Ik constateer simpelweg de houding die je hier neerzet.
Of dat een feitelijke constatering is, of op basis van een interpretatie is een andere discussie. Die we allebij niet willen voeren. Ik denk dat wel onder genot van een biertje of ander drankje dit misverstand niet hadden gekregen. Laten wij het medium maar de schuld geven. Ik bedoel iemand moet toch de schuld krijgen? hele dikke

Je kunt zeggen en schrijven wat je wilt, maar een zin (van jou) die schrijft 'Moeten wij ons maar blindelings storten op die 'drang om ons voort te planten'?' is een beetje vreemd. Jij suggereert hier dat de rest kennelijk blindelings het systeem volgt dat jij verwerpt.
Je haalt de zin uit zijn verband. Ik reageerde met deze zin op basis van de quote: "Het hebben van kinderen is een puur dierlijke actie". Een dier plant zich voort zonder zich daar verder over te bekommeren. Een dier stort zich blindelings op die drang om sex te hebben en sex resulteert in kinderen.
Hiermee suggereer ik zeker niet dat ALLE mensen die zich voortplanten dat doen als een kip zonder kop. Dergelijke mensen zijn er natuurlijk wel, maar net zo goed als mensen die een meer overwogen beslissing maken en vóór kinderen kiezen.
Voortplanten is een soort regel die ten grondslag ligt aan onze beschaving. Het is een bijzonder strikte norm die we best kunnen negeren - maar wat niet leidt tot goede dingen als we dat allemaal tegelijk doen. Wat jij zegt, volgens mij, is simpelweg dat je tegen de norm moet zijn omdat het een norm is.
Onze beschaving is ontstaan omdat wij ons voortplanten/evolutie.
Dat over 'goede dingen' volg ik niet meer. Bij je conclusie ben ik je kwijt. Ik zoek slechts antwoord op de vraag: is de keuze om je voort te planten moreel verantwoord? Ik haal er geen waarden uit culturen er bij ofzo iets.
Is jou snellevettedikkecomputer-wens anders dan de ikwileenbabe-wens? In principe niet. Net als bij de kinderwens geldt dat we zoeken naar dat wat ons gelukkig gemaakt.
Dan zijn wij het daar iig wel eens met elkaar.

Het is verschil is dat ons lichaam ons een handje helpt bij de meer seksuele wensen. Die worden gestimuleerd door een gigantische boost aan hormonen in de bloedstroom die leidden tot...wel...geilheid bij jongens van de leeftijd 16-21. Daarna begint de geest er weer wat meer controle over te krijgen. DHEA, het hormoon dat ook voor dit effect zorgt, komt vrij vanaf ongeveer het 6e jaar. Rond het 10/11e jaar is er sprake van de eerste seksuele opwinding.
Ik begrijp wel waar je naartoe wil, maar tot nu toe geef je alleen aan waarom wij zo ontzettend graag Sex wil hebben. Zo'n zelfde stukje kun je ook over je Breedbeeld TV of dikkevette-computer schrijven.

Al dit biologische gedoe heeft als doel om ons achter de leden van het andere geslacht aan te krijgen. Waarom? Omdat we ons voort moeten planten? Waarom? Omdat de mens als soort anders niet voort blijft bestaan. Waarom? Omdat evolutie alleen werkt als een soort blijft bestaan en de mens dat al miljoenen jaren doet. Kennelijk voldoen wij dus aan die voorwaarde: we 'moeten' ons voortplanten van ons eigen lichaam.
Wij moeten 'seksen' van ons lichaam. Of er wel of niet kinderen komen maakt ons lichaam niet uit. Ik laat dit even rusten.
Voortplanten is een vereiste voor het voortbestaan van de mensheid.
De noodzaak van dat voortbestaan stel ik dus ter discussie. Maar dat vind ik niet het belangrijkste. Dieren hebben geen keuze. Wij wel. Mogen wij voor god spelen? Mogen wij beslissen voor iemand anders dat hij/zij moet leven? Okee. Wij alleen kunnen dat. Maar in mijn ogen is "geen leven" beter af dan "leven".
De omgevingsfactoren die een rol spelen bij voortplanten (zoals erfelijke ziekten die de ouders hebben, of een strafblad of etc etc etc) kunnen voortplanting immoreel maken, maar voortplanting zelf is een neutraal gegeven. Het is nodig.
Waarom is het nodig? Om de soort in stand te houden. Waarom de soort in stand houden? Ik heb geen idee.
Ik probeer duidelijk te maken dat er geen discussie kan zijn over of voortplanten wel of niet goed is. Wat mij betreft noem je het een noodzakelijk kwaad, maar het moet gebeuren.
Leuke woordkeuze: noodzakelijk kwaad

. Maar het moet gebeuren...Omdat? Voortbestaan van de soort? Nah. Hoeft toch niet?
[/quote]
Er zijn heel wat betere redenen te verzinnen om geen kinderen te krijgen. [/quote]
Maar zou je ook deze vraag willen beantwoorden:
A - Kunnen wij voor iemand anders beslissen of hij/zij mag leven? Kunen wij echt bepalen of wij iemand "het leven aan kunnen doen"? Is dat eigenlijk niet net zo immoreel als het besluit van een Mens A dat mens B dood moet. (rede waarom ik ook zo tegen de doodstraf ben)
B - Waarop is de keuze door een mens Vóór een kind nu werkelijk op gebaseerd? Welke basis zijn er te noemen?
Er zijn bijv. mensen die hun kinderen niet op deze gruwelijke wereld willen zetten. Dat vind ik een goede reden.
Ben ik het ook mee eens. In principe maakt deze persoon overweging A zoals hierboven beschreven.
Waarom niet? Alles wat we nu hebben, ons lichaam en onze geest, zijn zo gevormd om voort te blijven bestaan. We worden gedreven door biologische behoeften om voort te bestaan. Mensen zijn altijd bezig met de toekomst, en door nageslacht te krijgen verzekeren we ons ervan dat ook wij 'overleven'.
Komop Christiaan, vragen omdraaien...."Meneer de officier, waarom is deze verdachte volgens u schuldig? " Officier: "Nou, waarom niet?"
Het mechaniek is overigens inderdaad gemaakt om zichzelf in stand te houden. We hebben geen biologische behoefte om kinderen te krijgen. We worden gedreven door sex sex sex sex en nog eens sex. Kinderen zijn hier een (mogelijk) gevolg van. Eigenlijk worden we gewoon genaaid (wat een beeldspraak)

Vuile smiechten die genen/ die evolutie, vind je niet
Mensen zijn altijd bezig met de toekomst: huis, breedbeeld, auto, dikke pc, vrouw, sex. Sex ook in de toekomst. Verzorgt worden in een verzorgingstehuis. Hey, daar zijn kinderen (jongere generaties) voor nodig, Maken we dr ffies een paar

Tja, je moet toch aan je pensioen denken. Hoezo moraal? Waar? Oh, die rende heel hard weg

oh...

....

Maar dat is toch zo? Je schaart het krijgen van kinderen in hetzelfde rijtje als een huis, een stereo en weet ik veel wat voor ander object. Je noemt het het een van een materieel verlangen. Dan vind je kinderen objecten die je bezit of niet bezit. Dat is egoistisch - want JIJ bezit geen kinderen. Je krijgt een kind, daar zorg je voor en je voedt het op, en daarna gaat het zelf de wereld in. Een kind is niet van jou.
Maar een houding dat dat wel zo is, vind ik persoonlijk egoistisch. Want dan stel je dus dat jij de eigenaar bent en jij, voor jouw eigen geluk (zonder interesse te hebben in dat van de kinderen), kinderen wil.
De essentiele vraag is: waarom willen mensen kinderen?
- (overdreven) Zonder kinderen ben je maar een duffe nutteloze lul, met kinderen heb je een verantwoordelijkheid te dragen: jou leven heeft opeens zin.
- Emotionele reactie op niveau van: page toiletpapier puppy. Wekt positieve gevoelens van vertedering. Geeft genotgevoel. Maar dat is nog op kleine schaal.
- Denk aan al die moeders die over hun kind lopen op te scheppen tegen elkaar op het schoolplein. Het heeft sterk te maken met zelfbevestiging.
Aan dat soort motivaties denk ik, bij de keuze voor een kind. Nu komt het: waarom dat schijnbaar altruïstisch gedrag van ouders? Waarom willen zij het beste voor hun kind? Mijn antwoord: omdat als hun kind faalt, (ongelukkig is, in de good, extreem = drugs) zijzelf in feite ook gefaald hebben in hun verantwoordelijkheid als ouder. Daarmee hebben ze dan indirect ook 'aangetoond' (naar hun gevoel) dat zij zelf niet 'geschikt' zijn.... Dat is natuurlijk een zeer pessimistische gedachte. Dat je bij zo iets groots hebt gefaald. Daarom willen mensen het beste voor hun kinderen. Doen de kinderen het goed? Dan hebben ook de ouders goed werk af geleverd. Zelfbevestiging. Dit heeft dus alles met zingeving en dergelijke te maken. Mensen willen graag een doel in hun leven..
Ik ben het absoluut met je eens dat een kind natuurlijk geen 'product' is of een bezit van een ouder. De keuze om tot een kind te komen is echter de zelfde keuze als dat jij een dikke pentium 4 of Ahlon XP wil hebben. Daar waren wij het over eens

maar heej. Breedbeeld != kind! ..........je koopt geen ding om je te plezieren, maar je schept een leven om dat zelfde te bereiken. Dat is naar mijn idee immoreel.
Laat me het zo stellen. Het krijgen van kinderen is geen slecht iets.
Het begint al bij de geboorte, een zeer groot percentage kinderen komt met hele kleine tot zeer grote 'bouwfouten' (niet verwarren met bouwfroude, alhoewel ik onze genen daar wel van beticht

).
Het brengt je (zelden) in vervelende situaties.
Als je (zelden) weglaat dan staat er iets wat je waarschijnlijk niet wil

. Jouwzelf misschien in eeste instantie niet. Maar je kind?
Waarom zou je je niet voortplanten?
Verdorie, wordt de vraag omgedraaid. Wel handig, scheelt bewijsvoering, moet ik ook eens wat vaker proberen

hehe.

. toch wel natuurlijk een antwoord:
- Mijn persoonlijke mening is dat als je voor kinderen kiest dat je er dus voor kiest om een of meerdere levens te maken ten behoeve van je eigen, terwijl wij in mijn ogen het recht niet hebben om leven te scheppen, net zo min als om het te vernietigen. (Nee echt hoor, ik ben niet volkert van der g. !) Maw: om even af te dwalen, dieren doden is ook niet zo netjes. ( nu komt die schijnheilige Q uit de mouw

: hij lust best een lekker stukje vlees, maar, om zichzelf toch nog goed te praten moet hij opmerken dat hij ook graag vegetarisch eet)
- De gangbare redenen waarom mensen niet voor kinderen kiezen:
- In deze wereld ga je geen kinderen neerzetten
- Te duur
- Ze zijn lastig en je hebt er verder niets aan
- Een beter milieu begint bij je zelf
Just a few things running trough my head....