Toon posts:

Prijs/kwaliteit videokaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de meningen over de prijs/kwaliteit van de huidige generatie videokaarten? Met argumentatie :)

En niet alleen de top of the line kaarten graag.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
low end: 80/140 euro
mid end: 160/230
high end: alles er boven...

dat is het eigelijk...
doe zelf een beetje research... zoek ff een bench op ofzo

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 13:12:
Wat zijn de meningen over de prijs/kwaliteit van de huidige generatie videokaarten? Met argumentatie :)
Begin dan zelf met een goede openingspost waar we over verder kunnen discusseren, het is veel te breed nu.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Kwa prijs en kwaliteit vond ik de ATI Radeon 8500 in latere fase veel waard voor me geld, en hedendaagse kaarten zijn dat De ATI Radeon 9500 en Geforce TI4200. Denk als je die koopt dat je echt iets goed koopt.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

In de serie budget nomineer ik nog steeds de Xabre 64 mb. DX8 ondersteuning is niet optimaal, maar wel aanwezig en DDR geheugen troef voor weinig euro's.

Verwijderd

Topicstarter
Masera: ik wil het breed houden, zodat er geen beperkingen zijn op de meningen.
Maar goed..

Ik heb een aantal criteria opgesteld (uitbreidbaar uiteraard)

- prijs in vergelijking tot kaart met zelfde chipset andere producent
- prijs in vergelijking tot vergelijkbare chipset
- ouderdom kaart
- wat is de consument bereid te betalen

Hiermee moet je toch wel iets verder komen als je kijkt naar de huidige kaarten.

ixl85: ik lees ook wel benchmarks. Ik wil echter niet alleen de mening van een reviewer weten, maar van een veel grotere groep mensen o.a. de tweakers. En ook van de leken

edit:

Past een bepaalde kaart in een markt segment?
Ultra High End: 350+ euro
High End : 250-349 euro
Performance/ mainstream : 150 - 249 euro
Mainstream : 99 - 149 euro
Value : < 99 euro

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 13:31 ]

Verwijderd

Kwa prijs kwaliteit vind ik op dit moment de Ati radeon 8500 64 mb DDR heel erg hoog scoren. Je kunt de kaart al krijgen voor 100 euro en de kaart scoort goed in 3d snelheid benchmarks en heeft ook nog eens een goed tv out en 2d kwaliteit.

Verder vind ik de Geforce 4 Ti 4200 64 mb DDR ook erg goed voor zijn prijs. Hij kost 155 euro en daarmee heb je ook een erg snelle kaart, vooral voor games is hij geschikt. Als je naar 2d kwaliteit kijkt kun je beter voor de Ati gaan. Wel is de Geforce een stukje sneller.

Deze 2 kaarten vind ik op dit moment de 2 beste prijs/kwaliteit kaarten.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Prijs/Kwaliteit is knude op het momemt dankzij de Radeon 9500 Pro. De 9500 Pro verslaat met gemak de Ti 4200 en de Ti 4400. Omdat de prijs van de Club3D net zo duur is als de prijs van een Ti 4400 is de Radeon 9500 Pro een betere keuze.

Echter de 9500 Pro is niet alleen sneller, maar heeft ook nog DX 9.0 ondersteuning en andere feautures. Daarnaast is de anisotropic filtering heel goed. De GeForce 4 series verliest erg veel van zijn snelheid als anisotropic filtering aangezet wordt en de Radeon 9500/9700 veel minder. Het enige wat het nog erger had kunnen maken was de Sapphire Radeon 9500 Pro i.p.v. de Club3D omdat Sapphire bekend staat om zijn uitstekende 2D beeld kwaliteit.

Het probleem: de Radeon 9500 Pro is erg slecht leverbaar. Vandaar dat de Radeon 9500 Pro de kwaliteit/prijs verhouding op een nieuw niveau heeft gebracht maar tegelijk niet goed te bemachtigen is.

Side Note: Dit is in het "betaalbare" games segment. In het goedkope segment is het vooral de goedkope TI 4200 64 MB die het goed doet in de ietwat duurdere klasse (zonder concurrentie).

[ Voor 19% gewijzigd door TweakerNummer op 02-01-2003 13:32 ]

• V i P
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 22:49
De Matrox Parhelia is een erg mooie kaart, alleen vind ik hem veel te duur; momenteel 428 euro.
Hij is niet echt te verglijken met andere kaarten/chipsets. Nvida e.d. hebben niet zo'n goede multi-monitor support en beeldkwaliteit als Matrox.
Kortom: kwaliteit is top, maar prijs is mij te hoog.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
low-end -> goeie prijs/kwaliteit
mid-end -> redelijke prijs/kwaliteit
high-end -> slechte prijs/kwaliteit

maar ja, soms wil je toch graag een snelle, dan moet je flink in de buidel tasten
doorgaans werkt het goed om 1 of 2 stappen onder de high-end te gaan zitten
een Ti4200 bijvoorbeeld. Zolang het alleen maar een lager geklokte versie is kun je een
groot deel van het snelheidsverschil overbruggen met een beetje overklokken

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

_ViP_ schreef op 02 January 2003 @ 13:33:
De Matrox Parhelia is een erg mooie kaart, alleen vind ik hem veel te duur; momenteel 428 euro.
Hij is niet echt te verglijken met andere kaarten/chipsets. Nvida e.d. hebben niet zo'n goede multi-monitor support en beeldkwaliteit als Matrox.
Maar de snelheid in 3d is bij deze games wel zwaar slecht. Dat mocht in ieder geval wel wat beter, ik weet dat Matrox hun kaarten niet voor games maakt maar voor 428 euro mocht dat wel wat beter.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

_ViP_ schreef op 02 januari 2003 @ 13:33:
Het enige wat Matrox meer heeft is die ene extra monitor. Terwijl ATI en NVidia maar support voor 2 monitoren hebben heeft Matrox support vor 3. Qua beeldkwaliteit is de Radeon 9700 minstens even goed.... en ontzettend veel sneller ook nog eens :) Als het trouwens gaat om 3D kwaliteit, de 2D kwaliteit is de laatste tijd van NVidia en ATI ook ontzettend goed, als je iig niet de slechte merken pakt (Club 3D is daar nogal berucht om :) ).
Voor 428 euro een dure kaart kopen waarmee je nog niet eens fatsoenlijk kan gamen (je hebt meer een redelijke kaart, echt goed is die niet te noemen) is wel heel erg veel weggegooid geld :+

MechWarrior || Monsters Game

• V i P
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 22:49
Met beeldkwaliteit doel ik meer op het signaal dat uit de videokaart komt. Dit is (voor zover ik weet) beter als bij bijvoorbeeld Nvidia. Wat je op je monitor ziet is dus scherp zonder flikkeringen e.d.
Matrox kan inderdaad 3 monitoren aansturen. Hierbij gaan ze qua mogelijkheden een stuk verder als andere merken.
Voor de game-snelheid hoef je hem inderdaad niet te kopen. Daarin zijn ATI en NVidia een stuk beter, maar daar is deze kaart ook niet primair op gericht.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
Ik zou zelf zeggen de Radeon 8500 64Mb geheugen. Prima kaart voor een goeie prijs en gaat nog een tijdje mee....

wijze woorden

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
nieuwe producten zijn altijd duurder in verhouding. dat is logisch, even wachten en de prijs daalt.
er zijn zoveel verschillende kaarten voor allemaal verschillende behoeftes. De kwaliteit van een kaart kan je moeilijk vast stellen omdat het niet iets meetbaars is, het is vaak gebasseerd op een mening en het ligt er maar net aan of je het eens bent met die mening.

Check tomshardware en daar staan bergen reviews van hardware, dus ook videokaarten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lees even wat reviews door, dan kun je je eigen conclusies trekken wat jij de beste prijs/kwaliteit vind :)

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 02-01-2003 15:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58
sub-highend kaarten bieden ook relatief veel waar voor hun geld... de 9700 bijvoorbeeld is realtief goedkoper dan een pro dan dat ie langzamer is. en vaak naar pro snelheden te overklokken (met de juiste bios enzo).

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Prijs/kwaliteit verhouding:

Ik vind dat ik veel teveel betaald heb voor mijn Asus V8200 Ti500 Deluxe.
De 2d kwaliteit is op 1600x1200 en hoger gewoon ronduit belachelijk slecht, wel is ie goed over te clocken maar echt veel fps meer haal je niet.
Voor dat geld had ik toendertijd ook een dikke Ati kaart kunnen kopen :'(

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

eMAeRCe schreef op 02 januari 2003 @ 15:36:
Lees even wat reviews door, dan kun je je eigen conclusies trekken wat jij de beste prijs/kwaliteit vind :)
Wat is de bedoeling van dit topic eigenlijk? Een discussie starten of wil de topic starter een nieuw videokaart kopen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 15:00:
[...]

Maar de snelheid in 3d is bij deze games wel zwaar slecht. Dat mocht in ieder geval wel wat beter, ik weet dat Matrox hun kaarten niet voor games maakt maar voor 428 euro mocht dat wel wat beter.

Matrox heeft wel die kaart geprofileerd als de gamekaart...

en kaarten in een prijsgebied van 1/2 zijn een stuk sneller :/

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1