterij van canon zelf, of toch beter een andere?

Welk statief zouden de S30-eigenaars aanraden?

• schumacher
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 15:22:
Dan zal het wel de S30 worden, wel best een extra batterij bijkopen zeker, want in bijna elke review staat dit tussen de negatieve punten: korte levensduur batterij.
Welke koop ik er dan best bij, een extra batterij van canon zelf, of toch beter een andere?

Met statieven heb ik geen ervaring. Met batterijen wel. ;)
Ik zou de batterij van Canon zelf kopen. Ik gebruik hier een standaard batterij en een Unomat batterij. Ze hebben volgens de verpakking dezelfde specificaties, maar ik heb toch sterk het gevoel dat ik met de Canon-batterij meer foto's kan maken. Uiteraard betaal je wel weer wat meer voor de batterij van Canon.

Ik heb m'n camera overigens bij http://www.photoshoppingcenter.de/ gekocht. Hij werd keurig verpakt binnen een week geleverd. Naar mijn mening een aanrader. Zie ook: http://www.tweakers.net/shopsurvey/3538
Ik heb voor de veiligheid gekozen voor een rembours-betaling. Je betaalt daarvoor echter wel ongeveer fl. 50,= meer!

Succes met de keuze.

P.S. Ik zie net dat ze de camera bij photoshoppingcenter niet meer op de site hebben staan :z

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met kopen via amerikaanse site? In het bijzonder B&H ?

De canon Powershot S30 is daar te krijgen voor $399. En het verzenden kost 40-65$ afhankelijke van de gekozen verzendingsmethode... Dat is nog steeds veel goedkoper dan die 599€ die de beste prijs in belgie lijkt te zijn, en ook een stuk onder de prijs van de pricewatch... In Nederland kopen is geen probleem, maar moet toch ook opgestuurd worden, dus dan liever ECHT de goedkoopste prijs.

hier gevonden aan $399

Ervaringen, opmerkingen en bedenkingen graag...

Begrijp niet dat er maar weinig reactie gekomen is op mijn eerdere vragen, aangezien zovelen toch deze camera in hun bezit hebben...

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
ik heb op dit moment de canon powershot S30 en ben er tevreden mee :)
gekocht op www.systemen.org (erg goede afhandeling trouwens).
Ik ben zeker tevreden met de camera, ook de meegeleverde software is erg handig.
Ik zat ook te twijfelen tussen de v3 of de s30,
maar ben toch voor de s30 gegaan aangezien ie 1x meer zoom heeft en omdat toen ik hem kocht ik nog niet veel wist van de v3 ;)
ik zou als ik jou was eens in de winkel die camera 'voelen'. Dan weet je gelijk of die v3 te klein is ;)

maybe is dit ook nog de moeite waard om te lezen:
Welke cam: Ixus V3 of S45?
Canon S30 - Algemene vragen

[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 07-01-2003 16:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 15:22:

Ik zit te denken aan een extra batterij voor mijn S30. Deze kost echter alleen wel erg veel geld vind ik. En op zich kun je wel 200 foto's maken met 1 accu. Je hebt hem alleen nodig als je veel het display gaat gebruiken of als je continu foto's wilt maken (hij laadt in 80 minuten op en je kunt er zo'n 100 minuten in de zwaarste stand mee werken). Misschien dat ik nog een accu koop voor de vakantie, maar ik heb hem nog niet echt nodig.

Verder heb ik een goedkoop tafelstatiefje van 10 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Dat (zoom en V3 TE klein) waren zo ongeveer de redenen waarom ik nu denk van voor de S30 te gaan, samen met het RAWformaat dat je bij de V3 niet kan kiezen. Ook omdat ze nu evenveel kosten in Belgie...

Marteltor, op de door u vermelde site vindt ik wel niet direct de s30 te koop en die site lijkt eerder enkel voor levering in NL te zijn... Of vergis ik me hierin? Bij de verzendkosten staat dat de prijs enkel geldig is in NL, maar nergens staat er een vermelding van leveringen elders.
Misschien weet jij wel meer?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
ik vind het batterij gebruik nog wel te doen hoor,
als je gewoon voorzichtig omgaat met het lcd aan e.d.
gewoon geen fotos gaan kijken en vooral door viewfinder kijken als je lang met je accu wilt doen.
Overigens is ie ook weer snel vol :)

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 07-01-2003 16:56 ]

• schumacher
Aangezien ik eigenlijk altijd met het LCD werk tijdens het nemen van foto's is de batterij na het nemen van veel foto's toch vrij snel leeg. Na zo'n 80-90 foto's al soms!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga in het begin geen kopen, maar eerst eens kijken of ik eigenlijk meer met LCD of vooral zonder zou werken, en hoelang de batterij het uithoudt op de manier dat ik mijn camera gebruik, zie dan wel of het een investering waard is.
Wie denkt er dat hij het ideale statief gevonden heeft voor de S30?

• schumacher
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 17:37:
Ik ga in het begin geen kopen, maar eerst eens kijken of ik eigenlijk meer met LCD of vooral zonder zou werken, en hoelang de batterij het uithoudt op de manier dat ik mijn camera gebruik, zie dan wel of het een investering waard is.
Wie denkt er dat hij het ideale statief gevonden heeft voor de S30?
Merk en/of soort statief is denk ik niet echt belangrijk; meer de mogelijkheden enz.
Ik denk dat je gewoon even met de camera naar een goede fotoboer moet gaan en daar verschillende statieven moet uitproberen.
Pagina: 1