Passieve rad koeling ?

Pagina: 1
Acties:

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
ATT : noob question ahead! :P

Ik heb zo eens zitten denken : zou het mogelijk zijn om twee rads in een WC circuit te installeren, en zou dat dan zo afdoende koelen dat een fan erop plaatsen niet meer nodig zou zijn? (rekening ermee houdend dat ik enkel mijn CPU en videokaart wil koelen)
Natuurlijk moet ik er dan wel voor zorgen dat ik een krachtige pomp heb, maar afgezien van dat?

Verwijderd

Je moet wel iets van flow hebben ook al heb je extreem veel oppervlakte, anders gaat de temp stijgen en stijgen en stijgen. Maar probeer het gewoon een keer uit, dan kom je er vanzelf achter.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

CPU en videokaarten verstoken beide nogal wat warmte, dus je temp zal zoals Thorry zegt steeds hoger worden..

Neem gewoon één dik rad waar 2 120mm fans op kunnen, en laat die fans dan op 7 of 5V draaien, dan heb je een redelijke airflow door je rad, maar toch stilte.

Verwijderd

Op mijn setje zit een klein radiatortje en een klein 80 mm fannetje, die draait helemaal niet hard maar is ook niet te horen.

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 13:08

Q-bone

Dusss...

ik heb 1 grote van 36 x 36 cm en die wordt niet gekoeld door een fan of iets dergelijks en me temps zijn 33 graden 1700+ @ 2400+

bla?

Verwijderd

Wat voor temp is dat? Stressed? en hoe lang?

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

eehm de hele dag aan, en dat is behoorlijk stressed (maze 2) stresses 35 graden (veel water in het het rad zelf (1.5litre) tis hier nu ook 24 graden dus das ook best hoog. heb me 1700+ normaal op 29 graden stressed gehad, op 24 graden kamer temp.

nog meer info ??? binnen kort andere radiator, want deze is te groot voor in me kast :(

bla?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heb je dan een goede airflow in je kast?

Want als er bijna geen airflow langs/door de radiator is kan deze z'n warmte gewoon niet kwijt, dus de warmte blijft erin zitten, en er wordt steeds meer warm water aangevoerd door de CPU, gevolg is dat je temp zal blijven stijgen.

• BartDG
Thx voor de input. Dus een fan zal wel nodig zijn? Dat dacht ik eigenlijk wel, maar een mens kan dromen, niet? :)
Als ik dan toch een fan erop moet zetten ben ik van plan zo'n Vantec Stealth fan te kopen, en die dan nog op halve snelheid te doen draaien met zo'n Zalman Fanmate controller. Denk niet dat ik hem dan nog zal horen.

Volgens mij wordt het luidste component in mijn systeem dan mijn harddisk, maar ben van plan om zo'n nieuwe Seagate Barracuda V serial ATA te kopen vanaf het ogenblik dat die dingen beschikbaar zijn.

Ik heb er goede hoop op dat ik mijn systeem dan eindelijk muisstil zal kunnen krijgen. :P

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

charrel

Cortisol4life..

heb een waterkoeling op me systeem wat ik bijna altijd passief draai. pompt wel maar geen fan erop. Word ie na 36u iets van 44c of zo. Met fan word ie 32-35c of zo. De hoeveelheid water maakt bijna niet uit omdat ik 10liter heb en die pomp pompt met 600l/u dus dat zit nog niet eens 30 seconde in de bak:P
Jupiler schreef op 02 januari 2003 @ 16:10:
Heb je dan een goede airflow in je kast?

Want als er bijna geen airflow langs/door de radiator is kan deze z'n warmte gewoon niet kwijt, dus de warmte blijft erin zitten, en er wordt steeds meer warm water aangevoerd door de CPU, gevolg is dat je temp zal blijven stijgen.
er vind dus wel ergens een evenwicht plaats! Het is niet zo dat het warmer zal blijven worden.

[ Voor 44% gewijzigd door charrel op 02-01-2003 16:12 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Tenzij je echt een goede airflow hebt in je kast, is een (stille) fan wel nodig ja. De Vantec's hebben een goede airflow bij een lage geluidsproductie, dus dat zit wel goed. En een Zalmate zou ik niet gebruiken, duur voor wat het is.. Laat de fan gewoon op 5V lopen.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

eehm ik heb het rad gewoon in een kast staab (voorraad kast en de deur eruit dus het is er gewoon kamer temp, zitten echt geen fans op helemaal niets water is lekekr warm (24 graden met als de temp hiero) en houd de temp mooi op 35 stressed, dus je hebt geen fan nodig als je rad maar groot genoeg is!! 36x 36 cm is dus voldoende voor een (amd 1400@1650) en een xp1700@2400+

bla?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Lees nog even de berichten van Thorry en mij... De warmte zal zich gewoon opstapelen als je geen airflow door je rad hebt.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

eehm sorry maa ik draai dus al meer dan een jaar zo, het ding staat dag en nacht aan, en jij zegt dat de temp steeds hoger wordt? zonder ervaring, nou ik ervaar hier dus elke dag weer dat de max temp 35 graden is (stressed!!!) dus het kan wel degelijk!!! man o man.....

bla?

Verwijderd

Ik heb ook een ander WC systeempje met een passief gekoelde rad (geen fans in de PC) en die wordt dus 60 graden (XP 1600+) maar dan wel stressed.

En FYI: Stressed is 1 dag DPC of BurnK7, niets, maar dan ook niets anders. Dus als je DPC hebt en je zit er ook aan te internetten dan telt het al niet meer.

En als je dus al een casefan hebt dan is het natuurlijk onzin om een rad passief te koelen want dan is de casefan gewoon de fan op je rad...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:39 ]

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

whehe sorry mate maar dan doe je echt wat fout :) kan ik er wat aan doen dat mijn temps laag zijn :) zit gewoon leiding water in (wel met veel kalk :P )

bla?

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
je kan natuurlijk een verwarmings radiator naast je pc zz.
die is groot genoeg ,die heeft ook natuurlijke confectie

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Jupiler schreef op 02 January 2003 @ 16:30:
Lees nog even de berichten van Thorry en mij... De warmte zal zich gewoon opstapelen als je geen airflow door je rad hebt.
beste kerel!! heb je al eens gehoord dat warme lucht stijgt!! :)
en als je dus een grote radiator hebt dan is er veel warmte omheen! en dan koelt het ding (8> ! mischien niet zo heftig als met fan... maar een flink radiatortje kan meeer dan genoeg lucht verwarmen en daarmee airflow creeren om zichzelf koel te houden!!! en dat is een feit!! want hoe verwarmen de verwarmingsradiators bij jullie thuis anders de kamers??? :Y)

ik hoop dat het jullie een beetje in jullie discussie heb kunnen helpen voor dat jullie elkaar in de haren vliegen!!!!!!! }) :*)

ps, toevallig dat dit topic er is! ik zat namelijk gisteren zelf erover na te denken om een autoradiator op mijn koolancekast aan te sluiten!! ik heb namlijk nog 1tje liggen!!! van een 2.0i gsi motorblok!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Leidingwater met veel kalk, rad zonder enige vorm van airflow, en een 1700+ @ 2400+, en 35° stressed?

Lijkt me heel sterk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 02-01-2003 16:44 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 16:42:
[...]

beste kerel!! heb je al eens gehoord dat warme lucht stijgt!! :)
en als je dus een grote radiator hebt dan is er veel warmte omheen! en dan koelt het ding (8> ! mischien niet zo heftig als met fan... maar een flink radiatortje kan meeer dan genoeg lucht verwarmen en daarmee airflow creeren om zichzelf koel te houden!!! en dat is een feit!! want hoe verwarmen de verwarmingsradiators bij jullie thuis anders de kamers??? :Y)

ik hoop dat het jullie een beetje in jullie discussie heb kunnen helpen voor dat jullie elkaar in de haren vliegen!!!!!!! }) :*)

ps, toevallig dat dit topic er is! ik zat namelijk gisteren zelf erover na te denken om een autoradiator op mijn koolancekast aan te sluiten!! ik heb namlijk nog 1tje liggen!!! van een 2.0i gsi motorblok!
Is snel achterhaald.. Radiator zit in een klein kastje. De eerste warme lucht stijgt wel, wordt steeds warmer bovenaan, en meer naar onder ook. Voor je het weet is alle lucht in je kastje heet, en dus ook bij je rad. Stilstaande lucht is nefast voor koeling :)

Verwijderd

Jupiler schreef op 02 januari 2003 @ 16:45:
[...]

Is snel achterhaald.. Radiator zit in een klein kastje. De eerste warme lucht stijgt wel, wordt steeds warmer bovenaan, en meer naar onder ook. Voor je het weet is alle lucht in je kastje heet, en dus ook bij je rad. Stilstaande lucht is nefast voor koeling :)
achterhaald??? dan lees zijn tekst nog maar eens!! het deurtje is eruit! en het is er dus kamerdeur!!

eerst goed lezen dan pas reageren!! :z ;)

en owja voor dat ik het vergeet! als het deurtje dicht was geweest dan had je gelijk!! maar daaar gaat het hier niet om!! het gaat erom dat als je rad. groot genoeg is dat je dan geeen fan's nodig hebt! dus ik vindt het een beetje onnodig om nog te reageren! :O

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:54 . Reden: iets vergeten te zeggen!! ]

Verwijderd

Ik heb zelf een tijdje WC gehad met een kachelradiator uit een ford (15x25x3 cm). En wanneer ik deze in mijn kast had staan, dan had ik voldoende aan 1 case fan op 5 V om een klein beetje circulatie te genereren, die niet eens op de radiator gericht stond. Temps gingen dan wel richting 50 C.
Stond de radiator buiten de kast, dan was er echt geen fans nodig, en waren de temps nog een stuk lager ook!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Tsjonge jonge, wat kan iedereen happen zeg!

Mijn ervaringen met rads zonder fan:

Ik heb getest met een koperen rad van een opel, met daarop achtereenvolgens 2 fans, 1 fan, geen fan, en met afgekoppelde radiator.

De waardes van 1 en 2 fans kwamen nagenoeg overeen, en de waardes van geen fan en geen rad kwamen nagenoeg overeen. (1 graad verschil maximaal).
De rad was horizontaal opgesteld, zodat de warme lucht omhoog kon stijgen, en verse werd aangezogen. Werkte dus helemaal niet. De rad was echter relatief dicht van structuur.

Verder werd een reservoir van plastic, 1 liter gebruikt.

De warmteinput bleef hetzelfde. (2x celly 366@624). Tussen geen fan en wel fan zat een verschil van ongeveer 10 graden. (33 graden tov 43 graden)

Mocht je geen fan willen gebruiken, zorg dan voor een rad die een open structuur heeft, en eventueel een klein briesje van een 5 volt fan door je kast (voeding?). Dan blijven de temps redelijk acceptabel.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

en dat heb ik dus ook, rad staat gewoon in de huiskamer in een kast zonder deuren (open kast.....) ik zal wel even heel duidelijk zijn vandaag .... :P

bla?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ja het kan wel een vriend van me draait met zijn p3 1 gig en black ice xtreme zonder fan en de temp blijft lekker stabiel op iets van 40 graden ofsow

ik heb het met mijn eigen pc ook weleens geprobeerd maar dan blijft de temp maar stijgen dus schiet niet echt op, ik denk als je ook je videokaart nog eens meekoelt dat het wel erg moelijk gaat worden dus zet gewoon een 5 of 7 volt fan erop

[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2003 17:33 ]

• Jeanious
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Op zich prima idee, maar idd houdt wel genoeg airflow of anders blijft een fan onvermijdelijk

Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV

• BartDG
Ik had er geen idee van dat dit topic zo gevoelig lag. Blijkbaar hebben velen het al geprobeerd of minstens overwogen. :p

Zoals reeds gezegd zal ik er dan maar een Vantec fan op schroeven, dat lijkt me meer dan afdoende. Gezien Vantec reeds gekend is voor zijn stille fans op volle kracht verwacht ik die fan zeker niet meer te horen wanneer hij op 7v of 5v draait.

En Jupiler, die Zalman Fanmate heb ik al, dus daar hoe ik geen extra kosten meer voor te doen. Die heb ik ooit gekocht toen ik eens een volledige PC met Zalman spullen gebouwd heb. Toch was die PC voor mij nog niet stil genoeg, vandaar mijn overstap naar WC. :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Waarom heeft iedereen het over Vantec = stil....elke andere fan is stil op 7 volt :/ Als je snapt wat ik bedoel. Ze doen gewoon een lager RPM en dan word het stiller. Nee, echt stil is Papst. Die heeft meet CFM's per dB dan andere fabrikanten.

Voor de topicstarter: ik heb hier 3 Papst 8412NGL fans. Had ze alle 3 aangesloten op een stille AT voeding en dan nog waren alle 3 de fans stiller. Dus mijn idee: 2 Papst 8412NGLs op je radiator, evt 5 of 7 volt, is letterlijk onhoorbaar. Of een Papst 4412FM, das een 120mm. Die draait standaard op 26dB, dat is al redelijk stil en op 6 of 7 volt zal die ook lekker stil zijn, dus eigenlijk zo goed als geen lawaai. Als je 500% zekerheid wilt over geen lawaai, dan zou ik voor de eerste gaan :)

Ik geloof zelf wel dat een wc setup kan zonder fans, alleen als je het goed doet kan je zonder extra of met nihil bijna onopmerkbaar extra geluid betere performance halen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

ik draai met een p4 2.53 standaard op een cooltech rad < kleine basic versie > zonder fan aan gewoon heel de dag door... ook met gamen... overclocked op 3ghz ken ik zonder fans blijven draaien met de cooltech grootere rad.. uiteraard komt de nieuwe reeks cooltech rads etc er snel weer aan.... anyway 2 rads is overkill....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Temps?
Pagina: 1