swiftech mcx370 lownoise modden

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-01 15:45
ik heb nu dus een swiftech mcx370 lownoise (gekocht bij informatique waar het een mx370c is, zal wel hetzelfde zijn) :+

nou ik heb mijn pc vol hangen met fans dus die maakt zoiezo al wat geluid, dus een low noise fan is onzin :P de temps zijn nu 32 idle en 50 stressed (xp2000+ ) en mobo is 32/34
ligt dus niet aan de airflow *)
maar ik moet dus een andere fan dr op hebben, hij moet ook weer niet te veel herrie maken dat ik hem boven mijn bestaande fans uit hoor :P
ik heb al gekeken op oc-shop.nl daar heb je allerlei soorten, maar dr past zeker alleen een 6bij6 fan op, dan wordt het dus zon delta, maar zon hp fan met 6800rpm is toch veel herrie ofniet ?
iemand wat tips en of opmerkingen?

Verwijderd

delta 60hp "black label" @ 10 - 7 volt, zeker niet teveel herrie en toch brute performance. :P >:)

• mad_dog
owkee, blijkt t toch dat ik n00b ben :P
1. wat is "black label" ?
2.@10-7volt, wat bedoel je daarmee?

thx

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

1. een naam van een reeks delta fans
2. laat je fan op 10 of 7 volt draaien in plaats van op 12 volt => lager toerental => minder lawaai

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Of een Enermax speed-adjustable. Op hoogste stand een opstijgend vliegtuig, maar daaronder valt de herrie erg goed mee, met een redelijke airflow.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Vantec Tornado zeg ik u >:)

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03

• mad_dog
-owkee ik heb nu van die enermax regelbare fans in mijn pctje zitten, bevallen wel redelijk goed, maar denk niet genoeg voor op een cpu
-verder heb ik net de pricewatch doorgezocht naar de black label fans van delta, maar niet kunnen vinden, is dr veel verschil met de "normale" delta fans?
-die tornado staat niet in de pricewatch, maar hij is wel 8bij8, dat past niet toch :?
TD8038H
80X80X38 mm
175 g
12V
9.1 W
0.76 Amp
5700 RPM
84.1 CFM
55.2 dB(A)
Double Ball Bearing

lijkt me veel herrie :P

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik denk wel genoeg voor een CPU.. Heeft lange tijd op m'n P III gezeten (alu Volcano 7/9 heatsink) en hield 'm steeds op kampertemp.

En 80cm lijkt me er toch wel op passen :?

Edit: toch niet blijkbaar.. Dan zou ik er toch met een fanadapter een 80mm op zetten, meer airflow met hetzelfde geluidsniveau.

[ Voor 33% gewijzigd door Steve op 02-01-2003 15:56 ]

• mad_dog
een fanadapter..
kijk uhmmm ik ben 1 een n00b en 2 het moet niet fout gaan anders problemen met garantie, kijk een grotere fan dr op is denk nog wel goed te praten met garantie maar nog meer gekloot....
maar meer airflow en zelfde herrie klinkt wel goed :9~
ja die heatsink die ik nu heb hou ik wel want die is gewoon goed
hoeveel herrie maakt zon delta 80hp
(aan een getalletje in db heb ik niets, liever een indicatie)

[ Voor 8% gewijzigd door mad_dog op 02-01-2003 16:00 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Een Delta 80hp maakt een echte takkeherrie, maar op 5V valt het goed mee.

Maar dan zou ik echt gewoon een Enermax adjustable erop zetten, met een adapter. En een voorbeeld van zo'n adapter:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/129-142G.JPG

Verwijderd

delta80 hp black label @ 12 volt is gelijk aan een opstijgende straaljager. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, maar je hebt mensen die er hoofdpijn van krijgen >:)

@ 7 volt klinktie vrij rustig en is het aanhoorbaar.

Maargoed, ik ben Kanie Hedgehog W-type gewent, da's een HSF combo met 2 (!!) delta 60HP's >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:11 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Als je veel naar Slayer luistert kan je inderdaad tegen die herrie :Y)

NOFI trouwens, vind (de oude) Slayer één van de beste metalbands.

[ Voor 34% gewijzigd door Steve op 02-01-2003 16:24 ]

• mad_dog
fff wat info gezocht, dit is een mooie test
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020916/cooler-40.html

volgens de test maakt hij 56db aan geluid
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020916/cooler-57.html

uhmmmm, ja, en nu, zon fan adapter?
ik weet t niet hoor, klinkt erg link....

en ist niet gevaarglijk om een 12v fan lager te laten draaien, risico dat een of andere software hem lager schakelt, hij sneller uitvalt, etc etc ?

om ff door te gaan over slayer, die zijn idd meesterlijk goed.....
you were just a waist of sperm
the way you look make my stomache turn
O-)

[ Voor 17% gewijzigd door mad_dog op 02-01-2003 16:26 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Nee, kan helemaal geen kwaad, de meeste fanmotors kunnen draaien tussen ongeveer 4 en 12.5V. En wat zou er verkeerd zijn met zo'n fanadapter?? Is gewoon een stukje metaal dat je tussen de heatsink en de fan plaatst.

• mad_dog
aha dus de opties zijn
-60mm fan, maakt herrie (hoeveel)
-80mm fan met fanadapter, minder herrie, hogere prijs, problemen met garantie?

Verwijderd

mad_dog schreef op 02 January 2003 @ 16:33:
aha dus de opties zijn
-60mm fan, maakt herrie (hoeveel)
-80mm fan met fanadapter, minder herrie, hogere prijs, problemen met garantie?
das ook weer een beetje black and white gekeken :)

je hebt ook stille 60mm fans en luidruchtige 80mm fans. Ga gewoon eens wat reviews lezen van diverse fans.

Het voordeel van 80mm fans is niet zozeer dat ze meer lucht verplaatsen, en ook niet dat ze stiller zijn, maar dat het geluid aangenamer klinkt omdat het lager is.

Verwijderd

mad_dog schreef op 02 januari 2003 @ 16:22:
fff wat info gezocht, dit is een mooie test
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020916/cooler-40.html

volgens de test maakt hij 56db aan geluid
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020916/cooler-57.html

uhmmmm, ja, en nu, zon fan adapter?
ik weet t niet hoor, klinkt erg link....

en ist niet gevaarglijk om een 12v fan lager te laten draaien, risico dat een of andere software hem lager schakelt, hij sneller uitvalt, etc etc ?

om ff door te gaan over slayer, die zijn idd meesterlijk goed.....

[...]

O-)
volgens mij gaan de fans alleen maar langer mee @ lagere voltages :D Kan echt nix mis gaan. Een fanadaptor is ook niet iets om bang voor te zijn, tis gewoon nix anders dan een verloopstukje :)

edit:

OI! deze had ik 4 minuten geleden verstuurd?! wtf gebeurt er?! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:40 ]

• mad_dog
ja got is een beetje traag ofzow :?
iig ik heb me een rotje (hehehe :P ) gezocht naar goede reviews, schoot echt niet op, was echt blij toen ik die van tom vond, ik heb wel een review van de delta 60 gevonden maar die schijnt veel te veel herrie te maken dus die valt al af

Verwijderd

mad_dog schreef op 02 januari 2003 @ 16:49:
ja got is een beetje traag ofzow :?
iig ik heb me een rotje (hehehe :P ) gezocht naar goede reviews, schoot echt niet op, was echt blij toen ik die van tom vond, ik heb wel een review van de delta 60 gevonden maar die schijnt veel te veel herrie te maken dus die valt al af
herrie is niet het goede woord, het is precies het geluid van een haardroger }) . Laat die @ 7 volt lopen en je hebt een goed koelende doch aanhoorbare koeler.

zoek anders naar een 60mm roundup ofzo

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 07:36
ik heb ook zo'n ding, nja wannabe-ding ... op m'n coolermaster hcc-001 zit ook zo'n gier-apparaat... wil m'n waterkoeling :'(

• mad_dog
owke, ff mijn topic schoppen, want de zomer dringt aardig door in deze kamer, en met name me cpu wordt heet
ik ben nog steeds van mening dat ik flink ben genaaid met deze kast vol met fans en een cpu die als ik een divxje ga encoden 58graden wordt, maar wie ben ik :Y)

ik heb veel informatie gevonden/gelezen en daaruit heb ik volgende dingen gemerkt:
-een fanadapter voor 80mm fans zorgt voor grotere airflow, maar houdt temps gelijk, alleen het geluidsniveau gaat omlaag
-een fanadapter voor 1200mm fans zou lagere temps en zelfde geluid geven, iets wat dus een optie
-een 60mm fan dr opzetten zorgt voor meer cfm, maar wel voor veel meer herrie, wat je weer kan regelen met een fanadapter

owke, ik heb dus nu nog steeds de mcx c370, maar ik weet helaas niet welke fan dr nu op zit....de standaardfan die er op zit is een of andere papst silentding, maar deze zit niet op mijne, ik heb hem gekocht bij informatique, en ik heb t idee dat ze daar gewoon een ander silent fannetje dr op hebben gezet, waarvan ik nu dus de cfm niet weet

mijn vraag...zal ik overgaan tot aanschaf van een 60mm fan, zoals delta hp, en hem regelbaar maken mbv voltages
of zal ik een 120mm fanadapter kopen en er een grote 120mm fan met 100+ cfm.

ps, is zon 120mm fan met adapter niet veel te zwaar voor je cpu?

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik ben nog steeds van mening dat ik flink ben genaaid met deze kast vol met fans en een cpu die als ik een divxje ga encoden 58graden wordt, maar wie ben ik
Met een kast vol fans en een goede heatsink is dat te hoog. Zou je niet even je heatsink erafhalen, de koelpasta eraf halen en een dun laagje Arctic silver/alumina (of Nanotherm) koelpasta op doen. Volgens mij scheelt dat al een slok op een borrel. 8)

Je meldt nergens dat je van plan bent om te gaan overklokken o.i.d. dus waarom zou je je überhaupt druk maken om die temp. Hij is wat aan de hoge kant, dat geef ik toe, maar als je systeem stabiel blijft is er niets aan het handje....

....aan de andere kant kan ik het ook wel weer begrijpen dat je een lage temp wil. Je bent Tweaker of niet :D
Dus doe er ff wat betere koelpasta onder en koop een 80/92/120 mm fan. Als je geen zin hebt in fanadaptors en voltages veranderen, dan raad ik je het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.endpcnoise.com/e/images/items/fb123.jpg
Een Zalman bracket, die je in je pc hangt en waar je een fan van willekeurige grootte aan kwijt kan! :D

Afbeeldingslocatie: http://www.kustompcs.co.uk/images/misccool/fanmateb.jpg
Deze Zalman fanspeed controller erbij en het feest is compleet.

Kijk ff in de pricewatch voor de prijzen. Overigens is dit wel een relatief dure oplossing :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• mad_dog
hehe, ik ben dr uit hoe dat ding werkt, denk ik, maar ik denk dat ik mijn bestaande koelblok wil houden, schijnt wel goede te zijn, en dat denk ik ook wel, aangezien hij nu met een silent fan redelijk koelt, dus als je er dan een fan met meer cfm opzet, moet ie kouder worden :P
vraag is alleen, wat zetten we er op....tis echt lastig dit vraagstuk, iemand misschien ervaringen met een 120mm fan en fanadapter op een koelblokken zetten en resultaten?

Verwijderd

> owkee ik heb nu van die enermax regelbare fans in mijn pctje zitten, bevallen wel redelijk goed, maar denk niet genoeg voor op een cpu

'k heb net een PC in elkaar gezet met 2600+, Coolermaster HHC-L61 en 80mm Papst 12dB met fanadapter. Ding word stressed 49, idle 41.

Groot koelblok + adapter + fan, gewoon een kwestie van een ophanging maken zodat het niet allemaal aan je socket/mobo hangt, maar ook aan die ophanging.

• mad_dog
hmmzz, dat klinkt wel heel stoer, kan je misschien een paar fotos uploaden?
lijkt me wel wat, had ik ook al aan zitten denken...
heb je trouwens de fan laten blazen of zuigen?
( las net dat zuigen soms betere resultaten geeft )

/edit
ik wordt gek, ik probeer ff uit te zoeken wat ik pcies voor koeler dr op heb zitten :(

owke, check deze
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/94-107G.JPG

dit is de "Swiftech MCXC370 met Delta AFB0612EH - 60 x 60 x 25 mm"

mijn dingetje

Afbeeldingslocatie: http://www.gameweek.nl/~maddog/koeler.jpg

zo de 1000ste edit :P, iig, koelblok is hetzelfde denk ik zo, koeler zelf niet...zou het een papst fan zijn ofzow, iemand?

[ Voor 58% gewijzigd door mad_dog op 23-04-2003 15:31 ]

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:58
//off-topic
bekend fotootje... ;)

Verwijderd

too bad: geen pics, de PC is al naar de eigenaar waarvoor ik hem in elkaar zette.

PC zelf had 1x 120mm intake, 1x 80 mm outtake en 1 Enermax voeding met dualfan - alles temperatuurgestuurd en op de laagste stand dat de fans nog net draaien.
code:
1
2
3
 [       ]   fan + roostertje (2,9cm)
  \     /    trechter (2,6cm)
   |||||     koelvoet (5cm)
http://www.eurobizz.de/Co...oolermaster%20HHC-001.JPG

Fan is 5 cm hoog, trechter = 2,6 cm, fan = 2,5 cm, rooster = 0,4 cm.
Totale gevaarte is dus 10,5 cm hoog en daar komt dan nog mobodikte + cpu-socket + cpu bij. Hij steekt verder naar zijkant/buiten uit als de voeding en op zo'n 2 cm na steekt hij al tegen de zijklep aan. Bovenop het fanrooster werden ophangijzers gemaakt naar de kast + voeding om de koelvoet meer ondersteuning te geven (moment = kracht x arm -> 720 gram x 10,5 cm!). Voor de zekerheid ook nog maar een copperspacer tussen blok + cpu.

De fan stond op blazen. Blazen was 2'C warmer. De originele Coolermaster fan maakte meer lawaai en CPU was daarmee 2'C warmer. Zonder 60-80 trechter kreeg het koelblok valse lucht waardoor de CPU temperatuur 3'C warmer was. Mét trechter gaf het beste resultaat. In verband met de Papst 80mm was gekozen voor een 60-80mm trechter. Als Papst nu nog een 12dB 120mm fan zou maken zou ik een 60-120mm trechter overwegen. In de genoemde opstelling was nog niet een trechter naar buiten, wellicht dat dát nog uitgevoerd gaat worden - want dat scheelt wéér een hoop 'C als de CPU zijn eigen koele lucht van buiten betrekt. Ik heb ook nog een radiaal-fan liggen om mee te experimenteren (radiaalfans hebben meestal een hogere druk als de standaard axiaal-fans).

Ik zou persoonlijk ook wel de Swiftech MCXxxxA erop willen zien (voordeel: 4 gaten ophanging van socket + prestaties!), maar ja - die kost ook 2-3x zo veel (de Coolermaster kostte € 24,95, de Papst € 9,95 - totaal dus € 34,90). De Papst geeft iig geen herrie, ik moest even de kap openmaken om extra te controleren of de CPU fan wel draaide (en dat was zonder HDD en alle overige fans in laagste stand!) :)

Vergelijking:
Coolermaster HHC-L61 0,96 Watt @ 24 m³/h / 14,13 CFM (origineel)
Coolermaster HHC-L61 ~1,32 Watt @ 19.4CFM (Papst 8412NGL 12dB)
Coolermaster HHC-001 4,2 Watt @ 61,39 m³/h / 36,11 CFM (origineel)
met een radiaalfan buiten de kast is vlg. mij wel boven de ~8-10 Watt uit te komen.

Voorbeeld radiaal fan bij de nieuwe Coolermaster Aero 7/ASB-V73

Prachtige uitleg van verschillende voordelen van axiaal, radiaal en mixed flow fans: http://www.electronics-co...l/2001_may_techbrief.html

De fan op de pic lijkt mij geen Papst. De Papst heeft 3 deukjes bovenin middenring van fanblad + heeft daarbuiten zichtbaar metalen veertjes waarmee het vastgeklikt zit (ik heb er 1 paar liggen voor m'n toekomstige PC :-) )

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 20:52 ]

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
zelf had ik voor mijn waterkoeling een mcx370 met innovatek fanduct, en papst 4812 8 cm fan, werkte prima.. fanduct is wel groter als degene die hieboven afgebeeld wordt..

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mad_dog schreef op 23 april 2003 @ 15:10:
hmmzz, dat klinkt wel heel stoer, kan je misschien een paar fotos uploaden?
lijkt me wel wat, had ik ook al aan zitten denken...
heb je trouwens de fan laten blazen of zuigen?
( las net dat zuigen soms betere resultaten geeft )

/edit
ik wordt gek, ik probeer ff uit te zoeken wat ik pcies voor koeler dr op heb zitten :(

owke, check deze
[afbeelding]

dit is de "Swiftech MCXC370 met Delta AFB0612EH - 60 x 60 x 25 mm"

mijn dingetje

[afbeelding]

zo de 1000ste edit :P, iig, koelblok is hetzelfde denk ik zo, koeler zelf niet...zou het een papst fan zijn ofzow, iemand?
Lol, ik zie die foto van jouw HSF en m'n eerste reactie was WTF die gast gebruikt mijn foto :P

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/milly/swiftech.jpg

Deze MCXC370 heeft trouwens een Papst 6850RPM fan gemonteerd, die maakt net zoveel (of net zo weinig ;)) herrie als de 4500RPM YSTech die er eerst op zat.

[ Voor 7% gewijzigd door Milly op 24-04-2003 18:15 ]

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

Pagina: 1