too bad: geen pics, de PC is al naar de eigenaar waarvoor ik hem in elkaar zette.
PC zelf had 1x 120mm intake, 1x 80 mm outtake en 1 Enermax voeding met dualfan - alles temperatuurgestuurd en op de laagste stand dat de fans nog net draaien.
code:
1
2
3
| [ ] fan + roostertje (2,9cm)
\ / trechter (2,6cm)
||||| koelvoet (5cm) |
http://www.eurobizz.de/Co...oolermaster%20HHC-001.JPG
Fan is 5 cm hoog, trechter = 2,6 cm, fan = 2,5 cm, rooster = 0,4 cm.
Totale gevaarte is dus 10,5 cm hoog en daar komt dan nog mobodikte + cpu-socket + cpu bij. Hij steekt verder naar zijkant/buiten uit als de voeding en op zo'n 2 cm na steekt hij al tegen de zijklep aan. Bovenop het fanrooster werden ophangijzers gemaakt naar de kast + voeding om de koelvoet meer ondersteuning te geven (moment = kracht x arm -> 720 gram x 10,5 cm!). Voor de zekerheid ook nog maar een copperspacer tussen blok + cpu.
De fan stond op blazen. Blazen was 2'C warmer. De originele Coolermaster fan maakte meer lawaai en CPU was daarmee 2'C warmer. Zonder 60-80 trechter kreeg het koelblok valse lucht waardoor de CPU temperatuur 3'C warmer was. Mét trechter gaf het beste resultaat. In verband met de Papst 80mm was gekozen voor een 60-80mm trechter. Als Papst nu nog een 12dB 120mm fan zou maken zou ik een 60-120mm trechter overwegen. In de genoemde opstelling was nog niet een trechter naar buiten, wellicht dat dát nog uitgevoerd gaat worden - want dat scheelt wéér een hoop 'C als de CPU zijn eigen koele lucht van buiten betrekt. Ik heb ook nog een radiaal-fan liggen om mee te experimenteren (radiaalfans hebben meestal een hogere druk als de standaard axiaal-fans).
Ik zou persoonlijk ook wel de Swiftech MCXxxxA erop willen zien (voordeel: 4 gaten ophanging van socket + prestaties!), maar ja - die kost ook 2-3x zo veel (de Coolermaster kostte € 24,95, de Papst € 9,95 - totaal dus € 34,90). De Papst geeft iig geen herrie, ik moest even de kap openmaken om extra te controleren of de CPU fan wel draaide (en dat was zonder HDD en alle overige fans in laagste stand!)
Vergelijking:
Coolermaster HHC-L61 0,96 Watt @ 24 m³/h / 14,13 CFM (origineel)
Coolermaster HHC-L61 ~1,32 Watt @ 19.4CFM (Papst 8412NGL 12dB)
Coolermaster HHC-001 4,2 Watt @ 61,39 m³/h / 36,11 CFM (origineel)
met een radiaalfan buiten de kast is vlg. mij wel boven de ~8-10 Watt uit te komen.
Voorbeeld radiaal fan bij de nieuwe Coolermaster Aero 7/ASB-V73
Prachtige uitleg van verschillende voordelen van axiaal, radiaal en mixed flow fans:
http://www.electronics-co...l/2001_may_techbrief.html
De fan op de pic lijkt mij geen Papst. De Papst heeft 3 deukjes bovenin middenring van fanblad + heeft daarbuiten zichtbaar metalen veertjes waarmee het vastgeklikt zit (ik heb er 1 paar liggen voor m'n toekomstige PC :-) )
[
Voor 54% gewijzigd door
Verwijderd op 23-04-2003 20:52
]