Toon posts:

[SMTP/perl] verify mail?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik bezig om te mailen met perl via de SMTP module, dit werkt perfect.
Nu wil ik alleen controleren of een mail wel goed verzonden wordt.

Nu gebruik ik:
code:
1
$smtp->code();

maar dan krijg ik altijd de code 250 terug, wat betekend dat het goed verzonden is. Maar dat krijg ik ook terug als ik naar een niet bestaand mail adres mail.
En
code:
1
$smtp->verify('Mijnmail@ergens.com');

werkt ook niet, die geeft bij elk adres (goed of fout) true terug.

Weet iemand een andere manier om te controleren of een mail adres goed bestaand is?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 12:24 ]

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 12:01
Uitlezen van de logfile? Is dat een optie?

edit:

Hangt van je mailserver af, maar meestal (bv. postfix) geeft ie iets dergelijks terug als ok queued as blabla. En dan staat het resultaat in de maillog file.

[ Voor 68% gewijzigd door El_BingO op 02-01-2003 12:22 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

doe je toch gewoon een regex om het adres te checken :?

• El_BingO
Erkens schreef op 02 January 2003 @ 12:22:
Ik denk dat ie bedoelt of het adres überhaupt bestaat, niet of het volgens de regels is (xxx@yyy.zz).

Verwijderd

Erkens schreef op 02 januari 2003 @ 12:22:
Met regex checken of een adres bestaat? :+
Das een knappe regex dan!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Erkens schreef op 02 januari 2003 @ 12:22:

JA!! maak ff een regex die alle mailadressen kent |:(
code:
1

is technisch gezien gewoon een geldig e-mailadres, dus een regex zal niet veel helpen.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:53

chem

Reist de wereld rond

El_BingO schreef op 02 januari 2003 @ 12:19:
Uitlezen van de logfile? Is dat een optie?

edit:

Hangt van je mailserver af, maar meestal (bv. postfix) geeft ie iets dergelijks terug als ok queued as blabla. En dan staat het resultaat in de maillog file.

Het lijkt me dat-ie het bij een externe mailserver wil checken.

Het is niet wat je zoekt, maar het is goed leesbaar hoe je het evt. zelf kan schrijven: http://scripts.mirrors.ph...owse.html/package/13.html

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

El_BingO schreef op 02 January 2003 @ 12:23:
[...]

Ik denk dat ie bedoelt of het adres überhaupt bestaat, niet of het volgens de regels is (xxx@yyy.zz).
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 12:24:
[...]

Met regex checken of een adres bestaat? :+
Das een knappe regex dan!
Martin Sturm schreef op 02 January 2003 @ 12:24:

[...]

JA!! maak ff een regex die alle mailadressen kent |:(
code:
1

is technisch gezien gewoon een geldig e-mailadres, dus een regex zal niet veel helpen.
Ik zal voortaan mijn mond wel houden :/
lame hoor, ik probeer die gast te helpen :/

Verwijderd

Erkens schreef op 02 januari 2003 @ 12:32:

Ik zal voortaan mijn mond wel houden :/
lame hoor, ik probeer die gast te helpen :/
Elke fout die je maakt, kan en zal tegen je worden gebruikt. :+

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

dat weet je pas als ie gebounced wordt meestal
of je mailserver moet op DSN codes letten ofzow

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 13:12:
[...]

Elke fout die je maakt, kan en zal tegen je worden gebruikt. :+
Ik maakte geen fout ;)
Tuurlijk weet ik dat je met een regex niet de geldigheid kan checken van een email adres, maar je haalt er iig een hele hoop uit.

Verder zou je nog een whois kunnen doen om te checken of het domain bestaat etc etc, meer zou ik ook niet weten.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Erkens schreef op 02 januari 2003 @ 13:16:
Verder zou je nog een whois kunnen doen om te checken of het domain bestaat etc etc, meer zou ik ook niet weten.

tja maar dat lijkt mij allemaal overkill

het is imho ook nog eens loeitraag

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

D2k schreef op 02 January 2003 @ 13:17:

[...]

tja maar dat lijkt mij allemaal overkill

het is imho ook nog eens loeitraag
ja en? het KAN wel :+

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 02 January 2003 @ 13:16:
[...]

Ik maakte geen fout ;)
Tuurlijk weet ik dat je met een regex niet de geldigheid kan checken van een email adres, maar je haalt er iig een hele hoop uit.

Ja dit zou idd kunnen werken voor een domein ja, maar ik moet juist een persoonlijk adres controleren.
Ik moet een mail adres helemaal controleren want het is vaak (dus niet altijd) een intern mailtje met de vorm J.Janssen@bedrijf.com dus het domein bestaat wel.
Als het niet anders kan check ik wel of ik een reply van de server krijg die ik ga analyseren, maar dat werkt niet echt efficient.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 13:31:
[...]

Ja dit zou idd kunnen werken voor een domein ja, maar ik moet juist een persoonlijk adres controleren.
Ik moet een mail adres helemaal controleren want het is vaak (dus niet altijd) een intern mailtje met de vorm J.Janssen@bedrijf.com dus het domein bestaat wel.
Als het niet anders kan check ik wel of ik een reply van de server krijg die ik ga analyseren, maar dat werkt niet echt efficient.
volgens mij is het praktisch onmogelijk om te checken of een adres bestaat of niet, tenzij je de beschikking hebt over de config aan de andere kant :)

* Erkens is btw wel benieuwd naar een eventuele oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 02 januari 2003 @ 13:36:
[...]

volgens mij is het praktisch onmogelijk om te checken of een adres bestaat of niet, tenzij je de beschikking hebt over de config aan de andere kant :)

Ik heb de hele tijd zitten googlen, maar zoals ik daar lees is het praktisch onmogelijk. Je kunt via de smtp module de functie verify gebruiken. Deze maakt gebruik van de VRFY functie op de mail server. Je kunt dit ook via telnet direct doen op de server. Het probleem is dat 99,9% van de servers dit niet ondersteunt dus heeft het weinig zin om dit te gebruiken. De enige methode die kun hanteren is gewoon een mail sturen en wachten of je een reply krijg van de administrator.
Als er iemand toch uit komt hoor ik dat ook wel graag.

• El_BingO
Ik heb zelf een dergelijk systeem in Java gemaakt, alleen zoek ik het antwoord op (na een tijdje) in de logfile. Daarbij staat status=sent of status=bounced (als ie niet wordt geaccepteerd). Zo registreer ik of hij aankomt of niet. Het is alleen niet 'real-time', maar pas na een tijdje verwerkt (ivm queues e.d.).

Verwijderd

Topicstarter
El_BingO schreef op 02 January 2003 @ 16:59:
Ik heb zelf een dergelijk systeem in Java gemaakt, alleen zoek ik het antwoord op (na een tijdje) in de logfile. Daarbij staat status=sent of status=bounced (als ie niet wordt geaccepteerd). Zo registreer ik of hij aankomt of niet. Het is alleen niet 'real-time', maar pas na een tijdje verwerkt (ivm queues e.d.).
Dit is wel een oplossing, maar dat gaat bij mij niet werken. Ik heb namelijk een script die namens een machine of een persoon mail, vanaf een webpagina. Ik kan dus niet zomaar de logfile bekijken, of ik moet elk mailtje wat ik gestuurd heb opslaan.

• El_BingO
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 09:10:
[...]

Dit is wel een oplossing, maar dat gaat bij mij niet werken. Ik heb namelijk een script die namens een machine of een persoon mail, vanaf een webpagina. Ik kan dus niet zomaar de logfile bekijken, of ik moet elk mailtje wat ik gestuurd heb opslaan.
Als het goed is krijg je een code terug op het moment dat je een mailtje verstuurd. Je kan in de logfile(s) zoeken naar die code om de status op te halen...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 16:57

igmar

ISO20022

Erkens schreef op 02 January 2003 @ 13:36:
[...]

Doe mij en de poster een lol en kraam geen onzin uit als je ergens geen verstand van hebt :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[igmar@wrkst igmar]$ telnet mail.jdimedia.nl 25
Trying 212.204.192.51...
Connected to jdi (212.204.192.51).
Escape character is '^]'.
220 jdi.jdimedia.nl ESMTP Sendmail 8.12.4/8.12.4; Fri, 3 Jan 2003 13:20:32 +0100HELO localhost
250 jdi.jdimedia.nl Hello ...... , pleased to meet you
Mail From: <user@dds.nl>
250 2.1.0 <user@dds.nl>... Sender ok
Rcpt to: <ditbestaatniet@jdimedia.nl>
553 5.3.0 <ditbestaatniet@jdimedia.nl>... No such user here

Het normale command is VRFY <user@domein>, maar dat geeft bijna altijd een code 252 terug, maw : uitgeschakeld.

Het kan overigens zo zijn dat de mail wel geaccepteerd word, maar dat je naderhand een bounce krijgt. Je zal dus ook de bounces moeten controleren.

[ Voor 13% gewijzigd door igmar op 03-01-2003 13:26 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

igmar schreef op 03 January 2003 @ 13:24:
[...]

Doe mij en de poster een lol en kraam geen onzin uit als je ergens geen verstand van hebt :
Pardon? ga ff ergens anders mensen lopen te irriteren :/
code:
1
...

Het normale command is VRFY <user@domein>, maar dat geeft bijna altijd een code 252 terug, maw : uitgeschakeld.
daarom dus dat ik zeg dat het PRAKTISCH onmogelijk is om te doen *zucht*
Het kan overigens zo zijn dat de mail wel geaccepteerd word, maar dat je naderhand een bounce krijgt. Je zal dus ook de bounces moeten controleren.
zie je wel ;)

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:27

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

EMail::Valid is dat niet iets wat je kan gebruiken?? Een fijne CPAN modulem die de MX records check ed ...

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• El_BingO
smoking2000 schreef op 03 januari 2003 @ 13:32:
EMail::Valid is dat niet iets wat je kan gebruiken?? Een fijne CPAN modulem die de MX records check ed ...
Ja maar dat dat kan je met regex (well-formed) en dns lookup zelf ook wel doen. Het is dus nog steeds erg moeilijk om het op te zoeken of het mail adres bestaat.
Pagina: 1