Toon posts:

cd audio afspelen zonder audio kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk staat het al in de topic, maar wat ik eigenlijk wil is, net zoals in windows XP, zonder audio kabel mijn audio cd's afspelen.
gewoon digitaal over mijn ide kabeltje.
Weet iemand of dit mogelijk is? ik draai mandrake 9.0 en bij alle standaard programma's heb ik deze functie nog niet kunnen vinden.
Ik vind het geen ramp om mijn kabeltje er in te stoppen, maar ik doe het liever niet als het niet nodig is.
alvast bedankt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05
Nee, voor zover ik weet is er nog geen programmatuur voor Linux die dit rechtstreeks doet.

Je kunt de muziek natuurlijk wel van CD rippen en dan afspelen, maar dat is een stuk meer werk dan even dat kabeltje aansluiten vrees ik :)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Hier ben ik ook benieuwd naar. Dit geeft mij dan ook de mogelijkheid om mijn 4 speakers te gebruiken voor afspelen :)

Verwijderd

GStreamer installeren, en dan "gst-launch cdparanoia ! osssink" of "gst-launch cdparanoia ! esdsink" of wat voor audiosink dan ook... Erg omslachtig, maar werkt wel. :P.

Verwijderd

xmms heeft ook een cdparanoia plugin. installeren, activeren, en browsen naar je cd mounpoint. dan kun je zo de tracks toevoegen aan je playlist

te downloaden op www.xmms.org

• JaQ
  • Laatst online: 20:20

JaQ

LinuxUser schreef op 02 January 2003 @ 12:39:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Dit geeft mij dan ook de mogelijkheid om mijn 4 speakers te gebruiken voor afspelen :)
4 boxen heeft volgens mij meer met surroundinstellingen te maken. (bij alsa kan je dat veranderen door je alsamixer op te roepen en het kanaal open te zetten)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• deadinspace
  • Laatst online: 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 12:27:
Ik vind het geen ramp om mijn kabeltje er in te stoppen, maar ik doe het liever niet als het niet nodig is.
Ik weet niet of er programma's zijn die dat kunnen, maar ik weet wel dat het doorgaans aan te raden is om het kabeltje te gebruiken.
Als je zo'n audio-kabeltje gebruikt, dan gaat het namelijk volledig buiten de CPU e.d. om. De CD speler speelt en gooit het geluid over het kabeltje, en de geluidskaart gooit het geluid van dat kabeltje op de line-out. Dit is zelfs zo autonoom dat muziek door kan blijven spelen als je reboot (hangt van je hardware en de gebruikte reboot-methode af.... Ik heb die verschijnsel iig vroeger in DOS vaak gezien, daarna nooit meer geprobeerd).

Ik bekijk het dus meestal van de andere kant: het is geen ramp om het kabeltje weg te laten (vooropgesteld dat je software vindt...), maar ik doe het liever niet als het CPU kost :)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met de audiocd slave van KDE kan dit ook. Je kunt de .wav's dan gewoon met noatun (of willekeurig welk KDE programma) afspelen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace: doorspelen tijdens crash lukt dan zelfs nog met win 2000... zelfde idee, maar dan mediaplayer (crasht toch wel) al weet ik wel uit eigen ervaring dat het tijdens een reboot niet doorgaat. (de bios reset de cd helaas) maar hetgene wat ik gewoon een nadeel vind van werken met audio kabeltjes, is bijv. de vertraging die er in zit: het duurt even voordat je cd start. daarnaast had ik bijv. met winamp dat mijn visualisaties nix meer deden. ik neem aan dat xmms hetzelfde reageert hierop. en daarnaast kan ik een aantal subtiele effecten niet gebruiken. zoals real time reverb e.d.
oh.. en die kabeltjes zijn nou niet echt wat je noemt 1e klasse audio spul.
maar ik heb ondertussen de paranoia plugin binnen, en zodra ik die kan uitleggen dat ik toch echt wel xmms 1.2.7 heb zal die t vast wel doen (plugin gelooft me niet dat xmms er toch echt wel is)

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
DrFrankenstoner schreef op 02 januari 2003 @ 17:59:
[...]

4 boxen heeft volgens mij meer met surroundinstellingen te maken. (bij alsa kan je dat veranderen door je alsamixer op te roepen en het kanaal open te zetten)
Als je digitaal afspeelt gaat het via de wave-out en die kan wel 4 speakers aanspreken. CD analoog is 2 speakers hoewel het wel mogelijk moet zijn te sprijden naar 4 :)
Pagina: 1